Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Social Media and Digital Diaspora: A Qualitative Research on Turks Living in Libya

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 123 - 134, 31.12.2024
https://doi.org/10.46442/intjcss.1581249

Öz

Diaspora is used to refer to communities that have to leave their homeland for different reasons. These communities, also called diasporic communities, have begun to intensively use virtual / digital environments, especially social sharing networks, with the introduction of technology and virtual / digital spaces into human life. These digital diasporic communities frequently use social networking sites, especially Facebook, and join groups created there for purposes such as establishing a bond with their homeland, expressing their feelings and thoughts, strengthening their identity experiences, communicating and interacting with individuals in the community, and satisfying their longing for their homeland. Based on this point, in the study, the posts of the Facebook group called "Turks living in Libya", created by Turks living in Libya, were examined. The research aims to determine which codes stand out in the posts of the Facebook group consisting of Turks living in Libya. Qualitative research method was used in the research. The population of the research is the groups created by Turks on Facebook and the posts in these groups. The posts made on the Facebook account named "Turks living in Libya", selected with the purposeful sampling method, represent the sample of the research. While determining the sample number, posts made between July 1, 2024 and July 31, 2024 were included in the research as the research data reached saturation. Content analysis technique was used to analyze the research data. According to the results obtained from the analysis of the research data, for Turks living in Libya, Facebook and therefore social media play an important role in communicating and interacting with both the Turks in Libya and the Turks in the homeland. On the Facebook accounts of Turks living in Libya, Turkish President Recep Tayyip Erdogan, religious posts, flag, Turkish military, commercial product promotions, international politics, and current news in Azerbaijan and Türkiye come to the fore.

Kaynakça

  • Atalay, G. E. (2018). Dijital Çağda Marshall McLuhan’ı Yeniden Düşünmek: Bir Uzantı ve Ampütasyon olarak Yeni Medya Teknolojileri. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi, 4 (6), 27-48.
  • Aydoğan, F. & Akyüz, A. (2010). İkinci Medya Çağında İnternet. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Aydoğan, F. (2016). Flâneur, Aylak ve Empatik İşçi. TRT Akademi, 1 (2), 640-657.
  • Baudrıllard, J. (2014). Simülakrlar ve Simülasyon. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bergsten, F. C. (2003) Pre The Korean Diaspora And Globalization: Past Contributions And Future Opportunities, C. Fred Bergsten, Inbom Choi (Ed.), The Korean Diaspora in The World Economy. Washington DC: Institute For International Economics.
  • Blossom, J. (2009). Content Nation: Surviving and Thriving as Social Media Changes Our Work, Our Lives, and Our Future. Indianapolis: Wiley Publishing, Inc.
  • Çil, S. (2016). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Facebook Grupları Kullanımlarının İncelenmesi: Muğla Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Uluslararası Gençlik Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı, 316-326.
  • Fiske, J. (1996), İletişim Çalışmalarına Giriş. Ankara: ARK.
  • Fuchs, C. (2011). An Alternative View of Privacy on Facebook. Information, 2, 140-165.
  • Gönenç, Ö. (2003). İletişimin Tarihi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 18, 57-72.
  • Güzel, C. (2020). Sosyal Medyanın Neliği, Gelişimi ve Kullanım Alanları Üzerine Kuramsal Bir İnceleme. Sosyolojik Düşün, 5 (2), 93-112.
  • Kahraman, N. (2019). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İletişim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezler Üzerine Bir İnceleme. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 48, 98-120.
  • Kaplan, A. M. & Haenleın, M. (2010). Users Of The World, Unite! The Challenges and Opportunities Of Social Media. Business Horizons, 53 (1), 59-68.
  • Karaman, M. & Önder, M. (2017). Yurttaş Gazeteciliğinin Ana Akım Medyaya Etkisi: Whatsapp İhbar Hatları Örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 5 (2), 164-180.
  • Korkmaz, A. & Böyük, M. (2019). Sosyal Medya Ortamlarının Diplomasi İletişiminde Kullanımı: Weibo Sosyal Medya Platformu Örneği. Simetrik İletişim Araştırmaları Dergisi. 1 (1), 37-47.
  • Köksal T. (2022). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Sosyal Medya Uygulamaları. Giresun Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 8 (2), 225-235.
  • Mcgregor, E. & Siegel, M. (2013). Social Media and Migration Research. Maastricht Economic and Social Research Institute on Innovation and Technology.
  • Mcluhan, M. (1962). Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. Canda: University of Toronto Press.
  • Mcquail, D. & Windahl, S. (2010). İletişim Modelleri. Ankara: İmge Kitapevi.
  • Mutluer, N. (2006). Küçük ve Orta Ölçekli Girişimcilerin Londra Diasporası'nda Modern Türk Kimliği’ni Yeniden İnşası. Batı Avrupa’da Türk Dış Göç Sürecinin Güncel Boyutları İçinde, Bilhan Doyuran Kartal (Der.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Oiarzabal, P. J. (2012). Diaspora Basques and Online Social Networks: An Analysis of Users of Basque Institutional Diaspora Groups on Facebook. Journal of Ethnic and Migration Studies, 38 (9), 1469-1485.
  • Ponzanesi, S. (2020) Digital Diasporas: Postcoloniality, Media and Affect. Interventions, 22 (8), 977–993.
  • Rubin, A. (2009) The Uses-and- Gratifications Perspective of Media Effects Media Effects: Advances in Theory and Researc. London: Taylor & Francis.
  • Tiryaki, S. (2023). Dijital Diasporanın Serüveni: Dijital Diaspora Çalışmalarının Bibliyometrik Analizi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13 (3), 1759-1774.
  • Uluç, G., & Yarcı, A. (2017). Sosyal Medya Kültürü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 52, 88-102.
  • Vertovec, S. (2000). The Hindu Diaspora: Comparative Patterns. London: Routledge.
  • Yağmurlu, B. (2022). Türk Diasporası ve Ulusal Güvenlik. Ankara: İksad Publishing.
  • Yaldız, F. (2014) Uluslararası Göç ve Diaspora ile İlişkili Kavramlar. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 43-64. Yazıcı, F. (2020). Dijital Çağda Bilginin Doğruluğu ve Sahte Haber. Yeni Medya Çağında Popüler Dijital Sorunlar. Ankara: Nobel.

