BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Dönem Üstün Yetenekli Çocukların Yaratıcılıklarını Desteklemede Öğretmene Düşen Görevler Ve Etkinlik Örnekleri

39 - 61, 30.06.2016
https://doi.org/10.20489/intjecse.239575

Öz




















Okul öncesi dönemde çocukların
temel kavram ve becerileri kazanmaları, eğitim sürecinde tüm gelişim
alanlarının desteklenmesi ile gerçekleşebilmektedir. Normalden farklı gelişen,
bazı özel müdahalelere ihtiyaç duyan özel gereksinimli çocuklar içerisinde üstün
yetenekliler diğer gruplara göre çok farklı özelliklere sahip olmakla birlikte
aslında onlara sunulması gereken eğitim fırsatları anlamında oldukça benzer
özellikler göstermektedirler. Üstün yetenekli çocukların en belirgin
özellikleri çabuk ve kolay öğrenmeleri ile birlikte yaratıcı olmalarıdır.
Yaratıcılık, gelecekte bilim insanı, kaşif, oyuncu, problem çözücü olacak
çocukların eğitiminin çekirdeğini oluşturmaktadır. Bu nedenle yaratıcılık
sadece üstün yetenekli çocuklar için değil her çocuk için desteklenmesi ve
öğretmenler tarafından dikkatle eğitim programına dahil edilmesi gereken temel
bir unsurdur. Bu çalışmada, okul öncesi eğitimde üstün yetenekli çocukların
yaratıcılıklarını desteklemek için sınıf
iklimi, sınıf ortamı, öğretmen ve etkinlikler bazında neler yapılması gerektiği
ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu çalışma sonucunda, okul öncesi eğitimi
öğretmenlerinin sınıflarında bulunan üstün yetenekli çocukların
yaratıcılıklarını desteklemek ve geliştirmek için öncelikle sınıfta bütün
çocukların kabul gördüğü pozitif bir sınıf iklimi oluşturmaları, zengin bir
eğitim ortamı hazırlayıp bu ortamda bütün çocukların kendi ilgi ve yetenekleri
doğrultusunda bireysel ve grup etkinlikleri yoluyla üst düzey düşünme
becerilerini geliştirmeleri ve eğitim-öğretim sürecinde esnek ve çocuk merkezli
bir yaklaşım benimsemeleri gerektiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Alfonso-Benlliure, V., Meléndez, J. C., & García-Ballesteros, M. (2013). Evaluation of a creativity intervention program for preschoolers. Thinking Skills and Creativity, 10, 112–120.
  • Ataman A. (2004). Üstün yetenekli/zekalı çocuk ile yaşamak. Üstün Yetenekli Çocuklar Seçilmiş Makaleler Kitabı, Çocuk Vakfı Yayınları, Sf, 25-39 İstanbul. (http://yayim.meb.gov.tr)
  • Ataman A. (2010). Üstün zekalılar ve üstün yetenekliler 11. Ünite Anadolu Üniversitesi Yayınları 09.08.2015 http://w2.anadolu.edu.tr/aos/kitap/IOLTP/1267/unite11.pdf
  • Bäckman K.& Attorps I. (2012) . Teaching mathematics in the pre-school context. US- China Education Review 1-16 Earlier title: US-China Education Review,
  • Beghetto, R.A. & Kaufman, J.C. (2007). Towardsaordercoceptionof creativity: A casefor “Mini-c” creativity. Psychology of Aesthetics. Creativity And The Arts 1(2)73-79.
  • Bloom, B. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals by a committee of college and university. New York: David McKay.
  • Clark, B. (2002). Growing up gifted (6th ed.). Upper Saddle River, New Jersey, Colombus, Ohio: Pearson Education, Inc.
  • Cliatt, M. J., Shaw, J. M., & Sherwood, J. M. (1980). Effects of training on the divergent thinking abilities of kindergarten children. Creative Child Development, 51, 1061–1064.
  • Coates D., Thompson W. & Shimmin A., (2008) Using learning journeys to develop a challenging curriculum for gifted children in a nursery (Kindergarten) Setting Gifted and Talented International 23(1),97-104
  • Craft, A. (2000) Creativity across the primary curriculum, Routledge, London,
