Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Geleneksel Japon Kabuki Dans Tiyatrosunun Aykırı Bedenleri “Onnagatalar”

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 14, 314 - 334, 19.10.2017
https://doi.org/10.29224/insanveinsan.312773

Öz

Kabuki dans tiyatrosu Japonya’nın, tarihi dört
asra kadar uzanan en önemli gösteri sanatlarından birisidir. Bu lirik tiyatro
tarzı son derece stilistiktir ve etkileyici görsellere ve ses performanslarına
dayanır. Kabuki sahnesinde her zaman için dans ve müzik birlikteliğine eşlik
eden bir anlatıcı bulunur. Kabuki dans tiyatrosunda dokunma duyusu ve bakış,
yüksek-alçak müzik sesi ve haraketli sahnelerle uyarılır. Anlatılara mevsimlerin
değişimi ve döngüsüne dair olan görsel düzenlemeler aracılığıyla dramatik bir
boyut kazandırılır.  Sahnedeki oyunculuk son
derece yavaş ve estetiktir. Bu
avangard tiyatro stilinde makyaj, rol yapma gücüyle bağlantılı olan performans eşliğinde
kullanılır,  karakterlerin temsilinde ve
vurgulanmasında en önemli araçlardan birisidir. Kabuki tiyatrosunda insan olan
karakterlerin canlandırılmasından başka, aslan, kaplan ve ejderha gibi
hayvanlar da kişileştirilir. Bu
yüzden oyuncular güçlü bir performans için bedenlerini şekilden şekle sokarlar ve
dış dünyadan gelen iç ve dış uyarıcıları bedenleri aracılığıyla aktarırlar. Bu bağlamda oyuncunun bedeni, içerisinde her şeyin akıp gittiği
bir yansıtıcı haline gelir. Bu durum Mononmane olarak adlandırılır. Böylece oyuncu fiziksel olarak
yansıttığı, temsil ettiği karakterin
şeklini alır. Onnagata ise, kadın
karakterlerin erkek oyuncular tarafından canlandırılmasıdır.  Onnagata rolündeki erkek
oyuncu kadın taklidi yapmaz, gerçek bir kadınmış gibi kadın karakteri temsil
eder. Bu noktada, bir kadın
karakterin canlandırılması, kadının feminen güzelliğinden ve estetiğinden daha
da önemli hale gelir. Bu çalışma,
onnagatalığın Kabuki sahnesinde canlandırılması, temsili, onnagata bedeninin
kuruluşu ve farklı bir beden sunumu olarak önemi üzerinde durmaktadır. Çalışmada,
tiyatral iletişim modeli aracılığıyla onnagata temsillerinin fiziksel ve
içeriksel boyutu analiz edilmiştir

