Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medya Benlik Sunumu Ölçeği: Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 21, 273 - 288, 29.12.2024
https://doi.org/10.56133/intermedia.1577197

Öz

Bireylerin kendileri hakkındaki öznel değerlendirmelerini diğer bireylere yansıtırken oluşturmak istedikleri izlenimleri, benlik sunumu aracılığıyla inşa edilmektedir. Bireylerin sosyal medyayı kullanmasının altında yatan önemli etkenlerden birisi, bu platformların benlikleri sunmak amacıyla da kullanılabilmesidir. Sosyal medya kullanıcılarının benlik sunumlarına ilişkin seçimleri, onların amaçlarına, mevcut ve potansiyel hitap ettikleri takipçilerine veya sosyo-psikolojik bağlamlarına göre değişebilmektedir. Sosyal medya benlik sunumu, bireylerin çevrim içi ortamlarda idealize ederek sundukları sahte benlikleri veya gerçekte olduğu gibi sergiledikleri benlikleri ile kendilerini başkalarına nasıl sunduklarını ifade etmektedir. Sosyal Medya Benlik Sunumu Ölçeği (SMBSÖ), Michikyan, Dennis & Subrahmanyam (2015) tarafından yapılan çalışmadan Türkçeye uyarlanmıştır. Ölçeğin faktör yapısını ortaya çıkarmak için yapılan açıklayıcı faktör analizinde, ölçek 12 maddeye indirgenmiş ve 2 alt boyutta (Sahte Benlik ve Gerçek Benlik) toplanmıştır. Bu faktörler toplam varyansın %52.5’ini açıklamaktadır. Doğrulayıcı faktör analizi bulgularında da bu iki faktörlü yapının daha iyi uyum gösterdiği görülmüştür. SMBSÖ genel iç tutarlılığı 0.76 ve genel test-tekrar test güvenirliği ise 0.79 olarak bulunmuştur. Araştırmanın bulguları SMBSÖ’nün Türkiye’de yeterli düzeyde geçerliği ve güvenirliği sınanmış bir ölçek olarak kullanılabileceğini göstermektedir.

Etik Beyan

Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Etik Komisyonu, 15.03.2023, Toplantı Sayısı: 03, Araştırma Kod No:2023/76

Teşekkür

Bu makale, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü’nde, Özkan Avcı’nın Çetin Murat Hazar danışmanlığında yürüttüğü "Sosyal medya bağımlılığının benlik sunumuna etkisinde yaşam doyumunun aracılık rolü" başlıklı doktora tezinden üretilmiştir.

