Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TAXATION OF SOCIAL MEDIA BUSINESS IN TURKEY

Yıl 2019, , 470 - 488, 31.12.2019
https://doi.org/10.21492/inuhfd.596914

Öz

The fact that social media enterprises become an important
element of human life all over the world has brought along legal problems. The
activities carried out through social media deal with tax law along with many
law branches. Because it is seen that social media companies earn serious gains
because of the advertisements published. Taxation of social media companies in
international doctrine and international organizations studies such as OECD and
EU examined under the heading of taxation of digital economy. It would be more
inclusive and useful and solutions will be long-lasting to approach the
situation through tax issues of the digital economy, not just through social
media. It is observed that each country has similar problems regarding the
taxation of the digital economy. The suggestions of the international
organizations to solve these problems are guiding the countries. In the light
of these suggestions, it is seen that each country is trying to find a specific
solution. In Turkey to social media advertising company in terms of direct
taxes it has been decided to apply withholding tax. Although this method is
necessary in the short term, it is essential to produce a solution that covers
the whole and all of the digital economy. In terms of indirect taxes, they do
not have a method specific to the digital economy but are subject to general
provisions.

Kaynakça

  • AKÇAOĞLU, Ertuğrul, Ulusal ve Uluslararası Perspektiften Elektronik Ticaretin Vergilendirilmesi, Yetkin: Ankara, 2012.
  • AYLUÇTARHAN Arif/AKIN Emre, “Dijital Reklam Hizmetlerine Getirilen Vergi Kesintisinin Vergi Tekniği ve Uluslararası Uygulamalar Açısından Değerlendirilmesi”, Vergi Sorunları Dergisi, S. 369, Haziran 2019, s. 71-84.
  • BİÇER Ramazan, “Dijital Vergi”, Dünya, 31.01.2014, https://www.dunya.com/kose-yazisi/dijital-vergi/19026, (ET:16.03.2019).
  • BUDAK Tamer, Dijital Ekonominin Vergilendirilmesi, On İki Levha: İstanbul, 2018.
  • BUDAK Tamer, “The Transformation Of International Tax Regime: Digital Economy”, İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C. 8, S. 2, 2017, s. 297-329, (The Transformation).
  • CNNTURK, Sosyal medya vergisi geliyor!, 04.06.2018, https://www.cnnturk.com/teknoloji/sosyal-medya-vergisi-geliyor, (ET:07.03.2019).
  • COŞKUN Neslihan, “Elektronik Ticarette Vergilendirme Sorunları ve Uluslar Arası Düzeyde Çözüm Arayışlarının Türkiye Açısından Değerlendirilmesi”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 14, S. 1, 2005, s. 153, 170.
  • ÇETİN GERGER Güneş, “Elektronik Ticarette Tüketim Vergisi Olarak Kdv’nin Etkinliği”, Ekonomi Bilimleri Dergisi, C. 3, S. 1, 2011, s. 59-67.
  • ERDEM Tahir, “Yeni Dünya Düzeni, Elektronik Ticaret Ve Vergi”, Mali Çözüm Dergisi, S. 143, 2017, s. 13-41.
  • ERDEM Tahir, “Kaydırılmış Kazanç Vergisi (Diverted Profit Tax)” Vergi Dünyası, S. 330, Mart 2016, s. 111-119.
  • ERTAŞ Bilal Levent, “Dijital Ekonomide Yurt Dışından Alınan Hizmetler Bakımından Kdv Mevzuatındaki Sorunlar”, Vergi Raporu, S. 219, 2017, s. 131-140.
  • EUROPEAN COMMISSION, Report of the Commission Expert Group on Taxation of the Digital Economy, 2014.
  • EUROPEAN PARLIAMENT, Tax Challenges In The Digital Economy, 2016.
  • FALCH Morten/HENTEN Anders/TADAYONİ Reza/WİNDEKİLDE Iwona, Business Models in Social Networking, CMI International Conference Social Networking and Communities, 2009.
  • GİRGİN Hidayet, “Sosyal Medyada Yayımlanan Reklamların Vergisel Açıdan Değerlendirilmesi”, Vergi Raporu, S. 200, 2016, s. 71-78.
  • GÜLHAN Kurban Nadir, “Ayın Gündemi Google Vergisi ve İngiltere Yansıması (Diverted Profit Tax), Vergi Dünyası, Temmuz 2015, s. 140, 141.
  • HABERTÜRK, Facebook rekor kırdı, 02.11.2017, https://www.haberturk.com/facebook-ne-kadar-para-kazaniyor-facebook-rekor-kirdi-1696938-ekonomi, (ET: 16.04.2019).
  • IAB TURKEY, IAB Turkey Released 2018 Half Year Digital Ad Revenue, 11.10.2018, https://www.iabturkiye.org/iab-turkey-released-2018-half-year-digital-ad-revenue, (ET:18.04.2019).
  • IŞIK Hüseyin, “Dijital Ekonominin Vergi Hukukundaki İşyeri Kavramına Etkileri”, Vergi Sorunları Dergisi, S. 356, Mayıs 2018, s. 42-62.
  • KARA Mustafa Cemil/ÖZ Ersan, “Dijital Vergilendirmeye Küresel Bir Bakış”, Vergi Dünyası, S. 424, Aralık 2016, s. 30-37.
  • KPMG, ECOFIN fails to reach agreement on digital advertising tax compromise text, 2019, https://home.kpmg/xx/en/home/insights/2019/03/etf-399-ecofin-digital-advertising-tax.html, (ET:18.04.2019).
  • MASTAR ÖZCAN Pelin, “Dijital Ekonominin Vergilendirilmesinde Karşılaşılan Sorunlar: Beps 1 No’lu Eylem Planı Kapsamında Bir Değerlendirme”, Electronic Journal of Vocational Colleges, Ekim 2016, s. 73-82.
  • MCFARLANE Greg, How Facebook, Twitter, Social Media Make Money From You, 2014, https://www.investopedia.com/stock-analysis/032114/how-facebook-twitter-social-media-make-money-you-twtr-lnkd-fb-goog.aspx, (E.T. 16.03.2019).
  • MEMURLAR.NET, Sosyal medya vergi takibinde, 27.03.2014, https://www.memurlar.net/haber/461919/sosyal-medya-vergi-takibinde.html, (ET: 16.03.2014).
  • OECD, Addressing the Tax Challenges of the Digital Economy, Action 1 - 2015 Final Report, OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Project, 2015, OECD Publishing, Paris, (Addressing the Tax Challenges).
  • OECD, Multilateral Convention to Implement Tax Treaty Related Measures to Prevent Base Erosion and Profit Shifting, 2018, (Multilateral Convention).
  • OECD, Tax Challenges Arising from Digitalisation – Interim Report 2018, 2018, OECD Publishing, Paris, (Tax Challenges Arising).
  • ORGAN İbrahim/ÇAVDAR Fatih, “Elektronik Ticaretin Vergilendirilmesinde Uluslararası Alanda Yaşanan Sorunlar”, İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, C. 3, S. 1, s. 63-84.
  • ÖKSÜZ Mehmet/TÜRGAY Timur, “Türkiye’de Elektronik Ticaretin Vergilendirilmesi Ve Tevkifat Müessesesi”, Yönetim Bilimleri Dergisi, C. 16, S. 32, 2018, s. 135-156.
  • SHAH, Shreyash, Taxation Of Digital Economy: Is There A Bridge Over These Troubled Waters?, 2016, http://www.fitindia.org/downloads/Taxation_of_Digital%20Economy_Is_There_%20Bridge_over_These_Troubled_Waters_Shreyash_Shah.pdf, (E.T. 24.03.2019).
  • T24, AB ülkeleri, dijital platformların yıllık ciroları oranında vergilendirilmesi konusunda anlaşamadı, 06.11.2018, https://t24.com.tr/haber/ab-ulkeleri-dijital-platformlarin-yillik-cirolari-oraninda-vergilendirilmesi-konusunda-anlasamadi,741780, (ET: 08.03.2019).
  • THE NEW YORK TIMES, Facebook’s Profits and Revenue Climb as It Gains More Users, 30.01.2019, https://www.nytimes.com/2019/01/30/technology/facebook-earnings-revenue-profit.html, (ET:16.04.2019).
  • TURAN Metin, Bilişim Vergi Hukuku, Adalet Yayınevi: Ankara, 2018.
  • TURUNÇ Sencer, “Dijital Ekonomide İşyeri Kavramı ve Transfer Fiyatlandırması”, Vergi Dünyası, S. 431, Temmuz 2017, s. 50-59.
  • TÜRKAN Muhammet, “Dijital Ekonomide Vergilendirme Sorunları ve Çözüm Arayışları”, Vergi Dünyası, S. 436, Aralık 2017, s. 41-60.
  • USLU Yasin, “Dijital Ekonomide Vergisel Problemler”, Vergi Dünyası, S. 436, Aralık 2017, s. 148-154.
  • YILDIZ Barış/GÜNAY Hamdi Furkan, Türk Vergi Hukuku Ekseninden Dijital Ekonomiye Genel Bir Bakış, III. Uluslararası Mesleki Ve Teknik Bilimler Kongresi, 2018, s. 4004-4012.

