Bu araştırma, farklı sosyoekonomik çevrelerde görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin ebeveyn ilgisinin çocukların bilişsel, duygusal-davranışsal ve sosyal gelişimleri üzerindeki etkilerine dair görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenolojik) yaklaşımla yürütülmüştür. Amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen 10 okul öncesi öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır ve veriler 2024-2025 eğitim-öğretim yılı güz döneminde toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunda yer alan öğretmenler, düşük, orta ve yüksek sosyoekonomik seviyelerdeki okullarda görev yapmaktadır. Görüşmeler, etik kurul onayı ve resmi izinler alındıktan sonra yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Veriler tematik analiz yöntemiyle değerlendirilmiş ve geçerlik ile güvenirlik için çeşitli stratejiler (katılımcı teyidi, veri doygunluğu, araştırmacı üçgenlemesi) kullanılmıştır. Öğretmenler, ebeveyn ilgisinin çocukların bilişsel gelişiminde belirleyici olduğunu belirtmiş, ancak ilginin niteliğinin niceliğinden daha önemli olduğuna da değinmiştir. Aşırı korumacı ebeveynler, çocuklarının tüm duyguları yaşamasına izin vermeyerek onların duygusal dayanıklılıklarını zayıflatmaktadır. Bu durum çocukların öfke, üzüntü gibi duygularla başa çıkma becerilerini olumsuz etkilemektedir. Öğretmenler, ebeveynlerin çocuklarının sosyal gelişimini desteklemek için okul öncesi eğitime önem verdiklerini ancak uygulamada tutarsızlıklar olduğunu ifade etmiştir. Aşırı sınırlayıcı veya serbest bırakıcı tutumlar, çocukların sosyal becerilerini olumsuz etkilemektedir. Öğretmenlerin görüşlerine göre ebeveynlerin sosyoekonomik düzeyleri ve kültürel sermayeleri çocuklarıyla olan ilişkilerini etkileyen temel faktörler içerisinde yer almaktadır. Bu iki değişken, ebeveyn-çocuk ilişkisinin niteliği üzerinde belirleyici bir etkiye sahiptir.
This study aims to examine the perspectives of preschool teachers working in different socioeconomic environments regarding the effects of parental involvement on children's cognitive, emotional-behavioral, and social development. The research was conducted using a qualitative phenomenological approach. Semi-structured interviews were conducted with ten preschool teachers selected through purposive sampling, and data were collected during the fall semester of the 2024–2025 academic year. The teachers included in the study work in schools representing low, middle, and high socioeconomic levels. The interviews were conducted face-to-face after obtaining ethical approval and official permissions. The data were analyzed using thematic analysis, and various strategies (participant verification, data saturation, and researcher triangulation) were employed to ensure validity and reliability. The teachers emphasized that parental involvement is a critical determinant of children’s cognitive development; however, they also noted that the quality of involvement is more important than its quantity. Overprotective parents weaken children's emotional resilience by preventing them from experiencing a full range of emotions. This, in turn, negatively impacts children's ability to cope with emotions such as anger and sadness. Teachers also stated that while parents recognize the importance of preschool education in fostering children's social development, inconsistencies exist in their actual practices. Both excessively restrictive and overly permissive parenting styles were found to negatively affect children’s social skills. Also, parents’ socioeconomic status and cultural capital are among the key factors influencing their relationships with their children. These two variables play a decisive role in shaping the quality of the parent-child relationship.
Parental involvement Cognitive development Emotional development
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Yönetimi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 2 Eylül 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 4 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 19 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 26 Sayı: 2 |