Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nurses' Experiences Regarding the Scientific Research Process and Obstacles Encounter

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 694 - 705, 25.06.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.845037

Öz

The study was planned to determine the nurses' management of a scientific research process in the fields of clinical practice, their experiences, the obstacles they face and the factors that affect them. The population of the descriptive study consisted of 1270 nurses working in 10 health institutions in Istanbul between April and May 2017. The sample was composed of 295 nurses with a sampling error of 0.05. The data were collected using a "Structured Information Form" consisting of 18 questions in total, after approval of the ethics committee. The data were analyzed by descriptive statistical methods using the SPSS 22 program. The significance level was accepted as p <0.05. 56.6% of the participants had a bachelor's degree, 51.9% managed a scientific research process determined. It was observed that issues such as excessive workload (30.2%), lack of time (23.1%), not knowing how to conduct scientific research (18.6%) took the first place. In the scientific research process, it was determined that they often had difficulties in writing the research as an article (40.3%), deciding on the research topic (39.9%), reaching the source related to the research subject (33.3%). It was determined that age (p<0.05), education level (p=0.000) and having education about scientific research process (p=0.000) had statistically significant positive effects in predicting the state of managing the scientific research process (p=0.000).

Kaynakça

  • Akbulut, H.İ., Çepni, S., Şahin, Ç. (2013). Doktora tez sürecinde karşılaşılan problemlerin belirlenmesi: Eğitim fakültesi örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 50-69.
  • Akpınar, B. R. (2017). Klinik araştırma yaparken yaşanan zorluklar. I. Ulusal Hemşirelikte Araştırma Kongresi’nde sunulan bildiri, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Arslanhan, Ş. (2019). Bir kadın sağlığı eğitim ve araştırma hastanesinde çalışan hemşire ve ebelerin kanıta dayalı uygulamalara yönelik tutumlarının ve araştırma sonuçlarını kullanmadaki engellerinin belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, Y., Adıgüzel, A., Topal. E. A. (2015). Ebe ve hemşirelerin bilimsel çalışmalara yönelik tutumlarının belirlenmesi. J Hum Rhythm, 1(4), 168-75.
  • Bayık, A. (2002). Hemşirelik disiplini ve araştırma. Erefe İ.(editör) Hemşirelikte Araştırma İlke Süreç ve Yöntemleri. İstanbul, Odak Ofset, 13-26.
  • Berthelsen, C. B., Hølge‐Hazelton, B. (2017). ‘Nursing research culture’in the context of clinical nursing practice: addressing a conceptual problem. Journal of advanced nursing, 73(5), 1066-1074.
  • Cozier, B. (2004). Historical and contemporary nursing practice. fundamental of nursing. Seventh Edition, 3- 17.
  • Çankaya, S., Kaynar, B.N., Çöker, G., Alp, M., Acar, E.D., Bayrambey, Z., …Akbaş, F. (2018). Ebelerin araştırma yapma ve araştırma sonuçlarını bakımda kullanma ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. ACU Sağlık Bil Derg, 9(2), 177-184.
  • Emiroğlu, E.N., Terzioğlu, F., Ünlü, H., Bulut, H. (2005). Hemşirelerin araştırmalara katılma durumları, araştırmaya ilişkin görüşleri ve bilgi gereksinimleri. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 1(2), 65-86.
  • Glacken, M., Chaney, D. (2004). Perceived barries and facilitators to implementing research findings in the Irish practice setting. Journal of Clinical Nursing, 13, 731-740.
  • Gören. Y. Ş., Yalım, N. Y. (2015). Ulusal hemşirelik dergilerinin araştırma ve yayın etiği politikalarının dergi internet siteleri üzerinden incelenmesi. Turkish Journal of Bioethics, 2(2), 137-54.
  • Hicks,C. (1995). The shortfall in published research: a study of nurses’ research and publication activities. J Adv Nurs, 21, 594-604.
  • Hofmeister, N. (2007). Attitudes of nurses toward research. (Master Theses). Grand Valley State University.
  • Kajermo, K. N., Nordstrom, G., Krusebrant, A., Lutzen, K. (2001). Nurses’ experiences of research utilization within the framework of an educational programme. Journal of Clinical Nursing, 10(5), 671-681.
  • Kelleci, M., Gölbaşı, Z., Yılmaz, M., Doğan, S. (2008). Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin Araştırma yapma ve araştırma sonuçlarını bakımda kullanma ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, (2), 3-16.
  • Kocaman, G. (2017. Nisan). Hemşirelik araştırmalarının uygulamada kullanımı. I. Ulusal Hemşirelikte Araştırma Kongresi’nde sunulan bildiri, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Kovačević, A., Prlić, N., Matijašević, B. (2017). Nurses' attitudes toward nursing research. Southeastern European Medical Journal, 1(2), 71-80.
  • Mehrdad, N., Salsali, M., Kazemnejad, A. (2008). Iranian nurses' attitudes toward research utilisation. Journal of Research in Nursing, 13(1), 53-65.
  • Meijers, J.M.M., Janssen, M.A.P., Cummings, G.G., Wallin, L., Estabrooks, C.A., Halfens, R.Y.G. (2006). Assessing the relationships between contextual factors and RU in nursing: systematic literature review. Journal of Advanced Nursing, 55(5), 622-635.
  • Nahcivan, N. (2014). Araştırma konusunu belirleme & literatür tarama ve inceleme. Erdoğan S, Nahcivan N, Esin MN. (Eds.) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. 1. Baskı, 29-63.
  • Oranta, O., Routasalo, P., Hupli, M. (2002). Barriers to and facilitators of research utilization among Finnish registered nurses. J Clin Nurs, 11(2), 205-13.
  • Özdil, K., Özcan, A., Muz, G., Turaç, N. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin araştırma ve gelişmelere karşı farkındalık tutumları ve eleştirel düşünme becerileri. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci, 11, 109-119.
  • Öztürk, A., Kaya, N., Ayık, S., Uygur, E., Cengiz, A. (2010). Hemşirelik uygulamalarında araştırma sonuçlarının kullanımında engeller. İ.Ü.F.N. Hem. Derg, 18, 144-55.
  • Platin, N. (2000). Kanıta dayalı hemşirelik ülkemizde uygulanamaz. Neden? 1.Uluslararası ve VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi, Kongre Kitabı, 29 Ekim-2 Kasım 2000, Antalya, 23-26.
  • Squires, J.E., Estabrooks, C.A., Gustavsson, P. (2011). Individual determinants of research utilization by nurses: a systematic review update. Implement Sci, 6(1), 1-20.
  • Veeramah, V. (2004). Utilization of research findings by graduate nurses and midwives. Journal of Advanced Nursing, 7(2), 183-191.
  • Vijayalakshmi, P., Pashupu, D.R., Thimmaiah, R., Math, S.B. (2014). Nurses attitudes and perceptions of nursing research: An Indian perspective. Asian Journal of Nursing Education and Research, 4(4), 509-513.
  • Wilson, K., Butterworth, T. (2000). World Health Organization. Research awareness in nursing and midwifery: a workbook (No. EUR/00/5019309/17). Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.
  • Yava, A., Çiçek, H., Tosun, N., Yanmış, N., Koyuncu, A., Güler, A., Akbayrak, N. (2008). Kardiyoloji ve kalp damar cerrahisi hemşirelerinin araştırma sonuçlarını kullanmalarını etkileyen faktörler. Anatol J Clin Investig, 2(4), 160-166.
  • Yılmaz, F.A., Tel, H. (2010). Hemşirelerin araştırmaya ve araştırma sonuçlarının uygulama alanında kullanılmasına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(1), 15-23.
  • Yılmaz, A., Yazgan, E.Ö., Dur, B., Salman, F., Demir, A. (2017). Türkiye'de hemşirelik lisansüstü tezlerinin yayın olma durumu: Bibliyometrik çalışma (1977-2016). Turkish Journal of Research & Development in Nursing, 19(3), 34-44.

HEMŞİRELERİN BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİNE İLİŞKİN DENEYİMLERİ VE KARŞILAŞTIKLARI ENGELLER

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 694 - 705, 25.06.2021
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.845037

