Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the 8th Grade Students' Perceptions on the Concept of School Counselor (Malatya Province Case)

Yıl 2019, , 952 - 962, 31.12.2019
https://doi.org/10.17679/inuefd.489572

Öz

The aim of this study is to
examine the metaphors of 8th grade students in the central districts of Malatya
province, Battalgazi and Yeşilyurt. For this purpose, 137 students in the 8th
grade in secondary schools were reached. The data obtained from students by
asking the question that “the psychological counselor in my school is similar
to because …… “. As a result of the research, metaphors produced by the
students as a handsome / cool / charismatic school counselor, as a family
school counselor, friend / friend / school counselor as a friend / counselor,
psychologist / psychiatrist / counselor / school counselor as a specialist,
gathering information / information as a person providing information, a school
counselor, a school counselor as a moving person, a leader, school counselor as
a leader, 7 themes were created. It is possible to say that these themes
emphasize more positive aspects of school counselors. In addition to this, it
is seen that some of the themes of the psychological counselor include
information about the work area.

Kaynakça

  • Altun, T., ve Camadan, F. (2013). Rehber Öğretmenlerin Rehber Öğretmen (Psikolojik Danışman) Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 883-918.
  • Erdemir, N., ve Kış, A. (2017). Okul Yöneticilerinin Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri İle İlgili Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(8), 34-47.
  • Gündüz, B., İnandı, Y., ve Tunç, B. (2014). Okul yöneticilerinin psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşleri: Betimsel bir çalışma. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 20-34.
  • Karataş, Z., ve Baltacı, H. Ş. (2013). Ortaöğretim kurumlarında yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine yönelik okul müdürü, sınıf rehber öğretmeni, öğrenci ve okul rehber öğretmeninin (psikolojik danışman) görüşlerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2).
  • Özpolat, A. R. (2014). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bölümü Öğrencilerinin “Psikolojik Danışma” Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 385-396.
  • Tagay, Ö., ve Çakar, F. S. Okullarda Yürütülen Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerine İlişkin Okul Psikolojik Danışmanlarının Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3).
  • Tuzgöl Dost, M., ve Keklik, İ. (2012). Alanda çalışanların gözünden psikolojik danışma ve rehberlik alanının sorunları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 389-407.
  • Yalçın, M., Özoğlu, A.E. ve Dönmez, A. (2016). Öğretim Elemanlarının Araştırma Görevlisi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Eğitim ve Bilim. 41 (185). 19-32.
  • Yılmaz, F., Göçen, S., ve Yılmaz, F. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: Bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1).
  • Yüksel, Ş. F. (2008). Ortaöğretimdeki öğrenci görüşlerine göre psikolojik danışma ve rehberlik (PDR) hizmetlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-26.

8. Sınıf Öğrencilerin Okul Psikolojik Danışmanı Kavramına İlişkin Algılarının İncelenmesi (Malatya İli Örneği)

Yıl 2019, , 952 - 962, 31.12.2019
https://doi.org/10.17679/inuefd.489572

Öz

Bu araştırmanın amacı Malatya ili Battalgazi ve Yeşilyurt merkez
ilçelerindeki 8. sınıf öğrencilerin okul psikolojik danışmanı kavramına ilişkin
görüşlerini inceleyerek öğrencilerin okul psikolojik danışmanı kavramına yönelik
zihinsel imgelerini ortaya koymaktır. Bunun için araştırmacılar tarafından
seçilen ortaokullarda öğrenim gören, ankette okul psikolojik danışmanından
yardım aldığını belirten, 8. sınıf öğrencilerinden araştırmaya gönüllü katılan,
137 öğrenciyle çalışılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler 8. sınıf
öğrencilerine sorulan “Okulumdaki psikolojik danışman …….....… benziyor.
Çünkü………” biçiminde açık uçlu sorularla toplanmıştır. Araştırma sonucunda
öğrenciler tarafından üretilen metaforlardan Yakışıklı / güzel / karizmatik
biri olarak okul psikolojik danışmanı, ailemizden biri olarak okul psikolojik
danışmanı, dost / arkadaş / sırdaş olarak okul psikolojik danışmanı, psikolog /
psikiyatrist / danışman / uzman olarak okul psikolojik danışmanı, bilgin / bilgi
toplayan / bilgi veren bir kişi olarak okul psikolojik danışmanı, koşturan,
hareketli bir kişi olarak okul psikolojik danışmanı ve bir lider, yol gösteren
olarak okul psikolojik danışmanı olmak üzere 7 tema oluşturulmuştur. Bu
temalarının, okul psikolojik danışmanlarının daha çok olumlu yönlerini
vurguladığını söylemek mümkündür. Buna ek olarak bazı temaların psikolojik
danışmanının iş alanına yönelik bilgileri de içerdiği görülmektedir.


