Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Modern Çağın Getirdiği Sorunlara Bir Çözüm Önerisi Olarak Beden Eğitimi Dersi: Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye' deki Okulların Karşılaştırması

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 1, 43 - 61, 30.06.2024

Öz

Bu araştırmanın amacı Amerika Birleşik Devletleri (ABD) ve Türkiye’ deki okulların programlarında yer alan derslerden beden eğitimi derslerini bazı değişkenler bakımından (öğretim programı, öğretim süresi, beden eğitimi öğretmenleri, ders dışı fiziksel aktiviteler ve projeler) inceleyerek, bu alanlarda karşılaştırmalı bilgiler sunmaktır. Araştırmada karşılaştırmalı araştırma deseni benimsenmiştir. Araştırma verileri, doküman incelemesi yöntemi ile toplanılmıştır. ABD ve Türkiye’ deki okullarda beden eğitimi derslerine ilişkin veriler, bu ülkelerin beden eğitimi derslerine ilişkin kitap, makale, müfredat/program yönergeleri, resmi belgeler, yıllık raporlar, kurumların yazılı yönerge ve genelgeleri, kurumsal web sitelerinden elde edilmiştir. Elde edilen veriler, belirlenen amaç doğrultusunda incelenmiş ve temalar oluşturulmuştur. Bulgular temaların altında sunulmuştur, karşılaştırmalı şekilde benzerlik ve farklılıklar analiz edilmiş, tespit edilmiş, tablo haline getirilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda; beden eğitimi derslerinin ABD'deki okullarda eyaletlere göre farklılıklar gösterdiği, Türkiye'deki okullarda ise standart bir yapıda olduğu, bölgelere göre farklılıklar göstermediği tespit edilmiştir. Beden eğitimi dersi öğretim programı, öğretim süresi, beden eğitimi öğretmenleri, ders dışı fiziksel aktiviteler ve projeler temalarında her iki ülkede benzerliklerin yanı sıra farklılıkların olduğu tespit edilmiştir.

Etik Beyan

ETİK BEYAN FORMU 28/04/2024 Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, çalışmanın Committee on Publication Ethics (COPE)' in tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim. Herhangi bir zamanda, çalışmayla ilgili yaptığım bu beyana aykırı bir durumun saptanması durumunda, ortaya çıkacak tüm ahlaki ve hukuki sonuçlara razı olduğumu bildiririm. Hatice Yıldırım Sorumlu Yazar

