Fiziksel okuryazarlık, bireyin yaşam boyu fiziksel aktivitelere katılımını sürdürebilmesi için gereken fiziksel yeterlilik, güven, motivasyon ve bilgi ve anlayış bileşenlerini kapsayan bir kavramdır. Bu çalışma, geçerli ve güvenilir bir fiziksel okuryazarlık değerlendirme envanteri geliştirmeyi amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında tarama modeline dayalı bir yöntem kullanılmıştır. Çalışma grubunu, 2023 yılında Malatya'daki 5., 6., 7. ve 8. sınıflarda öğrenim gören 752 öğrenci ve envanteri değerlendiren 20 beden eğitimi öğretmeni oluşturmuştur. Pilot güvenirlilik analizi ve Bartlett’s küresellik testi sonucunda değişkenler arası korelasyonun yeterli olduğu, ölçeğin özgün ve homojen yapıda sorulardan oluştuğu kabul edilmiştir. Ardından Kaiser-Meyer-Olkin, Barlett ve Cronbach Alfa değerleri kontrol edilerek AFA için uygun ve yeterli oldukları tespit edilmiştir. AFA sonucunda 4 faktörde toplanan 17 madde elde edilmiştir. Bu faktörlerin açıkladığı varyans %64,238’dir. SPSS AMOS 24 programında yapılan DFA sonucunda ise, model uyum indekslerini karşılamayan 1 madde çıkarılmıştır. Model uyum indekslerini sağlayan 16 maddenin standartlaştırılmış madde yükleri 0,602 ile 0,874 arasında, R2 değerleri 0,363 ile 0,763 arasında ve standart hataları 0,029 ile 0,085 arasında değiştiği tespit edilmiştir. Güvenirlilik kapsamında ise AVE, CR ve iç tutarlık katsayıları incelenmiş ve koşulları sağladığı belirlenmiştir. Sonuç olarak, bu çalışmada, fiziksel okuryazarlık kavramının çok boyutlu yapısını dikkate alarak geçerli ve güvenilir bir fiziksel okuryazarlık değerlendirme envanteri geliştirmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fiziksel Aktivite ve Sağlık |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2 |
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------