Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünme Eğilimlerinin ve Yansıtma Yeteneklerinin Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2017, Özel Sayı 2, 294 - 307, 22.12.2017

Öz

Bu çalışmada, beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin
yansıtıcı düşünme eğilimlerinin ve yansıtma yeteneklerinin eğitim kademesi,
görev yeri, medeni durum ve eğitim durumu değişkenleri bakımından anlamlı
farklılık oluşturup oluşturmadığı araştırılmıştır. Araştırmanın önemi; ölçekten
elde edilen bulgular başka araştırmalara kaynak teşkil edecek olaması
bakımından önemlidir. Araştırma 2015-2016 eğitim-öğretim yılı güz döneminde
yapıldı. Araştırmaya Sakarya İlindeki 460 beden eğitimi ve spor öğretmeni
arasından tesadüfî yolla seçilen 256 gönüllü öğretmen katıldı. Araştırmada betimsel-tarama
modeli basit rassal örnekleme yöntemiyle seçilen örneklem grubuna uygulandı.
Veri toplama aracı olarak Semerci (2007) tarafından geliştirilen, Öğretmen ve
Öğretmen Adaylarının Yansıtıcı Düşünme Eğilimi ölçeği (YANDE) ile Aukes ve
arkadaşları (2007) tarafından geliştirilen ve Elaldı (2013) tarafından
Türkçe’ye uyarlanan Groningen Yansıtma Yeteneği ölçeği kullanıldı. Araştırma
bulguları eğitim kademesi değişkenine göre incelendiğinde araştırma grubunun
YANDE, YANDE alt boyutları ve Yansıtma Yeteneği puan ortalamaları arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı (p>0.05)
görülmektedir. Ayrıca elde edilen bulgular görev yeri, medeni durum ve eğitim
durumu değişkenlerine göre incelendiğinde de araştırma grubunun YANDE, YANDE
alt boyutları ve Yansıtma Yeteneği puan ortalamaları arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı (p>0.05) görülmektedir. 

Kaynakça

  • Aukes, LC., Geertsma, J., Cohen-Schotanus, J., Zwierstra, RP, Slaets J.P.J. (2007). The development of a scale to measure Personal Reflection in Medical Practice and Education. Medical Teacher, 29, 177–82. https://scholar.google.com.tr/ adresinden 26 Ekim 2016 tarihinde indirildi.
  • Ballard, KK. (2006). Using Van Manen’s Model ToAssessLevels Of Reflectivity Among Preservice Physical Education Teachers. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Texas A&M University.
  • Crawford ,S., O’Reilly, R. & Luttrell, S. (2012) Assessing the effects of integrating the reflective framework for teaching in physical education (RFTPE) on the teaching and learning of undergraduate sport studies and physical education students, Reflective Practice, 13:1, 115-129, DOI: 10.1080/14623943.2011.626025 https://doi.org/10.1080/14623943.2011.626025
  • Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston: D. D. Heath. http://www.naturalthinker.net/trl/texts/Dewey,John/Dewey,_John_Democracy_And_Education.pdf adresinden 2 Eylül 2016 tarihinde indirildi.
  • Dolapçıoğlu, SD. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Durdukoca, Ğ. ve Demir, M. (2012). İlköğretim öğretmenlerin bazı değişkenlere göre yansıtıcı düşünme düzeyleri ve düşüncelerindeki öğretmen niteliklerinin yansıtıcı öğretmen niteliklerine uygunluğu. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 357-374.
  • Elaldı, ġ. (2013). Yansıtıcı düşünme etkinlikleri ile destekli tam öğrenme modelinin tıp fakültesi öğrencilerinin üstbiliş becerileri, öz-düzenleme stratejileri, öz-yansıtma becerileri, öz-yeterlik inançları, eleştirel düşünme becerileri ve akademik başarılarına etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Ergüven, S. (2011). Öğretmenlerin yansıtıcı düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Gagnon, WG.,& Collay, JM. (2001). Designing for learning: six elements in constructivist classrooms. Thousand Oaks, California, USA: Corwin Press.
  • Gedik, H., Akhan, N. ve Kılıçoğlu, G. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri. MediterraneanJournal of Humanities, IV/2, 113- 130.
  • Graham, G.,Holt, S.A., Parker, M. (2001). ChildrenMoving: A Reflective Approach To Teaching Physical Education. California: Mayfield Publishing Company.
  • Gür, H. (2008). Öğretmen eğitiminde yansıtıcı düşünme. Aday Öğretmenler İçin Okul Deneyimi Ve Öğretmenlik Uygulaması. Ed: İ. H. Demircioğlu. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Harmandar, İH. (2004, sy, III. ). Beden Eğitimi Ve Spor’da Özel Öğretim Yöntemleri (1. Basım) Ankara: Nobel Basımevi,
  • Karadağ, M. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Lipman, M. (2003). Thinking in Education. Cambridge University Press. New York. https://books.google.com.tr/ web adresinden 14 Ekim 2016 tarihinde indirildi.
  • Meral, E. ve Semerci, Ç. (2009). Yeni (2006) İlköğretim İngilizce Programını Uygulayan Öğretmenlerin Eleştirel ve Yansıtıcı Düşünmeleri, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 8(1), 50–54.
  • Nebioğlu, D. (2004). Beden eğitimi dersi genel esasları planlaması ve denetimi. Ankara: Nobel Yayınları. Saygılı, G. ve Tehnedere, S. (2014) Eğitim Çalışanlarının Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelemesi,Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü DergisiYıl: 6 Sayı:11 2014 Güz (s. 192-202)
  • Semerci, Ç., (1999). “Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutum Ölçeği”, Eğitim ve Bilim, 23(111), 51-55.
  • Semerci, Ç., 2007. Öğretmen ve öğretmen adayları için yansıtıcı düşünme eğilimi (YANDE) ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 7 (3), 1351-1377.
  • Semerci, Ç. (2007). Developing A Reflective Thinking Tendency Scale for Teachers and Student Teachers. Educational Sciences: Theory & Practice,7(3), 1369-1376.
  • Şahin, A. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimlerinin çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 108-119.
  • Tanrıöğen, A. (2006). Eğitim Bilimine Giriş, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • TEDP. (2006). MEB, TEDP öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri, Ankara.
  • TD. (Tebliğler Dergisi) (1988). Lise beden eğitimi dersi öğretim programı. Tebliğler Dergisi, 51.
  • Türkmen, F. (2002). Eğitimin Ekonomik ve Sosyal Faydaları ve Türkiye’de Eğitim Ekonomik Büyüme İlişkisinin Araştırılması. DPT, Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • Varış, F. (1978). Eğitim Bilimine Giriş, Alkım Yayımları, İstanbul

