Bu
çalışmanın amacı, günümüz küresel ortamında faaliyet gösteren firmaların
örgütsel değerlerinde ayrışma ya da benzeşme olup olmadığını ilgili tartışmalar
ışığında araştırmaktır. Araştırmanın
örneklemini Fortune 500 Global ve Fortune 500 Türkiye listelerindeki en beğenilen
firmalar oluşturmaktadır. Ulusal Kültür farklılıkları
için Hofstede (2001)’nin modelindeki dört boyut esas alınmıştır: “Güç
Mesafesi”, “Belirsizlikten Kaçınma”, “Bireycilik-Toplulukçuluk”,
“Erillik-Dişillik”. Örgütsel değerler için Wal, Graaf ve Lasthuizen
(2008) tarafından
geliştirilen örgütsel değer kategorileri esas alınmıştır. Araştırmanın verileri firmaların web
sayfalarındaki kamuya açık bilgilerden elde edilmiştir. Verilerin analizinde
içerik analizi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular
Hofstede’nin kültür haritasındaki boyutlar ve ülkeler açısından değerlendirilmiştir. Araştırma kapsamında yer alan 20 değerin
tamamının hem Türk firmalarının hem de Amerikan firmalarının web sayfalarındaki
beyanlarında yer aldığı saptanmıştır. Türk işletmelerinin örgütsel değerleri
ile A.B.D şirketlerinin örgütsel değerlerinin büyük ölçüde benzeştiği ortaya
çıkmıştır. Bu bulgu örgütsel değerlerde benzeşme görüşünü desteklemektedir. Ayrıca
araştırma kapsamındaki tüm ülkeler için yasallık, güvenilirlik, duyarlılık,
şeffaflık değerlerinin temel ortak değerler olarak öne çıktığı saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 7 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 5 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1 |