Kaynakça

  • Altun, T., ve Camadan, F. (2013). Rehber Öğretmenlerin Rehber Öğretmen (Psikolojik Danışman) Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 883-918.
  • Erdemir, N., ve Kış, A. (2017). Okul Yöneticilerinin Okul Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri İle İlgili Görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(8), 34-47.
  • Gündüz, B., İnandı, Y., ve Tunç, B. (2014). Okul yöneticilerinin psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşleri: Betimsel bir çalışma. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 20-34.
  • Karataş, Z., ve Baltacı, H. Ş. (2013). Ortaöğretim kurumlarında yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine yönelik okul müdürü, sınıf rehber öğretmeni, öğrenci ve okul rehber öğretmeninin (psikolojik danışman) görüşlerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2).
  • Özpolat, A. R. (2014). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bölümü Öğrencilerinin “Psikolojik Danışma” Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 385-396.
  • Tagay, Ö., ve Çakar, F. S. Okullarda Yürütülen Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerine İlişkin Okul Psikolojik Danışmanlarının Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3).
  • Tuzgöl Dost, M., ve Keklik, İ. (2012). Alanda çalışanların gözünden psikolojik danışma ve rehberlik alanının sorunları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 389-407.
  • Yalçın, M., Özoğlu, A.E. ve Dönmez, A. (2016). Öğretim Elemanlarının Araştırma Görevlisi Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Eğitim ve Bilim. 41 (185). 19-32.
  • Yılmaz, F., Göçen, S., ve Yılmaz, F. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algıları: Bir metaforik çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1).
  • Yüksel, Ş. F. (2008). Ortaöğretimdeki öğrenci görüşlerine göre psikolojik danışma ve rehberlik (PDR) hizmetlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-26.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nuri Erdemir

Ezgi Sumbas 0000-0001-5450-6400

Zeynep Umur

Aslı Tunca Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Erdemir, N., Sumbas, E., Umur, Z., Tunca, A. (2019). 8. Sınıf Öğrencilerin Okul Psikolojik Danışmanı Kavramına İlişkin Algılarının İncelenmesi (Malatya İli Örneği). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 952-962. https://doi.org/10.17679/inuefd.489572
AMA Erdemir N, Sumbas E, Umur Z, Tunca A. 8. Sınıf Öğrencilerin Okul Psikolojik Danışmanı Kavramına İlişkin Algılarının İncelenmesi (Malatya İli Örneği). INUEFD. Aralık 2019;20(3):952-962. doi:10.17679/inuefd.489572
Chicago Erdemir, Nuri, Ezgi Sumbas, Zeynep Umur, ve Aslı Tunca. “8. Sınıf Öğrencilerin Okul Psikolojik Danışmanı Kavramına İlişkin Algılarının İncelenmesi (Malatya İli Örneği)”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, sy. 3 (Aralık 2019): 952-62. https://doi.org/10.17679/inuefd.489572.
EndNote Erdemir N, Sumbas E, Umur Z, Tunca A (01 Aralık 2019) 8. Sınıf Öğrencilerin Okul Psikolojik Danışmanı Kavramına İlişkin Algılarının İncelenmesi (Malatya İli Örneği). İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 3 952–962.
IEEE N. Erdemir, E. Sumbas, Z. Umur, ve A. Tunca, “8. Sınıf Öğrencilerin Okul Psikolojik Danışmanı Kavramına İlişkin Algılarının İncelenmesi (Malatya İli Örneği)”, INUEFD, c. 20, sy. 3, ss. 952–962, 2019, doi: 10.17679/inuefd.489572.
ISNAD Erdemir, Nuri vd. “8. Sınıf Öğrencilerin Okul Psikolojik Danışmanı Kavramına İlişkin Algılarının İncelenmesi (Malatya İli Örneği)”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/3 (Aralık 2019), 952-962. https://doi.org/10.17679/inuefd.489572.
JAMA Erdemir N, Sumbas E, Umur Z, Tunca A. 8. Sınıf Öğrencilerin Okul Psikolojik Danışmanı Kavramına İlişkin Algılarının İncelenmesi (Malatya İli Örneği). INUEFD. 2019;20:952–962.
MLA Erdemir, Nuri vd. “8. Sınıf Öğrencilerin Okul Psikolojik Danışmanı Kavramına İlişkin Algılarının İncelenmesi (Malatya İli Örneği)”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 20, sy. 3, 2019, ss. 952-6, doi:10.17679/inuefd.489572.
Vancouver Erdemir N, Sumbas E, Umur Z, Tunca A. 8. Sınıf Öğrencilerin Okul Psikolojik Danışmanı Kavramına İlişkin Algılarının İncelenmesi (Malatya İli Örneği). INUEFD. 2019;20(3):952-6.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.