Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

Safevi Döneminde Avrupa Tarzı Duvar Resimleri: Bir Sanat Tarihi Okuması

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 121 - 169, 30.06.2018
https://doi.org/10.33201/iranian.427297

Öz

Safevi hanedanının en önemli hükümdarlarından biri olan Şah Abbas, İran’ın birleştirilmesini ve güçlenmesini sağlamıştır. Bu dönemde Avrupa’dan gelen tüccarlar, elçiler, doktorlar v.s, İran Hrıstiyan toplumları ile yakın bir temas kurup sanat ortamını etkilemişlerdir. Safevi Devri’nde İran resim sanatında padişahların da desteği ile yeni bir dönem açılmıştır. Özellikle de kültür ve imar meraklısı Şah Abbas, sanatçıları, bilim insanlarını ve filozofları himayesi altına alıp İran tarihinde kültürel bir devrim yapmıştır. Bu çalışmada Avrupa anlayışı ile yapılımış duvar resimleri bağlamında Safevilerin başkenti İsfahan’da bulunan ve bu tarz ile meydana çıkmış duvar resimleri tartışılmıştır. Avrupa tarzı duvar resimlerinin çoğu Çihil Sütun sarayında yapılmış olmasına rağmen Sokiyas Köşkü ve Serder-i Kayseriye gibi başka yapıtlarda da bu tarz resimlere rastlanmıştır. Bu tarz resimler duvar üzerinden başka keten ve kağıt üzerine de yapılmıştır. Sarayların içinde yapıtın raporları mevcut olmasına rağmen bu eserlerin kimin tarafından yapıldığı belgelenememiştir.

Kaynakça

  • 1. A. Aghajani ve H. Javani (2007). Divar negari-i asr-i safevi – Kakh-i Chehel Sutun, Tahran: Ferhengistan-i Honar.2. Aydoğmuşoğlu, Cihat (2011). “Şah Abbas (1587-1629) Devrinde İran’da sosyal ve Kültürel hayat”, Türk Dünyası Dncelemeleri Dergisi / Journal of Turkish World Studies, XI/2.3. Babaie, S. (1994). Shah 'Abbas II, The Conquest of Qandahar, the Chihil Sutun and Its Wall Paintings, Muqarnas XI an Annual on Islamic Art and Architecture, Gülru Necipoglu (Ed.), Leiden: E.J. Brill.4. Blair, Sheila (1997). The Art and Architecture of Islam, 1250-1800, Yale University Press.5. Canby, Sheila (2002). Golden Age of Persian Art, British Museum Press.6. Chardin, J. (1996). A Journey to Persia, R.W. Ferrier (Ed.), London NewYork: I.B. Tauris Publication.7. Diba, Layla ve S- Ekhtiar, Maryam (1999). Royal Persian Painting: The ka Qajar Epoch 1785-1925, I. B. Tauris Publisher in association with Brooklyn Museum of Art. 8. Farhad, Massumeh. “Searching for the New” Later safavid Painting and the Suz u Gawdaz (Burning and Melting) by Nau’i Khabushani. Freer Gallery of Art, Arthur M. Sackler Gallery, Smithsonian İnstitution, Washington, D. C.9. Ferrante, M. (1968). Travaux de restauration de monuments historiques en İran, Zander G. (Ed.), Rome: IsMEO.10. Hatam, Gholamali (2005). Honar ve Temeddünü İslami, Payam Nur Üneversitesi, (II cilt), Tahran.11. Honarfar, Lutfullah (1966). Gencine-ı Asar-ı Tarih-ı İsfahan. Tahran/İsfahan Üniversitesi Yayınları. 12. Koch, E. (1994). Diwan-i 'Amm and Chihil Sutun the Audience Halls of Shah Jahan, In Muqarnas XI an Annual on Islamic Art and Architecture, Gülru Necipoglu (Ed.) Leiden E.J. Brill.13. Pirniya, Muhammet karim (2011). İran’nın mimari akımları, Soruş daneş yayını.14. Piotrovsky, M.B. ve Rogers, J.M (2004). Heaven on Earth- Art from İslamic Lands, Prestel Publisher.15. Pope, Arthur Opham (2012). İran’nın sanat şaheserleri, Elmi- Ferhengi (ilim-kültür) yayını. 16. Rostami, N. M. (2011). Memari-i İsfahan, Tahran: Vajehara.17. Sattari, Jalal (1986). Alı Kapu duvar resimleri, Honar va mardom (Sanat ve Toplum) dergisi, 6. Sayı.18. Soudavar, Abolala (1992). Art of the Persian Courts: Selections from the Art and History Trust Collection, Rizzoli Publisher.19. Tal-berk, Frederic (1968). Ez körüş ta Pehlevi, Pehlevi Üniversitesi, Şiraz.20. Sümer, Faruk (1976) Safevi Devletinin kuruluşu ve Gelişmesinde Anadolu Türklerin Rolü. Türk Tarih Kurumu, Ankara.

European Style Wall Paintings in the Safavid Period: An Art History Reading

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 121 - 169, 30.06.2018
https://doi.org/10.33201/iranian.427297

Öz

Shah Abbas, one of the most important monarchs of the Safavid dynasty, provided the consolidation and strengthening of Iran. The artistic environment has also been influenced by close contacts with traders, ambassadors, doctors, etc., Iranian Christian communities from Europe. During the Safavid era, a new era was opened with the support of the sultans in Iranian painting art. Cultural and reconsctruction enthusiast, Shah Abbas, under the auspices of artists, scientists and philosophers, made a cultural revolution in Iran’s history. In this study, wall paintings which is located in Isfahan, the capital of the Safavids in the context of wall paintings made with European understanding, are discussed. Although most of the European style wall paintings were made in the Çihil Sutun palace, such paintings were found in other places such as Sokiyas Pavilion and Serdar-i Kayseriye. These kinds of paintings were made on the wall, sacks and paper. The reports of the work in the palaces were not documented by anyone.

Kaynakça

  • 1. A. Aghajani ve H. Javani (2007). Divar negari-i asr-i safevi – Kakh-i Chehel Sutun, Tahran: Ferhengistan-i Honar.2. Aydoğmuşoğlu, Cihat (2011). “Şah Abbas (1587-1629) Devrinde İran’da sosyal ve Kültürel hayat”, Türk Dünyası Dncelemeleri Dergisi / Journal of Turkish World Studies, XI/2.3. Babaie, S. (1994). Shah 'Abbas II, The Conquest of Qandahar, the Chihil Sutun and Its Wall Paintings, Muqarnas XI an Annual on Islamic Art and Architecture, Gülru Necipoglu (Ed.), Leiden: E.J. Brill.4. Blair, Sheila (1997). The Art and Architecture of Islam, 1250-1800, Yale University Press.5. Canby, Sheila (2002). Golden Age of Persian Art, British Museum Press.6. Chardin, J. (1996). A Journey to Persia, R.W. Ferrier (Ed.), London NewYork: I.B. Tauris Publication.7. Diba, Layla ve S- Ekhtiar, Maryam (1999). Royal Persian Painting: The ka Qajar Epoch 1785-1925, I. B. Tauris Publisher in association with Brooklyn Museum of Art. 8. Farhad, Massumeh. “Searching for the New” Later safavid Painting and the Suz u Gawdaz (Burning and Melting) by Nau’i Khabushani. Freer Gallery of Art, Arthur M. Sackler Gallery, Smithsonian İnstitution, Washington, D. C.9. Ferrante, M. (1968). Travaux de restauration de monuments historiques en İran, Zander G. (Ed.), Rome: IsMEO.10. Hatam, Gholamali (2005). Honar ve Temeddünü İslami, Payam Nur Üneversitesi, (II cilt), Tahran.11. Honarfar, Lutfullah (1966). Gencine-ı Asar-ı Tarih-ı İsfahan. Tahran/İsfahan Üniversitesi Yayınları. 12. Koch, E. (1994). Diwan-i 'Amm and Chihil Sutun the Audience Halls of Shah Jahan, In Muqarnas XI an Annual on Islamic Art and Architecture, Gülru Necipoglu (Ed.) Leiden E.J. Brill.13. Pirniya, Muhammet karim (2011). İran’nın mimari akımları, Soruş daneş yayını.14. Piotrovsky, M.B. ve Rogers, J.M (2004). Heaven on Earth- Art from İslamic Lands, Prestel Publisher.15. Pope, Arthur Opham (2012). İran’nın sanat şaheserleri, Elmi- Ferhengi (ilim-kültür) yayını. 16. Rostami, N. M. (2011). Memari-i İsfahan, Tahran: Vajehara.17. Sattari, Jalal (1986). Alı Kapu duvar resimleri, Honar va mardom (Sanat ve Toplum) dergisi, 6. Sayı.18. Soudavar, Abolala (1992). Art of the Persian Courts: Selections from the Art and History Trust Collection, Rizzoli Publisher.19. Tal-berk, Frederic (1968). Ez körüş ta Pehlevi, Pehlevi Üniversitesi, Şiraz.20. Sümer, Faruk (1976) Safevi Devletinin kuruluşu ve Gelişmesinde Anadolu Türklerin Rolü. Türk Tarih Kurumu, Ankara.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nazanin Davari

Jamshid Hatam Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Davari, N., & Hatam, J. (2018). Safevi Döneminde Avrupa Tarzı Duvar Resimleri: Bir Sanat Tarihi Okuması. İran Çalışmaları Dergisi, 2(1), 121-169. https://doi.org/10.33201/iranian.427297

29511 Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 (CC BY NC) International License.
İran Çalışmaları Dergisi bilginin yayılması ve zenginleşmesi için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.