Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hayat Bilgisi Dersinde Kavram Karikatürü Kullanımının Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Öğrenci Tutumuna Etkisi

Yıl 2021, , 1291 - 1316, 31.08.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.842099

Öz

Bu çalışmada kavram karikatürlerinin hayat bilgisi dersinde kullanımının hayat bilgisi dersine yönelik yönelik öğrenci tutumuna etkisi incelenmiştir. Yarı deneysel model olarak yürütülen araştırmada çalışmanın örneklemini 3. Sınıfta öğrenim görmekte olan 69 öğrenci oluşturmaktadır. Deney ve kontrol grubuna işlem öncesi ve işlem sonrasında hayat bilgisi tutum ölçeği uygulanmıştır. Deney ve kontrol grubun ön test sonucunda hayat bilgisi dersine yönelik tutumlarında anlamlı bir farklılık belirlenmemiştir. Araştırmada deney grubuna hayat bilgisi dersinde altı hafta boyunca kavram karikatürleri kullanılmış olup kontrol grubunun öğretim sürecinde herhangi bir değişiklik yapılmamıştır. Deneysel işlem sonrası deney ve kontrol grubunun tutum puanları bağımlı ve bağımsız gruplar t testi ile değerlendirilmiştir. Deney ve kontrol grubu bağımsız gruplar son test sonucuna göre deney grubu lehine anlamlı farklılık ortaya çıkmıştır. Bağımlı gruplar deney grubu ön test ve son test puanları karşılaştırıldığında deney grubunun son test sonucu lehine anlamlı farklılık belirlenirken bağımlı gruplar kontrol grubu ön test ve son test sonuçları karşılaştırıldığında puanlar arasında anlamlı farklılık bulunamamıştır.

Kaynakça

  • Ashlock, R. B. (2010). Error patterns in computation. Using error patterns to help each student learn. Boston: Allyn & Bacon.
  • Baysarı, E. (2007). İlköğretim düzeyinde 5. sınıf fen ve teknoloji dersi canlılar ve hayat ünitesi öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısına, fen tutumuna ve kavram yanılgılarının giderilmesine olan etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Berg, E., & Kruit, P. (2017). Investigating with concept cartoons: Practical suggestions for using concept cartoons to start student investigations in elementary school and beyond. Scientia in educatione, 8, 129-138.
  • Buchbinder, O., & Kuntze, S. (Eds.) (2018). Mathematics teachers engaging with representations of practice. Cham: Springer.
  • Çelik, B. (2014). Dokuzuncu sınıf bilgi ve iletişim teknolojisi dersinde mizah ve kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısı, tutumu, kaygısı ve kalıcılığa etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çetin, E. (2012). Karikatürler ile zenginleştirilmiş fen ve teknoloji dersinin öğrenci başarısı ve tutumları üzerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Konya, Selçuk Üniversitesi ilköğretim Anabilim Dalı Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı.
  • Dabell, J. (2004). The maths coordinator’s file using concept cartoons. London: PFP Publishing.
  • Hansen, A. (2013). Children’s errors in mathematics. Understanding common misconceptions in primary schools. London: SAGE.
  • Hejnova, E. (2013). Concept cartoons as a teaching and learning strategy at primary schoolin Czech Republic.
  • Evrekli, E., İnel, D., & Balım, A. G. (2011). A research on the effects of using concept cartoons and mind maps in science education. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 58-85.
  • Johnson, B., & Christensen, L. (2014). Eğitim araştırmaları- nicel, nitel ve karma araştırmalar. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kabapınar, F. (2009). Kavram karikatürlerinin etkililiğini nasıl artırabiliriz? Uygulamayı etkin kılma noktasında araştırmadan yararlanma. Eğitim ve Bilim, 34(154), 104-118.
  • Kaptan, F., & İzgi, Ü. (2014). The effect of use concept cartoons attitudes of first grade elementary students towards science and technology course. Procedia-Social and Behavioral Science, 116, 2307-2311.
  • Keogh, B., & Naylor, S. (1999). Concept cartoons, teaching and learning in science: an evaluation. International Journal Of Science Education, 21(4), 431- 446.
  • Keogh, B., & Naylor, S (2000). Teaching and learning in science using concept cartoons: Why Dennis wants to stay in at playtime. Investigating, 16(3), 10-14.
  • Keogh B., Naylor S., Boo M., & Feasey R. (2001). Formative assessment using Concept Cartoons: Initial teacher training. In the UK. In H. Behrendt et al. (Eds.), Research in Science Education - Past, Present, and Future (pp. 137-142) Netherlands: Springer.
  • Naylor, S., Keogh, B., & Downing, B. (2007). Argumentation and primary science. Research in Science Education, 37, 17-39.
  • Keogh, B. & Naylor, S. (2009). Active assessment. Mathematics Teaching, 215, 35–37.
  • Kinchin, I.M. (2004). Investigating students’ beliefs about their preferred role as learners. Educational Research, 46(3), 301-312.
  • Naylor, S., & Keogh, B. (2010). Concept cartoons in science education. Sandbach: Millgate House Publishers.
  • Long, S. & Marson, K. (2003). Concept cartoons. Hands on Science, 19 (3), 22–24.
  • Morris, M., Merritt, M., Fairchough, S., Birrell, N., & Howitt, C. (2007). Trialling concept cartoons in early childhood teaching and learning of science. Teaching Science, 53 (2), 42-45.
  • Naylor, S. & Keogh B. (1999). Constructivism in classroom. Theory into practice. Journal of Science. Teacher Education, 10(2), 93-106.
  • Naylor, S., Downing, B. & Keogh, B (2001). An empirical study of argumentation in primary science, using concept cartoons as the stimulus. Greece, Thessaloniki: 3rd European Science Education Research Association Conference.
  • Naylor, S. & Keogh B. (2013). Concept cartoons: What have we learnt? Journal of Turkish Science Education, 10(1), 3-11.
  • Gökçen-Özgün, B. B., & Yalçın, F. S. (2019). Kavram haritalarının genel biyoloji dersine yönelik tutum ve akademik başarıya etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(3), 1149-1162.
  • Özyılmaz-Akamca, G., Ellez, A. M. & Hamurcu, H. (2009). Effects of computer aided concept cartoons on learning outcomes. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 296-301.
  • Samkova, L. (2020). Using Concept Cartoons to investigate future primary school teachers’ pedagogical content knowledge on addition. Quadrante, 29(1), 36-51.
  • Sexton, M., Gervasoni, A., & Brandenburg, R. (2009). Using a concept cartoon to gain insight into children’s calculation strategies. APMC, 14(4), 24-28.
  • Stephenson, P., & Warwick, P. (2002). Using concept cartoons to support progression in students’ understanding of light. Physics Education, 37(2), 135-141.
  • Zayimoğlu Öztürk, F., & Coşkun, M. (2015). Hayat bilgisi dersine yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 26-40.
Yıl 2021, , 1291 - 1316, 31.08.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.842099

