Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIKLI YAŞAM BİÇİMİ DAVRANIŞLARI İLE SERBEST ZAMAN AKTİFLİĞİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2021, , 981 - 997, 29.11.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.848998

Öz

Öğrencilerin, üniversite yaşamlarında kazandıkları sağlığı geliştirme davranışları eğitim dönemlerinde şekillenmektedir. Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ile serbest zaman aktifliği arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipteki araştırma, 2017-2018 eğitim öğretim yılında İzmir’de bir üniversitenin Hemşirelik Fakültesi’nde öğrenimine devam eden 503 gönüllü öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler literatür doğrultusunda hazırlanan tanıtıcı bilgi formu, Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II ve Serbest Zaman Egzersiz Anketi kullanılarak toplanmıştır. Serbest Zaman Egzersiz Anketi puan ortalaması ile Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II ölçeği toplam ve sağlık sorumluluğu, fiziksel aktivite, beslenme, manevi gelişim ve stres yönetimi alt boyut puan ortalamaları arasında pozitif yönde, anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Fiziksel aktiviteye dayalı seçmeli ders alan öğrencilerin Serbest Zaman Egzersiz Anketi ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II puan ortalamaları daha yüksek bulunmuş olup istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır. Özellikle toplum sağlığının sürdürülmesinde ve korunmasında önemli sorumluluğu olan hemşireler için olumlu davranışların eğitim sürecinde kazanılması önemlidir. Fiziksel aktiviteye dayalı seçmeli derslerin hemşirelik eğitiminde yer alması sağlanmalıdır.

Destekleyen Kurum

Çalışmayı maddi olarak destekleyen kişi ve kuruluş bulunmamaktadır.

