Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Representation of reality in cinema and sample film analysis

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 19 - 34, 31.12.2024
https://doi.org/10.46442/intjcss.1585922

Öz

The most effective art form in reflecting the reality of the world we live in is cinema. Cinema has an important function in bringing images to life and interpreting them. In conveying the reality of events, phenomena, subjects, people, places, locations, and periods, cinema has a significant representational power. Cinema captures the photograph of life by depicting both positive and negative experiences, tensions, discomforts, expectations, changes, etc., with its representational ability. Within the captured photograph, there are pains, sorrows, joys, happiness, unhappiness, etc. Natural disasters are among the most painful events experienced in the world and in our country. One of the greatest disasters is earthquakes. In this study, the relationship between the way cinema presents the realities of life and the things represented by the topics it addresses (event, phenomenon, subject, person, place, location, period, etc.) has been examined. In the presentation of reality in cinema, the phenomenon of earthquakes has been examined within the theoretical framework created by the concept of representation. The film San Andreas Fault was selected as a purposive sample for the study. The discourse analysis method was used in the film's analysis. The analysis of the San Andreas Fault film aimed to observe its ability and flexibility in reflecting social, cultural, psychological, and economic impacts. It is possible to evaluate the San Andreas Fault film as technically successful in terms of its presentation of the formation of the earthquake, the events experienced during the earthquake, the damage caused by the earthquake, and the events that occurred after the earthquake. However, the absence of human emotions such as panic, distress, fear, excitement, compassion, mercy, etc., during and after the earthquake has been observed as significant shortcomings within the film.

Proje Numarası

---

Kaynakça

  • Allen, R. (1993). Representation, Illusion, and the Cinema, Cinema Journal, (32)2, 21-48.
  • Andrew, J. D. (2010). Büyük Sinema Kuramları. Zahit Atam (Çev.), Doruk Yayınları: İstanbul.
  • Avcı, A. (2001). 3. Yılına Girerken Marmara Depremi, Türk Standartları Enstitüsü, 24-30.
  • Avlar, A. (2022). Belgesel Film Çalışmaları: Ertuğrul Karslıoğlu, Coşkun Aral ve Hakan Aytekin Üzerine Bir Vaka Çalışması (Bölüm 14), A’dan Z’ye İletişim Çalışmaları-8, (Ed)
  • Deniz Yengin, Hasan Çiftçi, 277-292, İksad Yayınevi: Ankara.
  • Aziz, A. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Baş, T., Akturan U. (2008). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Araştırma Yöntemleri: Nvivo ile Nitel Analizi, Örnekleme, Analiz, Yorum. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Bazin, A. (1966). Çağdaş Sinemanın Sorunları. (Çev.) Nijat Özön, Bilgi Yayınevi: Ankara.
  • Bazin, A. (2011). Sinema Nedir? Doruk Yayınevi: İstanbul.
  • Berger, J. (2010). Görme Biçimleri. (Çev)Yurdanur Salman (16.Baskı). Metis Yayınları: İstanbul:
  • Can. İ. (2020) Afet Sosyolojisi. Çizgi Kitabevi: Konya.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe Sözlüğü. Paradigma Yayınları: İstanbul.
  • Gregory, C. (2011). The Representation of Experience in Cinema, ResearchGate, 41-52.
  • Erkal, T. , Değerliyurt. M. (2009). Türkiye‘de Afet Yönetimi. Doğu Coğrafya Dergisi, 14(22), 147-164.
  • Gürsel, N. (1981). Yazın Akımlarının Oluşumunda Toplumsal/İdeolojik Yapının Yeri, Türk Dili Aylık Dil ve Yazın Dergisi, Yazın Akımları Özel Sayısı, 349.
  • Leppert, R.(2009). Sanatta Anlamın Görüntüsü. (Çev). İsmail Türkmen. Ayrıntı Yayınları: İstanbul.
  • Işık, C. K, Kandemir, T.Y. (2023). Sinemada gerçekçi temsil ekseninde “Nefesim Kesilene Kadar” filmine bir bakış. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi 5 (2), 75-90.
  • Koçkan, Ç. (2015). Doğal Afet Risk Yönetimi, 3. Türkiye Deprem Mühendisliği ve Sismoloji Konferansı 14-16 Ekim 2015, Dokuz Eylül Üniversitesi: İzmir.
  • Kolker, R. (2011). Film, Biçim, Kültür, (Çev.) Ertınaz, F., Güney, A., Özen, Z., Şakır, O., Tokem, P., Tunalı, D., Yılmaz. E.). De ki Basım Yayım Ltd.: Ankara.
  • Komar, H. (2021). Deprem Parkları Tasarım Kriterlerinin Araştırılması: Ataşehir Ve Topkapı Deprem Parkları Örnekleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü: İstanbul.
  • Kracauer, S. (2015). Film Teorisi: Fiziksel Gerçekliğin Kurtuluşu. (Çev.), Özge Çelik. Metis Yayınları: İstanbul.
  • Özmen, T. (2024). Deprem Ve Antalya’nın Depremselliği. (Erişim:03.10.2024) https://antalya.imo.org.tr/TR,89310/deprem-ve-antalyanin-depremselligi.html
  • Sayıcı F. (2018).1990 sonrası Türk sinemasında gerçekçilik. TRT Akademi, 3 (5), 460-469.
  • Şentürk, Ü. (2020). Bir Çatışma Kaynağı Olarak Afetlerin Değişmeye Etkisi. (Ed.) İslam Can, Afet Sosyolojisi, 111-121, Çizgi Kitabevi: İstanbul.
  • Şimşek, N. (2021). Jean-Luc Dardenne Kardeşler’in Sinemasında Gerçekliğin Sinematografik Sunumu, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Film Tasarımı Anasanat Dalı: İzmir.
  • Taş, N. (2003). Yerleşim Alanlarında Olası Deprem Zararlarının Azaltılması, Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 8 (1) 225-231.
  • (USGS,2008).https://www.usgs.gov/programs/earthquake-hazards/science/induced-earthquakes (Erişim Tarihi: 09.10.2024).
  • Wikipedia (2024). 2023 Kahramanmaraş depremlerindeki kayıplar. Erişim (21 Ekim:2024).
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/2023_Kahramanmara%C5%9F_depremlerindeki_kay%C4%B1plar (Erişim Tarihi: 11.09.2024).
  • Yıldırım, E. (2018). Toplumsal Yapının Aynası Olarak Sinema: Söylem Ve Eleştirel Söylem Analiz Yöntemlerine Göre Ayla Filminin Çözümlemesi, İnif E-Dergi3(1) 234-243.