Öz

Araştırma, hemşirelerin klinik uygulama alanlarındaki bir bilimsel araştırma sürecini yönetme durumlarını, deneyimlerini, karşılaştıkları engelleri ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla planlanmıştır. Tanımlayıcı tipteki araştırmanın evrenini, Nisan-Mayıs 2017 tarihleri arasında İstanbul İlinde 10 sağlık kuruluşunda görevli 1270 hemşire, örneklemini ise, 0.05 örnekleme hatası ile 295 hemşire oluşturmuştur. Veriler etik kurul onayı alınarak 18 sorudan oluşan “Yapılandırılmış Bilgi Formu” ile toplanmıştır. Veriler SPSS 22 programı kullanılarak tanımlayıcı istatistiksel yöntemlerle analiz edilmiş, önemlilik düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Katılımcıların %56.6’sının lisans mezunu olduğu, %51,9’unun bir bilimsel araştırma sürecini yönettiği belirlenmiştir. Daha önce bilimsel araştırma sürecini yönetmeme nedenleri; iş yükü fazlalığı (%30.2), zaman yetersizliği (%23.1), bilimsel araştırmanın nasıl yapıldığını bilmemek (%18.6) olduğu belirlenmiştir. Bilimsel araştırma sürecinde ise; araştırmanın makale olarak yazılması (%40.3), araştırma konusuna karar verme (%39.9), araştırma konusuyla ilgili kaynağa ulaşma (%33.3) konularında sıklıkla güçlük yaşadıkları saptanmıştır. Bilimsel araştırma sürecini yönetme durumunu yordamada yaşın (p<0.05), eğitim düzeyinin (p=0.000) ve bilimsel araştırma süreci hakkında eğitim alma durumunun (p=0.000) pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı etkisinin olduğu belirlenmiştir (p= 0.000).