Kaynakça

  • Akalın, M. (2018). Örnek Açıklamalarıyla Sosyal Bilimlerde Araştırma Tekniği Anket. (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Arnold, M. E. (2021). Factors Affecting the Online Self-Presentation of Black Women on Social Networking Sites. (Doctoral dissertation). New York: Fordham University.
  • Awang, Z. (2012). Structural Equation Modelling (SEM) Using Amos Graphic. Shah Alam: Penerbit Universiti Teknologi Mara.
  • Balcı, Ş., & Yeles Karaman, S. (2020). Instagram Bağımlılığının Belirleyicileri Olarak Sosyal Medya Kullanımı, Benlik Sunumu, Narsisizm ve Özsaygı: Kültürlerarası Bir Karşılaştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 1213-1239. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.719895
  • Balcı, Ş., & Yıldırım, A. (2019). Sosyal Medyada Emoji Kullanım Tutum ve Motivasyonları ile Benlik Sunumu Arasındaki İlişki. Journal of International Social Research, 12(64), 700-709. https://doi.org/10.17719/jisr.2019.3391
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (24. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Byrne, A. (2024). Instagram Use: The Relationship Between Self Presentation and Social Comparison Orientation on Subjective Well-Being (Doctoral dissertation). Ireland: Institute of Art, Design and Technology.
  • Byrne, B. M. (2001) Structural Equation Modeling with AMOS, EQS, and LISREL: Comparative Approaches to Testing for the Factorial Validity of a Measuring Instrument. International Journal of Testing, 1(1), 55-86, https://doi.org/10.1207/S15327574IJT0101_4
  • Byrne, B. M. (2010). Structural Equation Modeling with AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming. (2. Edition). Routledge Taylor and Francis Group.
  • Choi, Y. (2018). Narcissism and Social Media Addiction in Workplace. The Journal of Asian Finance, Economics and Business (JAFEB), 5(2), 95-104. https://doi.org/10.13106/jafeb.2018.vol5.no2.95
  • Csikszentmihalyi, M. (1994). The Evolving Self: A Psychology for the Third Millennium. Harper Perennial.
  • Cunningham, C. (2013). Introduction. (Ed. C. Cunningham). Social Networking and Impression Management: Self- Presentation in the Digital Age. Rowman & Littlefield: Lexington Books.
  • Çelik, H. E., & Yılmaz, V. (2013). LISREL 9.1 ile Yapısal Eşitlik Modellemesi: Temel Kavramlar – Uygulamalar – Programlama. (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları. (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Debord, G. (1996). Gösteri Toplumu ve Yorumlar. (A. Ekmekçi & O. Taşkent, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ding, L., & Beichner, R. (2009). Approaches to Data Analysis of Multiple-Choice Questions. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 5(2), 020103. http://dx.doi.org/10.1103/PhysRevSTPER.5.020103
  • Dobias, A. (2017). I've Got 99 Friends, but Is Taylor Swift One? An Examination of Effects of Social Media Interactions on Parasocial Relationships. (Master of Arts Dissertation). University of Colorado.
  • Dolezal, L. (2017). The Phenomenology of Self-Presentation: Describing the Structures of Intercorporeality with Erving Goffman. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 16, 237-254. https://doi.org/10.1007/s11097-015- 9447-6
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S., & Çinko, M. (2013). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. (5. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Ellul, J. (2017). Sözün Gözden Düşüşü. (E. C. Ercan, Çev.). Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • Ertürk, Y. D., & Eray, T. E. (2016). Fenomenolojik Bir Kavram Olarak Kendilik ve Sosyal Ağlarda Kendilik Sunumu ile Narsistik Eğilimler İlişkisi: İletişim Fakültesi (İ.Ü.İ.F.) Öğrencileri Üzerine Bir Ön Çalışma. Intermedia International e-Journal, 3(4), 12-29. https://doi.org/10.21645/intermedia.2016318941
  • Fullwood, C., James, B. M., & Chen-Wilson, C. H. (2016). Self-Concept Clarity and Online Self-Presentation in Adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 19(12), 716-720. https://doi.org/10.1089/cyber.2015.0623