Analysis of Reflective Thinking Trends and Reflective Abilities of Physical Education and Sports Teachers According to Some Demographic Variables

Yıl 2017, Özel Sayı 2, 294 - 307, 22.12.2017

Öz

In
this study, it was researched whether the reflective thinking tendencies and
reflective ability of physical education and sport teachers make meaningful
difference in terms of education level, occupation, marital status and
educational status variables. The prospect of research; Findings from the scale
are important in that they can be used as examples for further research and for
obtaining better quality education. The research was carried out in the fall
semester of 2015-2016 academic year. 256 volunteer teachers randomly selected
from 460 physical education and sports teachers in Sakarya province
participated in the research. The ‘YANDE’, "Reflective Thinking Tendency
Scale for Teachers and Teachers Candidates " Scale, improved by Semerci
(2007) and the Groningen Reflection Ability Scale which is developed by Aukes
and his friends (2007) and later adapted to Turkish by Elaldı (2013) has been
used as a data collection tool in order to determine the participants
reflective thinking tendencies and reflecting abilities. When the research
findings were examined according to the educational stage variable, it was seen
that there was no statistically significant difference (p>0.05) between the
YANDE, YANDE subscales of the research group and the average of Reflective
Ability points. Furthermore, when the findings were examined according to the
variables such as occupational position, marital status and educational status,
it was seen that there was no statistically significant difference (p>0.05)
between the YANDE, YANDE sub-dimensions and Reflection Ability point average of
the research group.