  • Cuffaro, H.K., Nager, N. & Shapiro, E.K. (2000). The developmental- interaction approach at bank street college of education. Roopnarine, J.L. ve Johnson, J.E. (Edt), Approaches to Early Childhood Education (3. Basım), Prentice- Hall Inc., Pearson Education, New Jersey.
  • Çetin, Z. (2014). Yaratıcılığın gelişimi. (ed.) E.Ç. Öncü. Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi. İçinde (s:81-96) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dağlıoğlu H. (2006). Üstün yetenekli çocuklarda düşünme becerileri. T.C. Avrupa birliği sürecinde okulöncesi eğitimin geleceği sempozyumu Kıbrıs 1. Cilt (s:170- 185).
  • Dağlıoğlu H. E. (2010). Üstün yetenekli çocukların eğitiminde yeterlikleri ve özellikleri. Milli Eğitim Dergisi, 186,72-84.
  • Dağlıoğlu, H. E. (2014a). Yaratıcılık, hayal gücü ve zeka ilişkisi. (ed.) E.Ç. Öncü. Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi. İçinde. (s:48-80) Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dağlıoğlu, H. E. (2014b). Üstün yetenekliler (ed.) N. Metin ve A. Yükselen. Özel gereksinimli çocuklar ve kaynaştırma. İçinde (70-79) Ankara: Hedef yayıncılık.
  • Davis, G. A. & Rimm, S. B. (2004). Education of the gifted and talented. (5th Ed.) Pearson Education Inc. America.
  • Duffy, B. (2006). Supporting creativity and imagination in the early years. (2. ed.) London: Open University Press.
  • Eby J. M. & Smutny J.F. (1990). A thougtful overview of gifted education. Longman, New York.
  • Essa, E. L. (2011). Introduction to early childhood education (6th Edt.). Wadsworth Cengage Learning, ABD.
  • Farrent, S., & Grant, A. (2005). Some Australian findings about the socio-emotional development of gifted pre-schoolers. Gifted Education International, 10(2), 142- 152.
  • Feldman, D.H., Csikszentmihalyi, M.& Gardner, H.(1994). Changing the world: A Framework for the study of creativity. Westpoet, CT: Preager.
  • Galbraıth J. (2000) . You know your child is gifted when… Library of Congress Cataloging- in- Publication Data ISBN 1-57542-076-7 www.freespirit.com Bu çalışmaya 15 Aralık 2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Gardner, H. (1993a). Creating minds. an anatomy of creativity through the lives of Picasso, Einstein, Stravinsky, Elliot, Graham, and Gandhi. New York: Harper- Collins.
  • Gardner, H. (1993b). Multiple intelligences. New York: Basic Books.
  • Gardner, H. (1999). Çoklu zekâ: görüşmeler ve müzakereler. İstanbul: ENKA Okulları Yayınları.
  • Gönen, M. ve Bulunç, M. (1998). Yaratıcılık ve özellikleri. METGE Ankara: MEB Yayınları.
  • Gregory, E., Hardiman, M., Yarmolinskaya, J. & Rinne,L., Limb, C. (2013). Building creative thinking in the classroom: From research to practice. International Journal of Educational Research 62,43-50.
  • Guilford, J. P. (1977). Way beyond the IQ. Buffalo, NY: Bearly Limited.
  • Güven, Y. (2005). Erken çocuklukta matematiksel düşünme ve matematiği öğrenme. İstanbul: Küçük Adımlar yayınları
  • Helm J. H. (2003) The project approach catalog 4: Literacy and Project Work Bythe Project Approach Study Group. Early Childhood and Parenting (Ecap) Collaborative University of Illinois at Urbana-Champaign.
  • Kaufman, J.C. & Beghetto, R.A. (2009). Beyond big and little: The four model of creativity. Review of General Psychology, 13(1)1-12.
  • Kemple, K. M. & Nissenberg, S. A. (2000). Nurturing creativity in early childhood education: Families are part of it. Early Childhood Education Journal, 28(1)67- 71.
  • Kim K. H., Kaufman J. C., Bear J & Sriraman B. (2013). Creatively gifted students are not like other gifted students. Advances in Creativity And Giftedness Research, Theory, and Practice Published by: Sense Publishers, (231-243)