Kaynakça

  • Akbulut, H.İ., Çepni, S., Şahin, Ç. (2013). Doktora tez sürecinde karşılaşılan problemlerin belirlenmesi: Eğitim fakültesi örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 50-69.
  • Akpınar, B. R. (2017). Klinik araştırma yaparken yaşanan zorluklar. I. Ulusal Hemşirelikte Araştırma Kongresi’nde sunulan bildiri, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Arslanhan, Ş. (2019). Bir kadın sağlığı eğitim ve araştırma hastanesinde çalışan hemşire ve ebelerin kanıta dayalı uygulamalara yönelik tutumlarının ve araştırma sonuçlarını kullanmadaki engellerinin belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, Y., Adıgüzel, A., Topal. E. A. (2015). Ebe ve hemşirelerin bilimsel çalışmalara yönelik tutumlarının belirlenmesi. J Hum Rhythm, 1(4), 168-75.
  • Bayık, A. (2002). Hemşirelik disiplini ve araştırma. Erefe İ.(editör) Hemşirelikte Araştırma İlke Süreç ve Yöntemleri. İstanbul, Odak Ofset, 13-26.
  • Berthelsen, C. B., Hølge‐Hazelton, B. (2017). ‘Nursing research culture’in the context of clinical nursing practice: addressing a conceptual problem. Journal of advanced nursing, 73(5), 1066-1074.
  • Cozier, B. (2004). Historical and contemporary nursing practice. fundamental of nursing. Seventh Edition, 3- 17.
  • Çankaya, S., Kaynar, B.N., Çöker, G., Alp, M., Acar, E.D., Bayrambey, Z., …Akbaş, F. (2018). Ebelerin araştırma yapma ve araştırma sonuçlarını bakımda kullanma ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. ACU Sağlık Bil Derg, 9(2), 177-184.
  • Emiroğlu, E.N., Terzioğlu, F., Ünlü, H., Bulut, H. (2005). Hemşirelerin araştırmalara katılma durumları, araştırmaya ilişkin görüşleri ve bilgi gereksinimleri. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 1(2), 65-86.
  • Glacken, M., Chaney, D. (2004). Perceived barries and facilitators to implementing research findings in the Irish practice setting. Journal of Clinical Nursing, 13, 731-740.
  • Gören. Y. Ş., Yalım, N. Y. (2015). Ulusal hemşirelik dergilerinin araştırma ve yayın etiği politikalarının dergi internet siteleri üzerinden incelenmesi. Turkish Journal of Bioethics, 2(2), 137-54.
  • Hicks,C. (1995). The shortfall in published research: a study of nurses’ research and publication activities. J Adv Nurs, 21, 594-604.
  • Hofmeister, N. (2007). Attitudes of nurses toward research. (Master Theses). Grand Valley State University.
  • Kajermo, K. N., Nordstrom, G., Krusebrant, A., Lutzen, K. (2001). Nurses’ experiences of research utilization within the framework of an educational programme. Journal of Clinical Nursing, 10(5), 671-681.
  • Kelleci, M., Gölbaşı, Z., Yılmaz, M., Doğan, S. (2008). Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin Araştırma yapma ve araştırma sonuçlarını bakımda kullanma ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, (2), 3-16.
  • Kocaman, G. (2017. Nisan). Hemşirelik araştırmalarının uygulamada kullanımı. I. Ulusal Hemşirelikte Araştırma Kongresi’nde sunulan bildiri, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Kovačević, A., Prlić, N., Matijašević, B. (2017). Nurses' attitudes toward nursing research. Southeastern European Medical Journal, 1(2), 71-80.
  • Mehrdad, N., Salsali, M., Kazemnejad, A. (2008). Iranian nurses' attitudes toward research utilisation. Journal of Research in Nursing, 13(1), 53-65.
  • Meijers, J.M.M., Janssen, M.A.P., Cummings, G.G., Wallin, L., Estabrooks, C.A., Halfens, R.Y.G. (2006). Assessing the relationships between contextual factors and RU in nursing: systematic literature review. Journal of Advanced Nursing, 55(5), 622-635.
  • Nahcivan, N. (2014). Araştırma konusunu belirleme & literatür tarama ve inceleme. Erdoğan S, Nahcivan N, Esin MN. (Eds.) Hemşirelikte Araştırma Süreç, Uygulama ve Kritik. 1. Baskı, 29-63.
  • Oranta, O., Routasalo, P., Hupli, M. (2002). Barriers to and facilitators of research utilization among Finnish registered nurses. J Clin Nurs, 11(2), 205-13.
  • Özdil, K., Özcan, A., Muz, G., Turaç, N. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin araştırma ve gelişmelere karşı farkındalık tutumları ve eleştirel düşünme becerileri. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci, 11, 109-119.
  • Öztürk, A., Kaya, N., Ayık, S., Uygur, E., Cengiz, A. (2010). Hemşirelik uygulamalarında araştırma sonuçlarının kullanımında engeller. İ.Ü.F.N. Hem. Derg, 18, 144-55.
  • Platin, N. (2000). Kanıta dayalı hemşirelik ülkemizde uygulanamaz. Neden? 1.Uluslararası ve VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi, Kongre Kitabı, 29 Ekim-2 Kasım 2000, Antalya, 23-26.
  • Squires, J.E., Estabrooks, C.A., Gustavsson, P. (2011). Individual determinants of research utilization by nurses: a systematic review update. Implement Sci, 6(1), 1-20.
  • Veeramah, V. (2004). Utilization of research findings by graduate nurses and midwives. Journal of Advanced Nursing, 7(2), 183-191.
  • Vijayalakshmi, P., Pashupu, D.R., Thimmaiah, R., Math, S.B. (2014). Nurses attitudes and perceptions of nursing research: An Indian perspective. Asian Journal of Nursing Education and Research, 4(4), 509-513.
  • Wilson, K., Butterworth, T. (2000). World Health Organization. Research awareness in nursing and midwifery: a workbook (No. EUR/00/5019309/17). Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.
  • Yava, A., Çiçek, H., Tosun, N., Yanmış, N., Koyuncu, A., Güler, A., Akbayrak, N. (2008). Kardiyoloji ve kalp damar cerrahisi hemşirelerinin araştırma sonuçlarını kullanmalarını etkileyen faktörler. Anatol J Clin Investig, 2(4), 160-166.
  • Yılmaz, F.A., Tel, H. (2010). Hemşirelerin araştırmaya ve araştırma sonuçlarının uygulama alanında kullanılmasına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(1), 15-23.
  • Yılmaz, A., Yazgan, E.Ö., Dur, B., Salman, F., Demir, A. (2017). Türkiye'de hemşirelik lisansüstü tezlerinin yayın olma durumu: Bibliyometrik çalışma (1977-2016). Turkish Journal of Research & Development in Nursing, 19(3), 34-44.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Cemile Savcı 0000-0002-5612-9335

Gülser Şerbetçi Bu kişi benim 0000-0003-0816-5814

Hacer Özel 0000-0002-1884-8451

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 22 Aralık 2020
Kabul Tarihi 26 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Savcı, C., Şerbetçi, G., & Özel, H. (2021). HEMŞİRELERİN BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİNE İLİŞKİN DENEYİMLERİ VE KARŞILAŞTIKLARI ENGELLER. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(2), 694-705. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.845037