Sosyal Medya ve Dijital Diaspora: Libya’da Yaşayan Türkler Üzerine Nitel Bir Araştırma

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 123 - 134, 31.12.2024
https://doi.org/10.46442/intjcss.1581249

Öz

Diaspora, farklı nedenlerden dolayı ana vatanlarından ayrılmak zorunda kalan toplulukları ifade etmek için kullanılmaktadır. Diasporik topluluklar olarak da adlandırılan bu topluluklar, teknolojinin ve beraberinde sanal/dijital alanların insan hayatına girmesi ile birlikte sosyal paylaşım ağları başta olmak üzere sanal/dijital ortamları yoğun şekilde kullanmaya başlamışlardır. Bu dijital diasporik topluluklar, ana vatanı ile bağ kurmak, duygu ve düşüncelerini ifade etmek, kimlik deneyimlerini güçlendirmek, topluluktaki bireylerle iletişime ve etkileşime geçmek, anavatan özlemini gidermek gibi amaçlarla sosyal paylaşım ağlarını özellikle de Facebook’u sıklıkla kullanmakta ve burada oluşturulan gruplara dahil olmaktadır. Bu noktadan hareketle yapılan çalışmada, Libya’da yaşayan Türklerin oluşturmuş olduğu “Libya’da yaşayan Türkler” adlı Facebook grubunun paylaşımları incelenmiştir. Araştırmada, Libya’da yaşayan Türklerin yer aldığı Facebook grubunun paylaşımlarında hangi kodların öne çıktığını tespit etmek amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, Facebook’ta Türklerin oluşturmuş olduğu gruplar ve bu gruplarda yer alan paylaşımlardır. Amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilen “Libya’da yaşayan Türkler” adlı Facebook hesabında yapılan paylaşımlar ise araştırmanın örneklemini temsil etmektedir. Örneklem sayısı belirlenirken, araştırma verilerinin doygunluğa ulaşması hasebiyle 1 Temmuz 2024 ile 31 Temmuz 2024 tarihleri arasında yapılan paylaşımlar araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma verilerini analiz etmek için içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinden elde edilen sonuçlara göre, Libya’da yaşayan Türkler için Facebook dolayısıyla da sosyal medya, hem Libya’daki Türklerle hem de ana vatandaki Türklerle iletişim ve etkileşim kurma açısından önemli bir rol oynamaktadır. Libya’da yaşayan Türklerin Facebook hesabında, Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, dini paylaşımlar, bayrak, Türk askeri, ticari ürün tanıtımları, uluslararası siyaset, Azerbaycan ve Türkiye’de gündem olan haberler öne çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Atalay, G. E. (2018). Dijital Çağda Marshall McLuhan’ı Yeniden Düşünmek: Bir Uzantı ve Ampütasyon olarak Yeni Medya Teknolojileri. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi, 4 (6), 27-48.
  • Aydoğan, F. & Akyüz, A. (2010). İkinci Medya Çağında İnternet. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Aydoğan, F. (2016). Flâneur, Aylak ve Empatik İşçi. TRT Akademi, 1 (2), 640-657.
  • Baudrıllard, J. (2014). Simülakrlar ve Simülasyon. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bergsten, F. C. (2003) Pre The Korean Diaspora And Globalization: Past Contributions And Future Opportunities, C. Fred Bergsten, Inbom Choi (Ed.), The Korean Diaspora in The World Economy. Washington DC: Institute For International Economics.
  • Blossom, J. (2009). Content Nation: Surviving and Thriving as Social Media Changes Our Work, Our Lives, and Our Future. Indianapolis: Wiley Publishing, Inc.
  • Çil, S. (2016). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Facebook Grupları Kullanımlarının İncelenmesi: Muğla Meslek Yüksekokulu Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Uluslararası Gençlik Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı, 316-326.
  • Fiske, J. (1996), İletişim Çalışmalarına Giriş. Ankara: ARK.
