Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Aggression Levels of Spectators in Terms of Stages of Behavior Change and Gender

Yıl 2017, Özel Sayı 2, 73 - 82, 22.12.2017

Öz

The
objective of this study is to examine the levels of aggression in football
spectators attending university in terms of stages of behavior change and
gender.564 football spectators who were university students in 2017 Football
Season filled in the Aggression Scale and Stages of Behavior Change
Questionnaire. T-test, one way variance analysis and LSD tests were conducted
for statistical analysis. Total aggression scores of the spectators, most of
whom were educated in sports, was found as 45.40 in women and 59.96 in men. The
differences between the behavioral, cognitive, affective and total scale scores
of men and women were found to be significant (p<0,001). While both genders
were found to have intermediate levels of aggression, the aggression levels of
women spectators were found to be lower when compared with men. When total
aggression scale scores were analyzed in terms of the stages of behavior
change, the highest average was found in those within the pre-contemplative
stage with 62.54, while the lowest average was found in those within the
maintenance state with 54.25. There is a significant difference between total
scale and sub-scales in terms of the stages of behavior change (p<0,05). The
scores of those within the stage of pre-contemplation decrease as the stages
advance to contemplation, preparation, action and maintenance. The aggression
levels of university student football spectators were found to decrease as the
level of activity increased according to the stages of behavior change.
According to the stages of behavior change, it was concluded that the
participants who were doing sports had lower aggression levels when compared
with those who were not contemplating or those who were contemplating to do
sports. It was suggested that the rates of doing sport should be increased in
order to decrease the aggression levels of spectators. 

Kaynakça

  • Bilgin, N. (1988). Sosyal Psikolojiye Giriş, İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları
  • Cengiz, C. (2007). Physical activity and exercise stages of change levels of middle east technical university students. Middle East Technical University, Unpublished Master Thesis.
  • Ceylan, D., (2012 ). BESYO Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yüksek Okulu Spor Yöneticiliği Bölümü Mezuniyet Tezi.
  • Çeker, A., Çekin, R., Ziyagil. MA., (2013). Farklı yaş gruplarındaki kadın ve erkeklerin düzenli fiziksel aktiviteye katılım davranışı değişim basamakları. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 8(1).
  • Erşan, EE., Doğan, O., Doğan, S. (2009 ). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin sosyodemografik açıdan değerlendirilmesi, Cumhuriyet Tıp Dergisi, 31: 231-238
  • Gümüş, Y., Kitiş, Y., (2015). Egzersiz Davranış Değişimi Ölçeklerinin Geçerlik ve Güvenirliği, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, s. 1–19
  • Kesen, NF., Deniz, ME., Durmuşoğlu, N. (2007). Ergenlerde saldırganlık ve öfke düzeyleri arasındaki ilişki: Yetiştirme yurtları üzerinde bir araştırma. SÜ. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17: 353-64,
  • Lankenau, B., Solari, A., Pratt, M. (2004). International physicalactivitypolicydevelopment: A commentary. PublicHealthReports, 19, 352-355.
  • Marcus, BH., and Lewis, BA. (2003). Physical Activity and The Stages of Motivational Readiness for Change Model. Research Digest, President’s Council on Physical Fitness and Sports, series: 4, No:1, 1-8.
  • Menteş, A., (2007). Lise öğrencilerinin atılganlık düzeyine sporun etkisi, Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Menevşe, A.,(2015). Kadınların vücut kompozisyonu ile düzenli egzersiz yapmaya yönelik davranış değiştirme isteklerine sosyal ve bedeni çevrenin etkisi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Kasım.1-96
  • Miçooğulları, BO., Cengiz, C., Aşçı, F., Kirazcı, H. (2010). Genç yetişkin insanların egzersiz öz yeterlik ve egzersize bakış açılarının cinsiyet ve egzersiz davranışı değişim basamaklarına göre incelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi/Hacettepe Journal of Sport Sciences, 21(2):49-59.
  • Oral C., Akto A. (2014 ). Üniversite Öğrencilerinin Egzersiz Öz yeterlik Düzeyleri ve Egzersiz Davranış Değişim Basamaklarının İncelenmesi, International Journal of Science Culture and Sport , Special Issue 2, pp.287-300.ISSN: 2148-1148 Doi: 10.14486/IJSCS201
  • Öncü, E. Alemdağ, S. (2015). Öğretmen Adaylarının Fiziksel Aktiviteye Katılım ve Sosyal Görünüş Kaygılarının İncelenmesi, International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), Special Issue 3, s.287-300, ISSN : 2148-1148 Doi : 10.14486/IJSCS291
  • Spencer, L., Adams, TB., Malone, S., Roy, L., Yost, E. (2006). Applying the transtheoretical model to exercise: A systematic and comprehensive review of the literature, Health Promotion Practice, 7, 428 – 443.
  • Şanlı, S., Güçlü, M. (2015). Sporda Seyirci Saldırganlığı ve Şiddet Ölçeği’nin (SSAVS) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Turkish Journal of Psychology,s.1-12
  • Tümer, A., Arslan, AS., Pehlivan, Ç, Sunna, E., Koç, O. (2013). Yetişkinlerin egzersiz davranışının transteoretik modele göre incelenmesi. Sağlık ve Toplum Yıl:23, Sayı: 1, 24-31.
  • Yıldırım A., Abakay U. (2015). Hokeycilerin İletişim Becerileri ve Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1),17-28

