Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Early Childhood Teacher Candidates’ Attitudes Towards Multicultural Education

Yıl 2018, , 670 - 686, 30.12.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.426978

Öz

The aim of this
research is to describe the attitudes of preschool and
primary school teachers towards multicultural education based on various
demographic variables. This study is part of a quantitative research that used
the relational survey model. The convenience sampling was used and 550 teacher
candidates in pre-school and primary school teacher education participated in
this study from a public university in Central Anatolian Region during the
2015-2016 term. The research instrument consisted of "Multicultural
Attitude Scale for Teacher Candidates" and a General Information Form which
included of 22 demographic questions. The data analysis included the validity
and reliability, and normality tests for the data collection tool Non-parametric
tests including Kruskall Wallis, Mann Whitney U and Spearman correlation
analyzes were performed with the collected data. As a result of the study, the
attitudes towards multicultural education were found to be more positive than
the average. Teacher candidates showed significant differences in their
attitudes towards multicultural education based on their gender, mother's
educational status, participation in gender or multicultural studies, having
different cultural experiences and experiences of discrimination due to any
differences. At the same time, a positive relationships were found between the
frequency of teacher candidates' non-school activities, the presence of friends
from different groups and their attitudes towards multicultural education. 

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları: Sık kullanılan istatistiksel analizler ve açıklamalı SPSS çözümleri. İstanbul: İdeal Kültür ve Yayıncılık.
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme bilgi toplumu ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 61-82.
  • Başbay, A., Kağnıcı, D. Y., & Sarsar, F. (2013). Eğitim fakültelerinde görev yapmakta olan öğretim elemanlarının çokkültürlü yeterlik algılarının incelenmesi. Turkish Studies, 8(3), 47-60.
  • Bell, C. A., Horn, B. R., & Roxas, K. C. (2007). We know it's service, but what are they learning? Preservice teachers' understandings of diversity. Equity & Excellence in Education, 40(2), 123-133.
  • Bulut, C. ve Başbay, A. (2015). Öğretmenlerin çok kültürlü yeterlik algılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 957-978.
  • Büyüköztürk, Ş. ve Diğerleri (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Cırık, T. (2014). İlkokul öğretmenlerinin çok kültürlü yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Coşkun, M., K. (2012). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmen adaylarının çok kültürlü eğitime yönelik tutumları (ilahiyat-eğitim dkab karşılaştırması). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 33-44.
  • Çetin, İ. (2007). Çokkültürlülük ve kimlik bağlamında midyat ilçesi örneği. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 2, 22-35.
  • Çoban, A. E., Karaman, N. G. ve Doğan, T. (2010). Öğretmen adaylarının kültürel farklılıklara yönelik bakış açılarının çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 125-131.
  • Damgacı, F. ve Aydın, H. (2013a). Türkiye’deki eğitim fakültelerinde görev yapan akademisyenlerin çokkültürlü eğitime ilişkin görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 314-331
  • Damgacı, F. ve Aydın, H. (2013b). Akademisyenlerin çokkültürlü eğitime ilişkin tutumları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45), 325-341.
  • Demircioğlu, E. ve Özdemir, M. (2014). Pedagojik formasyon öğrencilerinin çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 211-232.
  • DİE. (2002). Türkiye Özürlüler Araştırması. Ankara: Devlet İstatistik Enstitüsü Matbaası
  • Dillman, D. A. (2007). Mail and İnternet Surveys The Tailored Design Method. New Jersey: John Wiley and Sons.
  • Engin, G., & Genç, S. Z. (2015). Attitudes teacher candidates towards multicultural education (Canakkale Onsekiz Mart University Example). Route Educational and Social Science Journal, 2(2), 30-39.
  • Gorski, P. C., Davis, S. N., & Reiter, A. (2013). An examination of the (in) visibility of sexual orientation, heterosexism, homophobia, and other LGBTQ concerns in US multicultural teacher education coursework. Journal of LGBT Youth, 10(3), 224- 248.
  • Guo, K. (2015). Teacher knowledge, child interest and parent expectation: Factors influencing multicultural programs in an early childhood setting. Australasian Journal of Early Childhood, 40(1), 63-70.
  • Huang, H. J. (2002). Designing multicultural lesson plans. Multicultural Perspectives, 4(4), 17-23.
  • Karaçam, M.Ş. ve Koca, C. (2012). Beden eğitimi öğretmen adaylarının çokkültürlülük farkındalıkları. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 89-103.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • KONDA (2011). Kürt meselesinde algı ve beklentiler. 2 Ocak 2016. http://www.konda.com.tr/tr/raporlar/2011_06_KONDA_Kitap_Basin_Bulteni.p df internet adresinden elde edildi.
  • McCray, R.C. ve Beachum, F. D. (2010). An analysıs of how the gender and race of school prıncıpals ınfluences theır perceptıons of multıcultural education. International Journal of Education Policy & Leadership, Volume 5, Number 4, 1-10.
  • Neuharth-Pritchett, S., Reiff, J.C. ve Pearson, C. A. (2001). Through the eyes of preservice teachers: Implications for the multicultural journey from teacher education. Journal of Research in Childhood Education, 15(2), 256-269.
  • Özdemir, M. ve Dil, K. (2013). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitime yönelik tutumları: Çankırı ili örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 46(2), 215- 232.
  • Özdemir, S. M. (2011). Toplumsal değişme ve küreselleşme bağlamında eğitim ve eğitim programları: kavramsal bir çözümleme. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,12(1), 85-110.
  • Pallant, J. (2005). SPSS survival manual: A step by step guide to using SPSS for windows (version 12). New South Wales, Australia: Allen & Unwin.
  • Parekh, B. (2002). Çokkültürlülüğü yeniden düşünmek (Birinci Baskı). Ankara: Phonix Yayınevi.
  • Polat, S. (2012). Okul müdürlerinin çokkültürlülüğe ilişkin tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 334-343.
  • Ruiz-Bernardo, P., Ferrández-Berrueco, R., & Sales-Ciges, M. A. (2012). Application of the CIPP model in the study of factors that promote intercultural sensitivity. relieve. 18(2). 1-14.
  • Seban, D., ve Uyanık, H. (2016). Türkiye’de Çokkültürlü Eğitim: 1-5. Sınıf Programlarında Yer Alan Kazanımların Analizi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 6(1), 01-18.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2015). Using multivariate analysis. California State University Northridge: Harper Collins College Publishers. (2001).
  • Tarım, Ş. D. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının çokdilli eğitim üzerine görüşleri. Journal of Theory & Practice in Education (JTPE), 11(2). 589-609.
  • Tezcan, M. (2002). Küreselleşmenin eğitim boyutu. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6, 55-59.
  • Tortop, H. S. (2014). Öğretmen adaylarının üstün yetenekli ve çok kültürlü eğitime ilişkin tutumları. Üstün Yetenekliler Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi (UYAD), 2(2). 16-26.
  • TÜİK. (5 Mart 2015). İstatistiklerle kadın, 2014. Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni,20 Mayıs 2015, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18619. İnternet adresinden elde edilmiştir.
  • Uydaş, İ., ve Genç, S. Z. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinin küresel vatandaşlık bağlamında çokkültürlülük hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 415-429.
  • Ünlü, İ. Ve Örten H. (2013). Öğretmen adaylarının çokkültürlülük ve çokkültürlü eğitime yönelik algılarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi,21, 287-302.
  • Valentin, S. (2006). Addressing diversity in teacher education programs. Education,127(2), 196.
  • Watkins, M. (2011). Complexity reduction, regularities and rules: Grappling with cultural diversity in schooling. Continuum, 25(6), 841-856.
  • Yavuz, G. ve Anıl, D. (2010, Kasım). Öğretmen adayları için çok kültürlü eğitime yönelik tutum ölçeği: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. International Conference on New Trends in Education and Their Implications’da sunulan bildiri, Antalya, Türkiye.
  • Zozakiewicz, C., & Rodriguez, A. J. (2007). Using sociotransformative constructivism to create multicultural and gender-inclusive classrooms an intervention project for teacher professional development. Educational Policy,21(2), 397-425.

