In this study it was aimed to examine the social-physical anxiety situations of the students who have been studying in Physical Education and Sport Department of Sakarya University. This study is a descriptive assessment study. A total number of 120 volunteer students who study at Sakarya University participated in the study. Of those 120 students, 60 of them represent the Training Department and 60 of them represent the Teaching Department. As the material of collecting data, a personal demographic form and to determine their physique anxiety levels, the social physique anxiety scale developed by Leary and Rejeski (1989) and adapted to Turkish by Balli and Ascı (2006) was applied. The collected data was analyzed using the SPSS “15.0” statistical analysis software, mean values, standard deviation and the T-Test was used for observing the difference between two groups. In statistical comparisons the meaningful level is p<.05. As a result, while there is no significant difference found in comparison of the social physique anxiety scores according to the department variable, there is a significant(0,49) difference with regards to gender variable.
Bu çalışmada Sakarya Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda okuyan
öğrencilerin sosyal fiziki kaygı durumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma durum
tespitine yönelik betimsel bir çalışmadır. Araştırmaya 2013–2014 eğitim öğretim yılında
Sakarya Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokuluna bağlı Beden Eğitimi ve Spor
Öğretmenliği ve Antrenörlük Eğitimi bölümlerinde okuyan 120 gönüllü öğrenci katılmıştır.
Veri toplama aracı olarak Leary ve Rejeski (1989) tarafından geliştirilen ve Türkçe
uyarlaması Ballı ve Aşçı (2006) tarafından yapılan sosyal fiziki kaygı envanteri
uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 15.0 programından yararlanılmıştır.
Verilerin değerlendirmesinde; ortalama, standart sapma ve t-testi kullanılmıştır. İstatistiksel
karşılaştırmalarda anlamlılık seviyesi p < .05 olarak alınmıştır. Sonuç olarak öğrencilerin
sosyal fiziki kaygı puanlarında bölüm değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık
bulunamazken cinsiyet değişkenine göre sosyal fiziki kaygı puanlarının karşılaştırılmasında
anlamlı bir fark (0,49) bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 |