Davranış Değişim Basamakları ve Cinsiyete Göre Seyircilerin Saldırganlık Düzeyleri

Yıl 2017, Özel Sayı 2, 73 - 82, 22.12.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı davranış
değişim basamakları ve cinsiyete göre üniversite okuyan futbol seyircilerin
saldırganlık düzeylerinin araştırılmasıdır. 2017 Futbol sezonunda üniversite
öğrencisi 564 Futbol seyircilerine Saldırganlık ölçeği ve davranış değişim
basamakları anketi doldurtulmuştur. 
İstatistiksel işlemlerde T-testi, tek yönlü varyans analizi ve LSD
testleri uygulanmıştır. Çoğunluğu spor eğitimli seyircilerin cinsiyete göre
saldırganlık toplam puanları kadınlarda 45,40 ve erkeklerde 59,96 puan
bulunmuştur. Cinsiyete göre davranış, bilişsel, duyuşsal ve toplam ölçek
puanlarında kadınlarla erkeler arasındaki puan farklılıkları anlamlıdır
(p<0,001). Her iki cinste orta saldırganlık düzeyinde olmakla birlikte Kadın
seyircilerin saldırganlık düzeyleri erkek seyircilere göre daha düşüktür.
Davranış değişim basamaklarına göre toplam saldırganlık ölçek puanlarına
bakılınca en yüksek ortalama eğilim öncesi 62,54 ve en düşük devamlılık
aşamasında olanlarda 54,25 puan bulunmuştur. Davranış değişim basamaklarına
göre toplam ölçek ve alt ölçeklerde anlamlı bir değişim vardır (p<0,05).
Eğilim öncesi aşamasında olanlardan, eğilim, hazırlık, hareket ve devamlılık
aşamasına doğru puanlar düşmektedir. Üniversite Öğrencisi futbol Seyircilerinde
davranış değişim basamaklarına göre aktivite düzeyi arttıkça saldırganlık
düzeylerinin azaldığı bulunmuştur. Davranış değişim basamaklarına göre spor
yapmaya eğilimi olmayanlar ve niyetlenenlere göre sporu yapanların daha düşük
saldırganlık düzeyine sahip oldukları sonucuna varılmıştır. Seyircilerin
saldırganlık düzeylerini azaltmada spor yapma oranlarının artırılması
önerilmiştir