  • Küpana M. N. (2013). Müzikal yaratıcılığı geliştiren yaklaşımlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Cilt, 2 Sayı, 2 (26-34).
  • Margrain V. (2010) Weaving educational threads. Weaving educational practice. Narratives of Young Gifted Children Kaıraranga 11,( 2) 33,38
  • Marland, S. (1972). The educational of the gifted and talented. (Vol:1). Washington D.C. Gevernment Printing Office. U.S. Commissoner of Education.
  • Mayesky, M. (1998). Creative activities for young children (6th edittion). Albany, NY: Delmar.
  • MEB (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/program2.aspx?islem =1&kno=202
  • Morelock, M. (1992). Giftedness: The view from within. Understanding Our Gifted 4 (3), 1, 11-15.
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın sihirli yılları: okul öncesi dönem. Epsilon ISSBN:9753311672 İstanbul
  • Öncü E. (2010). Bireysel yaratıcılığı geliştirici etkinlikler ve okul öncesinde yaratıcı uygulamalar. Pagem Akademi Yayıncılık 1. Baskı Ankara
  • Papp İ. & Nagy İ. (2012) Developing gifted children in hungarian preschool education Gifted Education International 29 (2) 174-185.
  • Renzulli, J.S. (1986). The treering conception of giftedness: A developmental model for creative productivity. Conception of giftedness press Syndicate of University of Cambridge. Cambridge.
  • Runco, M.A. (2007). Creativity. Research Development and Practice. Elseiver Inc.
  • Schubert, D.S.P. (1972). Intelligence as necessary but not sufficient for creativity, The Journal of Genetic Psychology, 122, 45-47.
  • Slavin, Robert E. (1997). Comprehensive approaches to cooperative learning. Theory in to Practice 38.2: 74-79.
  • Smutny, J.F. (1998). Recognising and honoring the sensitivities of gifted children. Communicator,29(3) 10-11.
  • Sternberg, R.J. & O’Hara, L.A. (1999). Creativity and intelligence, in Handbook of creativity, ed. Robert J. Sternberg, Cambridge, UK: Cambridge University Press, 251-272.
  • Sternberg, R.J. (1999). Intelligence, in encyclopedia of creativity, ed. Mark A. Runco and Steven R. Pritzker, 2, 81-87. New York: Academic Press,
  • Taylor, C. (1984). Creativity: Progress and potential. New York: Wiley.
  • Terman, L. M. (ed.) (1925). Mental and physical traits of a thousand gifted children. In genetic studies of ginius. Vol.1, California: Stanford University Press.
  • Torrance, E. P. (1962). Guiding creative talent. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Torrance, E. P. (1965). Rewarding creative behavior: Experiments in classroom creativity. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Torrance, E. P. (1979). The search for satori and creativity. Buffalo, NY: Creative Education Foundation.
  • Torrance, E. P. (1987). Teaching for creativity. In S. G. Isaksen (Ed.), Frontiers of creativity research. Buffalo, NY: Bearly Limited.
  • Torrance, E. P. (1995). Why fly? Norwood, NJ: Ablex.
  • Torrance, E.P. (1968) Education and the creative potential. minneapolis: The university of Minnesota.
  • Torrance, P. (1980). The Torrance tests of creative thinking: Technical-Norms Manual (research edition), Princeton, NJ: Personnel Press.
  • Turaşlı, N. K. (2014). Yaratıcılıkta temel kavramlar ve yaratıcılığın doğasını anlamak. (ed.) E.Ç. Öncü. Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Van Tassel-Baska, J., & Stambaugh, T. (2005). Challenges and possibilities for serving gifted learners in the regular classroom. Theory into Practice, 44(3), 211-217.
39 - 61, 30.06.2016
https://doi.org/10.20489/intjecse.239575

