Bu araştırma, fark oluşturan öğretmenlerin özelliklerini, yaptıkları faaliyetleri, yetiştirilmesi için yapılması gerekenleri, topluma katkılarını ortaya çıkarmak amacı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Bilimleri bölümünde yüksek lisans yapan öğretmenlik deneyimine sahip 12 gönüllü öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda fark oluşturan öğretmenlerin meslektaşlarından ayrılan özelliklerinin, toplumsal sorunların çözümünde sorumluluk alma, güçlü olma/pes etmeme, problemlere pratik çözümler üretme, eleştirilere açık olma, kendine özgü duruşu olma olduğu tespit edilmiştir. Fark oluşturan öğretmenler, sosyal faaliyetler yaparak, toplumsal problemleri çözerek, topluma rehberlik ederek ve yenilik getirerek öğretmenler arasında fark oluşturmuşlardır. Tüm bunları yaparken rutinin dışına çıkma, prosedürlere takılmama gibi davranışlar sergilemişlerdir. Fark oluşturan öğretmenlerin yetiştirilmesi için hizmet içinde resmî prosedürlerin azaltılması, özgür/demokratik ortamların oluşturulması önerilirken hizmet öncesinde mesleğe, seçerek öğretmen alınması ve öğretim üyelerinin rol model olması önerilmektedir. Fark oluşturan öğretmenler; toplumsal bütünlüğün sağlanmasında, toplumsal kalkınmaya/gelişime rehberlik etmede, toplumun ihtiyaçlarının karşılanmasında, bireylerin topluma kazandırılmasında ve bireylere değerleri kazandırmada katkı sunmaktadırlar.
This research aimed to explore the characteristics of the teachers who make a difference along with the activities they did, the actions they took and the contributions they made to society. Having a qualitative research design, this research utilized a phenomenological design. The working group of the research consisted of 12 volunteer teachers who completed their master degree at the department of Educational Sciences in Kahramanmaraş Sütçü İmam University during the 2018-2019 academic year and who had teaching experience. The research employed semi-structured interview form prepared by the researchers. Content analysis was used during data analysis. The teachers making a difference were found to differ from their colleagues with these characteristics such as taking responsibility in the solution of the social problems, producing practical solutions to problems, being open to criticism, having a unique personality. The teachers were determined to make a difference by doing social activities, solving social problems, guiding the society and bringing innovation. Besides, they demonstrated some behaviours like breaking out of the routine and not following the procedures. Various recommendations were provided in order to raise teachers who make a difference. Formal procedures should be reduced and free/democratic environment should be created during in-service training, while teachers should be specifically selected for the profession and faculty members should be role models during pre-service training. The teachers who make a difference contributed to the social integrity, development, meeting the needs of the society, bringing individuals into society and making individuals gain values.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 2 |