Öz

Kaynakça

  • Ashlock, R. B. (2010). Error patterns in computation. Using error patterns to help each student learn. Boston: Allyn & Bacon.
  • Baysarı, E. (2007). İlköğretim düzeyinde 5. sınıf fen ve teknoloji dersi canlılar ve hayat ünitesi öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısına, fen tutumuna ve kavram yanılgılarının giderilmesine olan etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Berg, E., & Kruit, P. (2017). Investigating with concept cartoons: Practical suggestions for using concept cartoons to start student investigations in elementary school and beyond. Scientia in educatione, 8, 129-138.
  • Buchbinder, O., & Kuntze, S. (Eds.) (2018). Mathematics teachers engaging with representations of practice. Cham: Springer.
  • Çelik, B. (2014). Dokuzuncu sınıf bilgi ve iletişim teknolojisi dersinde mizah ve kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısı, tutumu, kaygısı ve kalıcılığa etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çetin, E. (2012). Karikatürler ile zenginleştirilmiş fen ve teknoloji dersinin öğrenci başarısı ve tutumları üzerine etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Konya, Selçuk Üniversitesi ilköğretim Anabilim Dalı Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı.
  • Dabell, J. (2004). The maths coordinator’s file using concept cartoons. London: PFP Publishing.
  • Hansen, A. (2013). Children’s errors in mathematics. Understanding common misconceptions in primary schools. London: SAGE.
  • Hejnova, E. (2013). Concept cartoons as a teaching and learning strategy at primary schoolin Czech Republic.
  • Evrekli, E., İnel, D., & Balım, A. G. (2011). A research on the effects of using concept cartoons and mind maps in science education. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 58-85.
  • Johnson, B., & Christensen, L. (2014). Eğitim araştırmaları- nicel, nitel ve karma araştırmalar. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Kabapınar, F. (2009). Kavram karikatürlerinin etkililiğini nasıl artırabiliriz? Uygulamayı etkin kılma noktasında araştırmadan yararlanma. Eğitim ve Bilim, 34(154), 104-118.
  • Kaptan, F., & İzgi, Ü. (2014). The effect of use concept cartoons attitudes of first grade elementary students towards science and technology course. Procedia-Social and Behavioral Science, 116, 2307-2311.
  • Keogh, B., & Naylor, S. (1999). Concept cartoons, teaching and learning in science: an evaluation. International Journal Of Science Education, 21(4), 431- 446.
  • Keogh, B., & Naylor, S (2000). Teaching and learning in science using concept cartoons: Why Dennis wants to stay in at playtime. Investigating, 16(3), 10-14.
  • Keogh B., Naylor S., Boo M., & Feasey R. (2001). Formative assessment using Concept Cartoons: Initial teacher training. In the UK. In H. Behrendt et al. (Eds.), Research in Science Education - Past, Present, and Future (pp. 137-142) Netherlands: Springer.
  • Naylor, S., Keogh, B., & Downing, B. (2007). Argumentation and primary science. Research in Science Education, 37, 17-39.
  • Keogh, B. & Naylor, S. (2009). Active assessment. Mathematics Teaching, 215, 35–37.
  • Kinchin, I.M. (2004). Investigating students’ beliefs about their preferred role as learners. Educational Research, 46(3), 301-312.
  • Naylor, S., & Keogh, B. (2010). Concept cartoons in science education. Sandbach: Millgate House Publishers.
  • Long, S. & Marson, K. (2003). Concept cartoons. Hands on Science, 19 (3), 22–24.
  • Morris, M., Merritt, M., Fairchough, S., Birrell, N., & Howitt, C. (2007). Trialling concept cartoons in early childhood teaching and learning of science. Teaching Science, 53 (2), 42-45.
