Cilt: 9 Sayı: 3, 29.11.2021

Yıl: 2021

Araştırma Makalesi

Derleme

İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi  orijinal araştırmaları, bilimsel çalışmaları, olgu sunumlarını, editöryal yorumları, editöre mektup ve derlemeleri yayınlayarak akademik bilgi paylaşımını amaçlamaktadır.

İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi  Ulusal ve Uluslararası; Halk ve Çevre Sağlığı, Eczacılık, Ağız ve Diş Sağlığı, Çocuk Sağlığı, Hemşirelik, Ebelik, Spor Bilimleri ve İnsan Sağlığı, Tıbbi Bitkiler ve İnsan Sağlığı, Sağlık Fiziği ve Biyomedikal Uygulamalar üzerine akademik araştırma ve  çalışmaları kapsar.


İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, orijinal araştırmaları, olgu sunumlarını, editöryal yorumları, editöre mektup ve derlemeleri yayınlar.


Makalenin hazırlığı sırasında uyulması gereken kurallar aşağıdaki gibidir:


1. Derginin yayın dili Türkçe ve İngilizce'dir.

2. Dergimize yayımlanmak için gönderilen çalışmaların başka herhangi bir dergide yayınlanmamış, yayına kabul edilmemiş ya da yayınlanmak üzere değerlendirme aşamasında olmaması gerekir.

3. Bilimsel toplantılarda sunulan ve özeti yayınlanan bildirilerde, toplantının adı, tarihi ve yeri belirtilmesi koşuluyla değerlendirmeye alınır.

4. Yayımlanmak üzere gönderilen çalışmalarda, alıntı yazı, tablo, resim vs. mevcut ise, makale yazarı, yayın hakkı sahibi ve yazarlarından yazılı izin almak ve bunu makalede belirtmek zorundadır. Bu konudaki hukuki sorumluluk yazarlara aittir.

5. Yazının gönderim süreci başlatıldığında zorunlu formlar sekmesinden gerekli belgeler yüklenmelidir.

6. Türkçe makalelerde Türk Dil Kurumu’nun Türkçe sözlüğü terimler sözlüğü (http://www.tdk.org.tr) esas alınmalıdır.

7. Deneysel ve klinik çalışmalar, ilaç araştırmaları ve bazı olgu sunumları için Helsinki Deklerasyonu Prensipleri’ne uygunluk ilkesi aranır. Bu tip çalışmalarda yazarlardan, makalenin GEREÇ VE YÖNTEM bölümünde bu prensiplere uygun olarak çalışmayı yaptıklarını, kurumlarının etik kurullarından ve çalışmaya katılmış insanlardan “Bilgilendirilmiş olur” (informed consent) aldıklarını belirtmeleri gerekmektedir. Bu ifade ilgili bölümde "………..etik kurulundan …….tarih ve…… sayı ile etik kurul onayı alınmıştır” şeklinde olmalıdır.  

8-Olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmesi gereklidir.

9- Makale sonunda; Araştırmacıların Katkı Oranı beyanı, varsa Destek ve Teşekkür Beyanı, Çatışma Beyanına yer verilmelidir

10- Yazarlar, yayın telif hakkını Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi’ne devretmelidirler. Yayın hakları devir formu yazınızın gönderim aşamasında zorunlu formlar sekmesinde bulunmakta olup dosyanın bilgisayarınıza kaydı mümkündür. Doldurulmuş form yine aynı bölümden geri yüklenecektir.

11- Gönderilen makale intihal programından(iThenticate, intihal) geçirilip, intihal dosyası sisteme yüklenmelidir. 

12-Makaleden ayrı olarak “başlık sayfası “hazırlanmalı ve sisteme yüklenmelidir. Yazar adları, iletişim bilgileri sadece başlık sayfasında olmalıdır.

13- Kör hakemliği korumak adına yazarlara, izin alınan etik kurullara ve kurumlarına ait bilgiler yazının ana metninde açık bir şekilde yer almamalı GEREÇ VE YÖNTEM bölümünde ve diğer bölümlerde bu ibareler XXXX şeklinde yazılmalıdır. Hakemlik süreci bitip, yayına kabulden sonra yazar düzeltmelerinde "XXXXX" olan değerler açık şekilde belirtilmelidir.


YAZIM DÜZENİ


Dergiye yayınlanmak üzere gönderilecek yazılar aşağıdaki düzende hazırlanmalıdır.


Türkçe makale için:

Türkçe ve İngilizce başlık,

Türkçe özet(ÖZ) ve anahtar kelimeler,

İngilizce özet (ABSTRACT)ve anahtar kelimeler,

GİRİŞ

GEREÇ VE YÖNTEM

BULGULAR  

TARTIŞMA

(veya BULGULAR VE TARTIŞMA)

SONUÇ VE ÖNERİLER

(veya SONUÇ)

KAYNAKLAR bölümlerinden oluşur.

İngilizce Makale için:

İngilizce ve Türkçe başlık

İngilizce özet (ABSTRACT)ve anahtar kelimeler,

Türkçe özet(ÖZ) ve anahtar kelimeler,

INTRODUCTION

MATERIAL AND METHOD

DISCUSSION

RESULT

REFERENCES bölümlerinden oluşur.


YAZIM KURALLARI
Yazılar Microsoft Word ® belgesi olarak hazırlanmalıdır.


Sayfa düzeni;
Times New Roman yazı stilinde, 1,5 satır aralığında her yandan 2.5 cm boşluk bırakılarak hazırlanmalıdır ve Türkçe başlık, özet ve anahtar kelimelerin yer aldığı ilk sayfaya 1 numara verildikten sonra tüm sayfalar sağ alt köşeden sırayla numaralandırılmalıdır.
Makaleden ayrı bir başlık sayfası da hazırlanmalı, sisteme ayrıca başlık sayfası olarak belirtilerek yüklenmelidir Başlık sayfasında yazarların açık ad, soyadları makale başlığının altında Akademik ünvanları , yazışma adresleri ve e-mail adresleri yazılmalıdır. (kör hakemlik uygulaması nedeni ile yazı içinde kurum ve kuruluş isimlerine ya da yazarların kimliğini ya da çalıştıkları kurumları ortaya çıkaracak bilgilere yer verilmemelidir.)