Teşekkür

Araştırmamıza katılan tüm hemşirelik öğrencilerine, veri toplamada destek olan son sınıf öğrencilerimize teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Aksoy, T., Uçar, H. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 1(2), 53-67.
  • Akyürek, G., Kars, S., Bumin, G. (2018). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman ile ilişkili tutum, yönetim ve memnuniyetlerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-12.
  • Al-Kandari, F., Vidal, V. L. (2007). Correlation of the health-promoting lifestyle, enrollment level and academic performance of college of nursing students in Kuwait. Nurs Health Sci., 9, 112–119.
  • Alkaya, S. A., Okuyan, C. B. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin egzersiz davranışları ve uyku kaliteleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(4), 236-241.
  • Almutairi, K. M., Alonazi, W. B., Vinluan, J. M., Almigbal, T. H., Batais, M. A., Alodhayani, A. A., …Alhogail, R. I. (2018). Health promoting lifestyle of university students in Saudi Arabia:A cross-sectional assessment. BMC Public Health, 18(1), 1093, 1-10.
  • Al-Tannir, M. A., Kobrosly, S. Y., Elbakri, N. K., Abu-Shaheen, A. K. (2017). Prevalence and predictors of physical exercise among nurses: A cross-sectional study. Saudi Medical Journal, 38(2), 209-12.
  • Bahar, Z., Beşer, A., Gördes, N., Ersin, F., Kısal, A. (2008). Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği II’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12 (1), 1- 13.
  • Bozkuş, T., Türkmen, M., Kul, M., Özkan, A., Öz, Ü., Cengiz, C. (2013). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu’nda öğrenim gören öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri ile sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi ve ilişkilendirilmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 1(3), 49-65.
  • Bulut, S. (2013). Sağlıkta sosyal bir belirleyici; fiziksel aktivite. Turkish Bulletin of Hygiene & Experimental Biology/Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji, 70(4), 205 – 214.
  • Burke, E., McCarthy, B. (2011). The lifestyle behaviours and exercise beliefs of undergraduate student nurses. Health Education, 11(3), 230-46.
  • Chang, S. P., Shih, K. S., Chi, C. P., Chang, C. M., Hwang, K. L., Chen, Y. H. (2016). Association between exercise participation and quality of sleep and life among university students in Taiwan. Asia Pacific Journal of Public Health, 28(4), 356-367.
  • Cuschieri, S. (2019). The STROBE guidelines. Saudi journal of anaesthesia, 13(Suppl 1), 31-34.
  • Dolgun, E., Yavuz Van Gıersbergen, M., Durmaz Akyol, A. (2020). Healthy life style behaviors changes of the nursing students: 2004-2014. International Journal of Caring Sciences, 13(2), 1155-1161.
  • Erzincanlı, S., Zaybak, A., Khorshid, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve zaman yönetimi becerileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 31(2), 8-25.
  • Hosseini, M., Ashktorab, T., HosseinTaghdisi, M., Vardanjani, A. E., Rafiei, H. (2015). Health-promoting behaviors and their association with certain demographic characteristics of nursing students of Tehran City in 2013. Global Journal of Health Science, 7(2), 264-272.
  • Karaca, A. A., Lapa, T. Y. (2016). Serbest zaman katılımı, psikolojik iyi olma ve serbest zaman engelleri ile baş etme stratejilerinin üniversite öğrencileri üzerinde incelenmesi. Journal of Human Science, 13(2), 3293-3304.
  • Karaca, T., Aslan, S. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin sağlık durumu algılarının ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi. ACU Sağlık Bil Derg., 10(4), 734-739.
  • Kılınç, F., Tosun, N. (2020). Hemşirelerin fiziksel aktivite düzeyleri ile yaşam kaliteleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Tanımlayıcı bir araştırma. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6(2), 207-215.
  • Korkmaz, E. K., Ardahan, M., Erkin, Ö. (2019). İntörn hemşirelik öğrencilerinde sağlıklı yaşam biçimi davranışları ile obezite arasındaki ilişki. Sağlık ve Toplum, 29(3), 84-92.
  • Lapa, T. Y., Certel, Z., Kaplan, K., Yağar, G. (2016). Serbest zaman egzersiz anketinin adölesan çağı öğrencileri için geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5 (1), 1-9.
  • Mak, Y. W., Kao, A. H., Tam, L. W., Virginia, W. C., Don, T. H., Leung, D. Y. (2018). Health-promoting lifestyle and quality of life among Chinese nursing students. Primary Health Care Research & Development, 19(6), 629-636.
  • Nassar, O. S., Shaheen, A. M. (2014). Health-promoting behaviours of university nursing students in Jordan. Health, 6. 2756-2763.
  • Özcan, S., Bozhüyük, A. (2016). Çukurova üniversitesi sağlık bilimleri öğrencilerinin sağlıklı yaşam davranışları. Çukurova Medical Journal, 41(4), 664-674.
  • Sayın Kasar, K., Akyol, A. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının obezite önyargı düzeyine etkisi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 16(2), 79-86.
  • Shaheen, A. M., Nassar, O. S., Amre, H. M., Hamdan-Mansour, A. M. (2015). Factors affecting health-promoting behaviors of university students in Jordan. Health, 7. 1-8.
  • Şentürk, S., Doğan, N. (2018). Determination of the stress experienced by nursing students’ during nursing education. International Journal of Caring Sciences, 11(2), 896-904.
  • Ulaş Karaahmetoğlu, G., Soğuksu, S., Softa, H. K. (2014). Hemşirelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 26-42.
  • Uzuner, L. A., Yüksel Koçak, D. (2019). Üniversite öğrencilerinde premenstrual sendrom ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları ilişkisi. Nobel Medicus, 15(3), 24-32.
  • World Health Organization (WHO). (2005). Action on the social determinants of health: learning from previous experiences. 07 Temmuz 2021 tarihinde https://www.who.int/social_determinants/resources/action_sd.pdf adresinden erişildi.
  • Yaşar, Ö., Karadağ, N., Kaymak, G. Ö. (2018). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının incelenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 81-86.
  • Yüksel Kaçan, C., Örsal, Ö. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları düzeyinin değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(1), 19-24.

Relationship between Healthy Lifestyle Behaviors and Leisure Activities of Nursing Students

Yıl 2021, , 981 - 997, 29.11.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.848998

Öz

Healthy lifestyle behaviors that students acquire during their university life are shaped in school years. This study was conducted to determine the relationship between healthy lifestyle behaviors and leisure activeness of nursing students. The descriptive study was carried out with 503 volunteer students who are still receiving education in Faculty of Nursing in a university in Izmir in the 2017-2018 academic year. Data were collected using an introductory information form prepared in line with the literature, Health Promotion Lifestyle Profile scale, and Leisure Time Exercise Questionnaire. It was found that Leisure Time Exercise Questionnaire mean score was significantly correlated with Health Promotion Lifestyle Profile II total score and the health responsibility, physical activity, nutrition, spiritual development and stress management lower dimension mean scores, in a positive direction. Leisure Time Exercise Questionnaire and Health Promotion Lifestyle Profile II mean scores of students taking elective course based on physical activity were found to be higher and a statistically significant difference existed between them. It is important for nurses, who have a great responsibility especially in sustaining and protecting public health, to acquire positive behaviors in the educational process. It should be ensured that elective courses based on physical activity are included in nursing education.

Kaynakça

  • Aksoy, T., Uçar, H. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 1(2), 53-67.
  • Akyürek, G., Kars, S., Bumin, G. (2018). Üniversite öğrencilerinin serbest zaman ile ilişkili tutum, yönetim ve memnuniyetlerinin incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 1-12.
  • Al-Kandari, F., Vidal, V. L. (2007). Correlation of the health-promoting lifestyle, enrollment level and academic performance of college of nursing students in Kuwait. Nurs Health Sci., 9, 112–119.
  • Alkaya, S. A., Okuyan, C. B. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin egzersiz davranışları ve uyku kaliteleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(4), 236-241.
  • Almutairi, K. M., Alonazi, W. B., Vinluan, J. M., Almigbal, T. H., Batais, M. A., Alodhayani, A. A., …Alhogail, R. I. (2018). Health promoting lifestyle of university students in Saudi Arabia:A cross-sectional assessment. BMC Public Health, 18(1), 1093, 1-10.
  • Al-Tannir, M. A., Kobrosly, S. Y., Elbakri, N. K., Abu-Shaheen, A. K. (2017). Prevalence and predictors of physical exercise among nurses: A cross-sectional study. Saudi Medical Journal, 38(2), 209-12.
  • Bahar, Z., Beşer, A., Gördes, N., Ersin, F., Kısal, A. (2008). Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği II’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12 (1), 1- 13.
  • Bozkuş, T., Türkmen, M., Kul, M., Özkan, A., Öz, Ü., Cengiz, C. (2013). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu’nda öğrenim gören öğrencilerin fiziksel aktivite düzeyleri ile sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi ve ilişkilendirilmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 1(3), 49-65.
  • Bulut, S. (2013). Sağlıkta sosyal bir belirleyici; fiziksel aktivite. Turkish Bulletin of Hygiene & Experimental Biology/Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji, 70(4), 205 – 214.
  • Burke, E., McCarthy, B. (2011). The lifestyle behaviours and exercise beliefs of undergraduate student nurses. Health Education, 11(3), 230-46.
  • Chang, S. P., Shih, K. S., Chi, C. P., Chang, C. M., Hwang, K. L., Chen, Y. H. (2016). Association between exercise participation and quality of sleep and life among university students in Taiwan. Asia Pacific Journal of Public Health, 28(4), 356-367.
  • Cuschieri, S. (2019). The STROBE guidelines. Saudi journal of anaesthesia, 13(Suppl 1), 31-34.
  • Dolgun, E., Yavuz Van Gıersbergen, M., Durmaz Akyol, A. (2020). Healthy life style behaviors changes of the nursing students: 2004-2014. International Journal of Caring Sciences, 13(2), 1155-1161.
