Kur’an, Müslümanlara Hz. Peygamber’i örnek gösterir. Bu nedenle onun söz ve davranışları Müslümanlar nezdinde büyük öneme sahiptir. Onların doğru anlaşılıp yorumlanmaları bir zorunluluktur. Bu da büyük oranda onun şahsiyetinin ve tarihi misyonunun doğru anlaşılmasına bağlıdır. Hadisleri anlama ve yorumlamada, doğru bir metodoloji kullanılmaması halinde hatalı, yanlış ve olumsuz sonuçlara ulaşılacaktır. Bunlardan biri de Hz. Peygamber hakkında olumsuz bir imaj oluşturmaktır. Bu tebliğde, hadisleri anlama ve yorumlamada bilimsel verilerin kullanılması esnasında yapılan algılama yanlışlıkları ve bunun yol açtığı olumsuz peygamber imajı incelenmiştir. Konuyu araştırma esnasında bilimin ilgi alanına giren hadisler üzerine yapılan yorumlar dikkate alınmış; bu hadisler, örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. İlgili hadisler hakkındaki yorumların belirlenmesi için hadis şerh kitaplarından bazıları, hadisler üzerine yorum yapılan diğer bazı kitaplar ve ilgili hadisler üzerine bazı internet sitelerindeki yorumlar incelenmiştir. Tebliğde, ilgili hadislerin anlaşılması ve yorumlanmasında görülen hatalı ve yanlış yaklaşımlar tespit edilerek değerlendirilmiştir. Yanlış peygamber algısının sebepleri üzerinde durulmuştur. Bu algıyı benimseyenlerin ilgili hadisleri anlama ve yorumlamada düştükleri hatalar, ya da hatalı peygamber algısına sahip olmaları nedeniyle kasten yaptıkları hatalı yorumlar ve bu yorumlarla oluşturulan olumsuz peygamber imajı örnekleriyle gösterilmiştir. Son bölümde ise araştırmada ulaşılan sonuçlara yer verilmiştir. Ayrıca hadisleri bilimsel veriler kullanarak anlama ve yorumlama konusunda yanlışlık ve hataların önlenmesi adına bazı öneriler sunulmuştur.
Bâcî, Ebu’l-Velîd Süleyman b. Halef (1332) Muntekâ Şerhu’l-Muvatta’. Kahire.
Bâr, M. A. (2014). el-İ’câzu’r-Rasûl (sav) an Acbu’z-Zeneb. http://www.eajaz.org/index.php/Scientific-Miracles/Medicine-and-Life-Sciences/96-Medical-miracles-in-the-sayings-of-the-Prophet-peace-be-upon-him-for-the-tailbone Erişim:04.12.2014
Bozer, F. vd. (1986). Evrim Anaforu ve Gerçek. İzmir.
Buharî, Muhammed b. İsmâil (1410/1990) es-Sahîh. (Thk., Mustafa Dîb el-Buğâ), Beyrut: Dâru İbn Kesîr.
İspirlioğlu, H. (1979). Su Ayakta mı İçilmeli. Sızıntı Dergisi, Yıl:1 Sayı 1.
Kaçmaz, Z. (2013). Efendimiz’in (sas) Sağlık Tavsiyelerindeki Hikmetler: http://www.yenibahardergisi.com/yenibahar/newsDetail_getNewsById.action?newsId=271683 02.05.2014
Karabulut, A. R. (1993). Tıbb-ı Nebevî Ansiklopedisi. Kayseri.
Kardâvî, Y. (1991). Sünneti Anlamada Yöntem. (Çev. Bünyamin Erul) Kayseri.
Keleş, A. (1998). Hadislerin Kur’an’a Arzı. İstanbul: İnsan Yay.
Kırbaşoğlu, M. Hayri (2002). Alternatif Hadis Metodolojisi, Ankara: Kitabiyat.
Kızıl, F., Toprak, M. S., Palabıyık, A., Dayhan, A. T., Yiğit, M. (2012). “Oryantalistik Hadis Çalışmaları”. Hadis ve Hadis Metinleri, İzmir:Dokuz Eylül Üniversitesi Yay.
Kileci, M. R. (1992). Bilim Efendimiz'i (Sav) Geriden Takip Ediyor.Yeni Ümit Dergisi, Sy: 298, Eylül: http://www.yeniumit.com.tr/konular/detay/bilim-efendimiz-i-sav-geriden-takip-ediyor
Kohler, K. (1904). “Luz”, The Jewish Encyclopedia. USA: Funk and Wagnalls Comp.
Kugle, S. (2007). Sufis and Saints Bodies: Mysticizm. Corporeality and Sacred Power In Islam,The University of North Carolina Press.
Küçüksille, E. (2013). “Ayın Evresi Etkisi ve İMKB’de Bir Uygulama”. Muhasebe ve Finansman Dergisi, Temmuz.
Makdisî, Ebû Abdullah Muhammed b. Ahmed (1428/2007) Tenkîhu’t-Tahkîk fî Ehâdîsi’t-Ta’lik , Riyad: Advâu's-Selef.
Mâlik b. Enes (t.y.) el-Muvatta’. (Thk.: M. F. Abdulbâkî), Beyrut: Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî.
Mayda, A. (1997) Bir Mucize Daha: Her Ekleme Bir Sadaka. Sızıntı Dergisi, Ocak: http://www.sizinti.com.tr/konular/ayrinti/bir-mucize-daha-her-ekleme-bir-sadaka.html Erişim: 01.02.2015
Muslim b. el-Haccac (t.y.). es-Sahîh. (Thk. M. F. Abdulbaki), Beyrut: Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî
Naggar, Z. (2004) Treasures in the Sunnah, a Scientific Approach I, Egypt: al-Falah Foundation, Cairo.
Naggar, Z. (2005). Treasures, in the Sunnah: a Scientific Approach II. Egypt: Al-Falah Foundation, Cairo.
Tunçer, S. (2014). 1400 Yıllık Kıble Tayinini Uydular da Doğruladı: http://www.haber7.com/guncel/haber/1164631-1400-yillik-kible-tayinini-uydular-da-dogruladi
Yavuz, Y. Ş. (1988). Acbu’z-Zeneb md. DİA., İstanbul: TDV Yay.
Yanlış Peygamber Algısından Olumsuz Peygamber İmajına: Hadisleri Anlama ve Yorumlamada Bilimsel Verileri Kullanma Konusuna Eleştirel Bir Yaklaşım
Yıl 2015,
Cilt 3 (Özel Sayı 2), 19 - 36, 27.08.2015
Kur’an, Müslümanlara Hz. Peygamber’i örnek gösterir. Bu nedenle onun söz ve davranışları Müslümanlar nezdinde büyük öneme sahiptir. Onların doğru anlaşılıp yorumlanmaları bir zorunluluktur. Bu da büyük oranda onun şahsiyetinin ve tarihi misyonunun doğru anlaşılmasına bağlıdır. Hadisleri anlama ve yorumlamada, doğru bir metodoloji kullanılmaması halinde hatalı, yanlış ve olumsuz sonuçlara ulaşılacaktır. Bunlardan biri de Hz. Peygamber hakkında olumsuz bir imaj oluşturmaktır. Bu tebliğde, hadisleri anlama ve yorumlamada bilimsel verilerin kullanılması esnasında yapılan algılama yanlışlıkları ve bunun yol açtığı olumsuz peygamber imajı incelenmiştir. Konuyu araştırma esnasında bilimin ilgi alanına giren hadisler üzerine yapılan yorumlar dikkate alınmış; bu hadisler, örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. İlgili hadisler hakkındaki yorumların belirlenmesi için hadis şerh kitaplarından bazıları, hadisler üzerine yorum yapılan diğer bazı kitaplar ve ilgili hadisler üzerine bazı internet sitelerindeki yorumlar incelenmiştir. Tebliğde, ilgili hadislerin anlaşılması ve yorumlanmasında görülen hatalı ve yanlış yaklaşımlar tespit edilerek değerlendirilmiştir. Yanlış peygamber algısının sebepleri üzerinde durulmuştur. Bu algıyı benimseyenlerin ilgili hadisleri anlama ve yorumlamada düştükleri hatalar, ya da hatalı peygamber algısına sahip olmaları nedeniyle kasten yaptıkları hatalı yorumlar ve bu yorumlarla oluşturulan olumsuz peygamber imajı örnekleriyle gösterilmiştir. Son bölümde ise araştırmada ulaşılan sonuçlara yer verilmiştir. Ayrıca hadisleri bilimsel veriler kullanarak anlama ve yorumlama konusunda yanlışlık ve hataların önlenmesi adına bazı öneriler sunulmuştur
Bâcî, Ebu’l-Velîd Süleyman b. Halef (1332) Muntekâ Şerhu’l-Muvatta’. Kahire.
Bâr, M. A. (2014). el-İ’câzu’r-Rasûl (sav) an Acbu’z-Zeneb. http://www.eajaz.org/index.php/Scientific-Miracles/Medicine-and-Life-Sciences/96-Medical-miracles-in-the-sayings-of-the-Prophet-peace-be-upon-him-for-the-tailbone Erişim:04.12.2014
Bozer, F. vd. (1986). Evrim Anaforu ve Gerçek. İzmir.
Buharî, Muhammed b. İsmâil (1410/1990) es-Sahîh. (Thk., Mustafa Dîb el-Buğâ), Beyrut: Dâru İbn Kesîr.
İspirlioğlu, H. (1979). Su Ayakta mı İçilmeli. Sızıntı Dergisi, Yıl:1 Sayı 1.
Kaçmaz, Z. (2013). Efendimiz’in (sas) Sağlık Tavsiyelerindeki Hikmetler: http://www.yenibahardergisi.com/yenibahar/newsDetail_getNewsById.action?newsId=271683 02.05.2014
Karabulut, A. R. (1993). Tıbb-ı Nebevî Ansiklopedisi. Kayseri.
Kardâvî, Y. (1991). Sünneti Anlamada Yöntem. (Çev. Bünyamin Erul) Kayseri.
Keleş, A. (1998). Hadislerin Kur’an’a Arzı. İstanbul: İnsan Yay.
Kırbaşoğlu, M. Hayri (2002). Alternatif Hadis Metodolojisi, Ankara: Kitabiyat.
Kızıl, F., Toprak, M. S., Palabıyık, A., Dayhan, A. T., Yiğit, M. (2012). “Oryantalistik Hadis Çalışmaları”. Hadis ve Hadis Metinleri, İzmir:Dokuz Eylül Üniversitesi Yay.
Kileci, M. R. (1992). Bilim Efendimiz'i (Sav) Geriden Takip Ediyor.Yeni Ümit Dergisi, Sy: 298, Eylül: http://www.yeniumit.com.tr/konular/detay/bilim-efendimiz-i-sav-geriden-takip-ediyor
Kohler, K. (1904). “Luz”, The Jewish Encyclopedia. USA: Funk and Wagnalls Comp.
Kugle, S. (2007). Sufis and Saints Bodies: Mysticizm. Corporeality and Sacred Power In Islam,The University of North Carolina Press.
Küçüksille, E. (2013). “Ayın Evresi Etkisi ve İMKB’de Bir Uygulama”. Muhasebe ve Finansman Dergisi, Temmuz.
Makdisî, Ebû Abdullah Muhammed b. Ahmed (1428/2007) Tenkîhu’t-Tahkîk fî Ehâdîsi’t-Ta’lik , Riyad: Advâu's-Selef.
Mâlik b. Enes (t.y.) el-Muvatta’. (Thk.: M. F. Abdulbâkî), Beyrut: Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî.
Mayda, A. (1997) Bir Mucize Daha: Her Ekleme Bir Sadaka. Sızıntı Dergisi, Ocak: http://www.sizinti.com.tr/konular/ayrinti/bir-mucize-daha-her-ekleme-bir-sadaka.html Erişim: 01.02.2015
Muslim b. el-Haccac (t.y.). es-Sahîh. (Thk. M. F. Abdulbaki), Beyrut: Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî
Naggar, Z. (2004) Treasures in the Sunnah, a Scientific Approach I, Egypt: al-Falah Foundation, Cairo.
Naggar, Z. (2005). Treasures, in the Sunnah: a Scientific Approach II. Egypt: Al-Falah Foundation, Cairo.
Tunçer, S. (2014). 1400 Yıllık Kıble Tayinini Uydular da Doğruladı: http://www.haber7.com/guncel/haber/1164631-1400-yillik-kible-tayinini-uydular-da-dogruladi
Yavuz, Y. Ş. (1988). Acbu’z-Zeneb md. DİA., İstanbul: TDV Yay.
Oruçhan, O. (2015). Yanlış Peygamber Algısından Olumsuz Peygamber İmajına: Hadisleri Anlama ve Yorumlamada Bilimsel Verileri Kullanma Konusuna Eleştirel Bir Yaklaşım. International Journal of Sport Culture and Science, 3(Special Issue 4), 19-36. https://doi.org/10.14486/IJSCS348