Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yükseköğretim Kurumlarında Bilimsel Araştırma Destekleri

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 71 - 111, 15.12.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, yükseköğretim kurumlarının akademisyenlere sağladığı bilimsel araştırma desteklerinin (BAP) belirli kriterler açısından incelenmesidir. Araştırmada betimsel tarama yöntemi ve içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Türkiye’de 2000 yılı öncesinde kurulan 73 üniversite, araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemine BAP verilerine ulaşılabilen 30 üniversite dâhil edilmiştir. Bulgularına bakıldığında, BAP birimlerinin faaliyet raporlarına ulaşım kolayca sağlanmaktadır. Proje türü sayılarına baktığımızda 2 ile 15 arasında değişim gösterdiğini görmekteyiz. Desteklenen proje türlerine baktığımızda; Lisansüstü tez projeleri, Bilimsel AR-GE için altyapı destek projeleri, Hızlı destek araştırma projeleri, Bilimsel etkinliklere katılım ve düzenleme desteği projeleri ile yoğun olarak karşılaşılmaktadır. Araştırmada üniversitelerin BAP desteği başvurularını çevrimiçi ortamda kabul ettiği ve yüksek oranla yılın her anında başvuru kabul edilebildiği ortaya çıkmıştır. Harcama kalemlerinde ise, hizmet alım giderleri, seyahat giderleri, bilgisayar ve onarım giderleri ile karşılaşılmaktadır. BAP proje sürelerine bakıldığında genellikle 12-24 ay sürdüğü ve sonuç raporlarının istendiği görülmektedir. Destek sayısı limitleri 1-3 aralığında değişmektedir. Araştırma sonuçlarında; yükseköğretim kurumlarının akademisyenleri bilimsel araştırma projelerine teşvik ettiğini, başvuruları online olarak kabul ettiğini ve bunları komisyonlarca karara bağladığını görmekteyiz. Nitekim proje destek sayılarındaki limit akademisyenleri yılda bir veyahut iki yılda bir tek proje yapmaya yönlendirmektedir.

Kaynakça

  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal.
  • Boğaziçi Üniversitesi Araştırma. (2017). BAP Komisyonu. http://www.arastirma.boun.edu.tr/_files/BAP%20Komisyonu%20%C3%87al%C4%B1%C5%9Fma%20Y%C3%B6nergesi.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Boz, M. (2011). Üniversitelerde bilimsel araştırma projelerinin (BAP) etkinliği ve mali yapısının incelenmesi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi örneği. Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • BTYPD Yönetmeliği. (2012). Tübitak bilim, teknoloji ve yenilik politikaları daire başkanlığının teşkilat, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarına ilişkin yönetmelik. http://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files //mevzuat/yonetmelik/yonetmelik _V_2.pdf adresinden 20 Kasım 2015 tarihinde edinilmiştir.
  • Bulun, M. Gülnar, B. & Güran, S. (2004). Eğitimde mobil teknolojiler. TOJET: The Turkish Online Journal Of Educational Technology, 3(2), 165-169.
  • Çalışkan, M. İ. (2006). AB sürecinde Türkiye ile AB ülkeleri eğitim istatistiklerinin karşılaştırması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 375-394.
  • Fraenkel, J., R., & Wallen, N. (2005). How to design and evaluate research in education. New York: Mc Graw Hill.
  • Gasset, J. O. (2014). Mission of the University (Vol. 17). Routledge.
  • Göker, S. D. & Gündüz, Y. (2017). Eğitim denetimi sürecinde hesap verebilirlik ve şeffaflık uygulamaları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 83-94.
  • Günay, D. (2001). Üniversitenin niteliği, akademik özgürlük ve üniversite özerkliği. Policy, 14(1), 37-44. İskender, E. & İskender, H. Y. (2016). Akademik Girişimcilik Bağlamında TÜBİTAK Desteklerinin Dağılımının İncelenmesi.http://acikerisim.hakkari.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/194?show=full adresinden 28.04.2017tarihinde edinilmiştir.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Küçüksüleymanoğlu, R. (2007). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının tükenmişlik düzeyleri. Eğitim Araştırmaları, 7(28), 102-112.
  • Meray, S.L. (1971). Üniversite kavramları ve modelleri. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi. 26(1), 1-54.
  • Moed, H. F. (2006b). Bibliometric rankings of world universities. CWTS Report, 1.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İsmail Erol

Yusuf Alpaydın

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erol, İ., & Alpaydın, Y. (2017). Yükseköğretim Kurumlarında Bilimsel Araştırma Destekleri. İnsan Ve Toplum, 7(2), 71-111.