Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kitsch ve Güncel Sanatçı Pratikleri

Yıl 2022, , 18 - 27, 31.12.2022
https://doi.org/10.46442/intjcss.1183288

Öz

Günlük yaşam seri üretim ve seri tüketimle doğrudan ilişkilidir. Tek kullanımlı ya da uzun ömürlü olmayan nesnelerin günlük yaşamımızda iyiden iyiye yer alması sonucunda sıradan olanın artık vazgeçilemez bir ekonomik terim olduğu gerçeği ile karşı karşıya bulunmaktayız.
19.yy.’ın ortalarında başlayan Sanayi Devrimi, kırsal kesimden kentlere göçü başlatmış, kent varoşlarına yerleşen köylülerin kentli görünme sevdası ile pahalı günlük kullanım eşyası almak yerine daha ucuz ve basit malzemeden yapılmış taklit eşyayı satın alma tercihiyle kitsch’in oluşumuna ciddi bir zemin hazırlamıştır. Günümüzün tüketime dayalı ekonomik sistemi, 19.yy.’ın bu ekonomik sistemini olanca hızı ile sürdürünce taklit ürün üretimi kaçınılmaz olarak devam etmiştir. Üreten için önemli olan biçim/form değil, fonksiyonellik olmuştur.
Tüketim toplumunun bu basit mantığı, sanatın da temelini oluşturmakta, içeriğin/anlatının biçimden bir adım daha öne çıkmasına neden olmaktadır. Sanatsal zevkin basit ve sıradan olaylardan beslendiğinin farkında olan günümüz sanatı kitsch’i artık sanatın asıl dinamiklerinden biri olarak görmektedir. Nitel araştırma yöntemiyle yapılan bu çalışma konuyla ilgili kitaplar, dergiler ve internet kaynaklarından yararlanılarak gerçekleştirilmiştir. Betimsel analiz yöntemiyle güncel sanatçıların kitsch eserleri çözümlenerek sonuca ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Anonim, (2001). https://www.bonhams.com/auctions/16393/lot/62, Erişim Tarihi: 15 Ağustos 2022
  • Berman, M. (1994). Katı Olan Her Şey Havada Erir Gider, çev. Nurçay Türkoğlu, Marmara İletişim Dergisi, Sayı 5, s.4.
  • Doğan, H. (2017). “Çağdaş Bir Eğilim Olarak Abject Art (İğrenç Sanat)”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı 46, s.2.
  • Kaya, F. (2022). “Kırmızı Balonlu Kız: Her Zaman Umut Vardır”, Absurdizi Kültür Sanat Teknoloji https://www.absurdizi.com/kirmizi-balonlu-kiz-her-zaman-umut-vardir/, Erişim tarihi: 26.09.2022
  • Nerdrum, O. (2010). Kitsch Üzerine, çev. Feyzi Korur, İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları.
  • Seven, M. (2018). “Sanatçı ve Marka Değeri Bağlamında Bir Örnek: Damien Hirst”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı 6, s.12.
  • TDK, Almanca-Sözlük I, A-N (1993). İstanbul: Türk Dil Kurumu Yayınları. Önen, Yaşar; Cemil Ziya Şanbey; Haz: Vural Ülkü,
  • Yılmaz, B. (2021). “Sanatta İdeal Beden İmgesi, Öteki ve İğrençlik Bağlamında Bir Araştırma”, Sanat ve İnsan Dergisi, Sayı 5, s.6.

Kitsch And Current Artist Practices

Yıl 2022, , 18 - 27, 31.12.2022
https://doi.org/10.46442/intjcss.1183288

Öz

Daily life is directly related to mass production and mass consumption. We are faced with the fact that the ordinary is now an indispensable economic term as a result of the disposable or non-long-lasting objects taking place in our daily lives.
The Industrial Revolution, which started in the middle of the 19th century, started the migration from the rural areas to the cities, and with the desire of the villagers who settled in the urban slums to look urban, they preferred to buy imitation items made of cheaper and simpler materials instead of buying expensive daily use items, and prepared a serious ground for the formation of kitsch. . As today's consumption-based economic system continues this economic system of the 19th century at full speed, the production of imitation products has inevitably continued. The important thing for the producer is not form/form, but functionality.
This simple logic of the consumer society also forms the basis of art and causes the content/narrative to be one step ahead of the form. Being aware of the fact that artistic pleasure is fed by simple and ordinary events, today's art now sees kitsch as one of the main dynamics of art. This study, which was carried out with the qualitative research method, was carried out by making use of books, journals and internet resources related to the subject. With the descriptive analysis method, the kitsch works of contemporary artists were analyzed and the result was reached.

Kaynakça

  • Anonim, (2001). https://www.bonhams.com/auctions/16393/lot/62, Erişim Tarihi: 15 Ağustos 2022
  • Berman, M. (1994). Katı Olan Her Şey Havada Erir Gider, çev. Nurçay Türkoğlu, Marmara İletişim Dergisi, Sayı 5, s.4.
  • Doğan, H. (2017). “Çağdaş Bir Eğilim Olarak Abject Art (İğrenç Sanat)”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı 46, s.2.
  • Kaya, F. (2022). “Kırmızı Balonlu Kız: Her Zaman Umut Vardır”, Absurdizi Kültür Sanat Teknoloji https://www.absurdizi.com/kirmizi-balonlu-kiz-her-zaman-umut-vardir/, Erişim tarihi: 26.09.2022
  • Nerdrum, O. (2010). Kitsch Üzerine, çev. Feyzi Korur, İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları.
  • Seven, M. (2018). “Sanatçı ve Marka Değeri Bağlamında Bir Örnek: Damien Hirst”, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Sayı 6, s.12.
  • TDK, Almanca-Sözlük I, A-N (1993). İstanbul: Türk Dil Kurumu Yayınları. Önen, Yaşar; Cemil Ziya Şanbey; Haz: Vural Ülkü,
  • Yılmaz, B. (2021). “Sanatta İdeal Beden İmgesi, Öteki ve İğrençlik Bağlamında Bir Araştırma”, Sanat ve İnsan Dergisi, Sayı 5, s.6.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Doç. Mahpeyker Yönsel 0000-0001-5331-8176

Hüsnü Dokak 0000-0002-2944-5121

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 3 Ekim 2022
Kabul Tarihi 22 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yönsel, D. M., & Dokak, H. (2022). Kitsch ve Güncel Sanatçı Pratikleri. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(2), 18-27. https://doi.org/10.46442/intjcss.1183288

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi