Günümüzde sosyal ağ siteleri en popüler iletişim araçları arasında yer almaktadırlar. Bu araçlar aracılığıyla bireyler kişisel bilgilerini, fotoğraflarını kendi sayfalarında paylaşma imkanına sahip olmaktadırlar. Goffman’ın benlik sunumu teorisine göre, birbirini tanımayan kişiler birbirlerine birtakım bilgiler ileterek tanışırlar ve birbirleri hakkında belli izlenimler edinirler. Bu yazı çerçevesinde benlik ve narsisizm tanımlanırken narsistik göstergelerle sosyal ağlarda kendini sunma ilişkisinin ortaya konması amaçlanmaktadır. Bu amacı gerçekleştirmek için İletişim Fakültesi öğrencilerinin sosyal medya kullanımları, kendini sunma amacıyla sosyal ağları ne ölçüde ve amaçla kullandıkları, (kendini sunma amacıyla ne amaçla yazıyor) narsisizm ölçeği sonuçları ile (ve olursa daha anlaşılır) sosyal ağ kullanım alışkanlıkları uygulanan bilgi formu ile karşılaştırmalı olarak tartışılmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS paket programı kullanılmış, narsisizm ile sosyal medya kullanımı arasındaki ilişkiyi belirlemek için ‘Korelasyon’ analizi uygulanmıştır. Katılımcıların araştırma yapmak, gündemi takip etmek, e-mail alışverişi, ve oyun-eğlence amacıyla interneti kullandıkları, internete hemen hemen her gün girdikleri ve sosyal ağları %97,3’ünün kullanmakta olduğu tesbit edilmiştir. Kendini ifşa, duygusal ifşa, ilgi çekme ve gerçek ve gizli kişilik özellikleri birlikteliğine bakılan çalışmada, en çok fotoğraf paylaştıkları saptanan örneklem grubunun narsistik dışa vurumları arttıkça sosyal ağlarda paylaşımda bulunma oranlarının artmakta olduğu ortaya konmuştur.
Anahtar kelimeler: Sosyal Ağlar, Erving Goffman, benlik(kendilik), Narsisizm
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Temmuz 2016 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 4 - Cilt: 3 Sayı: 4 |
Intermedia International E-journal
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.