Yıl 2021, Cilt 8 , Sayı 28, Sayfalar 91 - 102 2021-04-01

Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society
Tüketim Toplumu Kavramı Çerçevesinde Koronavirüs Döneminde Influencer Etkisi

Ali Murat YEL [1] , Feyza ÜNLÜ DALAYLI [2]


Consumption culture is discussed by many theorists. Since most of societies are based on consumption, they started to be known as consumption society. Capitalist social understanding based on production in early days has become consumption-based in time and has shown itself in all areas of life. With emergence of social media networks invented with effects of technological developments, phenomenon of consumption has been transferred to a new platform. Using influencers, which most companies have a large number of followers for marketing and product promotion, is an indicator of prevalence of consumption. In last month of 2019, due to deadly Covid-19 virus, which emerged in Wuhan, China and spread to the world, people chose to stay from their homes and prefer online shopping to avoid infection. Therefore, in this study, effect of influencers on shopping habits of the society during Covid-19 virus period was discussed based on phenomenon of consumer society.
Tüketim kültürü pek çok teorisyen tarafından tartışılmaktadır. Toplumların çoğu tüketimi temel aldıkları için tüketim toplumu olarak anılmaya başlamışlardır. İlk zamanlar üretimi temel alan kapitalist toplumsal anlayış zaman içerisinde tüketim temelli hale gelmiş olup yaşamın her alanında kendisini açıkça göstermiştir. Teknolojik gelişmelerin etkileri ile icat edilen sosyal medya ağlarının ortaya çıkışıyla tüketim olgusu yeni bir platforma taşınmıştır. Şirketlerin çoğu pazarlama ve ürün tanıtımı için çok sayıda takipçileri olan influencer kullanımı, tüketimin yaygınlığının bir göstergesi niteliğindedir. 2019 yılının son ayında Çin’in Vuhan kentinde ortaya çıkıp dünyaya yayılan öldürücü Covid-19 virüsü yüzünden insanlar virüsün bulaşmasından kurtulmak için evlerinde kalarak çevrimiçi alışverişi tercih etmişlerdir. Bu bağlamda bu çalışmada tüketim toplumu olgusu temel alınarak Covid-19 virüsü döneminde Influencerların toplumun alışveriş alışkanlıklarına olan etkisi ele alınmıştır.
  • Althusser, Louis. Idéologie et appareils idéologiques d’État (notes pour une recherche). Paris: La Pensée, 1970.
  • Austin, John Langshaw. How to Do Things with Words: The William James Lectures delivered at Harvard University in 1955. Oxford: Oxford University, 1962.
  • Bag, Mustafa. “Dünyada Covid-19: İlk 4 ayında neler yaşandı? Salgının seyri ne durumda?”. Euronews. 4 May, 2020. Last accessed 22 December, 2020. https://tr.euronews.com/2020/04/09/dunyada-covid-19-salg-n-n-ilk-100-gununde-yasananlar-ilk-nerede-ortaya-c-kt-nas-l-yay-ld.
  • Bankalararası Kart Merkezi. “İnternetten yapılan kartlı ödeme işlemleri”. 17 June, 2020. Last accessed 5 January, 2021. https://bkm.com.tr/internetten-yapilan-kartli-odeme-islemleri/.
  • Baudrillard, Jean. Neden Her Şey Hala Yok Olup Gitmedi. Çev., Oğuz Adanır. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi, 2012.
  • Baudrillard, Jean. Nesneler Sistemi. Çev., Oğuz Adanır ve Aslı Karamollaoğlu. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi, 2011.
  • Baudrillard, Jean. Tüketim Toplumu. Çev., Oğuz Adanır. İstanbul: Ayrıntı, 2016.
  • Bourdieu, Pierre. Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1984.
  • Butler, Judith. Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory. Baltimore: Johns Hopkins UP, 1990.
  • Gramsci, Antonio. Lettere dal carcere, (cilt 4, Il Risorgimento). Torino: Giulio Einaudi, 1949.
  • Güzel, Mehmet. “Gerçeklik İlkesinin Yitimi: Baudrillard’ın Simülasyon Teorisinin Temel Kavramları”. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi. 19/1 (2015): 65-84.
  • İyzico.com. “Corona Virüs, Tüketim Dünyasında Neleri Değiştirdi?”. 1 May, 2020. Last accessed 3 January, 2021. https://www.iyzico.com/blog/corona-virus-tuketim-dunyasinda-neleri-degistirdi/.
  • Marx, Karl. Capital, Volume I. Londra: Penguin, 1990.
  • McLuhan, Marshall. Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw-Hill, 1964.
  • Searle, John. The Construction of Social Reality. Londra: Penguin, 1996.
  • Williams, Raymond. Culture and Society: 1780-1950. New York: Anchor, 1960.
  • Williams, Raymond. The Long Revolution. Londra: Chatto & Windus, 1961.
  • Yücel, Okan. “Koronavirüs zaman çizelgesi: Ne zaman ortaya çıktı? Nasıl yayıldı? Önemli tarihler nelerdi?”. 5 April, 2020. Last accessed 15 January, 2021. https://medyascope.tv/2020/04/05/koronavirus-zaman-cizelgesi-ne-zaman-ortaya-cikti-nasil-yayildi-onemli-tarihler-nelerdi.
  • Žižek, Slavoj. The Spectre of Ideology, Mapping Ideology. Londra: Verso, 1994.
Birincil Dil en
Konular Sosyal
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Orcid: 0000-0002-2176-9199
Yazar: Ali Murat YEL
Kurum: MARMARA ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Orcid: 0000-0003-2193-8236
Yazar: Feyza ÜNLÜ DALAYLI (Sorumlu Yazar)
Kurum: MARMARA ÜNİVERSİTESİ
Ülke: Turkey


Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 1 Nisan 2021

Bibtex @araştırma makalesi { insanveinsan870066, journal = {İnsan ve İnsan}, issn = {}, eissn = {2148-7537}, address = {Ayvansaray mah. Yeni Usul sk. no: 2 34085 Fatih, İstanbul, Turkey}, publisher = {Okur Yazar Derneği}, year = {2021}, volume = {8}, pages = {91 - 102}, doi = {10.29224/insanveinsan.870066}, title = {Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society}, key = {cite}, author = {Yel, Ali Murat and Ünlü Dalaylı, Feyza} }
APA Yel, A , Ünlü Dalaylı, F . (2021). Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society . İnsan ve İnsan , 8 (28) , 91-102 . DOI: 10.29224/insanveinsan.870066
MLA Yel, A , Ünlü Dalaylı, F . "Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society" . İnsan ve İnsan 8 (2021 ): 91-102 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/insanveinsan/issue/60961/870066>
Chicago Yel, A , Ünlü Dalaylı, F . "Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society". İnsan ve İnsan 8 (2021 ): 91-102
RIS TY - JOUR T1 - Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society AU - Ali Murat Yel , Feyza Ünlü Dalaylı Y1 - 2021 PY - 2021 N1 - doi: 10.29224/insanveinsan.870066 DO - 10.29224/insanveinsan.870066 T2 - İnsan ve İnsan JF - Journal JO - JOR SP - 91 EP - 102 VL - 8 IS - 28 SN - -2148-7537 M3 - doi: 10.29224/insanveinsan.870066 UR - https://doi.org/10.29224/insanveinsan.870066 Y2 - 2021 ER -
EndNote %0 İnsan ve İnsan Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society %A Ali Murat Yel , Feyza Ünlü Dalaylı %T Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society %D 2021 %J İnsan ve İnsan %P -2148-7537 %V 8 %N 28 %R doi: 10.29224/insanveinsan.870066 %U 10.29224/insanveinsan.870066
ISNAD Yel, Ali Murat , Ünlü Dalaylı, Feyza . "Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society". İnsan ve İnsan 8 / 28 (Nisan 2021): 91-102 . https://doi.org/10.29224/insanveinsan.870066
AMA Yel A , Ünlü Dalaylı F . Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society. İnsan ve İnsan Dergisi. 2021; 8(28): 91-102.
Vancouver Yel A , Ünlü Dalaylı F . Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society. İnsan ve İnsan. 2021; 8(28): 91-102.
IEEE A. Yel ve F. Ünlü Dalaylı , "Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society", İnsan ve İnsan, c. 8, sayı. 28, ss. 91-102, Nis. 2021, doi:10.29224/insanveinsan.870066