  • Fuchs, C. (2011). An Alternative View of Privacy on Facebook. Information, 2, 140-165.
  • Gönenç, Ö. (2003). İletişimin Tarihi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 18, 57-72.
  • Güzel, C. (2020). Sosyal Medyanın Neliği, Gelişimi ve Kullanım Alanları Üzerine Kuramsal Bir İnceleme. Sosyolojik Düşün, 5 (2), 93-112.
  • Kahraman, N. (2019). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İletişim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezler Üzerine Bir İnceleme. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 48, 98-120.
  • Kaplan, A. M. & Haenleın, M. (2010). Users Of The World, Unite! The Challenges and Opportunities Of Social Media. Business Horizons, 53 (1), 59-68.
  • Karaman, M. & Önder, M. (2017). Yurttaş Gazeteciliğinin Ana Akım Medyaya Etkisi: Whatsapp İhbar Hatları Örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 5 (2), 164-180.
  • Korkmaz, A. & Böyük, M. (2019). Sosyal Medya Ortamlarının Diplomasi İletişiminde Kullanımı: Weibo Sosyal Medya Platformu Örneği. Simetrik İletişim Araştırmaları Dergisi. 1 (1), 37-47.
  • Köksal T. (2022). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Sosyal Medya Uygulamaları. Giresun Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 8 (2), 225-235.
  • Mcgregor, E. & Siegel, M. (2013). Social Media and Migration Research. Maastricht Economic and Social Research Institute on Innovation and Technology.
  • Mcluhan, M. (1962). Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. Canda: University of Toronto Press.
  • Mcquail, D. & Windahl, S. (2010). İletişim Modelleri. Ankara: İmge Kitapevi.
  • Mutluer, N. (2006). Küçük ve Orta Ölçekli Girişimcilerin Londra Diasporası'nda Modern Türk Kimliği’ni Yeniden İnşası. Batı Avrupa’da Türk Dış Göç Sürecinin Güncel Boyutları İçinde, Bilhan Doyuran Kartal (Der.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Oiarzabal, P. J. (2012). Diaspora Basques and Online Social Networks: An Analysis of Users of Basque Institutional Diaspora Groups on Facebook. Journal of Ethnic and Migration Studies, 38 (9), 1469-1485.
  • Ponzanesi, S. (2020) Digital Diasporas: Postcoloniality, Media and Affect. Interventions, 22 (8), 977–993.
  • Rubin, A. (2009) The Uses-and- Gratifications Perspective of Media Effects Media Effects: Advances in Theory and Researc. London: Taylor & Francis.
  • Tiryaki, S. (2023). Dijital Diasporanın Serüveni: Dijital Diaspora Çalışmalarının Bibliyometrik Analizi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13 (3), 1759-1774.
  • Uluç, G., & Yarcı, A. (2017). Sosyal Medya Kültürü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 52, 88-102.
  • Vertovec, S. (2000). The Hindu Diaspora: Comparative Patterns. London: Routledge.
  • Yağmurlu, B. (2022). Türk Diasporası ve Ulusal Güvenlik. Ankara: İksad Publishing.
  • Yaldız, F. (2014) Uluslararası Göç ve Diaspora ile İlişkili Kavramlar. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 43-64. Yazıcı, F. (2020). Dijital Çağda Bilginin Doğruluğu ve Sahte Haber. Yeni Medya Çağında Popüler Dijital Sorunlar. Ankara: Nobel.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları, İletişim Teknolojisi ve Dijital Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Ayşe Amine Tuğ Kızıltoprak 0000-0002-4929-4391

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 7 Kasım 2024
Kabul Tarihi 20 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tuğ Kızıltoprak, A. A. (2024). Sosyal Medya ve Dijital Diaspora: Libya’da Yaşayan Türkler Üzerine Nitel Bir Araştırma. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 123-134. https://doi.org/10.46442/intjcss.1581249

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi