Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ BİREYSEL MÜŞTERİ HAKEM HEYETİ

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 2, 694 - 711, 31.12.2019
https://doi.org/10.21492/inuhfd.649124

Öz

5411 sayılı Bankacılık Kanunu’nun 80’inci maddesinin j bendine dayanılarak, Türkiye Bankalar Birliği nezdinde Bireysel Müşteri Hakem Heyeti kurulmuştur. Bireysel Müşteri Hakem Heyetinin amacı, Türkiye Bankalar Birliği üyeleri ile bireysel müşteriler arasındaki uyuşmazlıkların değerlendirilmesi ve çözüme kavuşturulmasını temin etmektir. Tüketici Hakem Heyetine, Sigorta Tahkim Komisyonuna veya yargıya intikal etmiş olan uyuşmazlıklarla ilgili Bireysel Müşteri Hakem Heyeti inceleme yapamaz. Ayrıca bireysel nitelik taşımayan ticarî, ziraî ve benzeri faaliyet konularıyla ilgili bankacılık işlemlerinden kaynaklananlar ile tüzel kişiler tarafından yapılan başvurular da Bireysel Müşteri Hakem Heyetince incelenemez. Bireysel Müşteri Hakem Heyetinin kararları bağlayıcı olmadığından, uyuşmazlık hakkında yargı yoluna başvurulabilir. Ancak Bireysel Müşteri Hakem Heyetinin tutarı işlem başına 2019 yılı için 3.692 TL’ye kadar olan uyuşmazlıklarla ilgili kararları yargı yolu açık olmak üzere bankalar tarafından uygulanmak zorundadır. Bireysel Müşteri Hakem Heyetinin hukukî niteliği, bir çeşit alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemidir. Bu sayede yargının iş yükünün azaltılması ile uyuşmazlıkların daha az masraf ve emekle daha hızlı çözüme kavuşturulması amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • AKCAN, Recep: “Hal Hakem Heyeti”, DEÜHF Dergisi, 16, Özel Sayı 2014, (Basım: 2015), Prof. Dr. Hakan Pekcanıtez’e Armağan, s. 19-34.
  • AKİL, Cenk: “Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nda Sulh ve Sulh Yoluyla Şarta Bağlı Hüküm Verilip Verilemeyeceği Meselesi”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 16 (4), 2012, s. 1-18.
  • ARSLAN, Ramazan/YILMAZ, Ejder/TAŞPINAR AYVAZ, Sema/HANAĞASI, Emel: Medenî Usûl Hukuku, 5. Baskı, Yetkin Yayınları, Ankara, 2019.
  • ATALI, Murat: “6502 sayılı Kanun’un Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerine İlişkin Hükümlerinin Değerlendirilmesi”, Prof. Dr. Ejder Yılmaz’a Armağan, Cilt 1, Yetkin Yayınları, Ankara, 2014, s. 397-418.
  • ATALI, Murat/ERMENEK, İbrahim/ERDOĞAN, Ersin: Medenî Usûl Hukuku, 2. Bası, Yetkin Yayınları, Ankara, 2019.
  • AZAKLI ARSLAN, Betül: Medenî Usûl Hukuku Açısından Zorunlu Arabuluculuk, Yetkin Yayınları, Ankara, 2018.
  • BUDAK, Ali Cem: “6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a Göre Tüketici Hakem Heyetleri”, DEÜHF Dergisi, 16, Özel Sayı 2014, (Basım: 2015), Prof. Dr. Hakan Pekcanıtez’e Armağan, s. 77-103.
  • BULUR, Alper: “Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yolları ve Arabuluculuk Yöntemi”, Ankara Barosu Dergisi, 65(4), 2007, s. 30-46.
  • ERMENEK, İbrahim: “Yargı Kararları Işığında Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri ve Bu Alanda Ortaya Çıkan Sorunlara İlişkin Çözüm Önerileri”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 17(1-2), 2013, s. 563-629.
  • ERSEN PERÇİN, Gizem: “Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yöntemlerinden Arabuluculuğun Hukuksal Düzenlemelerdeki Yeri”, MHB, 31(2), s. 177-201.
  • GÖKSU, Mustafa: Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yolları ve Tahkim, Seçkin Yayınları, Ankara, 2019.
  • HIZIR ASRAV, Fatma: Sulh Sözleşmesi, Adalet Yayınevi, Ankara, 2019.
  • ILDIR, Gülgün: Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yolları, Seçkin Yayınları, Ankara, 2003.
  • KEKEÇ, Elif Kısmet: Arabuluculuk Yoluyla Uyuşmazlık Çözümünde Temel Aşamalar ve Taktikler, 3. Baskı, Adalet Yayınevi, Ankara, 2016.
  • KONURALP, Halûk: Medenî Usûl Hukukunda İspat Kurallarının Zorlanan Sınırları, Yetkin Yayınları, Ankara, 2009.
  • ÖNEN, Ergun: Medenî Yargılama Hukukunda Sulh, Ankara, 1972.
  • ÖZBAY, İbrahim: “Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yöntemleri”, Erzincan Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 10(3-4), 2006, s. 459-475.
  • ÖZBEK, Mustafa: “Avrupa Birliğinde Alternatif Uyuşmazlık Çözümü” (Avrupa Birliği), TBB Dergisi, 68, 2007, s. 265-320.
  • ÖZBEK, Mustafa: “Dünya Çapındaki Adalete Ulaşma Hareketiyle Ortaya Çıkan Gelişmeler ve Alternatif Uyuşmazlık Çözümü” (Gelişmeler), AÜHF Dergisi, 51(2), 2002, s. 121-162.
  • ÖZBEK, Mustafa: Alternatif Uyuşmazlık Çözümü, 2. Baskı, Yetkin Yayınları, Ankara, 2009.
  • ÖZBEK, Mustafa: Alternatif Uyuşmazlık Çözümü (AUÇ-1), Cilt 1, 4. Baskı, Yetkin Yayınları, Ankara, 2016.
  • ÖZBEK, Mustafa: Alternatif Uyuşmazlık Çözümü (AUÇ-2), Cilt 2, 4. Baskı, Yetkin Yayınları, Ankara, 2016.
  • ÖZEKES, Muhammet: Pekcanıtez Usûl Medenî Usûl Hukuku, 15. Bası, On İki Levha Yayınları, İstanbul, 2017.
  • PEKCANITEZ, Hakan: “Tüketici Sorunları Hakem Heyeti” (Tüketici), Makaleler Cilt I, On İki Levha Yayınları, İstanbul, 2016, s. 345-368.
  • PEKCANITEZ, Hakan: Pekcanıtez Usûl Medenî Usûl Hukuku, 15. Bası, On İki Levha Yayınları, İstanbul, 2017.
  • PEKCANITEZ, Hakan/ATALAY, Oğuz/ÖZEKES, Muhammet: Medenî Usûl Hukuku, Vedat Kitapçılık, İstanbul, 2018.
  • TANRIVER, Süha: “Hukuk Uyuşmazlıkları Bağlamında Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yolları ve Özellikle Arabuluculuk” (Arabuluculuk), TBB Dergisi, 64, 2006, s. 151-177.
  • TANRIVER, Süha: “Mahkeme Huzurunda Yapılan Sulhler” (Sulh), AÜSBF Dergisi, 49(1), 1994, s. 333-348.
  • TANRIVER, Süha: Medenî Usûl Hukuku (Usûl), Cilt I, Yetkin Yayınları, Ankara, 2016.
  • ULUKAPI, Ömer: “Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Çerçevesinde Uyuşmazlıkların Çözüm Yolları (Tüketici Mahkemeleri)”, SÜHF Dergisi, 5(1-2), 1996, Prof. Dr. M. Şakir Berki’ye Armağan, s. 77-101.
  • UYUMAZ, Alper: “Tüketici Hukukundan Doğan Uyuşmazlıkların Alternatif Çözüm Yolları”, SÜHF Dergisi, 20(1), 2012, s. 103-132.