  • Goffman, E. (2019). Etkileşim Ritüelleri: Yüz Yüze Davranış Üzerine Denemeler. (A. Bölükbaşı, Çev., 2. Baskı). Ankara: Heretik Yayıncılık.
  • Goffman, E. (2021). Kamusal Alanda İlişkiler: Toplu Yaşamın Mikro İncelemeleri. (M. F. Karakaya, Çev., 3. Baskı). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Gulmammadzada, U., & Işıklı, Ş. (2020). Instagramda Benlik Sunumu: Takipçi Etkisi Üzerine Dramaturjik Bir İnceleme. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 11(43), 74-104. https://doi.org/10.5824/ajite.2020.04.004.x
  • Güngör, İ., & Kızılkaya Beji, N. (2012). Development and Psychometric Testing of the Scales for Measuring Maternal Satisfaction in Normal and Caesarean Birth. Midwifery, 28(3), 348-357. https://doi.org/10.1016/j. midw.2011.03.009
  • Gürbüz, İ. E. (2024). Bilimsel Araştırmalarda Bir Ölçme Aracı Nasıl Tasarlanır. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, S. (2021). AMOS ile Yapısal Eşitlik Modellemesi. Temel İlkeler ve Uygulamalı Analizler. (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hair, J. F, Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis. (7. Edition). Pearson Prentice Hall.
  • Hewitt, J. P., & Shulman, D. (2019). Benlik ve Toplum: Sembolik Etkileşimci Sosyal Psikoloji. (B. Aktaş, Çev. Ed.). İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayınları.
  • Jackson, C. A., & Luchner, A. F. (2018). Self-Presentation Mediates the Relationship Between Self-Criticism and Emotional Response to Instagram Feedback. Personality and Individual Differences, 133, 1-6. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.04.052
  • Karakuyu, E., & Temel Eğinli, A. (2023). Sosyal Medyada Benlik Sunumu: Instagram’da Influencer’ların Benlik Sunumunda Sözsüz Davranış Unsurlarına Yönelik Bir Araştırma. International Academic Social Resources Journal, 8(50), 2813- 2822. http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.70551
  • Kleinz, M. (2023). Self-Verification and Intrinsic Spirituality as Related to Gen Z's Instagram Use. (Doctoral Dissertation). Pennsylvania: Neumann University.
  • Koca, S., & Öcal, D. (2024). Sosyal Medya Ekseninde Kişilerarası İletişim ve Benlik Sunumu. Communicata, (27), 1-14, https://doi.org/10.32952/communicata.1441454
  • Koçak, O., Çoban, M., Aydın, A., & Çakmak, N. (2021). The Mediating Role of Critical Thinking and Cooperativity in The 21st Century Skills of Higher Education Students. Thinking Skills and Creativity, 42, 100967. https://doi. org/10.1016/j.tsc.2021.100967
  • Kutlu, M. (2023). Sosyal Medyada Kitle Psikolojisi ve Linç Kültürü. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 5(2), 95-125. https://doi.org/10.53281/kritik.1347651
  • Mead, G. H. (2021). Zihin, Benlik ve Toplum. (Y. Erdem, Çev., 3. Baskı). Ankara: Heretik Yayıncılık.
  • Michikyan, M. (2020). Linking Online Self‐Presentation to Identity Coherence, Identity Confusion, and Social Anxiety in Emerging Adulthood. British Journal of Developmental Psychology, 38(4), 543-565. https://doi. org/10.1111/bjdp.12337
  • Michikyan, M. (2022). Self-Esteem and Real Self and False Self Presentation on Facebook Among Emerging Adults: The Moderating Role of Social Anxiety. Emerging Adulthood, 10(6), 1361-1375. https://doi. org/10.1177/21676968221115330
  • Michikyan, M., Dennis, J., & Subrahmanyam, K. (2015). Can You Guess Who I Am? Real, Ideal, and False Self-Presentation on Facebook Among Emerging Adults. Emerging Adulthood, 3(1), 55-64. https://doi. org/10.1177/2167696814532442
  • Michikyan, M., Subrahmanyam, K., & Dennis, J. (2014). Can You Tell Who I Am? Neuroticism, Extraversion, and Online Self-Presentation Among Young Adults. Computers in Human Behavior, 33, 179-183. https://doi.org/ 10.1016/j.chb.2014.01.010
  • Özdemir, E. Z., & Bektaş, M. (2021). Siber Zorbalık Üçgeni Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Sakarya Tıp Dergisi, 11(3), 583-592. https://doi.org/10.31832/smj.823355
