BibTex RIS Kaynak Göster

Pedagojik Formasyon Eğitimi Gören Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Mezunlarının ve Diğer Alan Mezunlarının Özyeterlik İnançlarının Karşılaştırılması

Yıl 2016, Cilt 4 (Özel Sayı 2), 412 - 429, 01.09.2016

Öz

Öğretmenlerin özyeterlik inançları, bir meslek olan öğretmenliğin gerektirdiği bilgi, beceri ve yeterliklere sahip olma ve karşılaşabilecekleri durumların üstesinden gelebilecekleriyle yakın ilişkilidir. Pedagojik formasyon eğitimi alan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu mezunları ile diğer bölümlerden mezun öğretmen adaylarının özyeterlik inançlarının belirlenmesi, meslek yaşantılarında etkili bir performans sergilemeleri açısından önem arz etmektedir.  Bu araştırmanın amacı, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi ve Adnan Menderes Üniversitesinde pedagojik formasyon eğitimi alan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu mezunları ile diğer bölümlerden mezun öğretmen adaylarının özyeterlik inanç düzeylerini belirlemek ve bu özyeterlik inanaçlarının belirli değişkenlere (cinsiyet, yaş, medeni durum) göre değişimini ortaya koymaktır. Çalışmaya, 2014-2015 eğitim öğretim yılında Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi’nden 72 ve Adnan Menderes Üniversitesi’nden 48 olmak üzere toplam 120 formasyon eğitimi alan öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Tschannen-Moran ve Woolfolk Hoy (2001) tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlama çalışması Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005) tarafından yapılan ‘Teachers’ Sense of Efficacy Scale’ (TSES-Öğretmen Özyeterlik Ölçeği) kullanılmıştır. Ölçek, ‘öğrenci katılımı, öğretim stratejileri ve sınıf yönetimine yönelik özyeterlik olmak üzere üç alt boyuttan oluşmaktadır. Veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) istatistik paket programı kullanılarak analiz edilecektir. Araştırmada one way Anova ve t testi kullanılacaktır ve Öğretmen adaylarının verdikleri cevaplar değerlendirilerek özyeterlik inançlarını ne derece etkilediği belirlenecektir.

Kaynakça

  • Arslan A (2008). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya Yönelik Tutumları İle Özyeterlik Algıları Arasındaki ilişki, Elektronik Sosyal Bilimleri Dergisi, Bahar-2008 C.7 S.24 (101-109).
  • Atıcı M (2000). Akt UMAZ D (2010). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Diyarbakir’daki İlköğretim Öğretmenlerinin Özyeterlik Düzeyi ve Yaşadiklari İletişim Sorunları. s.24.
  • Atıcı M (2000). İlkokul öğretmenlerinin sınıf yönetiminde yetkinlik beklentisi rolünün İngiltere ve Türkiye’de seçilen bir araştırma grubu üzerinde incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Leicester Üniversitesi, Leicester.
  • Aşkar P, Umay A (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Bandura A (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura A (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press. (Reprinted in H. Friedman [Ed.], Encyclopedia of mental health. San Diego: Academic Press, 1998).
  • Bandura A (1995). Self-Efficacy In Changing Societies . NY, The United States of America; Cambridge University Press.
  • Boz N, Akay H (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik Tutumları, Matematiğe Karşı Öz-Yeterlik Algıları ve Öğretmen Öz-Yeterlik İnançları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Bahar 2011, 9(2), 281-312
  • Doğan İ (2009). İngilizce Öğretmenlerinin Mesleki Yeterlilik Algıları ve İngilizce Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar. Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Gawith G (1995). A serious look at self-efficacy: Or waking beeping slooyt. Akt. Gökmen, Akt; Ekinci, G (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin Biyoloji Özyeterlik Algı Düzeyleri ile Öğrenme Stilleri İlişkisinin Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi / GUJGEF 32(3): 843-866
  • Köktas, S. K (2003). Ögretmenlik Meslegine Giris. Adana; Nobel Kitapevi.
  • M.E.B. Komisyon Çalışması (1999). Öğretmen Yeterlilikleri, Ankara.
  • Ritter J, Boone W, Rubba P (2001). Development of An Instrument To Assess Prospective Elementary Teacher Efficacy Beliefs About Equitable Science Teaching And Learning (SEBEST), Journal of Science Teacher Education, 12(3), 175-198.
  • Yetim, A.A, ve Göktaş, Z (2004). Öğretmenin Mesleki ve Kişisel Nitelikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt:12 No:2 541-550.

Field : Sport Psychology Type : Research Article

Yıl 2016, Cilt 4 (Özel Sayı 2), 412 - 429, 01.09.2016

Öz

Öğretmenlerin özyeterlik inançları, bir meslek olan öğretmenliğin gerektirdiği bilgi, beceri ve yeterliklere sahip olma ve karşılaşabilecekleri durumların üstesinden gelebilecekleriyle yakın ilişkilidir. Pedagojik formasyon eğitimi alan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu mezunları ile diğer bölümlerden mezun öğretmen adaylarının özyeterlik inançlarının belirlenmesi, meslek yaşantılarında etkili bir performans sergilemeleri açısından önem arz etmektedir. Bu araştırmanın amacı, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi ve Adnan Menderes Üniversitesinde pedagojik formasyon eğitimi alan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu mezunları ile diğer bölümlerden mezun öğretmen adaylarının özyeterlik inanç düzeylerini belirlemek ve bu özyeterlik inanaçlarının belirli değişkenlere (cinsiyet, yaş, medeni durum) göre değişimini ortaya koymaktır. Çalışmaya, 2014-2015 eğitim öğretim yılında Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi’nden 72 ve Adnan Menderes Üniversitesi’nden 48 olmak üzere toplam 120 formasyon eğitimi alan öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Tschannen-Moran ve Woolfolk Hoy (2001) tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlama çalışması Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005) tarafından yapılan ‘Teachers’ Sense of Efficacy Scale’ (TSES-Öğretmen Özyeterlik Ölçeği) kullanılmıştır. Ölçek, ‘öğrenci katılımı, öğretim stratejileri ve sınıf yönetimine yönelik özyeterlik olmak üzere üç alt boyuttan oluşmaktadır. Veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) istatistik paket programı kullanılarak analiz edilecektir. Araştırmada one way Anova ve t testi kullanılacaktır ve Öğretmen adaylarının verdikleri cevaplar değerlendirilerek özyeterlik inançlarını ne derece etkilediği belirlenecektir

Kaynakça

  • Arslan A (2008). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya Yönelik Tutumları İle Özyeterlik Algıları Arasındaki ilişki, Elektronik Sosyal Bilimleri Dergisi, Bahar-2008 C.7 S.24 (101-109).
  • Atıcı M (2000). Akt UMAZ D (2010). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Diyarbakir’daki İlköğretim Öğretmenlerinin Özyeterlik Düzeyi ve Yaşadiklari İletişim Sorunları. s.24.
  • Atıcı M (2000). İlkokul öğretmenlerinin sınıf yönetiminde yetkinlik beklentisi rolünün İngiltere ve Türkiye’de seçilen bir araştırma grubu üzerinde incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Leicester Üniversitesi, Leicester.
  • Aşkar P, Umay A (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 1-8.
  • Bandura A (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura A (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press. (Reprinted in H. Friedman [Ed.], Encyclopedia of mental health. San Diego: Academic Press, 1998).
  • Bandura A (1995). Self-Efficacy In Changing Societies . NY, The United States of America; Cambridge University Press.
  • Boz N, Akay H (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematiğe Yönelik Tutumları, Matematiğe Karşı Öz-Yeterlik Algıları ve Öğretmen Öz-Yeterlik İnançları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Bahar 2011, 9(2), 281-312
  • Doğan İ (2009). İngilizce Öğretmenlerinin Mesleki Yeterlilik Algıları ve İngilizce Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar. Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Gawith G (1995). A serious look at self-efficacy: Or waking beeping slooyt. Akt. Gökmen, Akt; Ekinci, G (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin Biyoloji Özyeterlik Algı Düzeyleri ile Öğrenme Stilleri İlişkisinin Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi / GUJGEF 32(3): 843-866
  • Köktas, S. K (2003). Ögretmenlik Meslegine Giris. Adana; Nobel Kitapevi.
  • M.E.B. Komisyon Çalışması (1999). Öğretmen Yeterlilikleri, Ankara.
  • Ritter J, Boone W, Rubba P (2001). Development of An Instrument To Assess Prospective Elementary Teacher Efficacy Beliefs About Equitable Science Teaching And Learning (SEBEST), Journal of Science Teacher Education, 12(3), 175-198.
  • Yetim, A.A, ve Göktaş, Z (2004). Öğretmenin Mesleki ve Kişisel Nitelikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt:12 No:2 541-550.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nihal Akoğuz Yazıcı

Arslan Kalkavan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt 4 (Özel Sayı 2)

Kaynak Göster

APA Akoğuz Yazıcı, N., & Kalkavan, A. (2016). Pedagojik Formasyon Eğitimi Gören Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Mezunlarının ve Diğer Alan Mezunlarının Özyeterlik İnançlarının Karşılaştırılması. International Journal of Sport Culture and Science, 4(Special Issue 2), 412-429.
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).