Araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim öğretmenleri
(OÖEÖ)’nin kaynaştırma eğitiminde yeterliliklerini artırmaya yönelik
geliştirilen hizmet içi eğitim programı (HEP)’nın, öğretmenlerin kaynaştırma
eğitimi konusunda bilgi düzeylerine ve öz-yeterlik algılarına etkisi ile
öğretmenlerin programa ilişkin memnuniyet düzeylerini belirlemektir. Araştırmada ön-test-son-test kontrol gruplu
desen kullanılmıştır. Çalışmanın bağımsız değişkeni, kontrol grubunda
uygulanan HEP’dır. Bağımlı değişkenleri ise, her iki gruptaki öğretmenlerin
kaynaştırma eğitimindeki bilgi düzeyleri ve öz-yeterlik algı düzeyleridir.
Çalışmanın katılımcıları, toplam 35 okul öncesi eğitim öğretmeninden oluşmaktadır.
Çalışmada veriler araştırmacılar tarafından hazırlanana Bilgi Formu,
Kaynaştırma Eğitimi Bilgi Testi (KEBT), Özel
Gereksinimli Çocukların Kaynaştırılmasına Yönelik Öğretmen Yeterliği (ÖGÇKÖY) ölçeği
ve HEP Memnuniyet Anketi ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizi SPSS 16.0 programında gerçekleştirilmiştir.
KEBT ve ÖGÇKÖY ölçeğinden elde edilen veriler Bağımlı Örneklemler t-Testi ile
öğretmenlerin memnuniyet düzeyleri ise betimsel olarak analiz edilmiştir.
Araştırmada OÖEÖ’nin kaynaştırmaya yönelik
yeterliklerini geliştirmeyi hedefleyen HEP uygulanmıştır. Uygulama sonunda gruplar arasında, deney grubu ile kontrol grubunun
ön-test puanları arasında anlamlı bir fark bulunmamakta iken (p>0,05);
son-test puanları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur(p<0,05). Uygulanan HEP’nın
öğretmenlerin kaynaştırmaya yönelik öz-yeterlik algılarına etkisine yönelik
olarak, deney ve kontrol
grubunun son-test puanları arasında anlamlı bir farklılaşma olduğu
belirlenmiştir (t(33)= 6.283, p=0.000). Aynı zamanda öğretmenlerin uygulanan HEP’na yönelik olumlu
görüşlere sahip olduğu belirlenmiştir.
The aim of this study is to determine the
effects of in-service education program (INSEP) that is developed for
increasing the competences in the inclusive education of the pre-school
education teachers (PSETs), on their knowledge level and self-efficacy perceptions,
and on the satisfaction of the teachers with regard to the program. The
pretest-posttest control group design was used in the study. The independent
variable of the study is the INSEP that is applied to the control group. The
dependent variables are the knowledge level and self-efficacy perception level
of the teachers in the both group of inclusive education. The participants of
the study consist of 35 pre-school teachers. The data of the study are
collected through Information Form, Inclusive Education Information Test
(IEIT), scale of “Teacher Efficacy
for the Inclusion of Young Children with Disabilities (TEIYD) and INSEP Satisfaction Questionnaire. The
analysis of the research data is performed by using SPSS 16.0 program. The
data is received through IEIT and TEIYD, and analyzed
through Dependent Sample t-test; and the satisfaction levels of the teachers
are analyzed descriptively. In this study the INSEP is applied which aims to
develop the competences of the PSETs’ towards inclusion. As a result of the
application, it is found that while there is no significant difference between
the pre-test scores of the experimental group and control group (p>0.05); a
significant difference is found between the post-test scores (p<0.05).
Towards the effect of the applied INSEP on the self-efficacy perception of the
teachers on inclusion, it is found that there is a significant difference
between the post-test scores of the experimental and control groups (t(33)= 6.283, p=0.000). At the same time,
it is determined that the teachers have positive view towards the applied INSEP.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 2 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.