  • Pallant, J. (2023). SPSS Kullanma Kılavuzu: IBM SPSS ile Adım Adım Veri Analizi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Pikulyova, O. A. (2013). Psychology of Personality Self-Presentation: Gender and Age Aspects. Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie - Psychological Science and Education, 18(4), 37-44.
  • Radecke, W. B. (2021). Instagram Self-Experience: An Examination of Instagram, Self-Esteem, Social Comparison, and Self-Presentation. (Doctoral Dissertation). New York: Medaille College.
  • Ranzini, G., & Lutz, C. (2017). Love at First Swipe? Explaining Tinder Self-Presentation and Motives. Mobile Media & Communication, 5(1), 80-101. https://doi.org/10.1177/2050157916664559
  • Raykov, T., & Marcoulides, G. A. (2006). A First Course in Structural Equation Modeling. (2. Edition). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Salkind, N. (2019). İstatistikten Nefret Edenler için İstatistik. (A. Çuhadaroğlu, Çev. Ed., 4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Stuart, J., & Scott, R. (2021). The Measure of Online Disinhibition (MOD): Assessing Perceptions of Reductions in Restraint in The Online Environment. Computers in Human Behavior, 114, 106534. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106534
  • Suveren, Y., & Zeren Kosal, A. G. (2021). Sosyal Medyada ‘Benliğin Sunumu’: Benlik ve Mahremiyetin Sunumunun Bireysel ve Toplumsal Anlamı Üzerine Sosyolojik Bir Değerlendirme. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(4), 1226-1241. https://doi.org/10.32709/akusosbil.990991
  • Syakarofath, N. A., & Aiyuda, N. (2024). Am I a Real, Ideal, or False Self on Social Networking Site (SNS)? The differences in online self-presentation among people in Indonesia. In Families Mental Health and Challenges in the 21st Century (pp. 105-113). Routledge Taylor and Francis Group.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2019). Using Multivariate Statistics. (7. Edition). Boston: Pearson Education.
  • Taşçıoğlu, C., & Tosun, L. P. (2018). Facebook’taki Benlik Sunumları, Otantiklik ve Psikolojik İyi Oluş. Nesne Dergisi, 6(12), 103-125. https://doi.org/10.7816/nesne-06-12-06
  • Taşkın, Ç., & Akat, Ö. (2010). Araştırma Yöntemlerinde Yapısal Eşitlik Modelleme. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Tiryaki, S. (2018). Yalnızlık ve Benlik Sunumu Çerçevesinde Sosyal Medya Kullanımı. The Journal of Social Sciences, (25), 198-212. https://doi.org/10.16990/SOBIDER.4264
  • Tutar, H., & Erdem, A. T. (2022). Örnekleriyle Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve SPSS Uygulamaları. (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • van der Schyff, K., Renaud, K., Townes, J. P., & Tshiqi, N. (2022). Investigating the Mediating Effects of Phubbing on Self-Presentation and FoMO within the Context of Excessive Instagram Use. Cogent Psychology, 9(1), 2062879. https://doi.org/10.1080/23311908.2022.2062879
  • Weiss, J., & Glück, A. (2024). The LinkedIn Self: How Personality Influences Self-Presentations of LinkedIn Users. Journal of Promotional Communications, 10(1), 1-22.
  • Yalçınkaya, A. E. (2023). IBM SPSS ile İstatistiksel Veri Analizi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • You, C., & Liu, Y. (2022). The Effect of Mindfulness on Online Self-Presentation, Pressure, and Addiction on Social Media. Front. Psychol., 13, 1034495. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.103449
  • Yusira, E. S., & Qudsyi, H. (2024). Self-Presentation and Psychological Well-Being Among LinkedIn Users in Indonesia. KnE Social Sciences: ICAP-H International Conference of Applied Psychology, 283-293. https://doi. org/10.18502/kss.v9i5.15181
  • Zahra, N., & Muhammad, A. H. (2024). The Effect of Social Anxiety on Inauthentic Self-Presentation in Instagram Users. Journal of Social and Industrial Psychology, 12(1), 34-40. https://doi.org/10.15294/sip.v12i1.10172