THE BANKS ASSOCIATION OF TURKEY CUSTOMER COMPLAINTS ARBITRATION PANEL

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 2, 694 - 711, 31.12.2019
https://doi.org/10.21492/inuhfd.649124

Öz

Customer Complaints Arbitration Panel has been established in reliance upon provisions of paragraph (j) of Article 80 of the Banking Law no. 5411. The purpose of this Arbitration Panel is evaluation and resolution of disputes that may arise between the Association’s members on one side and their individual customers on the other side. Complaints which are already referred to courts, or the Insurance Arbitration Commission, or the Consumer Arbitration Panels, cannot be examined by Customer Complaints Arbitration Panel. In addition, applications arising out of banking transactions which are related to commercial, agricultural, etc. issues but are non-individual and which are filed by legal entities cannot be examined by Arbitration Panel. Since the decisions of the Customer Complaints Arbitration Panel are not binding, it is possible to be taken legal action against the dispute. However, the decisions of the Customer Complaints Arbitration Panel regarding disputes amounted up to TL 3.692 per transaction for 2019 must be enforced by the banks, providing that all judicial remedies are reserved in connection therewith. Customer Complaints Arbitration Panel is a kind of alternative dispute resolutions. The purpose of this way is to reduce workload of the judiciary, resolve disputes faster with less expense and effort.

Kaynakça

  • AKCAN, Recep: “Hal Hakem Heyeti”, DEÜHF Dergisi, 16, Özel Sayı 2014, (Basım: 2015), Prof. Dr. Hakan Pekcanıtez’e Armağan, s. 19-34.
  • AKİL, Cenk: “Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nda Sulh ve Sulh Yoluyla Şarta Bağlı Hüküm Verilip Verilemeyeceği Meselesi”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 16 (4), 2012, s. 1-18.
  • ARSLAN, Ramazan/YILMAZ, Ejder/TAŞPINAR AYVAZ, Sema/HANAĞASI, Emel: Medenî Usûl Hukuku, 5. Baskı, Yetkin Yayınları, Ankara, 2019.
  • ATALI, Murat: “6502 sayılı Kanun’un Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerine İlişkin Hükümlerinin Değerlendirilmesi”, Prof. Dr. Ejder Yılmaz’a Armağan, Cilt 1, Yetkin Yayınları, Ankara, 2014, s. 397-418.
  • ATALI, Murat/ERMENEK, İbrahim/ERDOĞAN, Ersin: Medenî Usûl Hukuku, 2. Bası, Yetkin Yayınları, Ankara, 2019.
  • AZAKLI ARSLAN, Betül: Medenî Usûl Hukuku Açısından Zorunlu Arabuluculuk, Yetkin Yayınları, Ankara, 2018.
  • BUDAK, Ali Cem: “6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a Göre Tüketici Hakem Heyetleri”, DEÜHF Dergisi, 16, Özel Sayı 2014, (Basım: 2015), Prof. Dr. Hakan Pekcanıtez’e Armağan, s. 77-103.
  • BULUR, Alper: “Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yolları ve Arabuluculuk Yöntemi”, Ankara Barosu Dergisi, 65(4), 2007, s. 30-46.
  • ERMENEK, İbrahim: “Yargı Kararları Işığında Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri ve Bu Alanda Ortaya Çıkan Sorunlara İlişkin Çözüm Önerileri”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 17(1-2), 2013, s. 563-629.
  • ERSEN PERÇİN, Gizem: “Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yöntemlerinden Arabuluculuğun Hukuksal Düzenlemelerdeki Yeri”, MHB, 31(2), s. 177-201.
  • GÖKSU, Mustafa: Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yolları ve Tahkim, Seçkin Yayınları, Ankara, 2019.
  • HIZIR ASRAV, Fatma: Sulh Sözleşmesi, Adalet Yayınevi, Ankara, 2019.
  • ILDIR, Gülgün: Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yolları, Seçkin Yayınları, Ankara, 2003.
  • KEKEÇ, Elif Kısmet: Arabuluculuk Yoluyla Uyuşmazlık Çözümünde Temel Aşamalar ve Taktikler, 3. Baskı, Adalet Yayınevi, Ankara, 2016.
  • KONURALP, Halûk: Medenî Usûl Hukukunda İspat Kurallarının Zorlanan Sınırları, Yetkin Yayınları, Ankara, 2009.
  • ÖNEN, Ergun: Medenî Yargılama Hukukunda Sulh, Ankara, 1972.
  • ÖZBAY, İbrahim: “Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yöntemleri”, Erzincan Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 10(3-4), 2006, s. 459-475.
  • ÖZBEK, Mustafa: “Avrupa Birliğinde Alternatif Uyuşmazlık Çözümü” (Avrupa Birliği), TBB Dergisi, 68, 2007, s. 265-320.
  • ÖZBEK, Mustafa: “Dünya Çapındaki Adalete Ulaşma Hareketiyle Ortaya Çıkan Gelişmeler ve Alternatif Uyuşmazlık Çözümü” (Gelişmeler), AÜHF Dergisi, 51(2), 2002, s. 121-162.
  • ÖZBEK, Mustafa: Alternatif Uyuşmazlık Çözümü, 2. Baskı, Yetkin Yayınları, Ankara, 2009.
  • ÖZBEK, Mustafa: Alternatif Uyuşmazlık Çözümü (AUÇ-1), Cilt 1, 4. Baskı, Yetkin Yayınları, Ankara, 2016.
  • ÖZBEK, Mustafa: Alternatif Uyuşmazlık Çözümü (AUÇ-2), Cilt 2, 4. Baskı, Yetkin Yayınları, Ankara, 2016.
  • ÖZEKES, Muhammet: Pekcanıtez Usûl Medenî Usûl Hukuku, 15. Bası, On İki Levha Yayınları, İstanbul, 2017.
  • PEKCANITEZ, Hakan: “Tüketici Sorunları Hakem Heyeti” (Tüketici), Makaleler Cilt I, On İki Levha Yayınları, İstanbul, 2016, s. 345-368.
  • PEKCANITEZ, Hakan: Pekcanıtez Usûl Medenî Usûl Hukuku, 15. Bası, On İki Levha Yayınları, İstanbul, 2017.
  • PEKCANITEZ, Hakan/ATALAY, Oğuz/ÖZEKES, Muhammet: Medenî Usûl Hukuku, Vedat Kitapçılık, İstanbul, 2018.
  • TANRIVER, Süha: “Hukuk Uyuşmazlıkları Bağlamında Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yolları ve Özellikle Arabuluculuk” (Arabuluculuk), TBB Dergisi, 64, 2006, s. 151-177.
  • TANRIVER, Süha: “Mahkeme Huzurunda Yapılan Sulhler” (Sulh), AÜSBF Dergisi, 49(1), 1994, s. 333-348.
  • TANRIVER, Süha: Medenî Usûl Hukuku (Usûl), Cilt I, Yetkin Yayınları, Ankara, 2016.
  • ULUKAPI, Ömer: “Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Çerçevesinde Uyuşmazlıkların Çözüm Yolları (Tüketici Mahkemeleri)”, SÜHF Dergisi, 5(1-2), 1996, Prof. Dr. M. Şakir Berki’ye Armağan, s. 77-101.
  • UYUMAZ, Alper: “Tüketici Hukukundan Doğan Uyuşmazlıkların Alternatif Çözüm Yolları”, SÜHF Dergisi, 20(1), 2012, s. 103-132.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Bahadır 0000-0002-7293-8060