A) Başlıklar:
Makalenin başlığı Times new roman, 12 punto ve büyük harf ve kalın yazılmalıdır. İngilizce başlık Türkçe başlığın altında Times new roman, 12 punto ve ilk harf büyük ve kalın yazılmalı, başlıkta kısaltma kullanılmamalıdır.
Bölüm alt başlıkları times new roman, 12 punto , kalın ve ilk harf büyük olarak yazılmalıdır.


B) Özetler ve Anahtar Sözcükler:
Türkçe ve İngilizce olmak üzere iki dilde yazılır. Özetlerin sonunda her iki dilden en az 2, en çok 5 anahtar sözcük (keywords) yer almalıdır. Anahtar Kelimeler birbirlerinden virgül (,) ile ayrılmalı, öz ve abstract ta her kelime büyük harfle başlamalı ve alfabetik olarak sıralanmalıdır. Öz(özet) ve Abstract başlığı büyük ve kalın, Times New Roman, 12 punto , özet ise 10 punto, tek satır aralıklı , Times New Roman olarak yazılmalıdır. Türkçe özet sözcük sayısı 200 kelimeyi geçmemelidir. İngilizce makalede abstract sözcük sayısı 200 kelimeyi geçmemelidir. 


C) Ana Metin:
Times New Roman yazı stilinde 12 punto büyüklüğünde, 1,5 satır aralığında hazırlanmalıdır. Yazının ana metni giriş, materyal-metod, tartışma ve sonuç alt başlıkları içinde düzenlenir. Giriş bölümünde yazının dayandığı temel bilgilere ve gerekçelere kısaca değinilmeli, son paragrafında amaç açık bir anlatımla yer almalıdır. Materyal-metod bölümü gerekirse araştırma / hasta / denek grubu, araçlar, uygulama ve istatistik değerlendirme gibi alt başlıklara göre düzenlenmelidir. Bu bölüm çalışmaya katılmayan birisinin de rahatlıkla anlayabileceği açıklıkta yazılmalıdır. Sonuçlar çalışmanın bulgularını özetlemeli ve temel bulgular gerekirse tablo ve şekillerle desteklenmelidir. Tartışma bölümünde çalışmanın bulguları ilgili yurt içi ve yurt dışı çalışmaların sonuçları bağlamında tartışılmalı; genel bir gözden geçirmeyi değil, özgün bulguların tartışılmasını içermelidir. Kısaltmalar kelimenin ilk geçtiği yerde parantez içinde verilmeli ve tüm metin boyunca o kısaltma kullanılmalıdır. Uluslararası kullanılan kısaltmalar için “Bilimsel Yazım Kuralları” (Scientific style and format: the CBE manual for authors, editors, and publishers) kaynağına başvurulabilir. Anatomik terimler Latincede yazıldığı gibi kullanılmalıdır. Günlük tıp diline yerleşmiş terimler ise okundukları gibi Türkçe yazım kurallarına uygun olarak yazılmalıdır. İngilizce veya başka bir yabancı dildeki şekli ile yazılan terimler tırnak içinde belirtilmelidir. Türkçe karşılığı olan yabancı sözcüklerin kullanımından kaçınılmalıdır. İlaçların jenerik ya da kimyasal isimleri kullanılmalıdır.


D) Teşekkür:
Yazar(lar) gerekli gördüklerinde yazıya katkıları yazarlık düzeyinde olmayan, ancak belirtilmeyi hakettiğini düşündükleri kişilere birkaç cümlelik kısa teşekkür yazabilirler. Burada, teşekkür edilen kişilerin katkıları (parasal ya da araç gereç desteği, teknik yardım gibi) açıklıkla belirtilmelidir (örneğin; ‘bilimsel danışmanlık’, ‘taslakta düzeltme’, ‘veri toplama’, ‘klinik araştırmaya katılma’ gibi).


E) Şekil, Resim, Tablo ve Grafikler:
Şekil, Resim, Tablo ve Grafikler Şekil, resim, tablo ve grafiklerin metin içinde geçtiği yerlerde olmalıdır. Resimler/fotoğraflar renkli, ayrıntıları görülecek derecede kontrast ve net olmalıdır. Tablo içi times new roman, 10 punto ve tek satır aralıklı yazılmalıdır. APA yazım kuralına uygun olmalıdır. Yazının kabul olması halinde net baskı elde edilebilmesi için tablo, şekil, grafik, resim/fotoğraflar ayrı grafik programları tarafından işlenebilir formatlarda (tif, png, jpg veya gif dosyası olarak, piksel boyutu yaklaşık 500x400, 8 cm eninde ve 300 dpi çözünürlükte taranarak) olmalıdır. Kullanılan kısaltmalar şekil, resim, tablo ve grafiklerin altındaki açıklamada belirtilmelidir.
Daha önceden herhangi bir yerde basılmış bir şekil, resim, tablo ve grafik kullanılmış ise, yazılı izin alınmalı ve bu izin açıklama olarak şekil, resim, tablo ve grafik açıklamasında belirtilmelidir.

Tablo başlıkları tablo üstünde, şekil ve grafik başlıkları şekil ve grafiğin altında, ilk harfleri büyük ve times new roman ,10 punto olacak şekilde yazılmalıdır (örneğin; ‘Tablo 1. ve Şekil 1.’). Tablo ve şekiller sayfada sola dayalı olmalıdır.

Örnek makale şablonuna bakınız lütfen...


E) Kaynaklar:


Kaynaklar yazılırken, başlık kalın, times new roman, 10 punto büyüklüğünde büyük harf olmalı, Kaynakça içinde kaynaklar ise 10 punto büyüklüğünde, times new roman ve italik olarak satır aralığı tek şeklinde yazılmalıdır.