Social Media Self-Presentation Scale: Adaptation, Validity and Reliability Study

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 21, 273 - 288, 29.12.2024
https://doi.org/10.56133/intermedia.1577197

Öz

Social media platforms allow individuals to present and shape themselves, with the tendency to leave a positive impression on those who follow them. For example, an increase in the number of followers or an increase in the number of views, likes and comments of individuals can lead to them being more accepted by others. This situation may lead individuals to make carefully prepared posts in order to generate more interaction on social media platforms. Therefore, it can be seen that one of the most important factors for individuals to use social media is to present themselves and introduce themselves. Self-presentation makes sense of individuals' identities in different social contexts and covers a broad perspective, including the complexity of their inner worlds and the depth of their personal experiences. Social media users' self-presentation choices may vary according to their purposes, their current and potential audiences, or their socio-psychological contexts.
The Social Media Self-Presentation Scale (SMSPS) was adapted into Turkish from the study conducted by Michikyan, Dennis & Subrahmanyam (2015). The original scale is called “The Self-Presentation on Facebook Questionnaire (SPFBQ)” and consists of three main dimensions: “the real self, the ideal self and the false self”. In addition, the false self is divided into three deception, exploration and compare/impress, and the scale consists of a total of 17 questions and 5 dimensions to measure self-presentation on Facebook. Minas Michikyan was contacted for the adaptation of the related study into Turkish, and after obtaining the approval of the scale via e-mail, validity and reliability studies were conducted under Turkish conditions by converting the scale into general questions to cover not only Facebook but also other social media accounts. After the items of the scale were translated into Turkish by language experts, a pilot study was conducted on 120 people by taking the opinions of academics who are experts in the field to make the translation expressions clear and understandable, and the questions of the scale were finalised within the framework of feedback. In this direction, by the purpose of the study, the Facebook-specific items in the original scale were adapted as general "social media self-presentation" in the research conducted by taking expert opinions and ensuring language compatibility by maintaining the integrity of the meaning of the questions in the scale.
The results of the skewness and kurtosis values of the scale indicated a normal distribution. The Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) test yielded a value of 0.873, and the Barlett's test result was statistically significant, indicating that the data were suitable for factor analysis. In the exploratory factor analysis (EFA) conducted to elucidate the factor structure of the scale, five items with low factor loadings were removed, and the remaining 12 items were grouped into two sub-dimensions. Despite the original scale comprising five dimensions, the factor analysis yielded only three for inclusion in the evaluation: the Real Self, False Self-Deception and False Self-Compare/Impress dimensions. The Ideal Self and the False Self-Exploration dimensions were excluded from the evaluation in accordance with the results of the EFA. These factors collectively explained 52.5% of the total variance. According to the results of the confirmatory factor analysis (RMSEA = .089, GFI = .929, AGFI = .891, CFI = .892, IFI = .892, SRMR = .087), the 12 items forming the scale are associated with a scale structure comprising two sub-dimensions (False and Real Self).
In this context, the objective was to ascertain whether the participants in the study were genuinely representing their identities in their everyday lives on social media, or whether they were attempting to portray a different identity. To evaluate the internal consistency reliability of the scale, the Cronbach's alpha (α) coefficient was considered. The results indicated that the total scale had an α coefficient of 0.76, the false self had an α coefficient of 0.85, and the real self had an α coefficient of 0.71. This demonstrated that the internal consistency reliability of the SMSPS was satisfactory. The scale's stability was evaluated using the test-retest method, and the correlation coefficient was found to be 0.79 for the total scale, 0.81 for the false self, and 0.71 for the real self. This indicated that the SMSPS exhibited good stability over time.
In line with the validity and reliability values of the Social Media Self-Presentation scale, it is evaluated as being used to evaluate false and real self-states. Within the framework of the findings obtained, it is recommended that future studies examine it in different sample groups and examine its relationship with different scales that may be related to self-presentation in order to determine the criterion relationship.

Etik Beyan

Ankara Hacı Bayram Veli University Ethics Commission, 15.03.2023, Meeting Number: 03, Research Code No: 2023/76

Teşekkür

This article is derived from Özkan Avcı's PhD dissertation entitled "The mediating role of life satisfaction in the effect of social media addiction on self-presentation", conducted under the supervision of Çetin Murat Hazar at Ankara Hacı Bayram Veli University Institute of Graduate Programs.

