Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MEZUN KONUMUNDA OLAN ÖĞRENCİLERİN HEMŞİRELİK DERNEKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ: KALİTATİF ÇALIŞMA

Yıl 2020, , 676 - 687, 30.11.2020
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.761720

Öz

Bu çalışmada amaç mezun konumda olan öğrencilerin hemşirelik derneklerine ilişkin görüş ve düşüncelerini derinlemesine araştırmaktır. Araştırma tanımlayıcı ve nitel araştırma yöntemlerinden “olgu bilim” deseni ile yapılmıştır. Bu araştırma, Türkiye’nin güneyinde bir üniversitenin hemşirelik fakültesinde dördüncü sınıfta okuyan öğrenciler ile yapılmıştır. Araştırma 11 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırma verileri Mayıs-Haziran 2019 tarihinde “Kişisel Bilgi Formu” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Öğrencilerin yaş ortalaması 21,10±2.30 olup, %66,0’sı kadındır. Öğrencilerin %72,7’si hemşireliği isteyerek seçtiği, %63,6’sı bölümü severek okuduğu ve %9’u hemşirelik ile ilgili bir derneğe üye olduğunu belirtmiştir. Öğrencilerin mesleki örgütlere ilişkin düşünce ve deneyimleri; “hemşirelik bilimi, profesyonellik ve metafor” temaları çerçevesinde verilmiştir. Öğrencilerin mesleki örgütlenmesinin istendik düzeyde olmadığı saptanmıştır. Ayrıca öğrenciler derneklerin mesleğe katkısını örgütlenme, mesleki değerler ve profesyonellik şeklinde belirtmişlerdir. Meslek örgütlerine ilişkin olumlu metaforlar ürettikleri söylenebilir.

Kaynakça

  • Altuntaş, S., Yetginler, Ş. (2020). Hemşirelerin mesleki derneklere bakış açıları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 7(1), 40-51.
  • Ceylan, S., Turan, T. (2005). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin mesleki örgütler ve dergiler hakkındaki bilgileri ve beklentileri, 3. Uluslararası 10. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitapçığı (ss.48). İzmir.
  • Çiçek, Ö., Fata, S., Şerbet, M., Deniz, E. (2018). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik derneklerine ilişkin bilgi düzeyi ve üye olmalarını etkileyen bazı faktörler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(4), 251-257.
  • Gözüm, S., Ünsal, A., Demirci, P., Birel, Ş., Çamuşoğlu, S. (2000). Hemşirelerin mesleki örgütler ve dergilere ilişkin görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(2), 19-28.
  • İçişleri Bakanlığı (İB). Dernek sorgulama. 14 Eylül 2020 tarihinde https://www.turkiye.gov.tr/icisleri-ddb-derneksorgulama?asama=2 adresinden erişildi.
  • Karaöz, S. (2004). Hemşirelerin politik gücü. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(1), 30-36.
  • Kiper, S., Koştu, N. (2010). Denizli sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin mesleki örgütlenme konusundaki görüşleri. Fırat Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(14), 1-14.
  • Kılıç, Ş. (2015). Kappa testi. Journal of Mood Disorders, 5(3), 142-144.
  • Korkmaz, F. (2011). Meslekleşme ve ülkemizde hemşirelik. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 18(2), 59-67.
  • Korkmaz, F., Görgülü, S. (2010). Hemşirelerin meslek ölçütleri bağlamında hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 17(1), 1-17.
  • Küçükoğlu, S., Çelebioğlu, A., Miroğlu, A., Çağlar, G., Bağcı, N. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki dernekler hakkındaki farkındalıklarının belirlenmesi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 3(1), 9-14.
  • Öztürk Dönmez, R., Özsoy, S. (2016). Factors influencing development of professional values among nursing students. Pakistan Journal of Medical Science, 32(4), 988-93.
  • Özdelikara, A., Mumcu-Boğa, N., Ağaçdiken-Alkan, S. (2016). Hemşirelik öğrencilerinde mesleki örgütlenme tutumlarının belirlenmesi. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 2(3), 58-70.
  • Ulusoy, M. F., Görgülü, R. S. (2001). Hemşirelik esasları-temel kuram, kavram, ilke ve yöntemler (ss. 12-21). 5. Baskı, Ankara: 72 TDFO Ltd Şti.
  • Ünsal, A., Yıldırım, T., Aymelek, N. (2010). Öğrencilere verilen eğitimin hemşirelik derneklerine ilişkin bilgi düzeylerine etkisi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(2), 25-34.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, R., Esenay, F. I., Derebent, E. (2007). Türkiye’de hemşirelik son sınıf öğrencilerinin profili. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(3), 1-12.