METİN  içinde kaynaklar gösterilirken şu kurallara uyulmalıdır:

Kaynak yazılımının düzgün olabilmesi için, makaleye ulaşılabilirliği sağlayacak bilgiler tam ve doğru olarak yer almalıdır. Her derginin, kaynak yazım kuralları için uluslararası düzeyde bir standart oluşturarak, makalelerinde bu standartları uygulaması, bu açıdan önemlidir. Kaynakların kullanılmasında seçici olunmalı ve çalışmayla doğrudan ilgili olan kaynaklara yer verilmelidir.
Kaynakların metin içindeki gösteriminde APA.6 kaynak gösterimi kullanılmalıdır. 

Yazıda kullanılan referansların kolay yönetimi için EndNote ® ya da MS Office kaynak yönetimi benzeri bir program kullanılabilir.

APA YAZIM KURALLARI VE KAYNAK GÖSTERME YÖNTEMİ 


Metin içinde yazar veya yazarlara yapılan atıf
Tek yazar:

Baysal (1982)’a göre
(Baysal, 1982)


İki yazarlı:
Wegener ve Petty (1994)’ye göre (...)
(Wegener ve Petty, 1994)


Üç ile beş yazar arası:
İlk sefer atıf yaparken tüm yazarların adı listelenir;
(Kernis, Cornell, Sun, Berry, ve Harlow, 1993)
Sonraki atıflarda ise sadece ilk yazarın adı belirtilip “vd.” ifadesi kullanılır
(Kernis vd., 1993)


Altı ve daha fazla yazarlı metinlerde, sadece ilk yazarın adı kullanılıp sonrasında “vd.” ifadesi kullanılır:

Harris vd. (2001) ifade ettiği üzere (...)
Harris vd. (2001)’ne göre (…)
(Harris vd., 2001)


Yazar adının bilinmediği ya da belirtilmediği durumlarda, parantez ve tırnak içinde metindeki ilk ya da iki kelime kullanılmalıdır:
Siyasetçiler ve bürokratlar sonuçların kabul edilemez ve skandal olduğunu ifade
etmişlerdir (“Die Pisa-Analyse”, 2001).


Yazar bir organizasyon veya hükümet kurumu ise, ilk atıfta olduğu gibi atıf yaplır; eğer çok bilinen bir kurum ise, sonraki kullanımlarda kısaltması tercih edilir:
Amerikan Psikoloji Derneği’ne (2000) göre.
İlk atıf: (Mothers Against Drunk Driving [MADD], 2000)
İkinci atıf: (MADD, 2000)


Aynı parantezde birden fazla esere atıfta bulunulduğunda, bunlar harf sırasına göre dizilmeli ve iki eser noktalı virgül ile ayrılmalıdır:
(Akar, H. 2010; Çalışkan, 2008; Dinçer ve Kolaşin, 2009; Engin-Demir, 2009; Tunç, 2007)


Aynı soyisme sahip yazarlarda, karışıklığı önlemek için ismin ilk harfi de kullanılır:
(E. Johnson, 2001; L. Johnson, 1998)


Aynı yazarın aynı yıl yayımlanan iki veya daha fazla eserine atıf yapılıyorsa; yıldan sonra (a, b, c) harfleri kullanılır:
Berndt (1981a)’in çalışmasına göre (...)


Kişisel iletişim vasıtasıyla ulaşılan mülakatlar, mektuplar, e-maillerde, kişisel iletişim

kurulan kişinin adı ve görüşmenin tarihi belirtilmelidir. Ancak, kişisel iletişim yoluyla elde
edilmiş veriler kaynakçaya eklenmemelidir:

(N. AlSayyad, kişisel iletişim, 25 Mart 2012)
N. AlSayyad küreselleşme ve neoliberalizmin (…) (Kişisel iletişim, 25 Mart 2012)


Dipnotlar ve sonnotlar
APA yazım stilinde, dipnot ve sonnot kullanımı pek tercih edilmemektedir. Bundan dolayı mümkün olduğu

kadar az dipnot kullanılmalıdır. Yalnızca çok elzem bir açıklayıcı not gerektiğinde dipnot kullanılmalıdır.


Önemli not:


APA Atıf yaparken türkçe makalede  “and” yerine “&” kullanılmasını önermektedir.

Ancak Türkçede “&” sembolü “ve” yerine kullanılmadığından, Türkçe olarak yazılan metinlerde

atıf yaparken  “&” sembolü kullanılmamalıdır.

Ayrıca, üç kişiden çok yazarlı metinlere atıf yaparken APA “et al.” (Kernis et al., 1993) kullanılmasını

önermektedir. Ancak Türkçe’de “et al.” yerine “vd.” (Kernis vd., 1993) kullanılmalıdır.


KAYNAKÇA YAZIMINDA TEMEL KURALLAR


Dergi ve süreli yayınlar:
Temel Biçim:


Yazar, A. A., Yazar, B. B., Yazar, C. C. (Yıl). Makale adı. Dergi adı, cilt. No (sayı no), sayfa/lar. 


Tek yazar:
Berndt, T. J. (2002). Friendship quality and social development. Current Directions in Psychological Science, 11, 7-10. 

İki yazar:
Wegener, D. T., Petty, R. E. (1994). Mood management across affective states: The hedonic contingency hypothesis. Journal of Personality and Social Psychology, 66, 1034-1048.

Sadece ciltin olduğu dergilerdeki makaleler:

Harlow, H. F. (1983). Fundamentals for preparing psychology journal articles. Journal of Comparative andPhysiological Psychology, 55, 893-896.


Sayı ve ciltin belirtildiği dergilerde:
Scruton, R. (1996). The eclipse of listening. The New Criterion, 15(3), 5-13.

Quader, I. N., Kok, M., Cirak, Z. D. (2020). The effects of substituting Sn for Ni on the thermal and some othercharacteristics of NiTiSn shape memory alloys. Journal of Thermal Analysis and Calorimetry , 3(2), 103-104.


Üç ile yedi yazar arası:
Kernis, M. H., Cornell, D. P., Sun, C. R., Berry, A., Harlow, T., Bach, J. S. (1993). There's more to self-esteemthan whether it is high or low: The importance of stability of self-esteem. Journal of Personality and SocialPsychology, 65, 1190-1204.


Yedi yazardan fazla ise; ilk altı yazarın adı listelendikten sonra üç nokta koyup son yazarın adı eklenir. Yedi isimden fazlası yer almamalıdır:
Miller, F. H., Choi, M. J., Angeli, L. L., Harland, A. A., Stamos, J. A., Thomas, S. T., . . .Rubin, L. H. (2009). Web site usability for the blind and low-vision user. Technical Communication, 57, 323-335.

Organizasyonun yazar olduğu durumlarda:
American Psychological Association. (2003).


Yazar bilinmiyorsa:

Merriam-Webster's collegiate dictionary (10. bs.). (1993). Springfield, MA: MerriamWebster.


Aynı yazarın iki ve daha fazla çalışması kullanılmışsa; kaynaklar tarih sırasına göre dizilmelidir:
Berndt, T. J. (1981).
Berndt, T. J. (1999).


Eğer yazar bir çalışmada tek yazar ve başka çalışmada ortak yazar ise, önce tek yazarlı olan çalışma listelenmelidir:
Berndt, T. J. (1999). Friends' influence on students' adjustment to school. Educational Psychologist, 34, 15-28.
Berndt, T. J.,  Keefe, K. (1995). Friends' influence on adolescents' adjustment to school. Child Development, 66, 1312-1329.


Eğer bir yazarın farklı yazarla yayımladığı eserler varsa, sıralama alfabetik olarak ikinci veya sonraki isme bağlı olarak yapılır:
Wegener, D.T.,  Kerr, N. L., Fleming, M. A., Petty, R. E. (2000). Flexible corrections of juror judgments: Implications for jury instructions. Psychology, Public Policy, and Law, 6, 629-654.

Wegener, D. T., Petty, R. E.,  Klein, D. J. (1994). Effects of mood on high elaboration attitude change: The mediating role of likelihood judgments. European Journal of Social Psychology, 24, 25-43.

Bir yazarın aynı yıl yayımlanmış iki veya daha fazla çalışması varsa, (a, b, c) gibi harfler kullanılır:
Berndt, T. J. (1981a). Age changes and changes over time in prosocial intentions and behavior between friends. Developmental Psychology, 17, 408-416.


Berndt, T. J. (1981b). Effects of friendship on prosocial intentions and behavior. Child Development, 52, 636-643.


Giriş, önsöz ve sonsözlere, bir kitap bölümü gibi atıf yapılır:
Kumar, R.,  Hill, D.(2009). Introduction, : Neoliberal Capitalism and Educaiton. D. Hill,  R. Kumar (Der.).Global Neoliberalism and Education and its Consequences içinde (ss.1-11). New York: Routledge.


Magazinlerdeki makaleler:
Henry, W. A. (1990, 9 Nisan). Making the grade in today's schools. Time, 135, 28-31.


Gazete makaleleri (basılı):
Schultz, S. (2005, 28 Aralık). Calls made to strengthen state energy policies. The Country Today, ss. 1A, 2A.


Editöre mektup:
Moller, G. (2002, Ağustos). Ripples versus rumbles [Editöre mektup]. Scientific American, 287(2), 12.


Kitap eleştiri:
Baumeister, R. F. (1993). Exposing the self-knowledge myth [Kitap eleştiri The selfknower: A hero under control, by R. A. Wicklund ve M. Eckert]. Contemporary Psychology, 38, 466-467.


Kitapların kaynakçada yazımı:
Temel biçim:
Yazar, A.  A. (Yayın yılı). Çalışma adı. Yer: Yayıncı. Cuban, L. (2001). Oversold and underused: computers in the classrooms. Cambridge: Harvard University Press.


Derleme kitap:
Duncan, G. J.,  Brooks-Gunn, J. (Der.). (1997). Consequences of growing up poor. New York, NY: Russell Sage Foundation.


Derleme kitap; yazar/yazarlar belli ise (ya da bir kişinin yazıları derlenmiş ise): 

Plath, S. (2000). The unabridged journals. K. V. Kukil (Der.). New York, NY: Anchor.


Çeviri:

Laplace, P. S. (1951). A philosophical essay on probabilities. (F. W. Truscott ve F. L. Emory, Çev.). New York, NY: Dover. (Orijinal eserin yayın tarihi 1814).



Önemli not:
Metinde, yeniden yayımlanmış bir çalışmaya atıfta bulunurken, her iki tarih de verilmelidir:

Laplace (1814/1951).


İlk baskıdan farklı olan diğer baskılar kullanılmış ise:
Helfer, M.E., Kempe, R.S., & Krugman, R.D. (1997). The battered child (5. bs.). Chicago, IL: University of Chicago Press.


Derlenmiş kitaptaki bir bölüm veya makale:

Yazar, A. A.,  Yazar, B. B. (Yayın yılı). Bölüm/makale adı. A. Editör & B. Editör (Der.), Kitap adı içinde (sayfa numaraları).Yer: Yayıncı.

O'Neil, J. M.,  Egan, J. (1992). Men's and women's gender role journeys: A metaphor for healing, transition, and transformation. B.R. Wainrib (Der.), Gender issues across the life cycle içinde (ss. 107-123). New York, NY: Springer.


Çok ciltli çalışma:
Wiener, P. (Der.). (1973). Dictionary of the history of ideas (Cilt. 1-4). New York, NY: Scribner's.


Ansiklopedi maddesi:
Bergmann, P. G. (1993). Relativity. In The New Encyclopedia Britannica. (Cilt. 26, ss. 501- 508). Chicago, IL: Encyclopedia Britannica.


Yayımlanmış tez:
Soyisim, F. N. (Yıl). Tez adı. (Doktora tezi). Erişilen veri tabanı adı. (Erişim veya Sıra Numarası)


Yayımlanmamış tez:
Soyisim, F. N. (Year). Doktora tezinin başlığı. (Yayımlanmamış doktora tezi). Kurum adı, Yer.


Köprülü, D. (1994). Üniversite kütüphanelerinde kitap koleksiyonunun kullanımı üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.


Hükümet belgeleri:
National Institute of Mental Health. (1990). Clinical training in serious mental illness (DHHS Publication No. ADM 90-1679). Washington, DC: U.S. Government Printing Office.


Online süreli yayınlardaki makaleler:

DOI’si tanımlanmış online dergi makaleleri:


Yazar, A. A., & Yazar, B. B. (yayın yılı). Makale adı.Dergi Adı, cilt no, sayfa/lar. doi:0000000/000000000000 veya http://dx.doi.org/10.0000/0000


Brownlie, D. (2007). Toward effective poster presentations: An annotated bibliography. European Journal of Marketing, 41, 1245-1283. doi:10.1108/03090560710821161


Wooldridge, M.B., & Shapka, J. (2012). Playing with technology: Mother-toddler interaction scores lower during play with electronic toys.Journal of Applied Developmental Psychology, 33(5), 211-218. http://dx.doi.org/10.1016/j.appdev.2012.05.005

DOI’si tanımlanmamış online süreli yayınlardaki makaleler:


Yazar, A. A., Yazar, B. B. (yayın yılı). Makale adı. Online Derginin Adı, cilt no (varsa sayı) (...) tarihinde http://www.someaddress.com/full/url/ adresinden erişildi.

Bernstein, M. (2002). 10 tips on writing the living Web. A List Apart: For People Who Make Websites, 149. 15 Ocak 2012 tarihinde http://www.alistapart.com/articles/writeliving adresinden erişildi

Kenneth, I. A. (2000). A Buddhist response to the nature of human rights. Journal ofBuddhist Ethics, 8. 15 Ocak 2012 tarihinde, http://www.cac.psu.edu/jbe/twocont.html adresinden erişildi.


Online gazete makalesi:
Yazar, A. A. (Yıl, Gün Ay). Makale adı. Gazete Adı. http://www.someaddress.com/full/url/ adresinden erişildi.


Parker-Pope, T. (2008, Mayıs 6). Psychiatry handbook linked to drug industry. The New York Times. 15 Ocak 2012 tarihinde, http://well.blogs.nytimes.com adresinden erişildi.


Elektronik kitaplar:

De Huff, E. W. (t.y.). Taytay’s tales: Traditional Pueblo Indian tales. 15 Ocak 2012 tarihinde,
http://digital.library.upenn.edu/women/dehuff/taytay/taytay.html adresinden erişildi.

Davis, J. (t.y.). Familiar birdsongs of the Northwest. 15 Ocak 2012 tarihinde
http://www.powells.com/cgi-bin/biblio?inkey=1-9780931686108-0 adresinden erişildi.


Basılı bir yerde yayımlanmış mülakat:
Çelik, Z. (Mülakat yapan),  AlSayyad, N. (Mülakat yapılan). (2012). On neoliberalism and urban inequalities

[Mülakat transkipsiyonu]. İdealKent. (7), 10-20.


Online ders notları ve sunu slaytları:

Hallam, A. Duality in consumer theory [PDF belgesi]. Lecture Notes Online Web site: 15 Ocak 2012 tarihinde http://www.econ.iastate.edu/classes/econ501/Hallam/ index.html adresinden erişildi.


Roberts, K. F. (1998). Federal regulations of chemicals in the environment [PowerPoint slaytı].
15 Ocak 2012 tarihinde http://siri.uvm.edu/ppt/40hrenv/index.html adresinden erişildi.


Periyodik olmayan web belgesi, sayfası veya raporu:
Temel ilke bu tür durumlarda dosya ya da çalışma sahibinin adını bulmak ve kullanmaktır.
Yazar, A. A. (yayın tarihi). Dosya adı. 15 Ocak 2012 tarihinde http://Web address adresinden erişildi.


Angeli, E., Wagner, J., Lawrick, E., Moore, K., Anderson, M., Soderland, L., & Brizee, A. (2010, Mayıs 5). General format.

15 Ocak 2012 tarihinde http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/01/ adresinden erişildi.


Kaynakça Örnek:

Akaroğlu E, G., Dereli E.(2012). Okul öncesi çocukların görsel algı eğitimlerine yönelik geliştirilmiş eğitici oyuncakları çocukların görsel algılarına etkisi, ZfWT - Journal of World of Turks, 4(1), 201-221.

Anderson-McNamee JK., Bailey SJ. (2010). The importance of play in early childhood development, Montana Stat University Extension, 4(10), 1-4.

Bekmezci H., Özkan H. (2015). Oyun ve oyuncağın çocuk sağlığına etkisi: İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hast. Dergisi, 5(2), 81-87.

Berndt, T. J. (2002). Friendship quality and social development. Current Directions in Psychological Science, 11, 7-10.

Brownlie, D. (2007). Toward effective poster presentations: An annotated bibliography. European Journal of Marketing, 41, 1245-1283.

Ginsburg K, R. (2007).The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent- child bonds: Pediatrics, 119(1), 182-191.

Kenneth, I. A. (2000). A Buddhist response to the nature of human rights. Journal ofBuddhist Ethics, 8. 15 Ocak 2012 tarihinde, http://www.cac.psu.edu/jbe/twocont.html adresinden erişildi.

Wegener, D. T., Petty, RE. (1994). Mood management across affective states: The hedonic contingency hypothesis. Journal of Personality and Social Psychology, 66, 1034-1048.



DEĞERLENDİRME:


1-Dergiye gönderilen yazıların, dergi yazım kurallarına uygun yazılmış olmalıdır.

2-Dergiye gönderilen makaleler ilk olarak intihal olarak incelenir, %20 nin üzerinde çıkan intihal oranı varsa yazara iade edilir. Bu yüzden zaman ve iş gücü kaybına neden olmamak için yazarlar dergi kurallarını özenle incelemeli ve intihal programından geçirmelidir, ve sisteme yüklemelidirler.

3- Etik kurul kararı gerektiren çalışmalar için "etik kurul karar" belgesi sisteme yüklenmelidir ve makalede "gereç ve yöntem" kısmında belirtilmelidir.

4- Yayın devir formu tüm yazarlar tarafından imzalı olarak sisteme yüklenmelidir. Makale yayınlanmak üzere dergiye gönderildikten sonra yazarlardan hiçbiri tüm yazarların yazılı onayı olmadan isim listesinden silinemez, aynı şekilde hiç bir isim , yazar olarak eklenemez, ve yazar sırası değiştirilemez.

Yayın için incelenecek her yazı için en iki kör hakem atanır. Yazılar taşıdıkları önem, orijinallik ve bilimsel geçerlilik dikkate alınarak değerlendirilirler. Bu incelemeden geçen yazılar, yayın kurulu tarafından tekrar değerlendirilir. Yayın kurulu, yayınlamak için kabul ettiği yazılarda, yazının içeriğini değiştirmeden metinde gerekli düzenlemeleri yapabilir. Dergi, yazılarda düzeltme yapmak, biçiminde değişiklikler istemek ve yazarların bilgisi dahilinde kısaltma yapmak yetkisine sahiptir. Yazarlardan istenen düzenlemeler yapılana kadar, ilgili yazılar yayın programına alınmayacaktır. Gönderilen yazılar Yayın Kurulu’nun onayı ile yayınlanmak üzere sıraya alınır. Yayına kabul edilmeyen yazılar ve ekleri (fotoğraflar, tablolar, şekiller, vb), aksi belirtilmemişse geri gönderilmez.


On-line Yazışma Adresi: Makale gönderimleri http://dergipark.gov.tr/inonusaglik 

adresinden on-line olarak yapılmaktadır.

Yazışma Adresi:

İnönü Üniversitesi

Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi

Kampus/Malatya

Tel: 0 422 341 06 60 (30 60)

Fax: 0 422 341 00 51

http://dergipark.gov.tr/inonusaglik 

E-mail:deniz.cirak@inonu.edu.tr

YAYIN İLKELERİ

İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, orijinal araştırmaları, olgu sunumlarını, editöryal yorumları, editöre mektup ve derlemeleri yayınlar.

Makalenin hazırlığı sırasında uyulması gereken kurallar aşağıdaki gibidir:

1. Derginin yayın dili Türkçe ve İngilizce'dir.

2. Dergimize yayımlanmak için gönderilen çalışmaların başka herhangi bir dergide yayınlanmamış, yayına kabul edilmemiş ya da yayınlanmak üzere değerlendirme aşamasında olmaması gerekir.

3. Bilimsel toplantılarda sunulan ve özeti yayınlanan bildirilerde, toplantının adı, tarihi ve yeri belirtilmesi koşuluyla değerlendirmeye alınır.

4. Yayımlanmak üzere gönderilen çalışmalarda, alıntı yazı, tablo, resim vs. mevcut ise, makale yazarı, yayın hakkı sahibi ve yazarlarından yazılı izin almak ve bunu makalede belirtmek zorundadır. Bu konudaki hukuki sorumluluk yazarlara aittir.

5. Yazının gönderim süreci başlatıldığında zorunlu formlar sekmesinde görüntülenebilecek ve dosyanın bilgisayarınıza indirilmesine olanak sağlayacaktır. Yine aynı sekme üzerinden dosyanın imzalanmış versiyonunu yüklemeniz gerekmektedir

6. Türkçe makalelerde Türk Dil Kurumu’nun Türkçe sözlüğü terimler sözlüğü (http://www.tdk.org.tr) esas alınmalıdır.

7. Dergide yayımlanan her makaleye DOI Numarası atanır ve yazarlardan herhangi bir ücret talep edilmez

8. Makalede “Etik Kurul Onayı” alınması gerekli ise; yazarlar etik kurul izni-onayı aldıklarını “Gereç ve Yöntemler” bölümünde beyan etmelidir.

9- Yazarlar, yayın telif hakkını Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi’ne devretmelidirler. Yayın hakları devir formu yazınızın gönderim aşamasında zorunlu formlar sekmesinde bulunmakta olup dosyanın bilgisayarınıza kaydı mümkündür. Doldurulmuş form yine aynı bölümden geri yüklenecektir

10-Gönderilen yazılar Yayın Kurulu’nun onayı ile yayınlanmak üzere sıraya alınır.

11-Benzerlik raporu sisteme makale gönderimi ile birlikte yüklenmelidir ve Yayın etiğine uymayan makaleler değerlendirilmeye alınmayarak reddedilir.

12- İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisine gönderilen makaleler için herhangi bir işlem ve yayın ücreti talep etmemektedir.

YAYIN ETİĞİ

Etik kurallar

 Aşağıda yazarların, dergi editörünün, hakemlerin ve yayıncının etik sorumlulukları, rolleri ve görevleri yer almaktadır. Aşağıda yer alan etik ilkeler ve kurallar ‘Yayın Etiği Komitesi’nin (Committe on Publication Ethics - COPE (https://publicationethics.org/)) yönergesine göre hazırlanmıştır. 

Yazar(lar)

Makalelerde yararlanılan tüm kaynaklar (yazarlar, çevrimiçi sayfalar, kişisel görüşmeler, vb.) için doğru ve uygun bir şekilde kaynak gösterilmelidir.
Dergiye gönderilen makalelerin başka bir dergiye gönderilmediği belirtilmeli ve Telif Hakkı Devir Formu  doldurulmalıdır. Telif Hakkı Devir Formu tüm yazarlar tarafından imzalanmalıdır.
Makaleye katkıda bulunmayan kişiler yazar olarak belirtilmemelidir.
Gönderilen makaleye ilişkin çıkar çatışmaları belirtilmeli ve nedeni açıklanmalıdır.
Yazarların, hakem sürecindeyken çalışmalarına ilişkin ham verileri editörler kuruluna iletmesi istenebilir, bu durumda yazarların ham verilerini editörler kuruluyla paylaşmaları beklenmektedir. Yazarlar, yayımlanan bir makaleye ilişkin verileri 5 yıl süreyle saklamakla yükümlüdürler.
Yazarlar çalışmalarında bir hata tespit ettiklerinde editörü ve editörler kurulunu bilgilendirmeli, düzeltme ya da geri çekme süreci için işbirliği kurmalıdırlar.