TÜRKİYE’DE SOSYAL MEDYA İŞLETMELERİNİN VERGİLENDİRİLMESİ

Yıl 2019, , 470 - 488, 31.12.2019
https://doi.org/10.21492/inuhfd.596914

Öz

Sosyal medya işletmelerinin tüm
dünyada insan hayatının önemli bir unsuru haline gelmesi hukuki sorunları da
beraberinde getirmiştir. Sosyal medya üzerinden yapılan faaliyetler birçok
hukuk dalının yanında vergi hukukunu da alakadar etmektedir. Zira yayınlanan
reklamlar üzerinden sosyal medya şirketlerinin ciddi kazançlar elde ettiği
görülmektedir. Uluslararası doktrin ile OECD ve AB gibi uluslararası
kuruluşların yaptığı çalışmalarda sosyal medya şirketlerinin vergilendirilmesi,
dijital ekonominin vergilendirilmesi başlığı altında incelenmektedir. Gerçekten
duruma sadece sosyal medya üzerinden değil dijital ekonominin vergisel
sorunları üzerinden yaklaşmak daha kapsayıcı ve yararlı olacak ve üretilecek
çözümler uzun ömürlü olacaktır. Dijital ekonominin vergilendirilmesi ile ilgili
her ülkenin benzer sorunlarla karşılaştığı görülmektedir. Uluslararası kuruluşların
bu sorunlara çözüm önerileri ülkeler açısından yol gösterici olmaktadır. Bu
öneriler ışığında her ülkenin kendine özgü bir çözüm yolu bulmaya çalıştığı
görülmüştür. Türkiye’de ise doğrudan vergiler açısından sosyal medya
işletmelerine yapılacak reklam ücreti ödemeleri üzerinden tevkîfat uygulanması
yönünde bir düzenleme yapılmıştır. Bu yöntem kısa vadede gerekli olsa da,
dijital ekonominin tamamını ve tüm gelir unsurlarını kapsayan bir çözüm
üretilmesi elzemdir. Dolaylı vergiler açısından ise dijital ekonomiye özgü bir
yöntem bulunmayıp genel hükümlere tabi olmaktadırlar.