  • Naylor, S. & Keogh B. (1999). Constructivism in classroom. Theory into practice. Journal of Science. Teacher Education, 10(2), 93-106.
  • Naylor, S., Downing, B. & Keogh, B (2001). An empirical study of argumentation in primary science, using concept cartoons as the stimulus. Greece, Thessaloniki: 3rd European Science Education Research Association Conference.
  • Naylor, S. & Keogh B. (2013). Concept cartoons: What have we learnt? Journal of Turkish Science Education, 10(1), 3-11.
  • Gökçen-Özgün, B. B., & Yalçın, F. S. (2019). Kavram haritalarının genel biyoloji dersine yönelik tutum ve akademik başarıya etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(3), 1149-1162.
  • Özyılmaz-Akamca, G., Ellez, A. M. & Hamurcu, H. (2009). Effects of computer aided concept cartoons on learning outcomes. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(1), 296-301.
  • Samkova, L. (2020). Using Concept Cartoons to investigate future primary school teachers’ pedagogical content knowledge on addition. Quadrante, 29(1), 36-51.
  • Sexton, M., Gervasoni, A., & Brandenburg, R. (2009). Using a concept cartoon to gain insight into children’s calculation strategies. APMC, 14(4), 24-28.
  • Stephenson, P., & Warwick, P. (2002). Using concept cartoons to support progression in students’ understanding of light. Physics Education, 37(2), 135-141.
  • Zayimoğlu Öztürk, F., & Coşkun, M. (2015). Hayat bilgisi dersine yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 26-40.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eda Bütün 0000-0002-6226-0137

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Bütün, E. (2021). Hayat Bilgisi Dersinde Kavram Karikatürü Kullanımının Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Öğrenci Tutumuna Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 1291-1316. https://doi.org/10.17679/inuefd.842099
AMA Bütün E. Hayat Bilgisi Dersinde Kavram Karikatürü Kullanımının Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Öğrenci Tutumuna Etkisi. INUEFD. Ağustos 2021;22(2):1291-1316. doi:10.17679/inuefd.842099
Chicago Bütün, Eda. “Hayat Bilgisi Dersinde Kavram Karikatürü Kullanımının Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Öğrenci Tutumuna Etkisi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, sy. 2 (Ağustos 2021): 1291-1316. https://doi.org/10.17679/inuefd.842099.
EndNote Bütün E (01 Ağustos 2021) Hayat Bilgisi Dersinde Kavram Karikatürü Kullanımının Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Öğrenci Tutumuna Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 2 1291–1316.
IEEE E. Bütün, “Hayat Bilgisi Dersinde Kavram Karikatürü Kullanımının Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Öğrenci Tutumuna Etkisi”, INUEFD, c. 22, sy. 2, ss. 1291–1316, 2021, doi: 10.17679/inuefd.842099.
ISNAD Bütün, Eda. “Hayat Bilgisi Dersinde Kavram Karikatürü Kullanımının Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Öğrenci Tutumuna Etkisi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/2 (Ağustos 2021), 1291-1316. https://doi.org/10.17679/inuefd.842099.
JAMA Bütün E. Hayat Bilgisi Dersinde Kavram Karikatürü Kullanımının Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Öğrenci Tutumuna Etkisi. INUEFD. 2021;22:1291–1316.
MLA Bütün, Eda. “Hayat Bilgisi Dersinde Kavram Karikatürü Kullanımının Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Öğrenci Tutumuna Etkisi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 22, sy. 2, 2021, ss. 1291-16, doi:10.17679/inuefd.842099.
Vancouver Bütün E. Hayat Bilgisi Dersinde Kavram Karikatürü Kullanımının Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Öğrenci Tutumuna Etkisi. INUEFD. 2021;22(2):1291-316.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.