Öz

Kaynakça

  • Alfonso-Benlliure, V., Meléndez, J. C., & García-Ballesteros, M. (2013). Evaluation of a creativity intervention program for preschoolers. Thinking Skills and Creativity, 10, 112–120.
  • Ataman A. (2004). Üstün yetenekli/zekalı çocuk ile yaşamak. Üstün Yetenekli Çocuklar Seçilmiş Makaleler Kitabı, Çocuk Vakfı Yayınları, Sf, 25-39 İstanbul. (http://yayim.meb.gov.tr)
  • Ataman A. (2010). Üstün zekalılar ve üstün yetenekliler 11. Ünite Anadolu Üniversitesi Yayınları 09.08.2015 http://w2.anadolu.edu.tr/aos/kitap/IOLTP/1267/unite11.pdf
  • Bäckman K.& Attorps I. (2012) . Teaching mathematics in the pre-school context. US- China Education Review 1-16 Earlier title: US-China Education Review,
  • Beghetto, R.A. & Kaufman, J.C. (2007). Towardsaordercoceptionof creativity: A casefor “Mini-c” creativity. Psychology of Aesthetics. Creativity And The Arts 1(2)73-79.
  • Bloom, B. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals by a committee of college and university. New York: David McKay.
  • Clark, B. (2002). Growing up gifted (6th ed.). Upper Saddle River, New Jersey, Colombus, Ohio: Pearson Education, Inc.
  • Cliatt, M. J., Shaw, J. M., & Sherwood, J. M. (1980). Effects of training on the divergent thinking abilities of kindergarten children. Creative Child Development, 51, 1061–1064.
  • Coates D., Thompson W. & Shimmin A., (2008) Using learning journeys to develop a challenging curriculum for gifted children in a nursery (Kindergarten) Setting Gifted and Talented International 23(1),97-104
  • Craft, A. (2000) Creativity across the primary curriculum, Routledge, London,
  • Cuffaro, H.K., Nager, N. & Shapiro, E.K. (2000). The developmental- interaction approach at bank street college of education. Roopnarine, J.L. ve Johnson, J.E. (Edt), Approaches to Early Childhood Education (3. Basım), Prentice- Hall Inc., Pearson Education, New Jersey.
  • Çetin, Z. (2014). Yaratıcılığın gelişimi. (ed.) E.Ç. Öncü. Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi. İçinde (s:81-96) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dağlıoğlu H. (2006). Üstün yetenekli çocuklarda düşünme becerileri. T.C. Avrupa birliği sürecinde okulöncesi eğitimin geleceği sempozyumu Kıbrıs 1. Cilt (s:170- 185).
  • Dağlıoğlu H. E. (2010). Üstün yetenekli çocukların eğitiminde yeterlikleri ve özellikleri. Milli Eğitim Dergisi, 186,72-84.
  • Dağlıoğlu, H. E. (2014a). Yaratıcılık, hayal gücü ve zeka ilişkisi. (ed.) E.Ç. Öncü. Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi. İçinde. (s:48-80) Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dağlıoğlu, H. E. (2014b). Üstün yetenekliler (ed.) N. Metin ve A. Yükselen. Özel gereksinimli çocuklar ve kaynaştırma. İçinde (70-79) Ankara: Hedef yayıncılık.
  • Davis, G. A. & Rimm, S. B. (2004). Education of the gifted and talented. (5th Ed.) Pearson Education Inc. America.
  • Duffy, B. (2006). Supporting creativity and imagination in the early years. (2. ed.) London: Open University Press.
  • Eby J. M. & Smutny J.F. (1990). A thougtful overview of gifted education. Longman, New York.
  • Essa, E. L. (2011). Introduction to early childhood education (6th Edt.). Wadsworth Cengage Learning, ABD.
  • Farrent, S., & Grant, A. (2005). Some Australian findings about the socio-emotional development of gifted pre-schoolers. Gifted Education International, 10(2), 142- 152.
  • Feldman, D.H., Csikszentmihalyi, M.& Gardner, H.(1994). Changing the world: A Framework for the study of creativity. Westpoet, CT: Preager.
  • Galbraıth J. (2000) . You know your child is gifted when… Library of Congress Cataloging- in- Publication Data ISBN 1-57542-076-7 www.freespirit.com Bu çalışmaya 15 Aralık 2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Gardner, H. (1993a). Creating minds. an anatomy of creativity through the lives of Picasso, Einstein, Stravinsky, Elliot, Graham, and Gandhi. New York: Harper- Collins.
  • Gardner, H. (1993b). Multiple intelligences. New York: Basic Books.
  • Gardner, H. (1999). Çoklu zekâ: görüşmeler ve müzakereler. İstanbul: ENKA Okulları Yayınları.
  • Gönen, M. ve Bulunç, M. (1998). Yaratıcılık ve özellikleri. METGE Ankara: MEB Yayınları.
  • Gregory, E., Hardiman, M., Yarmolinskaya, J. & Rinne,L., Limb, C. (2013). Building creative thinking in the classroom: From research to practice. International Journal of Educational Research 62,43-50.
  • Guilford, J. P. (1977). Way beyond the IQ. Buffalo, NY: Bearly Limited.
  • Güven, Y. (2005). Erken çocuklukta matematiksel düşünme ve matematiği öğrenme. İstanbul: Küçük Adımlar yayınları