Kaynakça

  • AKÇAOĞLU, Ertuğrul, Ulusal ve Uluslararası Perspektiften Elektronik Ticaretin Vergilendirilmesi, Yetkin: Ankara, 2012.
  • AYLUÇTARHAN Arif/AKIN Emre, “Dijital Reklam Hizmetlerine Getirilen Vergi Kesintisinin Vergi Tekniği ve Uluslararası Uygulamalar Açısından Değerlendirilmesi”, Vergi Sorunları Dergisi, S. 369, Haziran 2019, s. 71-84.
  • BİÇER Ramazan, “Dijital Vergi”, Dünya, 31.01.2014, https://www.dunya.com/kose-yazisi/dijital-vergi/19026, (ET:16.03.2019).
  • BUDAK Tamer, Dijital Ekonominin Vergilendirilmesi, On İki Levha: İstanbul, 2018.
  • BUDAK Tamer, “The Transformation Of International Tax Regime: Digital Economy”, İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C. 8, S. 2, 2017, s. 297-329, (The Transformation).
  • CNNTURK, Sosyal medya vergisi geliyor!, 04.06.2018, https://www.cnnturk.com/teknoloji/sosyal-medya-vergisi-geliyor, (ET:07.03.2019).
  • COŞKUN Neslihan, “Elektronik Ticarette Vergilendirme Sorunları ve Uluslar Arası Düzeyde Çözüm Arayışlarının Türkiye Açısından Değerlendirilmesi”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 14, S. 1, 2005, s. 153, 170.
  • ÇETİN GERGER Güneş, “Elektronik Ticarette Tüketim Vergisi Olarak Kdv’nin Etkinliği”, Ekonomi Bilimleri Dergisi, C. 3, S. 1, 2011, s. 59-67.
  • ERDEM Tahir, “Yeni Dünya Düzeni, Elektronik Ticaret Ve Vergi”, Mali Çözüm Dergisi, S. 143, 2017, s. 13-41.
  • ERDEM Tahir, “Kaydırılmış Kazanç Vergisi (Diverted Profit Tax)” Vergi Dünyası, S. 330, Mart 2016, s. 111-119.
  • ERTAŞ Bilal Levent, “Dijital Ekonomide Yurt Dışından Alınan Hizmetler Bakımından Kdv Mevzuatındaki Sorunlar”, Vergi Raporu, S. 219, 2017, s. 131-140.
  • EUROPEAN COMMISSION, Report of the Commission Expert Group on Taxation of the Digital Economy, 2014.
  • EUROPEAN PARLIAMENT, Tax Challenges In The Digital Economy, 2016.
  • FALCH Morten/HENTEN Anders/TADAYONİ Reza/WİNDEKİLDE Iwona, Business Models in Social Networking, CMI International Conference Social Networking and Communities, 2009.
  • GİRGİN Hidayet, “Sosyal Medyada Yayımlanan Reklamların Vergisel Açıdan Değerlendirilmesi”, Vergi Raporu, S. 200, 2016, s. 71-78.
  • GÜLHAN Kurban Nadir, “Ayın Gündemi Google Vergisi ve İngiltere Yansıması (Diverted Profit Tax), Vergi Dünyası, Temmuz 2015, s. 140, 141.
  • HABERTÜRK, Facebook rekor kırdı, 02.11.2017, https://www.haberturk.com/facebook-ne-kadar-para-kazaniyor-facebook-rekor-kirdi-1696938-ekonomi, (ET: 16.04.2019).
  • IAB TURKEY, IAB Turkey Released 2018 Half Year Digital Ad Revenue, 11.10.2018, https://www.iabturkiye.org/iab-turkey-released-2018-half-year-digital-ad-revenue, (ET:18.04.2019).
  • IŞIK Hüseyin, “Dijital Ekonominin Vergi Hukukundaki İşyeri Kavramına Etkileri”, Vergi Sorunları Dergisi, S. 356, Mayıs 2018, s. 42-62.
  • KARA Mustafa Cemil/ÖZ Ersan, “Dijital Vergilendirmeye Küresel Bir Bakış”, Vergi Dünyası, S. 424, Aralık 2016, s. 30-37.
  • KPMG, ECOFIN fails to reach agreement on digital advertising tax compromise text, 2019, https://home.kpmg/xx/en/home/insights/2019/03/etf-399-ecofin-digital-advertising-tax.html, (ET:18.04.2019).
  • MASTAR ÖZCAN Pelin, “Dijital Ekonominin Vergilendirilmesinde Karşılaşılan Sorunlar: Beps 1 No’lu Eylem Planı Kapsamında Bir Değerlendirme”, Electronic Journal of Vocational Colleges, Ekim 2016, s. 73-82.
  • MCFARLANE Greg, How Facebook, Twitter, Social Media Make Money From You, 2014, https://www.investopedia.com/stock-analysis/032114/how-facebook-twitter-social-media-make-money-you-twtr-lnkd-fb-goog.aspx, (E.T. 16.03.2019).
  • MEMURLAR.NET, Sosyal medya vergi takibinde, 27.03.2014, https://www.memurlar.net/haber/461919/sosyal-medya-vergi-takibinde.html, (ET: 16.03.2014).
  • OECD, Addressing the Tax Challenges of the Digital Economy, Action 1 - 2015 Final Report, OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Project, 2015, OECD Publishing, Paris, (Addressing the Tax Challenges).
  • OECD, Multilateral Convention to Implement Tax Treaty Related Measures to Prevent Base Erosion and Profit Shifting, 2018, (Multilateral Convention).
  • OECD, Tax Challenges Arising from Digitalisation – Interim Report 2018, 2018, OECD Publishing, Paris, (Tax Challenges Arising).
  • ORGAN İbrahim/ÇAVDAR Fatih, “Elektronik Ticaretin Vergilendirilmesinde Uluslararası Alanda Yaşanan Sorunlar”, İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, C. 3, S. 1, s. 63-84.
  • ÖKSÜZ Mehmet/TÜRGAY Timur, “Türkiye’de Elektronik Ticaretin Vergilendirilmesi Ve Tevkifat Müessesesi”, Yönetim Bilimleri Dergisi, C. 16, S. 32, 2018, s. 135-156.
  • SHAH, Shreyash, Taxation Of Digital Economy: Is There A Bridge Over These Troubled Waters?, 2016, http://www.fitindia.org/downloads/Taxation_of_Digital%20Economy_Is_There_%20Bridge_over_These_Troubled_Waters_Shreyash_Shah.pdf, (E.T. 24.03.2019).
  • T24, AB ülkeleri, dijital platformların yıllık ciroları oranında vergilendirilmesi konusunda anlaşamadı, 06.11.2018, https://t24.com.tr/haber/ab-ulkeleri-dijital-platformlarin-yillik-cirolari-oraninda-vergilendirilmesi-konusunda-anlasamadi,741780, (ET: 08.03.2019).
  • THE NEW YORK TIMES, Facebook’s Profits and Revenue Climb as It Gains More Users, 30.01.2019, https://www.nytimes.com/2019/01/30/technology/facebook-earnings-revenue-profit.html, (ET:16.04.2019).
  • TURAN Metin, Bilişim Vergi Hukuku, Adalet Yayınevi: Ankara, 2018.
  • TURUNÇ Sencer, “Dijital Ekonomide İşyeri Kavramı ve Transfer Fiyatlandırması”, Vergi Dünyası, S. 431, Temmuz 2017, s. 50-59.
  • TÜRKAN Muhammet, “Dijital Ekonomide Vergilendirme Sorunları ve Çözüm Arayışları”, Vergi Dünyası, S. 436, Aralık 2017, s. 41-60.
  • USLU Yasin, “Dijital Ekonomide Vergisel Problemler”, Vergi Dünyası, S. 436, Aralık 2017, s. 148-154.
  • YILDIZ Barış/GÜNAY Hamdi Furkan, Türk Vergi Hukuku Ekseninden Dijital Ekonomiye Genel Bir Bakış, III. Uluslararası Mesleki Ve Teknik Bilimler Kongresi, 2018, s. 4004-4012.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammet Durdu 0000-0003-4912-4410

