Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Geometrik Mekanik Zekâ Oyunlarının İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Üç Boyutlu Geometrik Düşünme Becerilerine Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 23 Sayı: 2, 1132 - 1150, 15.09.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.1151185

Öz

Bu araştırmanın amacı, geometrik mekanik zekâ oyunlarının ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin matematik dersindeki üç boyutlu düşünme becerilerine ve akademik başarılarına etkisini belirlemektir. Bu amaçla geometrik mekanik zekâ oyunlarından tangram, soma küp ve geometrik yapılar kullanılmıştır. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ön test son test eşleştirilmiş kontrol gruplu yarı deneysel desende gerçekleştirilmiştir. Deney grubu öğrencilerine 9 hafta boyunca tangram, soma küp ve geometrik yapılar adı verilen zekâ oyunları ile uygulamalar yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; Geometrik mekanik zekâ oyunlarının ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin üç boyutlu geometrik düşünme becerilerini geliştirmede ve matematikte geometrik cisim ve şekilleri öğrenme alanındaki akademik başarılarını artırmada etkili olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Acarlar. F.(2001). Sembolik oyunun dil gelişimi ve bozukluklarıyla ilişkisi. Özel Eğitim Dergisi, 3(1), 25-33.
  • Adelabu F. M., Makgato, M., & Ramaligela, M. S.(2019). Enhancing learners’ geometric thinking using dynamic geometry computer software. Journal Of Technical Education And Trainiıng.11(1),044–053.
  • Akkurt Denizli, Z.(2016). 1-4. sınıf düzeylerine yönelik üç boyutta geometrik düşünme testinin geliştirilmesi, uygulanması ve sonuçlarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aksoy, A. B. & Dere Çiftçi, H. (2020). Erken çocukluk döneminde oyun. (5.Basım). Pegem A Yayıncılık.
  • Altun, M. (2017). Fiziksel etkinlik kartları ile zekâ oyunlarının ilkokul öğrencilerinin dikkat ve görsel algı düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arı, Ö. D., Özsezer, Ö. Ü. M. S. B., & Tarım, K. (2019). İlkokul öğrencileri ile beceri temelli eleştirel düşünme öğretimine dair bir çalışma, The Journal of Academic Social Science Studies, 74, 89-109.
  • Bekmezci, H. & Özkan, H. (2015). Oyun ve oyuncağın çocuk sağlığına etkisi. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hastanesi Dergisi, 5(2), 81-87.
  • Bottino, R. M., & Ott, M. (2006). Mind games, reasoning skills, and the primary school curriculum. Learning Media And Technology, 31(4), 359.
  • Bottino, R. M., Ott, M., & Tavella, M. (2013a). Children’s performance with digital mind games and evidence for learning behaviour. Information Systems, E-learning, and Knowledge Management Research (235-243).
  • Bottino, R. M., Ott, M., & Tavella, M. (2013b). Investigating the Relationship Between School Performance and the Abilities to Play Mind Games. 7th European Conference on Games-Based Learning.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., & Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F.(2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri.
  • Chizary, F., & Farhangi, A. (2017). Efficiency of Educational Games on Mathematics Learning of Students at Second Grade of Primary School. Journal of History Culture and Art Research, 6(1), 232-240.
  • Çağır, S.(2020). Sosyal bilgiler kavramlarının öğretiminde akıl ve zeka oyunları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çalışkan, S., H.(2019). Ortaokul zeka oyunları dersi öğretim programına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Devecioğlu, Y & Karadağ, Z. (2014) Amaç, beklenti ve öneriler bağlamında zekâ oyunları dersinin değerlendirilmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 9(1) , 41-61
  • Demirel, T. (2015). Zekâ Oyunlarının Türkçe ve Matematik Derslerinde Kullanılmasının Ortaokul Öğrencileri Üzerindeki Bilişsel ve Duyuşsal Etkilerinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum
  • Demirkaya, C. & Masal, M.(2017). Geometrik-mekanik oyunlar temelli etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin uzamsal düşünebilme becerilerine etkisi. Sakarya University Journal of Education.7(3), 600-610.
  • Dokumacı Sütçü, N. (2018). Geometrik-mekanik zekâ oyunlarının öğretmen adaylarının geometrik düşünme düzeylerine etkisi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 7,(14), 154-163.
  • Er, H. & Karadeniz, O.(2020). Eğitsel oyunlarla sosyal bilgiler öğretimi. Er, H. Ve Karadeniz, O (Editörler). Pegem A Yayıncılık. Erdoğan, A., Eryılmaz Çevirgen, A. & Atasay, M.(2017). Oyunlar ve matematik öğretimi: stratejik zekâ oyunlarının sınıflandırılması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 287-310.
  • Gredler, M. E. (2004). Games and simulations and their relationships to learning. Handbook of research on educational communications and technology 571–581.
  • Hebebeci, M. T. & Usta, E.(2018). Eğitim ortamlarında dijital rozet kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education 9(2), 192-210.
  • Kargı, E.(2007). Oyun: Çocuklar için hastalıkla başetme sürecinde güçlü bir psiko-sosyal destek aracı. Toplum ve Hekim, 22(5), 364-367.
  • Kula, S. S. (2021). Mind games with the views of classroom teachers. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 7(3), 747-766.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Ortaokul ve imam hatip ortaokul zeka oyunları dersi öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2016). Spor lisesi eğitsel oyunlar dersi programı. Ortaöğretim Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Marangoz, D. (2018) Mekanik zekâ oyunlarının ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin zihinsel beceri düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı, Sakarya.
  • Meng, C. C. & Idris, N.(2012). Enhancing students' geometric thinking and achievement in solid geometry. Journal of Mathematics Education. 5(1), 15-33.
  • Orak, S., Karademir, E. & Artvinli, E.(2016). Orta Asya’daki zekâ ve strateji oyunları destekli öğretime dayalı uygulamaların akademik başarıya ve tutuma etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 1(1), 1-18.
  • Oral, Ö. & Tekin, U.(2019). 3-6 Yaş Arasındaki Çocukların Dil Gelişimi ve Oyun Oynama Becerileri Üzerinde Televizyon İzleme Alışkanlıklarının Etkisi: Vaka Analizi. Aydın İnsan ve Toplum Dergisi, 5(2), 187 – 214.
  • Özer, A., Gürkan, C. & Ramazanoğlu O. (2006). Oyunun çocuk gelişimi üzerine etkileri. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları. 54-57
  • Sadıkoğlu, A.(2017). Zekâ ve akıl oyunları dersinin değerler eğitimindeki rolünün öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Marmara Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Denetimi Ortak Yüksek Lisans Programı, İstanbul.
  • Şahin, E. (2019) Zeka oyunlarının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerine ve problem çözme algılarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı, Balıkesir.
  • Sarıcı Bulut, S. & Sarıkaya, M. (2018), Bizim mecmuada akıl oyunları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(1), 568-591.
  • Siew, N. M. & Abdullah, S.(2012). Learning geometry in a large-enrollment class: Do tangrams help in developing students’ geometric thinking? British Journal of Education, Society &Behavioural Science 2(3), 239-259.
  • Reıter, Harold B., Thornton, John, & Vennebush, G. Patrick (2014). “Using KenKen to Build Reasoning Skills”, Mathematics Teacher, 107(5), 341-347.
  • Totikova, G. A., Yessaliyev, A. A., Madiyarov, N. K. & Medetbekova, N. (2020). Effectiveness of Development of Spatial Thinking in Schoolchildren of Junior Classes by Application of Plane and Spatial Modeling of Geometric Figures in Didactic Games. European Journal of Contemporary Education 9(4), 902-914.
  • Türk Beyin Takımı (TBT) (2014).1.Kademe Başlangıç Düzeyinde Zekâ Oyunları Eğitmen Eğitimi Kitabı.
  • Türk Zeka Vakfı (2021) https://www.tzv.org.tr/#/zeka/zeka_nedir
  • Van Hiele, P.M. (1999) Developing Geometric Thinking through Activities that Begin with Play. Teaching Children Mathematics, 5-6, 310-317.
  • Yağlı, M. C. (2019). Zekâ oyunlarının ilkokul öğrencilerinin dikkat ve görsel algı düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Temel Eğitim Ana Bilim Dalı Sınıf Eğitimi Bilim Dalı, Çanakkale.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yalçın Karalı 0000-0002-8977-5034