Kaynakça

  • Bilgin, N. (1988). Sosyal Psikolojiye Giriş, İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları
  • Cengiz, C. (2007). Physical activity and exercise stages of change levels of middle east technical university students. Middle East Technical University, Unpublished Master Thesis.
  • Ceylan, D., (2012 ). BESYO Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yüksek Okulu Spor Yöneticiliği Bölümü Mezuniyet Tezi.
  • Çeker, A., Çekin, R., Ziyagil. MA., (2013). Farklı yaş gruplarındaki kadın ve erkeklerin düzenli fiziksel aktiviteye katılım davranışı değişim basamakları. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 8(1).
  • Erşan, EE., Doğan, O., Doğan, S. (2009 ). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin sosyodemografik açıdan değerlendirilmesi, Cumhuriyet Tıp Dergisi, 31: 231-238
  • Gümüş, Y., Kitiş, Y., (2015). Egzersiz Davranış Değişimi Ölçeklerinin Geçerlik ve Güvenirliği, Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, s. 1–19
  • Kesen, NF., Deniz, ME., Durmuşoğlu, N. (2007). Ergenlerde saldırganlık ve öfke düzeyleri arasındaki ilişki: Yetiştirme yurtları üzerinde bir araştırma. SÜ. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17: 353-64,
  • Lankenau, B., Solari, A., Pratt, M. (2004). International physicalactivitypolicydevelopment: A commentary. PublicHealthReports, 19, 352-355.
  • Marcus, BH., and Lewis, BA. (2003). Physical Activity and The Stages of Motivational Readiness for Change Model. Research Digest, President’s Council on Physical Fitness and Sports, series: 4, No:1, 1-8.
  • Menteş, A., (2007). Lise öğrencilerinin atılganlık düzeyine sporun etkisi, Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Menevşe, A.,(2015). Kadınların vücut kompozisyonu ile düzenli egzersiz yapmaya yönelik davranış değiştirme isteklerine sosyal ve bedeni çevrenin etkisi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı Kasım.1-96
  • Miçooğulları, BO., Cengiz, C., Aşçı, F., Kirazcı, H. (2010). Genç yetişkin insanların egzersiz öz yeterlik ve egzersize bakış açılarının cinsiyet ve egzersiz davranışı değişim basamaklarına göre incelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi/Hacettepe Journal of Sport Sciences, 21(2):49-59.
  • Oral C., Akto A. (2014 ). Üniversite Öğrencilerinin Egzersiz Öz yeterlik Düzeyleri ve Egzersiz Davranış Değişim Basamaklarının İncelenmesi, International Journal of Science Culture and Sport , Special Issue 2, pp.287-300.ISSN: 2148-1148 Doi: 10.14486/IJSCS201
  • Öncü, E. Alemdağ, S. (2015). Öğretmen Adaylarının Fiziksel Aktiviteye Katılım ve Sosyal Görünüş Kaygılarının İncelenmesi, International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), Special Issue 3, s.287-300, ISSN : 2148-1148 Doi : 10.14486/IJSCS291
  • Spencer, L., Adams, TB., Malone, S., Roy, L., Yost, E. (2006). Applying the transtheoretical model to exercise: A systematic and comprehensive review of the literature, Health Promotion Practice, 7, 428 – 443.
  • Şanlı, S., Güçlü, M. (2015). Sporda Seyirci Saldırganlığı ve Şiddet Ölçeği’nin (SSAVS) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Turkish Journal of Psychology,s.1-12
  • Tümer, A., Arslan, AS., Pehlivan, Ç, Sunna, E., Koç, O. (2013). Yetişkinlerin egzersiz davranışının transteoretik modele göre incelenmesi. Sağlık ve Toplum Yıl:23, Sayı: 1, 24-31.
  • Yıldırım A., Abakay U. (2015). Hokeycilerin İletişim Becerileri ve Saldırganlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, İnönü Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1),17-28
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma
Yazarlar

Ahmet Naci Dilek

Osman İmamoğlu Bu kişi benim

Alperen Erkin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 22 Mayıs 2017
Kabul Tarihi 27 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Özel Sayı 2

Kaynak Göster

APA Dilek, A. N., İmamoğlu, O., & Erkin, A. (2017). Davranış Değişim Basamakları ve Cinsiyete Göre Seyircilerin Saldırganlık Düzeyleri. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(Special Issue 2), 73-82.

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi