BibTex RIS Kaynak Göster

APPLICATION OF BEYPAZARI CULTURAL PATTERNS IN FASHION PRODUCT ACCESSORY DESIGN

Yıl 2014, Cilt 2 - Sayı 3, 6 - 14, 17.04.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS59

Öz

Like numerous places in Anatolia, Beypazarı County is an important settlement with historical texture, which has witnessed ancient civilizations and bears the traces of many cultures. Since this place has hosted many civilizations, Beypazarı is an important cultural tourism attraction area, based on its effort to claim its abstract and concrete cultural heritage. Both the preservation of Turkish traditional decorative art and the application of its cultural value in accessory design, which is among the supportive elements of fashion, will substantially support maintaining our cultural heritage. The general purpose of this study is to investigate the traditional art forms of Turkish society, which ensure the survival of Turkish culture, and to transform this art into the design of accessories, one of the indispensable elements of fashion. The current study is important since it aims to preserve and promote the cultural heritage of Beypazarı and to hand this down to the next generations, and to use ornamentation techniques and composition specifications in different areas and record the usage so as to create a literature. As a research method, applied research technique was selected, which covers trial applications of information that has already been produced or that is being produced. Research sampling consists of ornamentations with geometric and plant patterns which reflect the historical texture of Beypazarı County, used as inspiration in the design of accessories. In the research, the stages of analysis, synthesis, selection and modelling of the fashion item design process were studied. Geometric shapes and plant figures used extensively in Beypazarı decorations, which also fit in with the “ethnic elements” theme used widely in 2015 summer and winter fashion trends, were interpreted by designers and new designs were created.

Kaynakça

  • Arıkan, H. (2009). “Kahramanmaraş Ahşap Oyma Sanatı.” Gazi University, Institute of Educational Sciences, Handicrafts Department, MA Dissertation. Ankara.
  • Baş, N. (2011). Stilistlik, Silüet Üzerinde Çizimlerle Model Oluşturma ve Geliştirme, First Edition, Say Yayınları, Istanbul.
  • Başlangıç, A. B.(2012) “Kuyumculuk Sektörünün Vizyonu”, A&G Bülten, Araştırma ve Meslekleri Geliştirme Müdürlüğü (center of Research and Professional Development) March Issue, 2012.
  • Bucci D. and HOLLERN M. (2005) “Influence of the Digital…Toward a New Medium,” Metalsmith, U.S.A Summer Issue.
  • Cankara, M. (2009), İpek Yolunda Bir Kültür Otağı Beypazarı Çok Özel Bir Coğrafyada Bir Doğa Müzesi, First Edition, Ankara: Beypazarı ve Yöresi Dayanışma Derneği.
  • Çivitci, Ş. (2004) Moda Pazarlama. First Edition. Asil Yayınları. Ankara.
  • Demir, O. L. (2012). “Geleneksel Türk El Sanatlarının Çağdaş Türk Seramik Sanatına Yansımaları.” Mesleki Bilimler Dergisi, Vol.1, Issue 3.
  • Ertürk, E. (2013) “Kubat Abat Sarayı Çinilerindeki Hayvan Figürleri ve Grafik Yorumları.” Paper presented at the International Symposium on Turkish-Hungarian Relations, June 20-24, Budapest.
  • Gürşahbaz, N., Ağaç, S. and Arga Şahinoğlu, M. (2013), “Ahşap Bezeme Sanatında Kullanılan Desenlerin Giysi Tasarımında Uygulanması,” Paper presented at the Uluslararası Türk ve Dünya Kültüründe Kahramanmaraş Sempozyumu (Symposium on Kahramanmaraş in Turkish and International Culture) Kahramanmaraş.
  • Kılıçkan, H. (2004). Orta Asya`dan Anadolu`ya Türk Bezeme Sanatı ve Örnekleri.İnkılap Kitabevi, İstanbul.
  • Köklü, H. (1981).El İşlemeleri, YA-PA İstanbul
  • -
  • McKelvey,K. And Munslow, J. (2003). Fashion Design: Process, Innovation& Practice, Oxford: Blackwell Science. Önlü, N. (2004) “Tasarımda Yaratıcılık ve İşlevsellik Tekstil Tasarımındaki Konumu,” Atatürk Üniversitesi Soyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Vol. 3, Issue 1.
  • Sarıkaya H., Z. ve Er, B.(2012) “Halk Kültürünün Tanıtılmasında El Sanatlarının Yeri ve Önemi,” Batman Üniversitesi, Yaşam ve Bilimleri Dergisi, Vol. , Issue 1.
  • Serhatlıoğlu, B. (2013) “Geleneksel Türk El Sanatlarının Görsel Sanatlar Eğitiminde Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri,” Paper presented at the International Symposium on Turkish-Hungarian Relations, June 20-24, Budapest.
  • Şener, Y. (1976), Beypazarı Tarihte ve Bugün, Second Edition, Ankara.
  • Şengül, Z.M. (1988). Türk Süsleme Sanatlarının Tarihi Gelişimi, İstanbul.
  • Torun, E. (2004) Bilinen ve Bilinmeyen Yönleriyle Beypazarı, Bey Ofset Matbaacılık, Ankara.
  • Tyler, D.,J. (1991) Materials Management in Clothing Production, BSP Professional Books, Blackwell Scientific Publications Ltd., Oxford.
  • Uslu A., Kiper T. (2006) “Turizmin Kültürel Miras Üzerine Etkileri: Beypazarı/Ankara Örneğinde Yerel Halkın Farkındalığı,” Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, Vol. 3, Issue 3, p. 305-314.

BEYPAZARI KÜLTÜREL ÖRGELERİNİN MODA ÜRÜN AKSESUAR TASARIMINDA KULLANILMASI

Yıl 2014, Cilt 2 - Sayı 3, 6 - 14, 17.04.2015
https://doi.org/10.14486/IJSCS59

Öz

Anadolu toprakları içinde ki birçok yer gibi Beypazarı da çok eski uygarlığın yaşamına sahne olmuş önemli olma özelliğini her zaman koruyan, tarihi dokuya sahip, farklı kültürlerin izlerini taşıyan bir yerleşim yeridir. Birçok kültüre ev sahipliği yapması sebebiyle, somut ve somut olmayan kültürel mirasına sahip çıkma çabasıyla Beypazarı, önemli kültür turizmi merkezlerindendir. Türk geleneksel bezeme sanatlarının gerek korunması gerekse taşıdığı kültürel değerlerin, modanın önemli destekleyici unsurları arasında yer alan aksesuar tasarımında kullanılması kültürel mirasımızın yaşatılmasına önemli katkı sağlayacaktır. Bu çalışmanın genel amacı Türk kültürünün devamını sağlayan geleneksel sanatlarımızı incelemek ve bunu modanın vazgeçilmezleri arasında önemli bir yere sahip aksesuar tasarımlarına aktarmaktır. Araştırma, Beypazarı’na ait kültürel mirasımızın korunması, tanınması gelecek nesillere aktarılması, süsleme teknikleri ve kompozisyon özelliklerinin farklı alanlarda kullanılarak belgelenip kaynak oluşturulması açılarından önemlidir. Araştırma yöntemi olarak, üretilmiş veya üretilmekte olan bilgilerin denemeli uygulamalarını kapsayan Uygulamalı Araştırma Yöntemi seçilmiştir. Araştırmanın örneklemi, aksesuar tasarımlarına esin kaynağı oluşturmak üzere Beypazarı tarihi dokusunu yansıtan süslemeler ile sınırlandırılmıştır. Çalışmanın planlanmasında moda ürün aksesuar tasarım sürecinin analiz, sentez, seçim ve modelleme aşamaları ele alınmıştır. 2015 yaz-kış trendlerin de sıkça kullanılacak “etnik unsurlar” temasına uygun, bezemede kullanılan geometrik ve bitkisel örgeler tasarımcılar tarafından yorumlanarak tasarımlar yapılmıştır

Kaynakça

  • Arıkan, H. (2009). “Kahramanmaraş Ahşap Oyma Sanatı.” Gazi University, Institute of Educational Sciences, Handicrafts Department, MA Dissertation. Ankara.
  • Baş, N. (2011). Stilistlik, Silüet Üzerinde Çizimlerle Model Oluşturma ve Geliştirme, First Edition, Say Yayınları, Istanbul.
  • Başlangıç, A. B.(2012) “Kuyumculuk Sektörünün Vizyonu”, A&G Bülten, Araştırma ve Meslekleri Geliştirme Müdürlüğü (center of Research and Professional Development) March Issue, 2012.
  • Bucci D. and HOLLERN M. (2005) “Influence of the Digital…Toward a New Medium,” Metalsmith, U.S.A Summer Issue.
  • Cankara, M. (2009), İpek Yolunda Bir Kültür Otağı Beypazarı Çok Özel Bir Coğrafyada Bir Doğa Müzesi, First Edition, Ankara: Beypazarı ve Yöresi Dayanışma Derneği.
  • Çivitci, Ş. (2004) Moda Pazarlama. First Edition. Asil Yayınları. Ankara.
  • Demir, O. L. (2012). “Geleneksel Türk El Sanatlarının Çağdaş Türk Seramik Sanatına Yansımaları.” Mesleki Bilimler Dergisi, Vol.1, Issue 3.
  • Ertürk, E. (2013) “Kubat Abat Sarayı Çinilerindeki Hayvan Figürleri ve Grafik Yorumları.” Paper presented at the International Symposium on Turkish-Hungarian Relations, June 20-24, Budapest.
  • Gürşahbaz, N., Ağaç, S. and Arga Şahinoğlu, M. (2013), “Ahşap Bezeme Sanatında Kullanılan Desenlerin Giysi Tasarımında Uygulanması,” Paper presented at the Uluslararası Türk ve Dünya Kültüründe Kahramanmaraş Sempozyumu (Symposium on Kahramanmaraş in Turkish and International Culture) Kahramanmaraş.
  • Kılıçkan, H. (2004). Orta Asya`dan Anadolu`ya Türk Bezeme Sanatı ve Örnekleri.İnkılap Kitabevi, İstanbul.
  • Köklü, H. (1981).El İşlemeleri, YA-PA İstanbul
  • -
  • McKelvey,K. And Munslow, J. (2003). Fashion Design: Process, Innovation& Practice, Oxford: Blackwell Science. Önlü, N. (2004) “Tasarımda Yaratıcılık ve İşlevsellik Tekstil Tasarımındaki Konumu,” Atatürk Üniversitesi Soyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Vol. 3, Issue 1.
  • Sarıkaya H., Z. ve Er, B.(2012) “Halk Kültürünün Tanıtılmasında El Sanatlarının Yeri ve Önemi,” Batman Üniversitesi, Yaşam ve Bilimleri Dergisi, Vol. , Issue 1.
  • Serhatlıoğlu, B. (2013) “Geleneksel Türk El Sanatlarının Görsel Sanatlar Eğitiminde Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri,” Paper presented at the International Symposium on Turkish-Hungarian Relations, June 20-24, Budapest.
  • Şener, Y. (1976), Beypazarı Tarihte ve Bugün, Second Edition, Ankara.
  • Şengül, Z.M. (1988). Türk Süsleme Sanatlarının Tarihi Gelişimi, İstanbul.
  • Torun, E. (2004) Bilinen ve Bilinmeyen Yönleriyle Beypazarı, Bey Ofset Matbaacılık, Ankara.
  • Tyler, D.,J. (1991) Materials Management in Clothing Production, BSP Professional Books, Blackwell Scientific Publications Ltd., Oxford.
  • Uslu A., Kiper T. (2006) “Turizmin Kültürel Miras Üzerine Etkileri: Beypazarı/Ankara Örneğinde Yerel Halkın Farkındalığı,” Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, Vol. 3, Issue 3, p. 305-314.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nalan Gürşahbaz Bu kişi benim

Mahmut Güngör Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 17 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt 2 - Sayı 3

Kaynak Göster

APA Gürşahbaz, N., & Güngör, M. (2015). APPLICATION OF BEYPAZARI CULTURAL PATTERNS IN FASHION PRODUCT ACCESSORY DESIGN. International Journal of Sport Culture and Science, 2(3), 6-14. https://doi.org/10.14486/IJSCS59
IntJSCS is published by International Science Culture and Sport Association (ISCSA).