Erken Çocukluk Dönemi Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2018, , 670 - 686, 30.12.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.426978

Öz

Bu araştırmanın amacı okul öncesi ve sınıf öğretmeni
adaylarının çokkültürlü eğitime yönelik tutumlarını çeşitli demografik
değişkenler açısından betimlemektir. Bu çalışma nicel yöntemlerden ilişkisel
tarama modelinde yürütülmüş bir araştırmanın parçası olup örneklemi kolay
ulaşılabilir örneklemdir. İç Anadolu Bölgesi’nde bir devlet üniversitesinde
2015-2016 eğitim öğretim yılında okul öncesi ve sınıf öğretmenliğinde okuyan
550 öğretmen adayı çalışmaya katılmıştır. Araştırma kapsamında veri toplama
aracı olarak “Öğretmen Adaylarına Yönelik Çokkültürlü Tutum Ölçeği” ve 22
soruluk Genel Bilgi Formu kullanılmıştır. 
Veri analizi aşamasında geçerlik ve güvenirlik çalışmaları, normallik
testleri, doğrulayıcı faktör analizi ve non-parametrik testlerden Kruskall
Wallis, Mann Whitney U ve Spearman Korelasyon analizleri yapılmıştır. Araştırma
sonucunda erken çocukluk dönemi öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime
yönelik tutumlarının ortalamanın üzerinde olumlu olduğu görülmüştür. Öğretmen
adaylarının bu tutumlarında, cinsiyetine göre, annelerinin eğitim durumuna
göre, toplumsal cinsiyet ve çokkültürlü eğitim konularında çalışmalara katılım
durumlarına göre, farklı kültürel deneyimlere sahip olma durumlarına göre ve
herhangi bir farklılıklarından dolayı ayrımcılığa maruz kalma durumlarına göre
anlamlı farklar vardır. Aynı zamanda öğretmen adaylarının ders dışında aktivite
yapma sıklıkları ve farklı gruplardan arkadaşlara sahip olmaları ile çokkültürlü
eğitime yönelik tutumları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki vardır.. 

