In this study, it is aimed to analyze how adolescents perceive the parental attitude and to what extent this perception affects their social competence. The study group has been composed of 613 high school students. Parental Attitudes Scale and Social Competence Inventory have been used as data collection tool. The data has been evaluated using SPSS 20.0 program. For the analysis of the data, Ki-Kare, Mann Whitney U test and Kruskall Wallis H Test have been used according to the results of the normality distribution test and uniformity test. As a result, it has been determined that the parental attitude that adolescents perceive is not affected by the variable of class level but it is significantly affected by the variable of sex; that adolescent girls perceive their parents as more democratic than adolescent boys perceive them. When social competence inventory scores have been analyzed, it has been determined that adolescent girls are good at conveying nonverbal and affective expressions when it is compared to the adolescent boys. Similarly, it has been determined that ninth-grader adolescents are less competent in terms of understanding and interpretation of non-verbal and affective expressions than upper classes. In general, it has been concluded that there is no meaningful relationship between adolescents’ perception of the parental attitudes and their social competence level.
Bu çalışmada, ergenlerin anne baba tutumlarını nasıl algıladıkları, anne baba tutum algılarının onların sosyal becerilerini ne derece etkilediğini araştırmak amaçlanmıştır. Çalışma grubunu, liseye devam eden 613 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında Algılanan Anne Baba Tutum Ölçeği ve Sosyal Beceri Envanteri kullanılmıştır. Veriler bilgisayar ortamında SPSS 20.0 paket programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde normallik dağılım testi ve homojenlik testi sonuçlarına göre Ki-Kare, Mann Whitney U testi ve Kruskall Wallis H Testi kullanılmıştır. Sonuç olarak; ergenlerin algıladıkları anne baba tutumlarının, sınıf düzeyi değişkeninden anlamlı ölçüde etkilenmediği, cinsiyet değişkeninden ise anlamlı ölçüde etkilendiği ve kız ergenlerin, erkeklere göre anne babalarını daha demokratik olarak algıları belirlenmiştir. Sosyal Beceri Envanteri puanları incelendiğinde, kız ergenlerin sözel olmayan duyuşsal mesajları iletebilme becerisinin erkeklerden daha iyi olduğu belirlenmiştir. Yine, 9.sınıf ergenlerin sözel olmayan duyuşsal mesajları anlama ve yorumlama becerisi ile diğerlerinin sözel iletişimlerini yorumlama becerisinin üst sınıflardan daha düşük olduğu belirlenmiştir. Genel olarak, ergenlerin algıladıkları anne baba tutumları ile sosyal becerileri arasında anlamlı düzeyde bir ilişki olmadığı sonucuna varılmıştır
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt 3 (Özel Sayı 1) |