Kabuki dans tiyatrosu Japonya’nın, tarihi dört
asra kadar uzanan en önemli gösteri sanatlarından birisidir. Bu lirik tiyatro
tarzı son derece stilistiktir ve etkileyici görsellere ve ses performanslarına
dayanır. Kabuki sahnesinde her zaman için dans ve müzik birlikteliğine eşlik
eden bir anlatıcı bulunur. Kabuki dans tiyatrosunda dokunma duyusu ve bakış,
yüksek-alçak müzik sesi ve haraketli sahnelerle uyarılır. Anlatılara mevsimlerin
değişimi ve döngüsüne dair olan görsel düzenlemeler aracılığıyla dramatik bir
boyut kazandırılır. Sahnedeki oyunculuk son
derece yavaş ve estetiktir. Bu
avangard tiyatro stilinde makyaj, rol yapma gücüyle bağlantılı olan performans eşliğinde
kullanılır, karakterlerin temsilinde ve
vurgulanmasında en önemli araçlardan birisidir. Kabuki tiyatrosunda insan olan
karakterlerin canlandırılmasından başka, aslan, kaplan ve ejderha gibi
hayvanlar da kişileştirilir. Bu
yüzden oyuncular güçlü bir performans için bedenlerini şekilden şekle sokarlar ve
dış dünyadan gelen iç ve dış uyarıcıları bedenleri aracılığıyla aktarırlar. Bu bağlamda oyuncunun bedeni, içerisinde her şeyin akıp gittiği
bir yansıtıcı haline gelir. Bu durum Mononmane olarak adlandırılır. Böylece oyuncu fiziksel olarak
yansıttığı, temsil ettiği karakterin
şeklini alır. Onnagata ise, kadın
karakterlerin erkek oyuncular tarafından canlandırılmasıdır. Onnagata rolündeki erkek
oyuncu kadın taklidi yapmaz, gerçek bir kadınmış gibi kadın karakteri temsil
eder. Bu noktada, bir kadın
karakterin canlandırılması, kadının feminen güzelliğinden ve estetiğinden daha
da önemli hale gelir. Bu çalışma,
onnagatalığın Kabuki sahnesinde canlandırılması, temsili, onnagata bedeninin
kuruluşu ve farklı bir beden sunumu olarak önemi üzerinde durmaktadır. Çalışmada,
tiyatral iletişim modeli aracılığıyla onnagata temsillerinin fiziksel ve
içeriksel boyutu analiz edilmiştir
Kabuki dance theatre is one of the most important performance arts of Japan culture
for four hundred years. is lyric theatre style is extremly stylistic and based on enchanting visual
and sound performance. Tactual sense and eyesight are stimulated through high and low music
sound, e ects and moving stage in Kabuki. Make-up is one of the most important presentation
mediums for introducing and emphasising the characters. e power of performance depends
on perfection of acting in this avangard theatre style. e term Onnagata is a situation and it
means personation of woman characters by man performers. In Onnagata situation, actors
don’t pretend like a woman, they represent the woman character like a real woman. In this
point, personation of a woman character is more important as real than feminen beauty or
aesthetic of her. is study, emphasizes on personation,, presentation and body constitution of
onnagata body as a di erentiated body representation.
Diğer ID | ORCID ID: 0000-0002-8286-6187 |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 14 |