Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FRANCİS POULENC’İN KLARNET VE PİYANO İÇİN SONAT’ININ KLARNET İCRACILIĞI YÖNÜNDEN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 217 - 229, 30.06.2019

Öz





Bu çalışmada, 20. yüzyıl müziğinin en
önemli bestecilerinden biri olan Francis Poulenc’in Klarnet ve Piyano için Sonat’ı, klarnet icracılığı yönünden
incelenmiştir.
Bu çalışmanın amacı klarnet icracılarının bu eseri
daha rahat ve kolayca yorumlamalarına yardımcı olmak ve klarnet eğitimine katkı
sağlamaktır.

Poulenc’in Klarnet ve Piyano için Sonat’ı, 20.
yüzyıl klarnet eğitim repertuvarının en önemli eserleri arasında yer alıp hem
derslerde hem de konserlerde sıklıkla icra edilmektedir. Bestecinin 20.
yüzyılda bestelediği bu eser dönemin stil özelliklerinin aktarılması açısından
önemli bir yere sahiptir. Eser klarnet ailesinin soprano grubunun bir üyesi
olan si bemol klarnet için yazılmıştır ve 3 bölümden oluşmaktadır. Birinci
bölümü Allegro Tristamente /Allegretto, ikinci bölümü Romanza/Très calme ve
üçüncü bölümü Allegro Con Fuoco/Très anime’dir. Eserin birinci bölümü çabuk
temponun yanı sıra hüzünlü anlatımı da içermektedir. İkinci bölümü ağırca bir
tempoda Romans’tır. Üçüncü bölümü ise ateşli ve çabuk tempoda bir Final’dir.





Bu çalışmada ilk olarak bestecinin müzikal kimliği
hakkında genel bilgilere yer verilmiş, ardından klarnetli yapıtlarına kısaca
değinilmiştir. En sonunda Poulenc’in Klarnet
ve Piyano için Sonat’
ının klarnet icracılığı yönünden incelenmesi yapılarak
teknik ve müzikal açıdan zorluk teşkil edebilecek yerler belirlenmiş ve bu
zorlukları azaltmaya yönelik çalışma önerilerinde bulunulmuştur. Elde edilen bu
bilgiler ışığında eserin rahat ve kolayca yorumlanabilmesi için günümüz ve
gelecek kuşak klarnet icracılarına yeni bir bakış açısı teşkil edeceği
düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Referans 1 Aktüze, İ., (2007), Müziği Okumak, Cilt 4, (2. baskı), Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Referans 2 İlyasoğlu, E., (2001), Zaman İçinde Müzik, (6. baskı), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Referans 3 Mas, M.S., (2016), Francis Poulenc’in Obua ve Piyano Sonatı’nın (FP 185), Obua, Fagot, Piyano için Trio’sunun (FP 43) ve Piyanolu Altılı’sının (FP 100) Obua Tekniği Açısından İncelenmesi, (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Müzik Anasanat Dalı Üfleme ve Vurma Çalgılar Programı, İstanbul.
  • Referans 4 Poulenc, F., (1963), Sonata for Clarinet in B flat and Piano, J&W Chester/Edition Wilhelm Hansen London Ltd, London.
  • Referans 5 Rice, A. R., (2017), Notes For Clarinetists A Guide To The Repertoire, Oxford University Press, New York.

EXAMINING SONATA FOR CLARINET AND PIANO BY FRANCIS POULENC IN TERMS OF CLARINET PERFORMANCE

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 217 - 229, 30.06.2019

Öz

In this study, Sonata for Clarinet and Piano by Francis Poulenc, who is one of the
most important composers of the 20th century, is examined in terms of clarinet
performance. The aim of this study is to help clarinet players perform the work
with more ease and contribute to clarinet education.

Poulenc's Sonata for Clarinet and Piano is among the most important works of
the clarinet education repertoire, and is frequently performed both in lessons
and concerts. This work, which the composer had written in the 20th century,
holds an important place with regards to conveying the stylistic
characteristics of the era. The work is written for the Bb clarinet, which is a
member of the soprano group of the clarinet family, and is in three movements.
First movement is Allegro
Tristamente/Allegretto
, second movement is Romanza/Très calme and the third movement is Allegro Con Fuoco/Très anime.
The first movement of the work, besides its quick tempo, includes a somber
expression. The second movement is a slow tempo Romance. The third movement is a Finale in a quick and fiery tempo.





In this study, first of all, general information about
the composer's musical identity is provided, then his works including clarinet
are mentioned. Lastly, the sections of the Sonata
for Clarinet and Piano
, which include technical and musical challenges in
clarinet performance are determined, and suggestions for overcoming these
challenges are provided. This way, it is intended to provide current and future
generation clarinet players with a new perspective for this work to be performed
with ease in the light of the information provided.

Kaynakça

  • Referans 1 Aktüze, İ., (2007), Müziği Okumak, Cilt 4, (2. baskı), Pan Yayıncılık, İstanbul.
  • Referans 2 İlyasoğlu, E., (2001), Zaman İçinde Müzik, (6. baskı), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Referans 3 Mas, M.S., (2016), Francis Poulenc’in Obua ve Piyano Sonatı’nın (FP 185), Obua, Fagot, Piyano için Trio’sunun (FP 43) ve Piyanolu Altılı’sının (FP 100) Obua Tekniği Açısından İncelenmesi, (Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Müzik Anasanat Dalı Üfleme ve Vurma Çalgılar Programı, İstanbul.
  • Referans 4 Poulenc, F., (1963), Sonata for Clarinet in B flat and Piano, J&W Chester/Edition Wilhelm Hansen London Ltd, London.
  • Referans 5 Rice, A. R., (2017), Notes For Clarinetists A Guide To The Repertoire, Oxford University Press, New York.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlkay Ak 0000-0001-8321-1513

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 15 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ak, İ. (2019). FRANCİS POULENC’İN KLARNET VE PİYANO İÇİN SONAT’ININ KLARNET İCRACILIĞI YÖNÜNDEN İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 217-229.

İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.