Sinemada gerçeğin temsili ve örnek film çözümlemesi

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 19 - 34, 31.12.2024
https://doi.org/10.46442/intjcss.1585922

Öz

Yaşanılan dünya gerçeğini yansıtma konusunda en etkili sanat dalı sinemadır. Sinema görüntüleri canlandırma ve görüntüleri anlamlandırma konusunda önemli bir işleve sahiptir. Yaşanılan olayların, olguların, konuların, kişilerin, mekanların, yerlerin, dönemin, gerçeğine uygun olarak aktarımında sinemanın temsil gücü fazladır. Sinema temsil yeteneği ile olumlu, olumsuz yaşanılanları, gerilimleri, rahatsızlıkları, beklentileri, değişimleri, v.b. görüntüleyerek hayatın fotoğrafını çeker. Çekilen fotoğrafın içinde acılar, hüzünler, sevinçler, mutluluklar, mutsuzluklar, v.b. vardır. Dünyada ve ülkemizde yaşanılan acı olayların başında afetler gelir. Afetlerin en büyüklerinden birisi de depremlerdir. Bu çalışmada sinemanın hayatın içindeki gerçekleri gösterme biçimi ile gerçeklerin sunumunda ele aldığı konuların temsil ettiği (olay, olgu, konu, kişi, mekan, yerlerin, dönem, v.b.) şeyler arasındaki ilişki ele alınmıştır. Sinemada gerçeğin sunumunda temsil konusunun oluşturduğu teorik yapının içerisinde deprem olgusu incelenmiştir. Çalışmaya San Andreas Fayı filmi amaçlı örneklem kapsamında seçilmiştir. Filmin çözümünde söylem analizi yöntemi kullanılmıştır. Çözümlemesi yapılan San Andreas Fayı filminin, depremin yol açtığı sosyal, kültürel, psikolojik, ekonomik etkileri yansıtıp yansıtamadığı gözlenmeye çalışılmıştır. San Andreas Fayı filmini, depremin meydana gelişini, deprem sırasında yaşananları, depremin verdiği hasarı, deprem sonrasında ortaya çıkan sorunları göstermesi bakımından başarılı olarak değerlendirmek mümkündür. Ancak insanların panik, telaş, korku, heyecan, acıma, merhamet, v.b. insani duygulara deprem sırasında ve deprem olduktan sonra yer verilmemiş olması filmin içindeki önemli eksiklikler olarak tespit edilmiştir.

Etik Beyan

Bu çalışmaya Etik Kurul raporu gerekmemektedir.

