Öz
Bu kesitsel çalışma, sağlık ve paramedikal meslek yüksekokulları öğrencilerinin dental anksiyete ve korku (DFA) düzeylerini ve ayrıca temel sağlık bilgisinin ağız sağlığı tutumları üzerindeki etkisini değerlendirmiştir. 291 öğrenci çalışmaya dâhil edildi. Anksiyete ve korkunun derecesini tanımlamak için Modifiye Dental Anksiyete Skalası (MDAS) ve Dental Korku Skalası (DFS) soruları kullanıldı. Öğrencilerin cevapları, MDAS için belirlenen aralıklar (korku yok: 5‐11, düşük korku: 12‐18, yüksek korku: 19‐25) ve DFS için belirlenen aralıklar (düşük puan: 0-40, orta: 41-60, yüksek: 61-80, çok yüksek: 81+) dikkate alınarak değerlendirildi. İki okul grubunun skorlarını karşılaştırmak için Mann-Whitney U Testleri kullanıldı. Kategorik değişkenler Ki-kare testi ile değerlendirildi (α: 0.05). Cinsiyet ve okul türünün DFA düzeyleri üzerinde önemli etkiye sahip olduğu tespit edildi (p<0.05). Sağlık meslek okulundaki öğrencilerin puanları, paramedikal meslek okulundaki öğrencilerin puanlarından anlamlı derecede daha düşüktü (p<0.05). Kız öğrencilerin indeks puanları, erkek öğrenciler için tanımlanan puanlardan anlamlı düzeyde yüksekti (p<0.05). Okul programının türü dental anksiyeteyi etkiledi. Çalışma, sağlık terimlerine aşina olmanın DFA'yı yönetmede etkili olabildiğine dikkat çekmektedir.