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 25 Temmuz 2019
Kabul Tarihi 28 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Durdu, M. (2019). TÜRKİYE’DE SOSYAL MEDYA İŞLETMELERİNİN VERGİLENDİRİLMESİ. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 10(2), 470-488. https://doi.org/10.21492/inuhfd.596914
AMA Durdu M. TÜRKİYE’DE SOSYAL MEDYA İŞLETMELERİNİN VERGİLENDİRİLMESİ. İnÜHFD. Aralık 2019;10(2):470-488. doi:10.21492/inuhfd.596914
Chicago Durdu, Muhammet. “TÜRKİYE’DE SOSYAL MEDYA İŞLETMELERİNİN VERGİLENDİRİLMESİ”. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 10, sy. 2 (Aralık 2019): 470-88. https://doi.org/10.21492/inuhfd.596914.
EndNote Durdu M (01 Aralık 2019) TÜRKİYE’DE SOSYAL MEDYA İŞLETMELERİNİN VERGİLENDİRİLMESİ. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 10 2 470–488.
IEEE M. Durdu, “TÜRKİYE’DE SOSYAL MEDYA İŞLETMELERİNİN VERGİLENDİRİLMESİ”, İnÜHFD, c. 10, sy. 2, ss. 470–488, 2019, doi: 10.21492/inuhfd.596914.
ISNAD Durdu, Muhammet. “TÜRKİYE’DE SOSYAL MEDYA İŞLETMELERİNİN VERGİLENDİRİLMESİ”. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 10/2 (Aralık 2019), 470-488. https://doi.org/10.21492/inuhfd.596914.
JAMA Durdu M. TÜRKİYE’DE SOSYAL MEDYA İŞLETMELERİNİN VERGİLENDİRİLMESİ. İnÜHFD. 2019;10:470–488.
MLA Durdu, Muhammet. “TÜRKİYE’DE SOSYAL MEDYA İŞLETMELERİNİN VERGİLENDİRİLMESİ”. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, c. 10, sy. 2, 2019, ss. 470-88, doi:10.21492/inuhfd.596914.
Vancouver Durdu M. TÜRKİYE’DE SOSYAL MEDYA İŞLETMELERİNİN VERGİLENDİRİLMESİ. İnÜHFD. 2019;10(2):470-88.