Proje Numarası

---

Kaynakça

  • Allen, R. (1993). Representation, Illusion, and the Cinema, Cinema Journal, (32)2, 21-48.
  • Andrew, J. D. (2010). Büyük Sinema Kuramları. Zahit Atam (Çev.), Doruk Yayınları: İstanbul.
  • Avcı, A. (2001). 3. Yılına Girerken Marmara Depremi, Türk Standartları Enstitüsü, 24-30.
  • Avlar, A. (2022). Belgesel Film Çalışmaları: Ertuğrul Karslıoğlu, Coşkun Aral ve Hakan Aytekin Üzerine Bir Vaka Çalışması (Bölüm 14), A’dan Z’ye İletişim Çalışmaları-8, (Ed)
  • Deniz Yengin, Hasan Çiftçi, 277-292, İksad Yayınevi: Ankara.
  • Aziz, A. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • Baş, T., Akturan U. (2008). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Araştırma Yöntemleri: Nvivo ile Nitel Analizi, Örnekleme, Analiz, Yorum. Seçkin Yayıncılık: Ankara.
  • Bazin, A. (1966). Çağdaş Sinemanın Sorunları. (Çev.) Nijat Özön, Bilgi Yayınevi: Ankara.
  • Bazin, A. (2011). Sinema Nedir? Doruk Yayınevi: İstanbul.
  • Berger, J. (2010). Görme Biçimleri. (Çev)Yurdanur Salman (16.Baskı). Metis Yayınları: İstanbul:
  • Can. İ. (2020) Afet Sosyolojisi. Çizgi Kitabevi: Konya.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe Sözlüğü. Paradigma Yayınları: İstanbul.
  • Gregory, C. (2011). The Representation of Experience in Cinema, ResearchGate, 41-52.
  • Erkal, T. , Değerliyurt. M. (2009). Türkiye‘de Afet Yönetimi. Doğu Coğrafya Dergisi, 14(22), 147-164.
  • Gürsel, N. (1981). Yazın Akımlarının Oluşumunda Toplumsal/İdeolojik Yapının Yeri, Türk Dili Aylık Dil ve Yazın Dergisi, Yazın Akımları Özel Sayısı, 349.
  • Leppert, R.(2009). Sanatta Anlamın Görüntüsü. (Çev). İsmail Türkmen. Ayrıntı Yayınları: İstanbul.
  • Işık, C. K, Kandemir, T.Y. (2023). Sinemada gerçekçi temsil ekseninde “Nefesim Kesilene Kadar” filmine bir bakış. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi 5 (2), 75-90.
  • Koçkan, Ç. (2015). Doğal Afet Risk Yönetimi, 3. Türkiye Deprem Mühendisliği ve Sismoloji Konferansı 14-16 Ekim 2015, Dokuz Eylül Üniversitesi: İzmir.
  • Kolker, R. (2011). Film, Biçim, Kültür, (Çev.) Ertınaz, F., Güney, A., Özen, Z., Şakır, O., Tokem, P., Tunalı, D., Yılmaz. E.). De ki Basım Yayım Ltd.: Ankara.
  • Komar, H. (2021). Deprem Parkları Tasarım Kriterlerinin Araştırılması: Ataşehir Ve Topkapı Deprem Parkları Örnekleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü: İstanbul.
  • Kracauer, S. (2015). Film Teorisi: Fiziksel Gerçekliğin Kurtuluşu. (Çev.), Özge Çelik. Metis Yayınları: İstanbul.
  • Özmen, T. (2024). Deprem Ve Antalya’nın Depremselliği. (Erişim:03.10.2024) https://antalya.imo.org.tr/TR,89310/deprem-ve-antalyanin-depremselligi.html
  • Sayıcı F. (2018).1990 sonrası Türk sinemasında gerçekçilik. TRT Akademi, 3 (5), 460-469.
  • Şentürk, Ü. (2020). Bir Çatışma Kaynağı Olarak Afetlerin Değişmeye Etkisi. (Ed.) İslam Can, Afet Sosyolojisi, 111-121, Çizgi Kitabevi: İstanbul.
  • Şimşek, N. (2021). Jean-Luc Dardenne Kardeşler’in Sinemasında Gerçekliğin Sinematografik Sunumu, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Film Tasarımı Anasanat Dalı: İzmir.
  • Taş, N. (2003). Yerleşim Alanlarında Olası Deprem Zararlarının Azaltılması, Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 8 (1) 225-231.
  • (USGS,2008).https://www.usgs.gov/programs/earthquake-hazards/science/induced-earthquakes (Erişim Tarihi: 09.10.2024).
  • Wikipedia (2024). 2023 Kahramanmaraş depremlerindeki kayıplar. Erişim (21 Ekim:2024).
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/2023_Kahramanmara%C5%9F_depremlerindeki_kay%C4%B1plar (Erişim Tarihi: 11.09.2024).
  • Yıldırım, E. (2018). Toplumsal Yapının Aynası Olarak Sinema: Söylem Ve Eleştirel Söylem Analiz Yöntemlerine Göre Ayla Filminin Çözümlemesi, İnif E-Dergi3(1) 234-243.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sinema Sosyolojisi, Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Erhan Yıldırım 0000-0002-8784-6687

Aytekin Can 0000-0002-7620-3766

Proje Numarası ---
Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2024
Kabul Tarihi 27 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldırım, E., & Can, A. (2024). Sinemada gerçeğin temsili ve örnek film çözümlemesi. Uluslararası Kültürel Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 19-34. https://doi.org/10.46442/intjcss.1585922

Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi