This study highlights the importance of primary school science teachers who help students build up the knowledge as guides in the constructivist approach For this purpose a five point Likert type scale was developed to get the opinions of the pre service science teachers who will use constructivism in their classes 600 pre service science teachers from the faculty of education at ten different universities located different areas in Turkey have participated in the study and the data from 465 pre service teachers were taken into account excluding the empty and inconsistent items of the participants Expert opinions were taken for content validity; and item analysis factor analysis and the reliability analysis were conducted in the process of the development of the scale According to the results the scale has one factor structure and accounts for 51 18 of the total variance Internal consistency coefficient and half split reliability of the scale showed that this scale can be used for the future studies
Pre-service science teachers constructivist approach and validity-reliability
Bu çalışmada; yapılandırmacı yaklaşımda bir yönlendirici konumunda bulunan ve öğrencilerin bilgileri
yapılandırmasında onlara yol gösteren öğretmenlerin önemi üzerinde durulmuştur. Bu amaçla ilerideki
yaşantılarında yapılandırmacı yaklaşımı sınıflarında uygulayacak olan öğretmen adaylarının bu yaklaşıma
yönelik görüşlerinin belirlenmesi amacıyla bir ölçek geliştirme çalışmasına yer verilmiştir. Türkiye’nin farklı
bölgelerinde yer alan 10 üniversitenin eğitim fakültelerinden 600 öğretmen adayının katıldığı bu çalışmanın
analizleri, bazı öğretmen adaylarının verdiği cevaplar arasındaki tutarsızlık ve boş bırakılan maddeler göz
önüne alınarak 465 kişi üzerinden değerlendirilmiştir. Ölçeğin geliştirilme sürecinde kapsam geçerliliği için
uzman görüşüne, madde analizine, faktör analizine ve güvenirlik sürecine yer verilmiştir. Analizler
doğrultusunda ölçeğin tek faktörden meydana geldiği ve toplam varyansın yaklaşık % 51.18’ini açıkladığı
belirlenmiştir. Ayrıca ölçeğe ilişkin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı “.97”; testi yarılama güvenirlik
katsayısı ise “.93” olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin bu özellikleri göz önüne alındığında, ileride bu alanda
yapılacak olan çalışmalarda kullanılabileceği düşünülmektedir.
Fen öğretmen adayları yapılandırmacı yaklasım ve geçerlilik-güvenirlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 10 Sayı: 1 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.