Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE GELECEK KAYGISI ÖLÇEĞİ” NİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 1, 284 - 300, 10.03.2022
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1011330

Öz

Bu çalışmanın amacı; “Üniversite Öğrencilerinin Gelecek Kaygısını” belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmanın örneklemini İstanbul’da eğitim veren bir Vakıf Üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesinde bulunan 365 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak literatür doğrultusunda 37 maddelik bir madde havuzu oluşturulmuş ve ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Veriler SPSS 21 ve AMOS paket programları aracılığıyla analiz edilmiştir. Güvenirliği değerlendirmek için iç tutarlılık ve test-tekrar test kullanılmıştır. SPSS programı ile açımlayıcı faktör analizi; AMOS programı aracılığıyla da doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda “Gelecek Korkusu” ve “Gelecekten Umutsuzluk” olmak üzere iki faktör altında toplanan ve 5’li Likert tipinde 19 maddeden oluşan “Üniversite Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı” ölçeği geliştirilmiştir. Ölçeğin açıkladığı toplam varyans oranı %63.50 ve iç tutarlık katsayısı 0.91’dir. Test- retest için ölçek iki hafta arayla aynı gruba uygulanmış ve korelasyon katsayısı anlamlı bulunmuştur. Doğrulayıcı faktör analizi ile iki faktörlü bir yapı doğrulanmıştır. Araştırma sonucunda geliştirilen Gelecek Kaygısı Ölçeğinin üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı düzeylerini belirlenmede geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğu saptandı.

Destekleyen Kurum

İstanbul Kent Üniversitesi

Kaynakça

  • Aydın, A., Tiryaki, S. (2017). A study on the determination of the factors affecting the anxiety level of university students KTU sample. Kastamonu University Journal of Forestry Faculty, 17(4), 715- 722.
  • Ayre, C., Scally, A. (2014). Critical values fot lawshe’s content validity ratio: revisiting the original methods of calculation. Measurement And Evaluation İn Counseling And development, 47(1), 79-86.
  • Beck, A., T., Weissman, A., Lester, D., Trexel, L. (1974). The measurement of pessimism: The hopelessness scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 41(6), 861- 865.
  • Byrne, M. B. (2011). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications and programming (Multivariate Applicatons Series), Routledge, New York.
  • Cihan, F., G., Kutlu, R., Karademirci, M. M. (2017). İntörn doktorların stresle başa çıkma durumları ile gelecek kaygı düzeyler. JAREM- Journal of Academic Research in Medicine, 7(3), 122-127.
  • Çakmak, Ö., Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve fen edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115- 127.
  • Dursun, S., Karagün, E. (2012). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi: Kocaeli üniversitesi beden eğitimi ve spor yüksekokulu son sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 93- 112.
  • Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, N. (2014). Hemşirelikte araştırma: Süreç, uygulama ve kritik. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Gözüm, S., Aksayan, S. (2002). Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber II: Psikometrik özellikler ve kültürlerarası karşılaştırma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 4(2), 9-20.
  • Gürbüz, S., Şahin, F. (2017) Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kalaycı, Ş. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kara, N., O., Akın, G., Alp, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Yönetimi Dergisi, 2(2), 150- 169.
  • Karagöz, Y. (2014). SPSS 21.1. Uygulamalı biyoistatistik. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kartal, M., Bardakçı, S. (2018). SPSS ve AMOS Uygulamalı örneklerle güvenirlik ve geçerlik analizleri. İstanbul: Akademisyen Kitabevi.
  • Köknel, Ö. (2013). Kaygıdan Korkuya. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kula, K., Saraç, T. (2016). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı. Mustafa Kemal University Journal of Graduate School of Social Sciences, 13(33), 227- 242.
  • Materneh, A., A., Altrawneh, A. (2014). Constructing a scale of future anxiety for the students at public jordanian universities. International Journal of Academic Research Part B, 6(5), 180- 188.
  • Öztürk, M. O., Uluşahin, N. A. (2015). Ruh sağlığı ve bozuklukları. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Qaisy, L. M., Thawabieh, A. M. (2017). Personal traits and their relationship with future anxiety and achievement. I-manager’s Journal on Educational Psychology, 101(31), 11-19.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Townsend, M. (2016). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin temelleri. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Türkçapar, M. H., Sargın, A. E. (2012). Bilişsel davranışçı psikoterapiler: Tarihçe ve gelişim. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 1, 7-14.
  • Türker, B. (2013). “Anket nasıl hazırlanır? Anket nasıl uygulanır? Anket nasıl değerlendirilir?”. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUIK), (2020). İstatistiklerle Gençlik. 21 Mayıs 2021 tarihinde https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Genclik-2020-37242 adresinden erişildi.
  • Yaşlıoğlu, M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversite İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.
  • Zaleski, Z. (1996). Future anxiety: Concept, measurement, and preliminary research. Great Britain: Elsevier Science Ltd Printed.

Development of “Future Anxiety Scale in University Students”: Validity and Reliability Study

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 1, 284 - 300, 10.03.2022
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1011330

Öz

The aim of this study is to develop a valid and reliable measurement tool to determine the “Future Anxiety of University Students”. The sample of the study consisted of 365 students in the Faculty of Health Sciences of a Foundation University giving education in Istanbul. As a data collection tool, an item pool of 37 items was created in line with the literature, and validity and reliability studies of the scale were carried out. Data were analyzed by using SPSS 21 and AMOS package programs. Internal consistency and test-retest were used to evaluate reliability. Exploratory factor analysis with SPSS program; Confirmatory factor analysis was also performed via the AMOS program. As a result of the analysis, the "Future Anxiety in University Students" scale, consisting of 19 items of 5-point Likert type, and gathered under two factors of " Future Fear" and "Despair of the Future", was developed. The total variance rate explained by the scale is 63.50% and the internal consistency coefficient is 0.91. For the test-retest, the scale was applied to the same group with an interval of two weeks and the correlation coefficient was found to be significant. A two-factor structure was confirmed by confirmatory factor analysis. The Future Anxiety Scale, which was devoloped as a result of the research, was detected to be a valid and reliable measurement tool in determining the future anxiety levels of university students.

Kaynakça

  • Aydın, A., Tiryaki, S. (2017). A study on the determination of the factors affecting the anxiety level of university students KTU sample. Kastamonu University Journal of Forestry Faculty, 17(4), 715- 722.
  • Ayre, C., Scally, A. (2014). Critical values fot lawshe’s content validity ratio: revisiting the original methods of calculation. Measurement And Evaluation İn Counseling And development, 47(1), 79-86.
  • Beck, A., T., Weissman, A., Lester, D., Trexel, L. (1974). The measurement of pessimism: The hopelessness scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 41(6), 861- 865.
  • Byrne, M. B. (2011). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications and programming (Multivariate Applicatons Series), Routledge, New York.
  • Cihan, F., G., Kutlu, R., Karademirci, M. M. (2017). İntörn doktorların stresle başa çıkma durumları ile gelecek kaygı düzeyler. JAREM- Journal of Academic Research in Medicine, 7(3), 122-127.
  • Çakmak, Ö., Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve fen edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115- 127.
  • Dursun, S., Karagün, E. (2012). Öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin incelenmesi: Kocaeli üniversitesi beden eğitimi ve spor yüksekokulu son sınıf öğrencileri üzerine bir araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 93- 112.
  • Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, N. (2014). Hemşirelikte araştırma: Süreç, uygulama ve kritik. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Gözüm, S., Aksayan, S. (2002). Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber II: Psikometrik özellikler ve kültürlerarası karşılaştırma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 4(2), 9-20.
  • Gürbüz, S., Şahin, F. (2017) Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Kalaycı, Ş. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kara, N., O., Akın, G., Alp, S. (2020). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı ile sınav kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Yönetimi Dergisi, 2(2), 150- 169.
  • Karagöz, Y. (2014). SPSS 21.1. Uygulamalı biyoistatistik. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kartal, M., Bardakçı, S. (2018). SPSS ve AMOS Uygulamalı örneklerle güvenirlik ve geçerlik analizleri. İstanbul: Akademisyen Kitabevi.
  • Köknel, Ö. (2013). Kaygıdan Korkuya. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kula, K., Saraç, T. (2016). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı. Mustafa Kemal University Journal of Graduate School of Social Sciences, 13(33), 227- 242.
  • Materneh, A., A., Altrawneh, A. (2014). Constructing a scale of future anxiety for the students at public jordanian universities. International Journal of Academic Research Part B, 6(5), 180- 188.
  • Öztürk, M. O., Uluşahin, N. A. (2015). Ruh sağlığı ve bozuklukları. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Qaisy, L. M., Thawabieh, A. M. (2017). Personal traits and their relationship with future anxiety and achievement. I-manager’s Journal on Educational Psychology, 101(31), 11-19.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Townsend, M. (2016). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin temelleri. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Türkçapar, M. H., Sargın, A. E. (2012). Bilişsel davranışçı psikoterapiler: Tarihçe ve gelişim. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 1, 7-14.
  • Türker, B. (2013). “Anket nasıl hazırlanır? Anket nasıl uygulanır? Anket nasıl değerlendirilir?”. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUIK), (2020). İstatistiklerle Gençlik. 21 Mayıs 2021 tarihinde https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Genclik-2020-37242 adresinden erişildi.
  • Yaşlıoğlu, M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversite İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.
  • Zaleski, Z. (1996). Future anxiety: Concept, measurement, and preliminary research. Great Britain: Elsevier Science Ltd Printed.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Merve Geylani 0000-0002-3536-7879

Cennet Çiriş Yıldız 0000-0002-1351-5439

Erken Görünüm Tarihi 4 Mart 2022
Yayımlanma Tarihi 10 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 26 Ekim 2021
Kabul Tarihi 31 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Geylani, M., & Çiriş Yıldız, C. (2022). “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE GELECEK KAYGISI ÖLÇEĞİ” NİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 10(1), 284-300. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1011330

Cited By





Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Gelecekle İlgili Kariyer Planları ve Kaygıları
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi
https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1339520


Hemşirelikte Gelecek Kaygısının Kariyer İyimserliği Üzerindeki Etkisi
Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi
https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1334028