Opinions of Graduate Students on Nursing Associations: Qualitative Study

Yıl 2020, , 676 - 687, 30.11.2020
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.761720

Öz

The aim of this study is to investigate the graduate students’ opinions and thoughts about nursing associations in-depth. The research has been conducted with the "phenomenology" design which is one of the descriptive and qualitative research methods. This study has been made with the fourth grade students of a nursing faculty at a university in southern Turkey. The research has been conducted with 11 students. Research data has been collected between May-June 2019 using “Personal Information Form” and a “Semi-Structured Interview form”. Content analysis method was used in the analysis of the data. The average age of the students is 21.10±2.30 and 66.0% of them are female. The students stated that; 72.7% of them chose nursing willingly, 63.6% of them studied the department fondly, and 9% of them were members of an association related to nursing. Students' thoughts and experiences about professional organizations have been given with “Nursing Science, professionalism and metaphor” themes. It has been determined that the professional organization of the students was not at the desired level. In addition, students stated the contribution of associations to the profession as organization, professional values and professionalism. It can be said that they have produced positive metaphors about professional organizations.

Kaynakça

  • Altuntaş, S., Yetginler, Ş. (2020). Hemşirelerin mesleki derneklere bakış açıları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 7(1), 40-51.
  • Ceylan, S., Turan, T. (2005). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin mesleki örgütler ve dergiler hakkındaki bilgileri ve beklentileri, 3. Uluslararası 10. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitapçığı (ss.48). İzmir.
  • Çiçek, Ö., Fata, S., Şerbet, M., Deniz, E. (2018). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik derneklerine ilişkin bilgi düzeyi ve üye olmalarını etkileyen bazı faktörler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(4), 251-257.
  • Gözüm, S., Ünsal, A., Demirci, P., Birel, Ş., Çamuşoğlu, S. (2000). Hemşirelerin mesleki örgütler ve dergilere ilişkin görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(2), 19-28.
  • İçişleri Bakanlığı (İB). Dernek sorgulama. 14 Eylül 2020 tarihinde https://www.turkiye.gov.tr/icisleri-ddb-derneksorgulama?asama=2 adresinden erişildi.
  • Karaöz, S. (2004). Hemşirelerin politik gücü. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(1), 30-36.
  • Kiper, S., Koştu, N. (2010). Denizli sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin mesleki örgütlenme konusundaki görüşleri. Fırat Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(14), 1-14.
  • Kılıç, Ş. (2015). Kappa testi. Journal of Mood Disorders, 5(3), 142-144.
  • Korkmaz, F. (2011). Meslekleşme ve ülkemizde hemşirelik. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 18(2), 59-67.
  • Korkmaz, F., Görgülü, S. (2010). Hemşirelerin meslek ölçütleri bağlamında hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 17(1), 1-17.
  • Küçükoğlu, S., Çelebioğlu, A., Miroğlu, A., Çağlar, G., Bağcı, N. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki dernekler hakkındaki farkındalıklarının belirlenmesi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 3(1), 9-14.
  • Öztürk Dönmez, R., Özsoy, S. (2016). Factors influencing development of professional values among nursing students. Pakistan Journal of Medical Science, 32(4), 988-93.
  • Özdelikara, A., Mumcu-Boğa, N., Ağaçdiken-Alkan, S. (2016). Hemşirelik öğrencilerinde mesleki örgütlenme tutumlarının belirlenmesi. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 2(3), 58-70.
  • Ulusoy, M. F., Görgülü, R. S. (2001). Hemşirelik esasları-temel kuram, kavram, ilke ve yöntemler (ss. 12-21). 5. Baskı, Ankara: 72 TDFO Ltd Şti.
  • Ünsal, A., Yıldırım, T., Aymelek, N. (2010). Öğrencilere verilen eğitimin hemşirelik derneklerine ilişkin bilgi düzeylerine etkisi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(2), 25-34.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, R., Esenay, F. I., Derebent, E. (2007). Türkiye’de hemşirelik son sınıf öğrencilerinin profili. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(3), 1-12.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nurcan Kırca 0000-0003-1856-4026

Meryem Öngen 0000-0001-8708-3336

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2020
Kabul Tarihi 18 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Kırca, N., & Öngen, M. (2020). MEZUN KONUMUNDA OLAN ÖĞRENCİLERİN HEMŞİRELİK DERNEKLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ: KALİTATİF ÇALIŞMA. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 8(3), 676-687. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.761720