Kaynakça

  • Aukes, LC., Geertsma, J., Cohen-Schotanus, J., Zwierstra, RP, Slaets J.P.J. (2007). The development of a scale to measure Personal Reflection in Medical Practice and Education. Medical Teacher, 29, 177–82. https://scholar.google.com.tr/ adresinden 26 Ekim 2016 tarihinde indirildi.
  • Ballard, KK. (2006). Using Van Manen’s Model ToAssessLevels Of Reflectivity Among Preservice Physical Education Teachers. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Texas A&M University.
  • Crawford ,S., O’Reilly, R. & Luttrell, S. (2012) Assessing the effects of integrating the reflective framework for teaching in physical education (RFTPE) on the teaching and learning of undergraduate sport studies and physical education students, Reflective Practice, 13:1, 115-129, DOI: 10.1080/14623943.2011.626025 https://doi.org/10.1080/14623943.2011.626025
  • Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston: D. D. Heath. http://www.naturalthinker.net/trl/texts/Dewey,John/Dewey,_John_Democracy_And_Education.pdf adresinden 2 Eylül 2016 tarihinde indirildi.
  • Dolapçıoğlu, SD. (2007). Sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Durdukoca, Ğ. ve Demir, M. (2012). İlköğretim öğretmenlerin bazı değişkenlere göre yansıtıcı düşünme düzeyleri ve düşüncelerindeki öğretmen niteliklerinin yansıtıcı öğretmen niteliklerine uygunluğu. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 357-374.
  • Elaldı, ġ. (2013). Yansıtıcı düşünme etkinlikleri ile destekli tam öğrenme modelinin tıp fakültesi öğrencilerinin üstbiliş becerileri, öz-düzenleme stratejileri, öz-yansıtma becerileri, öz-yeterlik inançları, eleştirel düşünme becerileri ve akademik başarılarına etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Ergüven, S. (2011). Öğretmenlerin yansıtıcı düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Gagnon, WG.,& Collay, JM. (2001). Designing for learning: six elements in constructivist classrooms. Thousand Oaks, California, USA: Corwin Press.
  • Gedik, H., Akhan, N. ve Kılıçoğlu, G. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri. MediterraneanJournal of Humanities, IV/2, 113- 130.
  • Graham, G.,Holt, S.A., Parker, M. (2001). ChildrenMoving: A Reflective Approach To Teaching Physical Education. California: Mayfield Publishing Company.
  • Gür, H. (2008). Öğretmen eğitiminde yansıtıcı düşünme. Aday Öğretmenler İçin Okul Deneyimi Ve Öğretmenlik Uygulaması. Ed: İ. H. Demircioğlu. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Harmandar, İH. (2004, sy, III. ). Beden Eğitimi Ve Spor’da Özel Öğretim Yöntemleri (1. Basım) Ankara: Nobel Basımevi,
  • Karadağ, M. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme düzeylerinin incelenmesi (Şanlıurfa ili örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Lipman, M. (2003). Thinking in Education. Cambridge University Press. New York. https://books.google.com.tr/ web adresinden 14 Ekim 2016 tarihinde indirildi.
  • Meral, E. ve Semerci, Ç. (2009). Yeni (2006) İlköğretim İngilizce Programını Uygulayan Öğretmenlerin Eleştirel ve Yansıtıcı Düşünmeleri, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 8(1), 50–54.
  • Nebioğlu, D. (2004). Beden eğitimi dersi genel esasları planlaması ve denetimi. Ankara: Nobel Yayınları. Saygılı, G. ve Tehnedere, S. (2014) Eğitim Çalışanlarının Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelemesi,Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü DergisiYıl: 6 Sayı:11 2014 Güz (s. 192-202)
  • Semerci, Ç., (1999). “Öğrencilerin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutum Ölçeği”, Eğitim ve Bilim, 23(111), 51-55.
  • Semerci, Ç., 2007. Öğretmen ve öğretmen adayları için yansıtıcı düşünme eğilimi (YANDE) ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 7 (3), 1351-1377.
  • Semerci, Ç. (2007). Developing A Reflective Thinking Tendency Scale for Teachers and Student Teachers. Educational Sciences: Theory & Practice,7(3), 1369-1376.
  • Şahin, A. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimlerinin çeşitli değişkenlere göre değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 108-119.
  • Tanrıöğen, A. (2006). Eğitim Bilimine Giriş, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • TEDP. (2006). MEB, TEDP öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri, Ankara.
  • TD. (Tebliğler Dergisi) (1988). Lise beden eğitimi dersi öğretim programı. Tebliğler Dergisi, 51.
  • Türkmen, F. (2002). Eğitimin Ekonomik ve Sosyal Faydaları ve Türkiye’de Eğitim Ekonomik Büyüme İlişkisinin Araştırılması. DPT, Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • Varış, F. (1978). Eğitim Bilimine Giriş, Alkım Yayımları, İstanbul
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma
Yazarlar

Adem Solakumur Bu kişi benim

Murat Kul

Yılmaz Ünlü Bu kişi benim

M. Alper Mülhim Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 29 Haziran 2017
Kabul Tarihi 14 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Özel Sayı 2

Kaynak Göster

APA Solakumur, A., Kul, M., Ünlü, Y., Mülhim, M. A. (2017). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünme Eğilimlerinin ve Yansıtma Yeteneklerinin Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(Special Issue 2), 294-307.

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi