The purpose of this study was
to reveal the status of high school students
and physics teacher candidates to establish the relationship between simple
harmonic motion and uniform circular motion. The study group of the study is composed of 33 high school students from
12th grade and 52 physics teacher candidates who have taken general physics
courses. In line with the purpose of the study, a measurement tool that
contains eight open-ended and drawing questions was developed. The data
obtained from the measurement tool were analyzed by document analysis. In the
evaluation of the answers, rubric which is composed of correct answer, partially
correct answer, correct-wrong answer, wrong answer and unanswered categories
were used. The obtained data showed that answers of students and teacher
candidates mostly gathered in wrong answer category. The fact that the collection
of answers mostly in wrong answer category reveals that students and teacher
candidates have problems in establishing a relationship between simple
harmonic motion and uniform circular motion.
Simple harmonic motion uniform circular motion physics teacher candidate high school student
Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin ve fizik öğretmen adaylarının
basit harmonik hareket ile düzgün çembersel hareket arasında ilişki kurabilme
durumlarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 12. sınıf 33 lise
öğrencisi ve genel fizik derslerini almış olan 52 fizik öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı doğrultusunda açık uçlu ve çizim sorularının
yer aldığı sekiz soruluk bir ölçme aracı geliştirilmiştir. Ölçme aracından
elde edilen veriler doküman analizi yapılarak çözümlenmiştir. Cevapların
değerlendirilmesinde, doğru cevap, kısmen doğru cevap, doğru-yanlış cevap,
yanlış cevap ve cevapsız kategorilerinden oluşan rubrik kullanılmıştır. Elde
edilen veriler öğrencilerin ve öğretmen adaylarının cevaplarının en fazla
yanlış cevap kategorisinde toplandığını göstermiştir. Cevapların en fazla
yanlış cevap kategorisinde toplanması, öğrencilerin ve öğretmen adaylarının
basit harmonik hareket ile düzgün çembersel hareket arasında ilişki kurma
konusunda problem yaşadıkları sonucunu ortaya çıkarmıştır.
Basit harmonik hareket düzgün dairesel hareket fizik öğretmen adayı lise öğrencisi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.