Kaynakça

  • Akalın, M. (2018). Örnek Açıklamalarıyla Sosyal Bilimlerde Araştırma Tekniği Anket. (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Arnold, M. E. (2021). Factors Affecting the Online Self-Presentation of Black Women on Social Networking Sites. (Doctoral dissertation). New York: Fordham University.
  • Awang, Z. (2012). Structural Equation Modelling (SEM) Using Amos Graphic. Shah Alam: Penerbit Universiti Teknologi Mara.
  • Balcı, Ş., & Yeles Karaman, S. (2020). Instagram Bağımlılığının Belirleyicileri Olarak Sosyal Medya Kullanımı, Benlik Sunumu, Narsisizm ve Özsaygı: Kültürlerarası Bir Karşılaştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 1213-1239. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.719895
  • Balcı, Ş., & Yıldırım, A. (2019). Sosyal Medyada Emoji Kullanım Tutum ve Motivasyonları ile Benlik Sunumu Arasındaki İlişki. Journal of International Social Research, 12(64), 700-709. https://doi.org/10.17719/jisr.2019.3391
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (24. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Byrne, A. (2024). Instagram Use: The Relationship Between Self Presentation and Social Comparison Orientation on Subjective Well-Being (Doctoral dissertation). Ireland: Institute of Art, Design and Technology.
  • Byrne, B. M. (2001) Structural Equation Modeling with AMOS, EQS, and LISREL: Comparative Approaches to Testing for the Factorial Validity of a Measuring Instrument. International Journal of Testing, 1(1), 55-86, https://doi.org/10.1207/S15327574IJT0101_4
  • Byrne, B. M. (2010). Structural Equation Modeling with AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming. (2. Edition). Routledge Taylor and Francis Group.
  • Choi, Y. (2018). Narcissism and Social Media Addiction in Workplace. The Journal of Asian Finance, Economics and Business (JAFEB), 5(2), 95-104. https://doi.org/10.13106/jafeb.2018.vol5.no2.95
  • Csikszentmihalyi, M. (1994). The Evolving Self: A Psychology for the Third Millennium. Harper Perennial.
  • Cunningham, C. (2013). Introduction. (Ed. C. Cunningham). Social Networking and Impression Management: Self- Presentation in the Digital Age. Rowman & Littlefield: Lexington Books.
  • Çelik, H. E., & Yılmaz, V. (2013). LISREL 9.1 ile Yapısal Eşitlik Modellemesi: Temel Kavramlar – Uygulamalar – Programlama. (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları. (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Debord, G. (1996). Gösteri Toplumu ve Yorumlar. (A. Ekmekçi & O. Taşkent, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ding, L., & Beichner, R. (2009). Approaches to Data Analysis of Multiple-Choice Questions. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 5(2), 020103. http://dx.doi.org/10.1103/PhysRevSTPER.5.020103
  • Dobias, A. (2017). I've Got 99 Friends, but Is Taylor Swift One? An Examination of Effects of Social Media Interactions on Parasocial Relationships. (Master of Arts Dissertation). University of Colorado.
  • Dolezal, L. (2017). The Phenomenology of Self-Presentation: Describing the Structures of Intercorporeality with Erving Goffman. Phenomenology and the Cognitive Sciences, 16, 237-254. https://doi.org/10.1007/s11097-015- 9447-6
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S., & Çinko, M. (2013). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi. (5. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları.
  • Ellul, J. (2017). Sözün Gözden Düşüşü. (E. C. Ercan, Çev.). Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • Ertürk, Y. D., & Eray, T. E. (2016). Fenomenolojik Bir Kavram Olarak Kendilik ve Sosyal Ağlarda Kendilik Sunumu ile Narsistik Eğilimler İlişkisi: İletişim Fakültesi (İ.Ü.İ.F.) Öğrencileri Üzerine Bir Ön Çalışma. Intermedia International e-Journal, 3(4), 12-29. https://doi.org/10.21645/intermedia.2016318941
  • Fullwood, C., James, B. M., & Chen-Wilson, C. H. (2016). Self-Concept Clarity and Online Self-Presentation in Adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 19(12), 716-720. https://doi.org/10.1089/cyber.2015.0623
  • Goffman, E. (2019). Etkileşim Ritüelleri: Yüz Yüze Davranış Üzerine Denemeler. (A. Bölükbaşı, Çev., 2. Baskı). Ankara: Heretik Yayıncılık.