  • Erzincanlı, S., Zaybak, A., Khorshid, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve zaman yönetimi becerileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 31(2), 8-25.
  • Hosseini, M., Ashktorab, T., HosseinTaghdisi, M., Vardanjani, A. E., Rafiei, H. (2015). Health-promoting behaviors and their association with certain demographic characteristics of nursing students of Tehran City in 2013. Global Journal of Health Science, 7(2), 264-272.
  • Karaca, A. A., Lapa, T. Y. (2016). Serbest zaman katılımı, psikolojik iyi olma ve serbest zaman engelleri ile baş etme stratejilerinin üniversite öğrencileri üzerinde incelenmesi. Journal of Human Science, 13(2), 3293-3304.
  • Karaca, T., Aslan, S. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin sağlık durumu algılarının ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının belirlenmesi. ACU Sağlık Bil Derg., 10(4), 734-739.
  • Kılınç, F., Tosun, N. (2020). Hemşirelerin fiziksel aktivite düzeyleri ile yaşam kaliteleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Tanımlayıcı bir araştırma. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6(2), 207-215.
  • Korkmaz, E. K., Ardahan, M., Erkin, Ö. (2019). İntörn hemşirelik öğrencilerinde sağlıklı yaşam biçimi davranışları ile obezite arasındaki ilişki. Sağlık ve Toplum, 29(3), 84-92.
  • Lapa, T. Y., Certel, Z., Kaplan, K., Yağar, G. (2016). Serbest zaman egzersiz anketinin adölesan çağı öğrencileri için geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5 (1), 1-9.
  • Mak, Y. W., Kao, A. H., Tam, L. W., Virginia, W. C., Don, T. H., Leung, D. Y. (2018). Health-promoting lifestyle and quality of life among Chinese nursing students. Primary Health Care Research & Development, 19(6), 629-636.
  • Nassar, O. S., Shaheen, A. M. (2014). Health-promoting behaviours of university nursing students in Jordan. Health, 6. 2756-2763.
  • Özcan, S., Bozhüyük, A. (2016). Çukurova üniversitesi sağlık bilimleri öğrencilerinin sağlıklı yaşam davranışları. Çukurova Medical Journal, 41(4), 664-674.
  • Sayın Kasar, K., Akyol, A. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının obezite önyargı düzeyine etkisi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 16(2), 79-86.
  • Shaheen, A. M., Nassar, O. S., Amre, H. M., Hamdan-Mansour, A. M. (2015). Factors affecting health-promoting behaviors of university students in Jordan. Health, 7. 1-8.
  • Şentürk, S., Doğan, N. (2018). Determination of the stress experienced by nursing students’ during nursing education. International Journal of Caring Sciences, 11(2), 896-904.
  • Ulaş Karaahmetoğlu, G., Soğuksu, S., Softa, H. K. (2014). Hemşirelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve etkileyen faktörlerin incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 26-42.
  • Uzuner, L. A., Yüksel Koçak, D. (2019). Üniversite öğrencilerinde premenstrual sendrom ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları ilişkisi. Nobel Medicus, 15(3), 24-32.
  • World Health Organization (WHO). (2005). Action on the social determinants of health: learning from previous experiences. 07 Temmuz 2021 tarihinde https://www.who.int/social_determinants/resources/action_sd.pdf adresinden erişildi.
  • Yaşar, Ö., Karadağ, N., Kaymak, G. Ö. (2018). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının incelenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 81-86.
  • Yüksel Kaçan, C., Örsal, Ö. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları düzeyinin değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(1), 19-24.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Özlem Demirel Bozkurt 0000-0002-7212-9140

Ruken Yağız Altıntaş 0000-0001-7299-8349

Yayımlanma Tarihi 29 Kasım 2021
Gönderilme Tarihi 29 Aralık 2020
Kabul Tarihi 21 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Demirel Bozkurt, Ö., & Yağız Altıntaş, R. (2021). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIKLI YAŞAM BİÇİMİ DAVRANIŞLARI İLE SERBEST ZAMAN AKTİFLİĞİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(3), 981-997. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.848998