Kaynakça

  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları: Sık kullanılan istatistiksel analizler ve açıklamalı SPSS çözümleri. İstanbul: İdeal Kültür ve Yayıncılık.
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme bilgi toplumu ve eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 61-82.
  • Başbay, A., Kağnıcı, D. Y., & Sarsar, F. (2013). Eğitim fakültelerinde görev yapmakta olan öğretim elemanlarının çokkültürlü yeterlik algılarının incelenmesi. Turkish Studies, 8(3), 47-60.
  • Bell, C. A., Horn, B. R., & Roxas, K. C. (2007). We know it's service, but what are they learning? Preservice teachers' understandings of diversity. Equity & Excellence in Education, 40(2), 123-133.
  • Bulut, C. ve Başbay, A. (2015). Öğretmenlerin çok kültürlü yeterlik algılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 957-978.
  • Büyüköztürk, Ş. ve Diğerleri (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Cırık, T. (2014). İlkokul öğretmenlerinin çok kültürlü yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Coşkun, M., K. (2012). Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmen adaylarının çok kültürlü eğitime yönelik tutumları (ilahiyat-eğitim dkab karşılaştırması). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 33-44.
  • Çetin, İ. (2007). Çokkültürlülük ve kimlik bağlamında midyat ilçesi örneği. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 2, 22-35.
  • Çoban, A. E., Karaman, N. G. ve Doğan, T. (2010). Öğretmen adaylarının kültürel farklılıklara yönelik bakış açılarının çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 125-131.
  • Damgacı, F. ve Aydın, H. (2013a). Türkiye’deki eğitim fakültelerinde görev yapan akademisyenlerin çokkültürlü eğitime ilişkin görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 314-331
  • Damgacı, F. ve Aydın, H. (2013b). Akademisyenlerin çokkültürlü eğitime ilişkin tutumları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45), 325-341.
  • Demircioğlu, E. ve Özdemir, M. (2014). Pedagojik formasyon öğrencilerinin çok kültürlü eğitime yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 211-232.
  • DİE. (2002). Türkiye Özürlüler Araştırması. Ankara: Devlet İstatistik Enstitüsü Matbaası
  • Dillman, D. A. (2007). Mail and İnternet Surveys The Tailored Design Method. New Jersey: John Wiley and Sons.
  • Engin, G., & Genç, S. Z. (2015). Attitudes teacher candidates towards multicultural education (Canakkale Onsekiz Mart University Example). Route Educational and Social Science Journal, 2(2), 30-39.
  • Gorski, P. C., Davis, S. N., & Reiter, A. (2013). An examination of the (in) visibility of sexual orientation, heterosexism, homophobia, and other LGBTQ concerns in US multicultural teacher education coursework. Journal of LGBT Youth, 10(3), 224- 248.
  • Guo, K. (2015). Teacher knowledge, child interest and parent expectation: Factors influencing multicultural programs in an early childhood setting. Australasian Journal of Early Childhood, 40(1), 63-70.
  • Huang, H. J. (2002). Designing multicultural lesson plans. Multicultural Perspectives, 4(4), 17-23.
  • Karaçam, M.Ş. ve Koca, C. (2012). Beden eğitimi öğretmen adaylarının çokkültürlülük farkındalıkları. Hacettepe Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 89-103.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • KONDA (2011). Kürt meselesinde algı ve beklentiler. 2 Ocak 2016. http://www.konda.com.tr/tr/raporlar/2011_06_KONDA_Kitap_Basin_Bulteni.p df internet adresinden elde edildi.
  • McCray, R.C. ve Beachum, F. D. (2010). An analysıs of how the gender and race of school prıncıpals ınfluences theır perceptıons of multıcultural education. International Journal of Education Policy & Leadership, Volume 5, Number 4, 1-10.
  • Neuharth-Pritchett, S., Reiff, J.C. ve Pearson, C. A. (2001). Through the eyes of preservice teachers: Implications for the multicultural journey from teacher education. Journal of Research in Childhood Education, 15(2), 256-269.
  • Özdemir, M. ve Dil, K. (2013). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitime yönelik tutumları: Çankırı ili örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 46(2), 215- 232.
  • Özdemir, S. M. (2011). Toplumsal değişme ve küreselleşme bağlamında eğitim ve eğitim programları: kavramsal bir çözümleme. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,12(1), 85-110.
  • Pallant, J. (2005). SPSS survival manual: A step by step guide to using SPSS for windows (version 12). New South Wales, Australia: Allen & Unwin.
  • Parekh, B. (2002). Çokkültürlülüğü yeniden düşünmek (Birinci Baskı). Ankara: Phonix Yayınevi.
  • Polat, S. (2012). Okul müdürlerinin çokkültürlülüğe ilişkin tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 334-343.
  • Ruiz-Bernardo, P., Ferrández-Berrueco, R., & Sales-Ciges, M. A. (2012). Application of the CIPP model in the study of factors that promote intercultural sensitivity. relieve. 18(2). 1-14.
  • Seban, D., ve Uyanık, H. (2016). Türkiye’de Çokkültürlü Eğitim: 1-5. Sınıf Programlarında Yer Alan Kazanımların Analizi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 6(1), 01-18.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2015). Using multivariate analysis. California State University Northridge: Harper Collins College Publishers. (2001).
  • Tarım, Ş. D. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının çokdilli eğitim üzerine görüşleri. Journal of Theory & Practice in Education (JTPE), 11(2). 589-609.
  • Tezcan, M. (2002). Küreselleşmenin eğitim boyutu. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6, 55-59.
  • Tortop, H. S. (2014). Öğretmen adaylarının üstün yetenekli ve çok kültürlü eğitime ilişkin tutumları. Üstün Yetenekliler Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi (UYAD), 2(2). 16-26.
  • TÜİK. (5 Mart 2015). İstatistiklerle kadın, 2014. Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni,20 Mayıs 2015, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18619. İnternet adresinden elde edilmiştir.
  • Uydaş, İ., ve Genç, S. Z. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinin küresel vatandaşlık bağlamında çokkültürlülük hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 415-429.
  • Ünlü, İ. Ve Örten H. (2013). Öğretmen adaylarının çokkültürlülük ve çokkültürlü eğitime yönelik algılarının incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi,21, 287-302.
  • Valentin, S. (2006). Addressing diversity in teacher education programs. Education,127(2), 196.
  • Watkins, M. (2011). Complexity reduction, regularities and rules: Grappling with cultural diversity in schooling. Continuum, 25(6), 841-856.
  • Yavuz, G. ve Anıl, D. (2010, Kasım). Öğretmen adayları için çok kültürlü eğitime yönelik tutum ölçeği: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. International Conference on New Trends in Education and Their Implications’da sunulan bildiri, Antalya, Türkiye.
  • Zozakiewicz, C., & Rodriguez, A. J. (2007). Using sociotransformative constructivism to create multicultural and gender-inclusive classrooms an intervention project for teacher professional development. Educational Policy,21(2), 397-425.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlayda Kimzan

