Abstract The objective of this study is to improve the scale of the ldquo;Perceived Teacher Behaviour rdquo; This scale has been developed for the aim to present how students studying at first grade in primary school perceive the behaviour of their teachers democratic authoritarian in classrooms or out of classrooms The data of this study have been obtained from 692 students attending fifth class taught by the same teacher during five years nbsp; determined by the schools in the responsibility area of the Diyarbakır Big City Municipality those have low middle top socio economical conditions randomly For the reliability of scale co efficiencies of test retest 70 of half completed fulfilment of test 79 and of Cronbach Alpha have been calculated 75 reached co efficiencies of reliability have been founded What was observed in the end of factor analysis undertaken for the study of validity of scale is that the scale is Composed of two factors Key Words: Perceived teacher behaviours scale scale development democratic authoritarian teacher
Perceived teacher behaviours scale scale development democratic-authoritarian teacher.
Bu çalışmanın amacı; “Algılanan Öğretmen Davranışları Ölçeği” geliştirmektir. Bu ölçek ilköğretim birinci
kademede okuyan öğrencilerin, öğretmenlerinin sınıf içinde ya da sınıf dışında gösterdikleri davranışları
nasıl algıladıklarını (demokratik-otoriter) ortaya koymak amacıyla geliştirilmiştir. Araştırmanın verileri,
Diyarbakır ili Büyükşehir Belediye sınırları içinde alt-orta-üst sosyo-ekonomik düzeydeki okullardan seçkisiz
olarak belirlenen ve aynı öğretmen tarafından beş yıl boyunca okutulan beşinci sınıf öğrencilerinden 692
öğrenci üzerinden elde edilmiştir. Ölçeğin güvenirlilik çalışması için test-tekrar test (.70), testi yarılama (.79)
ve Cronbach Alpha katsayıları(.75) hesaplanmış, elde edilen güvenirlilik katsayıları yüksek bulunmuştur.
Ölçeğin madde analizi ile belirlenen ortalama ayırt edicilik değeri de rjx=.38 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin
geçerlilik çalışması için yapılan faktör analizi sonucunda, ölçeğin iki faktörden oluştuğu gözlenmiştir.
Algılanan öğretmen davranışları ölçeği ölçek geliştirme demokratik/otoriter öğretmen
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 14 Sayı: 1 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.