Kaynakça

  • AAHPERD, (2014). National standarts & grade-level outcomes for K-12 physical education, Champaign, IL: Human Kinetics, 125.
  • Bailey, R. (2006). Physical education and sport in schools: A review of benefits and outcomes, Journal of School Health, 76 (8).
  • Bailey, R., Armour, K., Kirk, D., Jess, M., Pickup, I., Sandford, R., BERA Physical Education and Sport Pedagogy Special Interest Group (2009): The educational benefits claimed for physical education and school sport: an academic review, Research Papers in Education, 24(1), 1-27.
  • Ballard K, Caldwell D, Dunn C, Hardison A, Newkirk, J, Sanderson M, Thaxton Vodicka S, Thomas C., Move More, (2005). NC's recommended standards for physical activity ın school. North Carolina DHHS, NC Division of Public Health, Raleigh, NC.
  • Goldin, C. (1999). A brıef hıstory of educatıon ın the Unıted States. NBER Historical Paper, 119.
  • GSB, (2023). Gençlik ve Spor Bakanlığı Okul Sporları Daire Başkanlığı, https://spor.gsb.gov.tr/okulsportal/PortalIcerikGoruntule.aspx?ctg=menu&id=9 adresinden erişim sağlanmıştır.
  • ICSSPE, (2012). International benchmarks for physical education systems, ICSSPE’s International committee of sport pedagogy.
  • MEB, (2010). Ders dışı eğitim çalışmalarına dair esaslar, https://www.meb.gov.tr/mevzuat/liste.php?ara=1 adresinden erişim sağlanmıştır.
  • MEB, (2017). Beden eğitimi ve spor öğretmenleri için sağlıkla ilgili fiziksel uygunluk karnesi uygulama rehberi, Ankara, 27.
  • MEB, (2018-a). Beden Eğitimi ve Oyun Dersi öğretim programı, https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=443 adresinden erişim sağlanmıştır.
  • MEB, (2018-b). Ortaokul Beden Eğitimi ve Spor Dersi öğretim programı, https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=324 adresinden erişim sağlanmıştır.
  • MEB, (2018-c). Ortaöğretim Beden Eğitimi ve Spor Dersi öğretim programı https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=334 adresinden erişim sağlanmıştır.
  • MEB, (2019). Millî Eğitim Bakanlığı eğitim kurumları sosyal etkinlikler yönetmeliği, https://ogm.meb.gov.tr/www/mill-egitim-bakanligi-egitim-kurumlari-sosyal-etkinlikler-yonetmeligi/icerik/810 adresinden erişim sağlanmıştır.
  • MEB, (2020). Okul ve sınıf tabanlı değerlendirmeye dayalı öğretmen kapasitesinin güçlendirilmesi beden eğitimi ve spor dersi öğretmen rehber kitapçığı.
  • MEB, (2023-a). Öğretim programları, https://mufredat.meb.gov.tr/SSS.aspx adresinden erişim sağlanmıştır.
  • MEB, (2023-b). 2023-2024 Eğitim ve öğretim yılına ilişkin iş ve işlemler genelgesi, https://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/2180.pdf adresinden erişim sağlanmıştır.
  • MEB-TTKB, (2023-a). İlköğretim kurumları (İlkokul ve Ortaokul) haftalık ders çizelgesi, https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_09/14104730_2023 43_Temel_Egitim_Ylkokul_Ortaokul.pdf adresinden erişim sağlanmıştır.
  • MEB-TTKB, (2023-b). Ortaöğretim kurumları haftalık ders çizelgeleri, https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_09/14104459_2023- 37_Ortaogretim_Kurumlari.pdf adresinden erişim sağlanmıştır.
  • MEB-TTKB, (2023-c). Öğretmenlik alanları, atama ve ders okutma esasları, https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2024_02/15094317_9_cizelgeveesaslar.pdf adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Metzler, M., Colquitt, G. (2021). Instructional models for physical education, Routledge, New York, Fourth Edıtıon, 441. NYC Public Schools, (2023). NYC Fitnesssgram, https://www.schools.nyc.gov/learning/subjects/physical-education adresinden erişim sağlanmıştır.
  • OECD, (2019). OECD Future of Education 2030 Making physical education dynamic and ınclusive for 2030, international curriculum analysis.
  • Oh, J., Graber, K. C., (2016). National curriculum for physical education in the United States, Quest, DOI: 10.1080/00336297.2016.1218776
  • Parsad, B., Lewis, L. (2006). Calories ın, calories out: food and exercise in public elementary schools, 2005 (NCES 2006–057). U.S. Department of Education, Washington, DC: National Center for Education Statistics.
  • Porter, E., P., Lin, W., Leider, J., Turner, L., Perna, F., Chriqui, J.F. (2021). State laws matter when it comes to school provisions for structured PE and daily PE participation, Translational Behavioral Medicine, 11(2), 597–603. doi: 10.1093/tbm/ibaa013.
  • Ressler, J.D., Richards, K.A.R., Wright, P.M. (2016): The sociopolitics of sport, physical education, and school health in the United States, International Journal of Sport Policy and Politics, DOI: 10.1080/19406940.2016.1202305.
  • SHAPE America, (2009). Appropriate ınstructional practice guidelines, K-12: A side-by-side comparison, 26.
  • SHAPE America, (2023-a). Student assessment in physical education, https://www.SHAPEamerica.org/MemberPortal/publications/resources/teachingtools/teacher toolbox/studentassessment.aspx adresinden erişim sağlanmıştır.
  • SHAPE America, (2023-b). Policy and environment in physical education, https://www.SHAPEamerica.org/MemberPortal/publications/resources/teachingtools/teachert toolbox/policyandenvironment.aspx adresinden erişim sağlanmıştır.
  • SHAPE America, (2023-c). How to become a physical education teacher?, https://www.SHAPEamerica.org/MemberPortal/career/fields/physical-education.aspx#:~:text=A%20bachelor's%20degree%20along%20with,before%20making%20any%20educational%20decisions adresinden erişim sağlanmıştır.
  • SHAPE America (2023-d). What ıs PE? SHAPE America essential components, https://www.SHAPEamerica.org/publications/resources/teachingtools/teachertoolbox/What_I s_Physical_Education.aspx adresinden erişim sağlanmıştır.
  • SHAPE America. (2013). Grade-level outcomes for K-12 physical education. Reston, VA: Author, 45.
  • Siedentop, D., van der Mars, H (2022). Introduction to physical education, fitnesss, and sport, Ninth Edition, Champaign, IL: Human Kinetics, Inc., 526.
  • Tamer, K., Pulur, A. (2001). Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri, Kozan Ofset, Ankara, 147.
  • U.S. Department of Education, (2009). National center for education statistics, national education longitudinal study of 1988 (NELS:88/92), "Second follow-up, 1992"; and education longitudinal study of 2002 (ELS:2002/04), "First follow-up, 2004.", https://nces.ed.gov/programs/digest/d13/tables/dt13_227.30.asp adresinden erişim sağlanmıştır.
  • U.S. Department of Education, (2023). National blue ribbon schools program, https://www2.ed.gov/programs/nclbbrs/index.html adresinden erişim sağlanmıştır.
  • WHO, (2018). Global action plan on physical activity 2018–2030: More active people for a healthier world. Geneva: World Health Organization; Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
  • WHO, (2022). European regional obesity report, Copenhagen: WHO regional office for Europe, Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemler, Seçkin Yayıncılık, 11. Baskı, Ankara, 432.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Eğitim Programlarının Geliştirilmesi
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Hatice Yıldırım 0000-0003-4701-6475