  • Helm J. H. (2003) The project approach catalog 4: Literacy and Project Work Bythe Project Approach Study Group. Early Childhood and Parenting (Ecap) Collaborative University of Illinois at Urbana-Champaign.
  • Kaufman, J.C. & Beghetto, R.A. (2009). Beyond big and little: The four model of creativity. Review of General Psychology, 13(1)1-12.
  • Kemple, K. M. & Nissenberg, S. A. (2000). Nurturing creativity in early childhood education: Families are part of it. Early Childhood Education Journal, 28(1)67- 71.
  • Kim K. H., Kaufman J. C., Bear J & Sriraman B. (2013). Creatively gifted students are not like other gifted students. Advances in Creativity And Giftedness Research, Theory, and Practice Published by: Sense Publishers, (231-243)
  • Küpana M. N. (2013). Müzikal yaratıcılığı geliştiren yaklaşımlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Cilt, 2 Sayı, 2 (26-34).
  • Margrain V. (2010) Weaving educational threads. Weaving educational practice. Narratives of Young Gifted Children Kaıraranga 11,( 2) 33,38
  • Marland, S. (1972). The educational of the gifted and talented. (Vol:1). Washington D.C. Gevernment Printing Office. U.S. Commissoner of Education.
  • Mayesky, M. (1998). Creative activities for young children (6th edittion). Albany, NY: Delmar.
  • MEB (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/program2.aspx?islem =1&kno=202
  • Morelock, M. (1992). Giftedness: The view from within. Understanding Our Gifted 4 (3), 1, 11-15.
  • Oktay, A. (2000). Yaşamın sihirli yılları: okul öncesi dönem. Epsilon ISSBN:9753311672 İstanbul
  • Öncü E. (2010). Bireysel yaratıcılığı geliştirici etkinlikler ve okul öncesinde yaratıcı uygulamalar. Pagem Akademi Yayıncılık 1. Baskı Ankara
  • Papp İ. & Nagy İ. (2012) Developing gifted children in hungarian preschool education Gifted Education International 29 (2) 174-185.
  • Renzulli, J.S. (1986). The treering conception of giftedness: A developmental model for creative productivity. Conception of giftedness press Syndicate of University of Cambridge. Cambridge.
  • Runco, M.A. (2007). Creativity. Research Development and Practice. Elseiver Inc.
  • Schubert, D.S.P. (1972). Intelligence as necessary but not sufficient for creativity, The Journal of Genetic Psychology, 122, 45-47.
  • Slavin, Robert E. (1997). Comprehensive approaches to cooperative learning. Theory in to Practice 38.2: 74-79.
  • Smutny, J.F. (1998). Recognising and honoring the sensitivities of gifted children. Communicator,29(3) 10-11.
  • Sternberg, R.J. & O’Hara, L.A. (1999). Creativity and intelligence, in Handbook of creativity, ed. Robert J. Sternberg, Cambridge, UK: Cambridge University Press, 251-272.
  • Sternberg, R.J. (1999). Intelligence, in encyclopedia of creativity, ed. Mark A. Runco and Steven R. Pritzker, 2, 81-87. New York: Academic Press,
  • Taylor, C. (1984). Creativity: Progress and potential. New York: Wiley.
  • Terman, L. M. (ed.) (1925). Mental and physical traits of a thousand gifted children. In genetic studies of ginius. Vol.1, California: Stanford University Press.
  • Torrance, E. P. (1962). Guiding creative talent. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Torrance, E. P. (1965). Rewarding creative behavior: Experiments in classroom creativity. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Torrance, E. P. (1979). The search for satori and creativity. Buffalo, NY: Creative Education Foundation.
  • Torrance, E. P. (1987). Teaching for creativity. In S. G. Isaksen (Ed.), Frontiers of creativity research. Buffalo, NY: Bearly Limited.
  • Torrance, E. P. (1995). Why fly? Norwood, NJ: Ablex.
  • Torrance, E.P. (1968) Education and the creative potential. minneapolis: The university of Minnesota.
  • Torrance, P. (1980). The Torrance tests of creative thinking: Technical-Norms Manual (research edition), Princeton, NJ: Personnel Press.
  • Turaşlı, N. K. (2014). Yaratıcılıkta temel kavramlar ve yaratıcılığın doğasını anlamak. (ed.) E.Ç. Öncü. Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Van Tassel-Baska, J., & Stambaugh, T. (2005). Challenges and possibilities for serving gifted learners in the regular classroom. Theory into Practice, 44(3), 211-217.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID V8N1_3
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Züleyha Yuvacı Bu kişi benim

H. Elif Dağlıoğlu

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Yuvacı, Z., & Dağlıoğlu, H. E. (t.y.). Okul Öncesi Dönem Üstün Yetenekli Çocukların Yaratıcılıklarını Desteklemede Öğretmene Düşen Görevler Ve Etkinlik Örnekleri. International Journal of Early Childhood Special Education, 8(1), 39-61. https://doi.org/10.20489/intjecse.239575

Cited By