Kaynakça

  • Ayhan, Şeyma Nalbant, “XIX. YY Japonyasında Siyasi Düşünce: “Shinron” ve “Bunmeiron no Gairyaku” Eserlerinde İdeoloji”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi 2013.
  • Birk, Sara K, Sex, Androgyny, Prostitution and the Development of Onnagata Roles in Kabuki Theatre, S. USA: University of Montana, 2006.
  • Elam, Keir , The Semiotic of Theatre and Drama, London and Newyork: Routledge, 1980.
  • Fujita, Minoru ve Shapiro, Michael, Transvestism and the Onnagata Traditions in Shakespeare and Kabuki, United Kingdom: Global Oriental, 2006
  • Herrmann, Anne ve J. Stewart, Abigail, Theorizing Feminism: Parallel Trends in the Humanities and Social Science USA: Westview Press, 2001.
  • Isaka, Maki, Onnagata: A Labyrinth of Gendering in Kabuki Theater, Seattle and London: University of Washington Press, 2016
  • Jochum, Elizabeth Ann, “Inclining East: Theatrical Appropriation of Kabuki”, Master of Art Thesis, University of Colorado, 2008
  • Kuritz, Paul, The Making of Theatre History, New Jersey : Prentice Hall, 1998.
  • Melucci, Alberto, Oyuncu Benlik, çev: Başak Kıcır, İstanbul: Sel Yayıncılık, 2013.
  • Mezur, Katherine . Beautiful Boys/Outlaw Bodies: Devising Kabuki Female Likeness, USA:Palgrave McMillan, 2005
  • Mezur, Katherine The Kabuki Onnagata: A Feminist Analysis of the Onnagata Fiction of Female-Likeness, 1998
  • Moore, F. Michael, Drag!: Male and Female Impersonators on Stage, Screen and Television: An Illustrated World History, USA: McFarland & Company Incorporated Pub, 1994
  • Todorova Gabrovska, Galia Gender and Body Construction in Edo Period Kabuki, Core Ethics.Vol. (5).2009
  • Zohar, Ayelet, Postgender: Gender, Sexuality and Performativity in Japanese Culture, United Kingdom: Cambridge Scholars, 2009
  • http://factsanddetails.com/japan/cat20/sub131/item715 Erişim: 15 Mart, 2017
  • http://www.unesco.org/culture/ich/en/RL/kabuki-theatre-00163 Erişim:7 Mart, 2017
  • https://sites.google.com/site/utnarukami/kabuki-theatre-3/what-is-kabuki Erişim: 7 Mart, 2017
  • https://wiki.samurai-archives.com/index.php?title=Kabuki Erişim: 7 Mart, 2017
  • http://akademikperspektif.com/2015/06/03/japonya-meji-oncesi-donem-meji-donemi-cin-japon-savasi-ve-rus-japon-savasi/ Erişim: 7 Mart, 2017
  • http://www.arteorientalis.com/batiresimsanatinabicimverenkaynaklar.htm Erişim:7 Mart, 2017
  • http://www2.ntj.jac.go.jp/unesco/kabuki/en/3/3_03_06.html Erişim: 14 Mart, 2017
  • http://japan-magazine.jnto.go.jp/en/1508_kabuki.html Erişim: 14 Mart, 2017
  • http://web-japan.org/museum/kabuki/about_ka.html Erişim: 6 Mart, 2017
  • http://www.kln.ac.lk/humanities/depts/sinhala/docs/Publications/Kabuki%20Theatre %20in%20Japan.pdf Erişim: 7 Mart 2017
  • http://viewingjapaneseprints.net/texts/topictexts/faq/faq_onnagata.html Erişim: 7 Mart, 2017
  • http://factsanddetails.com/japan/cat20/sub131/item715 Erişim: 14 Mart 2017
  • https://asiantheatre.wikispaces.com/Kabuki+Dance+By+Mercer+Pinkston Erişim: 29 Mart, 2017
  • http://ikblc.ubc.ca/salon-series-201617-great-onnagata-roles-in-kabuki-dance/ Erişim: 29 Mart, 2017
  • http://www.japan-guide.com/e/e2090.html Erişim: 29 Mart, 2017
  • http://jpninfo.com/39428 Erişim: 29 Mart, 2017
  • http://outsiderjapan.pbworks.com/w/page/25797261/ Erişim: 29 Mart, 2017
  • https://iostream.info/the-silver-stage-kabuki/ Erişim: 29 Mart, 2017
  • http://www.nytimes.com/2007/07/19/theater/reviews/19kabu.html Erişim: 29 Mart, 2017

Traversal Bodies of Traditional Japanese Kabuki Dance eatre “Onnagatas”

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 14, 314 - 334, 19.10.2017
https://doi.org/10.29224/insanveinsan.312773

Öz








Kabuki dance theatre is one of the most important performance arts of Japan culture
for four hundred years. is lyric theatre style is extremly stylistic and based on enchanting visual
and sound performance. Tactual sense and eyesight are stimulated through high and low music
sound, e ects and moving stage in Kabuki. Make-up is one of the most important presentation
mediums for introducing and emphasising the characters. e power of performance depends
on perfection of acting in this avangard theatre style. e term Onnagata is a situation and it
means personation of woman characters by man performers. In Onnagata situation, actors
don’t pretend like a woman, they represent the woman character like a real woman. In this
point, personation of a woman character is more important as real than feminen beauty or
aesthetic of her. is study, emphasizes on personation,, presentation and body constitution of
onnagata body as a di erentiated body representation. 




