Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Consumption, Consumption Society And Consumpion Culture: A Comparative Analysis

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 12, 66 - 86, 20.04.2017
https://doi.org/10.29224/insanveinsan.313030

Öz

This paper centres on the notions of consumption, consumption society and
consumption culture. It seeks to present a comparative analysis by addressing the ways these
notions have been defined in the literature. The paper moreover focuses on the contemporary
meanings of these notions, with a prior focus on the consumption phenomenon. In this context,
the manipulation of needs thesis, the society of spectacle theory, the claim that advertisement is
a means to boost consumption and the notion that consumption is not related to the amount of
purchased goods are tackled in this work. Based upon a comparative analysis, which addresses
the social, cultural and economic dimensions of the consumption phenomenon, it touches upon
the notion that the mere purchase of goods and their mere consumption in proportion to a
person’s needs does not automatically qualify people as consumers. It focuses on the point that in
consumption society consumption does not accrue out of a need anymore; instead consumption
itself becomes the need in consumption society. Consequently, people realize themselves not
anymore by producing culture, but by being merely added to the very objects of “consumption
culture”. As such, this paper argues that our age largely corresponds to an age dominated by
consumption culture. Through consumption, the individual ceases to produce expressions
relating to its culture. On the contrary, the commodity of consumption itself becomes the image
and communication vehicle of the individual. The study thereby seeks to demonstrate the extent
to which consumption culture has spread its very own culture into all areas of life.

Kaynakça

  • Baudrillard, Jean. Nesneler Sistemi. Çev., Oğuz Adanır, Aslı Karamollaoğlu. 2. bs. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, Şubat 2011.
  • Baudrillard, Jean. Tüketim Toplumu: Söylenceleri/Yapıları. Çev., Hazal Deliçaylı-Ferda Keskin,
  • Bauman, Zygmunt. Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları. Çev., Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bocock, Robert. Tüketim. Çev., İrem Kutluk. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, 1997.
  • Bourdieu, Pierre. Distinction: A Social Critique o f the Judgment o f Tast, Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1984.
  • Debord, Guy. Gösteri Toplumu ve Yorumlar. Çev., Ayşen Ekmekçi-Okşan Taşkent İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Douglas, Mary. Baron Isherwod. Tüketimin Antropolojisi. Çev., Erden Attila Aytekin. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, 1999.
  • Featherstone, Mike. Postmodernizm ve Tüketim Toplumu. Çev., Mehmet Küçük. 2. bs. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2005.
  • Lasch, Christopher. Narsisizm Kültürü. Çev., Suzan Öztürk-Ü. Hüsrev Yolsal. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 2006.
  • Lodziak, Conrad. İhtiyaçların Manipülasyonu: Kapitalizm ve Kültür. Çev., Berna Kurt. İstanbul: Çitlembik Yayınları, 2003.
  • Macfarlane, Alan. Kapitalizm Kültürü. Çev., Remzi Hakan Kır. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1993.
  • Marx, Karl. Ekonomi Politiğin Eleştirisine Katkı. Çev., Sevim Belli. Ankara: Sol Yayınları, 1970.
  • Ritzer, George. Toplumun McDonaldlaştırılması: Çağdaş Toplum Yaşamının değişen Karakteri Üzerine Bir İnceleme. Çev., Şen Süer Kaya, 2. bs. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2011.
  • Ritzer, George. Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek. Çev., Şen Süer Kaya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2010.
  • Weber, Max. Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu. Çev., Gülistan Solmaz. 3. bs. Ankara: Alter Yayıncılık, Mart 2011.
  • Wiliamson, Judith. Reklamların Dili-Reklamlarda Anlam ve İdeoloji, Ankara: Ütopya Yayınevi, 2000.

Tüketim, Tüketim Toplumu ve Tüketim Kültürü: Karşılaştırmalı Bir Analiz

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 12, 66 - 86, 20.04.2017
https://doi.org/10.29224/insanveinsan.313030

Öz

Bu makale, tüketim, tüketim toplumu ve tüketim kültürü kavramlarına odaklanmaktadır.
Bu kavramların literatürde nasıl tanımlandığına değinerek, karşılaştırmalı bir analizini
sunmayı amaçlamaktadır. Ayrıca bu makalede tüketim olgusu başta olmak üzere, tüketim
toplumu ve tüketim kültürünün günümüzde ne ifade ettiğine odaklanılmaktadır. Bu bağlamda
ihtiyaçların manipülasyonu tezi, gösteri toplumu kuramı, reklamın bir tüketim propagandası
olduğu yönündeki iddia ve tüketimin fazla ürüne sahip olmayla herhangi bir bağlantısının
olmadığını ileri süren düşünce ele alınmaktadır. Tüketim olgusunun iktisadi, sosyal ve kültürel
olmak üzere çeşitli boyutlarını ele alan literatürün karşılaştırmalı bir analizi üzerine kurulan
bu çalışmada, sadece bir şeyler satın almanın insanları tüketici yapmadığına, insanın ihtiyacına
tekabül eden nesneleri tüketmesinin onu tüketiciye dönüştürmediğine değinilmektedir.
Tüketim toplumunda, tüketimin artık ihtiyaçtan dolayı gerçekleşmediğine aksine bizzat tüketimin
kendisinin bir ihtiyaç haline geldiğine odaklanılmaktadır. Böyle olduğu için de insanların
artık kültür yaratmadıklarına “tüketim kültürü”nün nesnelerine eklemlenerek kendilerini var
ettiklerine dikkat çekilmektedir. Bu doğrultuda genel olarak çağımızın artık tüketim kültürü-
nün hüküm sürdüğü bir çağ olduğu iddia edilmektedir. Bireyin artık tüketimle, kültürüne dair
bir ifade biçimi ortaya koymadığı tam tersine artık tüketim nesnesinin kendisinin birey için bir
imaj ve mesaj iletimi halini almış olduğu tartışılmaktadır. Bu anlamda tüketim kültürünün,
kendi kültürünü her yere sirayet ettirmiş olduğu gösterilmektedir.

Kaynakça

  • Baudrillard, Jean. Nesneler Sistemi. Çev., Oğuz Adanır, Aslı Karamollaoğlu. 2. bs. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, Şubat 2011.
  • Baudrillard, Jean. Tüketim Toplumu: Söylenceleri/Yapıları. Çev., Hazal Deliçaylı-Ferda Keskin,
  • Bauman, Zygmunt. Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları. Çev., Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bocock, Robert. Tüketim. Çev., İrem Kutluk. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, 1997.
  • Bourdieu, Pierre. Distinction: A Social Critique o f the Judgment o f Tast, Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1984.
  • Debord, Guy. Gösteri Toplumu ve Yorumlar. Çev., Ayşen Ekmekçi-Okşan Taşkent İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Douglas, Mary. Baron Isherwod. Tüketimin Antropolojisi. Çev., Erden Attila Aytekin. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, 1999.
  • Featherstone, Mike. Postmodernizm ve Tüketim Toplumu. Çev., Mehmet Küçük. 2. bs. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2005.
  • Lasch, Christopher. Narsisizm Kültürü. Çev., Suzan Öztürk-Ü. Hüsrev Yolsal. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 2006.
  • Lodziak, Conrad. İhtiyaçların Manipülasyonu: Kapitalizm ve Kültür. Çev., Berna Kurt. İstanbul: Çitlembik Yayınları, 2003.
  • Macfarlane, Alan. Kapitalizm Kültürü. Çev., Remzi Hakan Kır. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1993.
  • Marx, Karl. Ekonomi Politiğin Eleştirisine Katkı. Çev., Sevim Belli. Ankara: Sol Yayınları, 1970.
  • Ritzer, George. Toplumun McDonaldlaştırılması: Çağdaş Toplum Yaşamının değişen Karakteri Üzerine Bir İnceleme. Çev., Şen Süer Kaya, 2. bs. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2011.
  • Ritzer, George. Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek. Çev., Şen Süer Kaya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2010.
  • Weber, Max. Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu. Çev., Gülistan Solmaz. 3. bs. Ankara: Alter Yayıncılık, Mart 2011.
  • Wiliamson, Judith. Reklamların Dili-Reklamlarda Anlam ve İdeoloji, Ankara: Ütopya Yayınevi, 2000.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Olkan Senemoğlu

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Senemoğlu, O. (2017). Tüketim, Tüketim Toplumu ve Tüketim Kültürü: Karşılaştırmalı Bir Analiz. İnsan Ve İnsan, 4(12), 66-86. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.313030
AMA Senemoğlu O. Tüketim, Tüketim Toplumu ve Tüketim Kültürü: Karşılaştırmalı Bir Analiz. İnsan ve İnsan Dergisi. Nisan 2017;4(12):66-86. doi:10.29224/insanveinsan.313030
Chicago Senemoğlu, Olkan. “Tüketim, Tüketim Toplumu Ve Tüketim Kültürü: Karşılaştırmalı Bir Analiz”. İnsan Ve İnsan 4, sy. 12 (Nisan 2017): 66-86. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.313030.
EndNote Senemoğlu O (01 Nisan 2017) Tüketim, Tüketim Toplumu ve Tüketim Kültürü: Karşılaştırmalı Bir Analiz. İnsan ve İnsan 4 12 66–86.
IEEE O. Senemoğlu, “Tüketim, Tüketim Toplumu ve Tüketim Kültürü: Karşılaştırmalı Bir Analiz”, İnsan ve İnsan Dergisi, c. 4, sy. 12, ss. 66–86, 2017, doi: 10.29224/insanveinsan.313030.
ISNAD Senemoğlu, Olkan. “Tüketim, Tüketim Toplumu Ve Tüketim Kültürü: Karşılaştırmalı Bir Analiz”. İnsan ve İnsan 4/12 (Nisan 2017), 66-86. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.313030.
JAMA Senemoğlu O. Tüketim, Tüketim Toplumu ve Tüketim Kültürü: Karşılaştırmalı Bir Analiz. İnsan ve İnsan Dergisi. 2017;4:66–86.
MLA Senemoğlu, Olkan. “Tüketim, Tüketim Toplumu Ve Tüketim Kültürü: Karşılaştırmalı Bir Analiz”. İnsan Ve İnsan, c. 4, sy. 12, 2017, ss. 66-86, doi:10.29224/insanveinsan.313030.
Vancouver Senemoğlu O. Tüketim, Tüketim Toplumu ve Tüketim Kültürü: Karşılaştırmalı Bir Analiz. İnsan ve İnsan Dergisi. 2017;4(12):66-8.

Cited By













Richard Sennett’ın Eserlerinde Kapitalist Kültürün Dönüşümü
Yönetim, Ekonomi, Edebiyat, İslami ve Politik Bilimler Dergisi
merve küçükislamoğlu
https://doi.org/10.24013/jomelips.430711