Çalışmanın amacı
7. sınıf ortaokul öğrencilerinin PISA soruları karşısında muhakeme becerilerini
ortaya çıkarmaktır. Çalışma, 2016-2017 eğitim öğretim dönemi bahar yarıyılında
gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu Türkiye’nin Karadeniz bölgesinde bulunan
bir ilden rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen toplam 51 öğrenci
oluşturmaktadır. Bu çalışmada durum çalışması yöntemi kullanılmıştır.
Öğrencilerin problemleri çözerken ortaya koymuş oldukları muhakeme becerileri
içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak PISA
(Program for International Student Assessments) Örnek Problem Çözme
Sorularından (2015) normal üniteler adlı bölüm 1’den Enerji Gereksinimleri adlı
problem kullanılmıştır. Bu problem iki bölümden oluşmaktadır. Uygulanan
problemlerden elde veriler NAEP’in (2002) matematiksel muhakeme ve problem
çözme becerisi kriterlerine göre değerlendirerek analiz edilmiştir. Elde edilen
bulgular incelendiğinde öğrencilerin problem çözme stratejilerini, probleme ait
verileri ve istenilen ile ilişkili matematik bilgilerini kullanıp
kullanılmadığını belirlenmesi aşamasında öğrencilerin probleme ait verileri
yazdıkları ve istenilenleri net bir şekilde belirledikleri görülmektedir.
Ayrıca öğrencilerin istenilenler ve verilenler arasında matematiksel bir ilişki
kurarak bilgilerini kullandıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin muhakeme
becerilerini kullanıp kullanmadıklarının incelendiği ikinci adımda öğrencilerin
problemi çözerken tümdengelime dayalı, tümevarıma dayalı, istatiksel ve
orantısal muhakeme becerilerini kullandıkları görülmektedir. Son aşama
değerlendirildiğinde ise öğrencilerin problemin çözümünden sonra çözümün
uygunluğu ve doğruluğu ile ilgili karar verebilme esnasında öğrencilerin
çoğunluğunun çözümlerinin doğruluğunu kontrol ettiklerini ve doğru olup olmadığını
belirlemek için sağlama yaptıkları belirlenmiştir.
The objective of
the study is to reveal the mathematical reasoning skills of 7th grade secondary
school students towards PISA questions.
This research has been conducted during the academic year of 2016-2017.
The study was carried out with 51 students in total, from a province in the
Black Sea region of Turkey by using random sampling method. Case study method
was employed in this study. The reasoning statements expressed by students
during problem-solving were analyzed via content analysis method. The problem
called Energy Needs from the Chapter 1 of normal units, which is named Problem
Solving Questions from PISA (Program for International Student Assessments)
(2015), as the data collection tool for the study. This is a two phased
problem, which includes two separate problems. The problems were evaluated and
analyzed according to mathematical reasoning problem solving skills of NAEP
(2002). In the first phase, which determines whether students use
problem-solving strategies, the data related to the problem, and the related
mathematical information, the findings suggest that the students wrote down the
data related to the problem and clearly determined what was expected from them.
It was observed that the students used their knowledge by mathematically
associating what was expected from them with the information provided in the
problem. In the second phase, which
determines whether students use reasoning skills, the findings suggest that
students used their inductive, deductive, statistical, and proportional
reasoning skills while solving the problems.
In the third and last phase, which determines whether students have
delivered the correct decision on their solution's convenience and accuracy
after solving the problem, it is observed that majority of the students checked
the accuracy of their solution and crosschecked to determine whether they
correctly solved the problem.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 2 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.