Kaynakça

  • Ayhan, Şeyma Nalbant, “XIX. YY Japonyasında Siyasi Düşünce: “Shinron” ve “Bunmeiron no Gairyaku” Eserlerinde İdeoloji”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi 2013.
  • Birk, Sara K, Sex, Androgyny, Prostitution and the Development of Onnagata Roles in Kabuki Theatre, S. USA: University of Montana, 2006.
  • Elam, Keir , The Semiotic of Theatre and Drama, London and Newyork: Routledge, 1980.
  • Fujita, Minoru ve Shapiro, Michael, Transvestism and the Onnagata Traditions in Shakespeare and Kabuki, United Kingdom: Global Oriental, 2006
  • Herrmann, Anne ve J. Stewart, Abigail, Theorizing Feminism: Parallel Trends in the Humanities and Social Science USA: Westview Press, 2001.
  • Isaka, Maki, Onnagata: A Labyrinth of Gendering in Kabuki Theater, Seattle and London: University of Washington Press, 2016
  • Jochum, Elizabeth Ann, “Inclining East: Theatrical Appropriation of Kabuki”, Master of Art Thesis, University of Colorado, 2008
  • Kuritz, Paul, The Making of Theatre History, New Jersey : Prentice Hall, 1998.
  • Melucci, Alberto, Oyuncu Benlik, çev: Başak Kıcır, İstanbul: Sel Yayıncılık, 2013.
  • Mezur, Katherine . Beautiful Boys/Outlaw Bodies: Devising Kabuki Female Likeness, USA:Palgrave McMillan, 2005
  • Mezur, Katherine The Kabuki Onnagata: A Feminist Analysis of the Onnagata Fiction of Female-Likeness, 1998
  • Moore, F. Michael, Drag!: Male and Female Impersonators on Stage, Screen and Television: An Illustrated World History, USA: McFarland & Company Incorporated Pub, 1994
  • Todorova Gabrovska, Galia Gender and Body Construction in Edo Period Kabuki, Core Ethics.Vol. (5).2009
  • Zohar, Ayelet, Postgender: Gender, Sexuality and Performativity in Japanese Culture, United Kingdom: Cambridge Scholars, 2009
  • http://factsanddetails.com/japan/cat20/sub131/item715 Erişim: 15 Mart, 2017
  • http://www.unesco.org/culture/ich/en/RL/kabuki-theatre-00163 Erişim:7 Mart, 2017
  • https://sites.google.com/site/utnarukami/kabuki-theatre-3/what-is-kabuki Erişim: 7 Mart, 2017
  • https://wiki.samurai-archives.com/index.php?title=Kabuki Erişim: 7 Mart, 2017
  • http://akademikperspektif.com/2015/06/03/japonya-meji-oncesi-donem-meji-donemi-cin-japon-savasi-ve-rus-japon-savasi/ Erişim: 7 Mart, 2017
  • http://www.arteorientalis.com/batiresimsanatinabicimverenkaynaklar.htm Erişim:7 Mart, 2017
  • http://www2.ntj.jac.go.jp/unesco/kabuki/en/3/3_03_06.html Erişim: 14 Mart, 2017
  • http://japan-magazine.jnto.go.jp/en/1508_kabuki.html Erişim: 14 Mart, 2017
  • http://web-japan.org/museum/kabuki/about_ka.html Erişim: 6 Mart, 2017
  • http://www.kln.ac.lk/humanities/depts/sinhala/docs/Publications/Kabuki%20Theatre %20in%20Japan.pdf Erişim: 7 Mart 2017
  • http://viewingjapaneseprints.net/texts/topictexts/faq/faq_onnagata.html Erişim: 7 Mart, 2017
  • http://factsanddetails.com/japan/cat20/sub131/item715 Erişim: 14 Mart 2017
  • https://asiantheatre.wikispaces.com/Kabuki+Dance+By+Mercer+Pinkston Erişim: 29 Mart, 2017
  • http://ikblc.ubc.ca/salon-series-201617-great-onnagata-roles-in-kabuki-dance/ Erişim: 29 Mart, 2017
  • http://www.japan-guide.com/e/e2090.html Erişim: 29 Mart, 2017
  • http://jpninfo.com/39428 Erişim: 29 Mart, 2017
  • http://outsiderjapan.pbworks.com/w/page/25797261/ Erişim: 29 Mart, 2017
  • https://iostream.info/the-silver-stage-kabuki/ Erişim: 29 Mart, 2017
  • http://www.nytimes.com/2007/07/19/theater/reviews/19kabu.html Erişim: 29 Mart, 2017
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID ORCID ID: 0000-0002-8286-6187
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Kılınçarslan 0000-0002-8286-6187

Yayımlanma Tarihi 19 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Kılınçarslan, Y. (2017). Geleneksel Japon Kabuki Dans Tiyatrosunun Aykırı Bedenleri “Onnagatalar”. İnsan Ve İnsan, 4(14), 314-334. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.312773
AMA Kılınçarslan Y. Geleneksel Japon Kabuki Dans Tiyatrosunun Aykırı Bedenleri “Onnagatalar”. İnsan ve İnsan Dergisi. Ekim 2017;4(14):314-334. doi:10.29224/insanveinsan.312773
Chicago Kılınçarslan, Yasemin. “Geleneksel Japon Kabuki Dans Tiyatrosunun Aykırı Bedenleri ‘Onnagatalar’”. İnsan Ve İnsan 4, sy. 14 (Ekim 2017): 314-34. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.312773.
EndNote Kılınçarslan Y (01 Ekim 2017) Geleneksel Japon Kabuki Dans Tiyatrosunun Aykırı Bedenleri “Onnagatalar”. İnsan ve İnsan 4 14 314–334.
IEEE Y. Kılınçarslan, “Geleneksel Japon Kabuki Dans Tiyatrosunun Aykırı Bedenleri ‘Onnagatalar’”, İnsan ve İnsan Dergisi, c. 4, sy. 14, ss. 314–334, 2017, doi: 10.29224/insanveinsan.312773.
ISNAD Kılınçarslan, Yasemin. “Geleneksel Japon Kabuki Dans Tiyatrosunun Aykırı Bedenleri ‘Onnagatalar’”. İnsan ve İnsan 4/14 (Ekim 2017), 314-334. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.312773.
JAMA Kılınçarslan Y. Geleneksel Japon Kabuki Dans Tiyatrosunun Aykırı Bedenleri “Onnagatalar”. İnsan ve İnsan Dergisi. 2017;4:314–334.
MLA Kılınçarslan, Yasemin. “Geleneksel Japon Kabuki Dans Tiyatrosunun Aykırı Bedenleri ‘Onnagatalar’”. İnsan Ve İnsan, c. 4, sy. 14, 2017, ss. 314-3, doi:10.29224/insanveinsan.312773.
Vancouver Kılınçarslan Y. Geleneksel Japon Kabuki Dans Tiyatrosunun Aykırı Bedenleri “Onnagatalar”. İnsan ve İnsan Dergisi. 2017;4(14):314-3.

İnsan ve İnsan Dergisi EBSCO, Index Copernicus, ULAKBİM TR Dizin, ERIH PLUS, BASE, DOAJ, OpenAIRE, OAJI, Google Scholar ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer almaktadır.