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 20 Kasım 2019
Kabul Tarihi 16 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bahadır, Z. (2019). TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ BİREYSEL MÜŞTERİ HAKEM HEYETİ. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 10(2), 694-711. https://doi.org/10.21492/inuhfd.649124
AMA Bahadır Z. TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ BİREYSEL MÜŞTERİ HAKEM HEYETİ. İnÜHFD. Aralık 2019;10(2):694-711. doi:10.21492/inuhfd.649124
Chicago Bahadır, Zeynep. “TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ BİREYSEL MÜŞTERİ HAKEM HEYETİ”. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 10, sy. 2 (Aralık 2019): 694-711. https://doi.org/10.21492/inuhfd.649124.
EndNote Bahadır Z (01 Aralık 2019) TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ BİREYSEL MÜŞTERİ HAKEM HEYETİ. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 10 2 694–711.
IEEE Z. Bahadır, “TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ BİREYSEL MÜŞTERİ HAKEM HEYETİ”, İnÜHFD, c. 10, sy. 2, ss. 694–711, 2019, doi: 10.21492/inuhfd.649124.
ISNAD Bahadır, Zeynep. “TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ BİREYSEL MÜŞTERİ HAKEM HEYETİ”. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 10/2 (Aralık 2019), 694-711. https://doi.org/10.21492/inuhfd.649124.
JAMA Bahadır Z. TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ BİREYSEL MÜŞTERİ HAKEM HEYETİ. İnÜHFD. 2019;10:694–711.
MLA Bahadır, Zeynep. “TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ BİREYSEL MÜŞTERİ HAKEM HEYETİ”. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, c. 10, sy. 2, 2019, ss. 694-11, doi:10.21492/inuhfd.649124.
Vancouver Bahadır Z. TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ BİREYSEL MÜŞTERİ HAKEM HEYETİ. İnÜHFD. 2019;10(2):694-711.