Hakemler

İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu dergisine  gönderilen tüm makaleler çift taraflı kör hakemlik süreci ile değerlendirilmektedir. Çift taraflı kör hakemlik, yansız, nesnel ve bağımsız bir değerlendirme sürecinin sağlanabilmesi için yazarların hakemlerden, hakemlerin de yazarlardan gizli tutulması anlamına gelmektedir. Hakemlere makaleler değerlendirilmek üzere dergi yönetim sisteminden iletilmektedir. Hakemlerin, değerlendirdikleri makalenin  akademik alana  katkısı ve makalenin yayımlanabilir olup olmadığına ilişkin kararları ve bu kararlarına ilişkin gerekçelerini içeren bir form doldurmaları gerekmektedir. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu  Dergisi’nin hakemlerinin etik sorumlulukları ve rolleri aşağıda belirtildiği gibidir:

Hakemlerin yalnızca uzmanlık alanlarına ilişkin makalelere hakemlik yapmaları gerekmektedir.
Hakemlerden çıkar çatışmaları bulunmayan makalelere hakemlik yapmayı kabul etmeleri beklenmektedir. Hakemler herhangi bir çıkar çatışması fark ettiklerinde editörü bilgilendirmeli ve ilgili makalenin hakemliğini yapmayı reddetmelidirler.
Hakemler makaleleri yansız ve nesnel olarak değerlendirmelidirler.
Hakemlerin değerlendirdikleri makalelere ilişkin Hakem Değerlendirme Formu’nu doldurmaları gerekmekte, çift taraflı kör hakemlik sürecine zarar vermemek için formlarda isimlerini belirtmemeleri beklenmektedir. Hakemlerin değerlendirdikleri makalenin yayımlanabilir olup olmadığına ilişkin kararları ile kararlarına ilişkin gerekçelerini de bu formda belirtmeleri gerekmektedir.
Hakemlerin önerilerinde kullandıkları üslubun kibar, saygılı ve bilimsel olması gerekmektedir. Hakemler saldırgan, saygısız ve öznel kişisel yorumlardan kaçınmalıdırlar. Hakemlerin bu tür bilimsel olmayan yorumlarda bulundukları tespit edildiğinde yorumlarını yeniden gözden geçirmeleri ve düzeltmeleri için editör ya da editörler kurulu tarafından kendileriyle iletişime geçilebilmektedir.
Hakemlerin kendilerine verilen süre içerisinde değerlendirmelerini tamamlamaları gerekmekte ve burada belirtilen etik sorumluluklara uymaları beklenmektedir.


Editör

Editörün ‘Yayın Etiği Komitesi’nin (Committe on PublicationEthics - COPE (https://publicationethics.org/)) yayınlamış olduğu ‘COPE Dergi Editörleri için Etik Davranışlar ve En İyi Uygulamalar Kılavuzu’ (COPE Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors (https://publicationethics.org/files/Code_of_conduct_for_journal_editors_Mar11.pdf)) ve ‘COPE Dergi Editörleri için En İyi Uygulamalar Kılavuzu’nda (COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors (https://publicationethics.org/files/u2/Best_Practice.pdf)) yer alan ve aşağıda listelenen etik sorumluluklara uyması gerekmektedir.

Editör dergide basılan tüm makalelerden sorumludur. Editörün etik görevleri ve sorumlulukları aşağıdaki gibidir:

Genel Sorumluluklar

Editör derginin niteliğinin artırılması ve gelişimine katkıda bulunmak için çaba sarf etmekle yükümlüdür.
Editörün, yazarların ifade özgürlüğünü desteklemesi gerekmektedir.


Okuyucularla İlişkiler

Editörün, dergide hakem değerlendirmesinin gerekli olmadığı bölümlerin (editöre mektup, davetli yazılar, konferans duyuruları vb.) açıkça belirtildiğinden emin olması gerekmektedir.
Editörün yayımlanan makalelerin dergi okuyucularının bilgi ve becerileriyle uyumlu olabilmesi için çaba sarf etmesi gerekmektedir.

Hakemlerle İlişkiler


Editör, hakemlerin bilgi ve uzmanlıklarına uygun makaleleri değerlendirmelerini istemelidir. Böylece makalelerin alanında uzman kişilerce uygun bir şekilde değerlendirilmesi sağlanmalıdır.
Editör, hakemlerin bir makaleyi değerlendirmeden önce makaleye ilişkin çıkar çatışmaları bulunmadığını belirtmelerini talep etmekle yükümlüdür.
Editörün hakem değerlendirme sürecine ilişkin gerekli tüm bilgileri ve hakemlerden yapması beklenenleri hakemlere iletmesi gerekmektedir.
Editör, hakem değerlendirme sürecinin çift taraflı kör hakemlik ile sürdürüldüğünden emin olmalı ve yazarlara hakemleri, hakemlere de yazarları ifşa etmemelidir.
Editör, hakemleri zamanlama ve performanslarına göre değerlendirmelidir.
Editör, hakemlere ilişkin bir veri tabanı oluşturmalı ve hakemlerin performansına göre veri tabanını güncellemelidir.
Editör, kaba ve niteliksiz yorumlarda bulunan ya da geç dönen hakemleri hakem listesinden çıkarmalıdır.
Editör, hakem listesini hakemlerin uzmanlık alanlarına göre sürekli yenilemeli ve genişletmelidir.

Yazarlarla İlişkiler

Editör, yazarlara kendilerinden ne beklendiğine ilişkin yayım ve yazım kuralları ile örnek şablonu sürekli güncellemelidir.
Editör dergiye gönderilen makaleleri dergi yazım kuralları, çalışmanın önemi, özgünlüğü açısından değerlendirmeli ve makaleyi ilk gönderim sürecinde reddetme kararı alırsa, yazarlara bunun nedenini açık ve yansız bir şekilde iletmelidir. Bu süreçte, makalenin dilbilgisi, noktalama ve/veya yazım kuralları (kenar boşlukları, uygun şekilde referans gösterme, vb.) açısından tekrar gözden geçirilmesi gerektiğine karar verilirse, yazarlar bu konuda bilgilendirilmeli ve gerekli düzeltmeleri yapabilmeleri için kendilerine zaman tanınmalıdır.
Makalelerde gönderim ve yayıma kabul tarihleri yer almalıdır.
Yazarların makalelerinin durumuna ilişkin bilgi talebi olduğunda çift taraflı kör hakemlik sürecini bozmayacak şekilde yazarlara makalelerinin durumuna ilişkin bilgi verilmelidir.