  • Goffman, E. (2021). Kamusal Alanda İlişkiler: Toplu Yaşamın Mikro İncelemeleri. (M. F. Karakaya, Çev., 3. Baskı). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Gulmammadzada, U., & Işıklı, Ş. (2020). Instagramda Benlik Sunumu: Takipçi Etkisi Üzerine Dramaturjik Bir İnceleme. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 11(43), 74-104. https://doi.org/10.5824/ajite.2020.04.004.x
  • Güngör, İ., & Kızılkaya Beji, N. (2012). Development and Psychometric Testing of the Scales for Measuring Maternal Satisfaction in Normal and Caesarean Birth. Midwifery, 28(3), 348-357. https://doi.org/10.1016/j. midw.2011.03.009
  • Gürbüz, İ. E. (2024). Bilimsel Araştırmalarda Bir Ölçme Aracı Nasıl Tasarlanır. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, S. (2021). AMOS ile Yapısal Eşitlik Modellemesi. Temel İlkeler ve Uygulamalı Analizler. (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hair, J. F, Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis. (7. Edition). Pearson Prentice Hall.
  • Hewitt, J. P., & Shulman, D. (2019). Benlik ve Toplum: Sembolik Etkileşimci Sosyal Psikoloji. (B. Aktaş, Çev. Ed.). İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayınları.
  • Jackson, C. A., & Luchner, A. F. (2018). Self-Presentation Mediates the Relationship Between Self-Criticism and Emotional Response to Instagram Feedback. Personality and Individual Differences, 133, 1-6. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.04.052
  • Karakuyu, E., & Temel Eğinli, A. (2023). Sosyal Medyada Benlik Sunumu: Instagram’da Influencer’ların Benlik Sunumunda Sözsüz Davranış Unsurlarına Yönelik Bir Araştırma. International Academic Social Resources Journal, 8(50), 2813- 2822. http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.70551
  • Kleinz, M. (2023). Self-Verification and Intrinsic Spirituality as Related to Gen Z's Instagram Use. (Doctoral Dissertation). Pennsylvania: Neumann University.
  • Koca, S., & Öcal, D. (2024). Sosyal Medya Ekseninde Kişilerarası İletişim ve Benlik Sunumu. Communicata, (27), 1-14, https://doi.org/10.32952/communicata.1441454
  • Koçak, O., Çoban, M., Aydın, A., & Çakmak, N. (2021). The Mediating Role of Critical Thinking and Cooperativity in The 21st Century Skills of Higher Education Students. Thinking Skills and Creativity, 42, 100967. https://doi. org/10.1016/j.tsc.2021.100967
  • Kutlu, M. (2023). Sosyal Medyada Kitle Psikolojisi ve Linç Kültürü. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 5(2), 95-125. https://doi.org/10.53281/kritik.1347651
  • Mead, G. H. (2021). Zihin, Benlik ve Toplum. (Y. Erdem, Çev., 3. Baskı). Ankara: Heretik Yayıncılık.
  • Michikyan, M. (2020). Linking Online Self‐Presentation to Identity Coherence, Identity Confusion, and Social Anxiety in Emerging Adulthood. British Journal of Developmental Psychology, 38(4), 543-565. https://doi. org/10.1111/bjdp.12337
  • Michikyan, M. (2022). Self-Esteem and Real Self and False Self Presentation on Facebook Among Emerging Adults: The Moderating Role of Social Anxiety. Emerging Adulthood, 10(6), 1361-1375. https://doi. org/10.1177/21676968221115330
  • Michikyan, M., Dennis, J., & Subrahmanyam, K. (2015). Can You Guess Who I Am? Real, Ideal, and False Self-Presentation on Facebook Among Emerging Adults. Emerging Adulthood, 3(1), 55-64. https://doi. org/10.1177/2167696814532442
  • Michikyan, M., Subrahmanyam, K., & Dennis, J. (2014). Can You Tell Who I Am? Neuroticism, Extraversion, and Online Self-Presentation Among Young Adults. Computers in Human Behavior, 33, 179-183. https://doi.org/ 10.1016/j.chb.2014.01.010
  • Özdemir, E. Z., & Bektaş, M. (2021). Siber Zorbalık Üçgeni Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Sakarya Tıp Dergisi, 11(3), 583-592. https://doi.org/10.31832/smj.823355
  • Pallant, J. (2023). SPSS Kullanma Kılavuzu: IBM SPSS ile Adım Adım Veri Analizi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Pikulyova, O. A. (2013). Psychology of Personality Self-Presentation: Gender and Age Aspects. Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie - Psychological Science and Education, 18(4), 37-44.