Atilla Pulur 0000-0003-2022-3300

Ebru Olcay Karabulut 0000-0002-6086-5255

Erken Görünüm Tarihi 23 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 28 Nisan 2024
Kabul Tarihi 10 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, H., Pulur, A., & Karabulut, E. O. (2024). Modern Çağın Getirdiği Sorunlara Bir Çözüm Önerisi Olarak Beden Eğitimi Dersi: Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye’ deki Okulların Karşılaştırması. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(1), 43-61.
AMA Yıldırım H, Pulur A, Karabulut EO. Modern Çağın Getirdiği Sorunlara Bir Çözüm Önerisi Olarak Beden Eğitimi Dersi: Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye’ deki Okulların Karşılaştırması. UGEAD - IntJCES. Haziran 2024;10(1):43-61.
Chicago Yıldırım, Hatice, Atilla Pulur, ve Ebru Olcay Karabulut. “Modern Çağın Getirdiği Sorunlara Bir Çözüm Önerisi Olarak Beden Eğitimi Dersi: Amerika Birleşik Devletleri Ve Türkiye’ Deki Okulların Karşılaştırması”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 10, sy. 1 (Haziran 2024): 43-61.
EndNote Yıldırım H, Pulur A, Karabulut EO (01 Haziran 2024) Modern Çağın Getirdiği Sorunlara Bir Çözüm Önerisi Olarak Beden Eğitimi Dersi: Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye’ deki Okulların Karşılaştırması. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 10 1 43–61.
IEEE H. Yıldırım, A. Pulur, ve E. O. Karabulut, “Modern Çağın Getirdiği Sorunlara Bir Çözüm Önerisi Olarak Beden Eğitimi Dersi: Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye’ deki Okulların Karşılaştırması”, UGEAD - IntJCES, c. 10, sy. 1, ss. 43–61, 2024.
ISNAD Yıldırım, Hatice vd. “Modern Çağın Getirdiği Sorunlara Bir Çözüm Önerisi Olarak Beden Eğitimi Dersi: Amerika Birleşik Devletleri Ve Türkiye’ Deki Okulların Karşılaştırması”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi 10/1 (Haziran 2024), 43-61.
JAMA Yıldırım H, Pulur A, Karabulut EO. Modern Çağın Getirdiği Sorunlara Bir Çözüm Önerisi Olarak Beden Eğitimi Dersi: Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye’ deki Okulların Karşılaştırması. UGEAD - IntJCES. 2024;10:43–61.
MLA Yıldırım, Hatice vd. “Modern Çağın Getirdiği Sorunlara Bir Çözüm Önerisi Olarak Beden Eğitimi Dersi: Amerika Birleşik Devletleri Ve Türkiye’ Deki Okulların Karşılaştırması”. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, c. 10, sy. 1, 2024, ss. 43-61.
Vancouver Yıldırım H, Pulur A, Karabulut EO. Modern Çağın Getirdiği Sorunlara Bir Çözüm Önerisi Olarak Beden Eğitimi Dersi: Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye’ deki Okulların Karşılaştırması. UGEAD - IntJCES. 2024;10(1):43-61.