Editörler Kurulu ile İlişkiler

Editör, yeni editörler kurulu üyelerine yayım ve yazım kurallarını iletmeli ve kendilerinden beklenenleri açıklamalıdır.
Editör, editörler kurulu üyelerine yayım ve yazım kurallarının en güncel halini iletmelidir.
Editör, editörler kurulu üyelerini değerlendirmeli ve derginin gelişimine aktif olarak katılım gösterecek üyeleri editörler kuruluna seçmelidir.
Editör, editörler kurulu üyelerini aşağıda yer alan rolleri ve sorumluluklarına ilişkin bilgilendirmelidir
- Derginin gelişimini desteklemek
- Kendilerinden istendiğinde uzmanlık alanlarına ilişkin derlemeler yazmak
- Yayım ve yazım kurallarını gözden geçirmek ve iyileştirmek
- Derginin işletiminde gerekli sorumlulukları yerine getirmek

Yayıncı

Yayıncının etik sorumlulukları aşağıdaki gibidir:
Yayıncı derginin web sayfasında derginin açık, elektronik ve ücretsiz erişimini sağlar.


İntihal ve Etik Dışı Davranışlar


İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisine gönderilen tüm makaleler  IThenticate (http://www.ithenticate.com/) ya da Turnitin (https://www.turnitin.com/) yazılım programı ile taranmış benzerlik raporunun sisteme yüklenmesini zorunlu kılmaktadır. Benzerlik oranı %20 dir ve %20 nin altında olan makaleler değerlendirmeye alınır. Bu oranı aşan makaleler reddedilir ve makale yayın sürecinde  intihal ya da etik dışı davranışlar tespit edilirse yayımlanması reddedilir.

Aşağıda etik dışı bazı davranışlar listelenmiştir:

Çalışmaya  katkıda bulunmayan kişilerin yazar olarak belirtilmesi.
Çalışmaya katkıda bulunan kişilerin yazar olarak belirtilmemesi.
Makale yazarın yüksek lisans/doktora tezinden ya da bir projeden üretilmişse bunun belirtilmemesi.
Dilimleme yapılması yani, tek bir çalışmadan birden fazla makale yayımlanması.
Gönderilen makalelere ilişkin çıkar çatışmalarının bildirilmemesi.
Çift taraflı kör hakemlik sürecinin deşifre edilmesi.

YAYIN POLİTİKASI

İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi online hakemli bir dergidir.
Yazım dili Türkçe ve İngilizcedir.
Dergiye gönderilen makaleler için hiç bir ücret alınmaz ve kabul edilen tüm yazılar ücretsiz yayınlanır.
Yayımlanmak üzere gönderilen makaleler en az 2 hakem tarafından değerlendirilir. Çift Kör hakemlik sistemi vardır. Yazıları değerlendiren hakemlerin adları yazarlara bildirilmez. Hakemler de yazarların adlarını göremez.
Dergiye gönderilen makaleler üç ay içinde değerlendirilir.
Dergimize yayımlanmak için gönderilen çalışmaların başka herhangi bir dergide yayınlanmamış, yayına kabul edilmemiş ya da yayınlanmak üzere değerlendirme aşamasında olmaması gerekir. Bu duruma aykırılık tespit edilirse makale  kesinlikle yayınlanmaz.
Çalışmalar taşıdıkları önem, orijinallik ve bilimsel geçerlilik açısından dikkate alınarak değerlendirilirler. Bu incelemeden geçen yazılar, yayın kurulu tarafından tekrar değerlendirilir. Yayın kurulu, yayınlamak için kabul ettiği yazılarda, yazının içeriğini değiştirmeden metinde gerekli düzenlemeleri yapabilir. Dergi, yazılarda düzeltme yapmak, biçiminde değişiklikler istemek ve yazarların bilgisi dahilinde kısaltma yapmak yetkisine sahiptir. Yazarlardan istenen düzenlemeler yapılana kadar, ilgili yazılar yayın programına alınmayacaktır. Gönderilen yazılar Yayın Kurulu’nun onayı ile yayınlanmak üzere sıraya alınır. Yayına kabul edilmeyen yazılar ve ekleri (fotoğraflar, tablolar, şekiller, vb), aksi belirtilmemişse geri gönderilmez.
Dergiye gönderilen yazıların, dergi yazım kurallarına uygun yazılmış olmalıdır. Derginin yazım kurallarına uymayan çalışmalar yazara iade edilir.
Dergiye gönderilen makalelerin intihal oranı, %20 nin üstünde olan çalışmalar reddedilir. Bu yüzden zaman ve iş gücü kaybına neden olmamak için yazarlar dergi kurallarını özenle incelemeli ve çalışmalarını intihal programından geçirmelidir, ve sisteme yüklemelidirler. İntihal dosyasının doğruluğu yazara aittir ve %20 nin altında olmalıdır.
Etik kurul kararı gerektiren çalışmalar için "etik kurul karar" belgesi sisteme yüklenmelidir ve makalede "GEREÇ VE YÖNTEM" kısmında makalenin "Etik yönü" başlığıyla belirtilmelidir.
Yayın devir formu tüm yazarlar tarafından imzalı olarak sisteme yüklenmelidir. Makale yayınlanmak üzere dergiye gönderildikten sonra yazarlardan hiçbiri, tüm yazarların yazılı onayı olmadan isim listesinden silinemez. Aynı şekilde hiçbir isim, yazar olarak eklenemez ve yazar sırası değiştirilemez.
Olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmesi gereklidir.

Derginin yayın etiğine uymayan çalışmalar değerlendirmeye alınmaz ve reddedilir.
Gönderilen yazılar Yayın Kurulu’nun onayı ile yayınlanmak üzere sıraya alınır.

İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, makale gönderim, kabul veya yayın aşamalarının hiçbirinde işlem ve yayın ücreti talep etmemektedir.