Arzu Arıkan

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Kimzan, İ., & Arıkan, A. (2018). Erken Çocukluk Dönemi Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 670-686. https://doi.org/10.17679/inuefd.426978
AMA Kimzan İ, Arıkan A. Erken Çocukluk Dönemi Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. INUEFD. Aralık 2018;19(3):670-686. doi:10.17679/inuefd.426978
Chicago Kimzan, İlayda, ve Arzu Arıkan. “Erken Çocukluk Dönemi Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, sy. 3 (Aralık 2018): 670-86. https://doi.org/10.17679/inuefd.426978.
EndNote Kimzan İ, Arıkan A (01 Aralık 2018) Erken Çocukluk Dönemi Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 3 670–686.
IEEE İ. Kimzan ve A. Arıkan, “Erken Çocukluk Dönemi Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”, INUEFD, c. 19, sy. 3, ss. 670–686, 2018, doi: 10.17679/inuefd.426978.
ISNAD Kimzan, İlayda - Arıkan, Arzu. “Erken Çocukluk Dönemi Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/3 (Aralık 2018), 670-686. https://doi.org/10.17679/inuefd.426978.
JAMA Kimzan İ, Arıkan A. Erken Çocukluk Dönemi Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. INUEFD. 2018;19:670–686.
MLA Kimzan, İlayda ve Arzu Arıkan. “Erken Çocukluk Dönemi Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 19, sy. 3, 2018, ss. 670-86, doi:10.17679/inuefd.426978.
Vancouver Kimzan İ, Arıkan A. Erken Çocukluk Dönemi Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. INUEFD. 2018;19(3):670-86.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.