Haşim Taşkesen 0000-0002-2467-5980

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karalı, Y., & Taşkesen, H. (2022). Geometrik Mekanik Zekâ Oyunlarının İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Üç Boyutlu Geometrik Düşünme Becerilerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 1132-1150. https://doi.org/10.17679/inuefd.1151185
AMA Karalı Y, Taşkesen H. Geometrik Mekanik Zekâ Oyunlarının İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Üç Boyutlu Geometrik Düşünme Becerilerine Etkisi. INUEFD. Eylül 2022;23(2):1132-1150. doi:10.17679/inuefd.1151185
Chicago Karalı, Yalçın, ve Haşim Taşkesen. “Geometrik Mekanik Zekâ Oyunlarının İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Ve Üç Boyutlu Geometrik Düşünme Becerilerine Etkisi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, sy. 2 (Eylül 2022): 1132-50. https://doi.org/10.17679/inuefd.1151185.
EndNote Karalı Y, Taşkesen H (01 Eylül 2022) Geometrik Mekanik Zekâ Oyunlarının İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Üç Boyutlu Geometrik Düşünme Becerilerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23 2 1132–1150.
IEEE Y. Karalı ve H. Taşkesen, “Geometrik Mekanik Zekâ Oyunlarının İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Üç Boyutlu Geometrik Düşünme Becerilerine Etkisi”, INUEFD, c. 23, sy. 2, ss. 1132–1150, 2022, doi: 10.17679/inuefd.1151185.
ISNAD Karalı, Yalçın - Taşkesen, Haşim. “Geometrik Mekanik Zekâ Oyunlarının İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Ve Üç Boyutlu Geometrik Düşünme Becerilerine Etkisi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23/2 (Eylül 2022), 1132-1150. https://doi.org/10.17679/inuefd.1151185.
JAMA Karalı Y, Taşkesen H. Geometrik Mekanik Zekâ Oyunlarının İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Üç Boyutlu Geometrik Düşünme Becerilerine Etkisi. INUEFD. 2022;23:1132–1150.
MLA Karalı, Yalçın ve Haşim Taşkesen. “Geometrik Mekanik Zekâ Oyunlarının İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Ve Üç Boyutlu Geometrik Düşünme Becerilerine Etkisi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 23, sy. 2, 2022, ss. 1132-50, doi:10.17679/inuefd.1151185.
Vancouver Karalı Y, Taşkesen H. Geometrik Mekanik Zekâ Oyunlarının İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Üç Boyutlu Geometrik Düşünme Becerilerine Etkisi. INUEFD. 2022;23(2):1132-50.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.