Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2021, Cilt: 22 Sayı: 2, 1828 - 1863, 31.08.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.938650

Öz

Kaynakça

  • Aliyev, P. (2008). Beş faktör kişilik özellikleri ve cinsiyet rollerinin üniversite alan seçimi ile ilişkisinin incelenmesi(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Arslan, K. (2019) Okul Öncesi Öğretmenlerinin Karakter Eğitimi Yetkinlik İnançları İle Yaratıcılık Düzeyleri Ve İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aslan, O. ve Sağır, Ş.U. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının problem çözme becerileri. Türk Fen Eğitim Dergisi, 9(2), 83-84.
  • Avşaroğlu, S. (2007). Üniversite öğrencilerinin karar vermede öz saygı, karar verme ve stresle başa çıkma stillerinin benlik saygısı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Avşaroğlu, S. ve Üre, Ö. (2007). Üniversite öğrencilerinin karar vermede özsaygı, karar verme ve stresle başaçıkma stillerinin benlik saygısı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 85-100.

Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri

Yıl 2021, Cilt: 22 Sayı: 2, 1828 - 1863, 31.08.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.938650

Öz

Bu araştırmanın temel amacı üniversite öğrencilerinin kişilik özelliklerinin; karar verme stilleri ve yaratıcı düşünme becerileri tarafından anlamlı düzeyde yordanıp yordanmadığının incelenmesidir. Karar verme stilleri, kişilik özellikleri ve yaratıcı düşünme becerilerinin de cinsiyete göre anlamlı fark gösterip göstermediği de araştırmanın alt amacıdır. Araştırmaya İstanbul’da farklı üniversitelerinde eğitim-öğretim gören 419 üniversite öğrencisi katılmıştır. Veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu, Akılcı ve Sezgisel Karar Verme Stilleri Ölçeği, Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimleri Ölçeği ve Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde t testi, Pearson Momentler Çarpımı korelasyon katsayıları ve çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda: cinsiyete göre kız öğrencilerin daha fazla sezgisel düşündükleri, akılcı düşünme biçiminin kız ve erkek öğrencilere göre farklılık göstermediği bulgusuna ulaşılmıştır. Yaratıcı düşünme açısından erkeklerin daha fazla cesaretli ve meraklı oldukları saptanmıştır. Kişilik özellikleri açısından kadınların duygusal dengesizlik, dışa dönüklük, deneyime açıklık ve yumuşak başlılık kişilik özelliklerini erkeklerden daha fazla gösterdikleri sonucu elde edilmiştir. Kişilik özelliklerinden deneyime açıklığın akılcı ve sezgisel karar stillerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucu elde edilmiştir. Ayrıca; kişilik özelliklerinden dışadönüklük, deneyime açıklık ve duygusal dengesizliğin yaratıcı düşünmenin anlamlı birer yordayıcısı oldukları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aliyev, P. (2008). Beş faktör kişilik özellikleri ve cinsiyet rollerinin üniversite alan seçimi ile ilişkisinin incelenmesi(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Arslan, K. (2019) Okul Öncesi Öğretmenlerinin Karakter Eğitimi Yetkinlik İnançları İle Yaratıcılık Düzeyleri Ve İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aslan, O. ve Sağır, Ş.U. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının problem çözme becerileri. Türk Fen Eğitim Dergisi, 9(2), 83-84.
  • Avşaroğlu, S. (2007). Üniversite öğrencilerinin karar vermede öz saygı, karar verme ve stresle başa çıkma stillerinin benlik saygısı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Avşaroğlu, S. ve Üre, Ö. (2007). Üniversite öğrencilerinin karar vermede özsaygı, karar verme ve stresle başaçıkma stillerinin benlik saygısı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 85-100.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Makbule Kalı Soyer 0000-0002-9031-5721

Muhammet Şerif Keskinoğlu 0000-0003-1840-2406

Yakup İme 0000-0001-6818-8044

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kalı Soyer, M., Keskinoğlu, M. Ş., & İme, Y. (2021). Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 1828-1863. https://doi.org/10.17679/inuefd.938650
AMA Kalı Soyer M, Keskinoğlu MŞ, İme Y. Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri. INUEFD. Ağustos 2021;22(2):1828-1863. doi:10.17679/inuefd.938650
Chicago Kalı Soyer, Makbule, Muhammet Şerif Keskinoğlu, ve Yakup İme. “Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri Ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, sy. 2 (Ağustos 2021): 1828-63. https://doi.org/10.17679/inuefd.938650.
EndNote Kalı Soyer M, Keskinoğlu MŞ, İme Y (01 Ağustos 2021) Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 2 1828–1863.
IEEE M. Kalı Soyer, M. Ş. Keskinoğlu, ve Y. İme, “Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri”, INUEFD, c. 22, sy. 2, ss. 1828–1863, 2021, doi: 10.17679/inuefd.938650.
ISNAD Kalı Soyer, Makbule vd. “Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri Ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/2 (Ağustos 2021), 1828-1863. https://doi.org/10.17679/inuefd.938650.
JAMA Kalı Soyer M, Keskinoğlu MŞ, İme Y. Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri. INUEFD. 2021;22:1828–1863.
MLA Kalı Soyer, Makbule vd. “Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri Ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 22, sy. 2, 2021, ss. 1828-63, doi:10.17679/inuefd.938650.
Vancouver Kalı Soyer M, Keskinoğlu MŞ, İme Y. Kişilik Özelliklerinin Karar Verme Stilleri ve Yaratıcı Düşünmeyi Yordama Düzeyleri. INUEFD. 2021;22(2):1828-63.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.