  • Radecke, W. B. (2021). Instagram Self-Experience: An Examination of Instagram, Self-Esteem, Social Comparison, and Self-Presentation. (Doctoral Dissertation). New York: Medaille College.
  • Ranzini, G., & Lutz, C. (2017). Love at First Swipe? Explaining Tinder Self-Presentation and Motives. Mobile Media & Communication, 5(1), 80-101. https://doi.org/10.1177/2050157916664559
  • Raykov, T., & Marcoulides, G. A. (2006). A First Course in Structural Equation Modeling. (2. Edition). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Salkind, N. (2019). İstatistikten Nefret Edenler için İstatistik. (A. Çuhadaroğlu, Çev. Ed., 4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Stuart, J., & Scott, R. (2021). The Measure of Online Disinhibition (MOD): Assessing Perceptions of Reductions in Restraint in The Online Environment. Computers in Human Behavior, 114, 106534. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106534
  • Suveren, Y., & Zeren Kosal, A. G. (2021). Sosyal Medyada ‘Benliğin Sunumu’: Benlik ve Mahremiyetin Sunumunun Bireysel ve Toplumsal Anlamı Üzerine Sosyolojik Bir Değerlendirme. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(4), 1226-1241. https://doi.org/10.32709/akusosbil.990991
  • Syakarofath, N. A., & Aiyuda, N. (2024). Am I a Real, Ideal, or False Self on Social Networking Site (SNS)? The differences in online self-presentation among people in Indonesia. In Families Mental Health and Challenges in the 21st Century (pp. 105-113). Routledge Taylor and Francis Group.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2019). Using Multivariate Statistics. (7. Edition). Boston: Pearson Education.
  • Taşçıoğlu, C., & Tosun, L. P. (2018). Facebook’taki Benlik Sunumları, Otantiklik ve Psikolojik İyi Oluş. Nesne Dergisi, 6(12), 103-125. https://doi.org/10.7816/nesne-06-12-06
  • Taşkın, Ç., & Akat, Ö. (2010). Araştırma Yöntemlerinde Yapısal Eşitlik Modelleme. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Tiryaki, S. (2018). Yalnızlık ve Benlik Sunumu Çerçevesinde Sosyal Medya Kullanımı. The Journal of Social Sciences, (25), 198-212. https://doi.org/10.16990/SOBIDER.4264
  • Tutar, H., & Erdem, A. T. (2022). Örnekleriyle Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve SPSS Uygulamaları. (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • van der Schyff, K., Renaud, K., Townes, J. P., & Tshiqi, N. (2022). Investigating the Mediating Effects of Phubbing on Self-Presentation and FoMO within the Context of Excessive Instagram Use. Cogent Psychology, 9(1), 2062879. https://doi.org/10.1080/23311908.2022.2062879
  • Weiss, J., & Glück, A. (2024). The LinkedIn Self: How Personality Influences Self-Presentations of LinkedIn Users. Journal of Promotional Communications, 10(1), 1-22.
  • Yalçınkaya, A. E. (2023). IBM SPSS ile İstatistiksel Veri Analizi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • You, C., & Liu, Y. (2022). The Effect of Mindfulness on Online Self-Presentation, Pressure, and Addiction on Social Media. Front. Psychol., 13, 1034495. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.103449
  • Yusira, E. S., & Qudsyi, H. (2024). Self-Presentation and Psychological Well-Being Among LinkedIn Users in Indonesia. KnE Social Sciences: ICAP-H International Conference of Applied Psychology, 283-293. https://doi. org/10.18502/kss.v9i5.15181
  • Zahra, N., & Muhammad, A. H. (2024). The Effect of Social Anxiety on Inauthentic Self-Presentation in Instagram Users. Journal of Social and Industrial Psychology, 12(1), 34-40. https://doi.org/10.15294/sip.v12i1.10172
Toplam 63 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları, Sosyal Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özkan Avcı 0000-0003-1524-1379

Çetin Murat Hazar 0000-0001-7173-8529

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2024
Kabul Tarihi 11 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Avcı, Ö., & Hazar, Ç. M. (2024). Sosyal Medya Benlik Sunumu Ölçeği: Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Intermedia International E-Journal, 11(21), 273-288. https://doi.org/10.56133/intermedia.1577197

Creative Commons Lisansı Intermedia International E-journal

Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.