The aim of this research is to
study the effects of varying item order in multiple choice tests on the test
scores of students with low and high anxiety levels and on item and test
statistics according to their difficulty indice. The study is in accordance
with casual comparative research since the comparison between varying item
order and test scores of students with low and high anxiety levels and item and
test statistics have been made. Data of the study were gathered from seven
schools in four central districts of Ankara province. “Success Test on the
Structure of Atom” developed by Tağ (2012) and “Test Anxiety Inventory” adapted
into Turkish Culture by Öner (1990) were used in data gathering. As a result,
it was observed that some item difficulty indices and item discrimination
indices varied after the test items were randomly ordered from easy to
difficult and from difficult to easy. In comparison between reliability
coefficients among three forms, significant differences were found between the
form ordered from easy to difficult and the one ordered from difficult to easy,
and between the form ordered from easy to difficult and randomly ordered one
Item order multiple choice tests test anxiety academic achievement.
Bu araştırmanın amacı, çoktan seçmeli testlerde yer
alan maddelerin güçlük düzeylerine göre farklı şekillerde sıralanmasının,
düşük ve yüksek sınav kaygılı öğrencilerin test puanına ve madde ve test
istatistiklerine etkisini incelemektir. Farklı madde sıralamasının düşük ve
yüksek sınav kaygılı öğrencilerin test puanları ve madde ve test
istatistikleri açısından karşılaştırılması yapıldığından, çalışma nedensel
karşılaştırma modeli ile uyumludur. Çalışmanın verileri Ankara ilinin dört
merkez ilçesinden seçilen toplam yedi okuldan toplanmıştır. Veriler
toplanırken Tağ (2012) tarafından geliştirilmiş olan “Atomun Yapısı Konusuna
İlişkin Başarı Testi” ve öğrencilerin kaygı düzeylerini ölçmek için Öner
(1990) tarafından Türk Kültürü’ne uyarlanmış olan “Sınav Kaygısı Envanteri”
kullanılmıştır. Sonuç olarak, testin maddeleri kolaydan zora, zordan kolaya ve
seçkisiz sıralandığında, bazı madde güçlük indeksleri ve madde ayırıcılık gücü
indekslerinin farklılaştığı gözlemlenmiştir. Üç form arasında yapılan
güvenirlik katsayıları karşılaştırmasında kolaydan zora sıralanmış form ile
zordan kolaya sıralanmış form ve kolaydan zora sıralanmış form ile seçkisiz
sıralanmış form arasında manidar farklılık bulunmuştur
Madde sıralaması çoktan seçmeli testler sınav kaygısı akademik başarı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 19 Sayı: 3 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.