Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Z KUŞAĞININ SİYASAL KATILIMININ OY VERME DAVRANIŞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN TESİPİTİ

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 2, 218 - 237, 31.12.2024
https://doi.org/10.18825/iremjournal.1593509

Öz

Siyasal katılım son dönemlerin politika araştırmalarında ve politik pazarlama çalışmalarında sıklıkla kendine yer bulan bir kavram olarak göze çarpmaktadır. Siyasal katılımın, sadece oy verme davranışı değil seçmenlerin kendilerine yakın hissettiği parti ya da adayı desteklemesi ve etkilemesi veya siyasete ilgi duyması olduğunu söylemek mümkündür. Nitekim yaşanılan yüzyılda siyasal katılım kavramı da teknolojik gelişmeler ile dönüşüme uğramıştır. Z kuşağının siyasal eğilimleri, siyasete olan ilgileri ve katılım düzeyleri de oldukça merak edilen konular arasında yer almaktadır. Bu bakımdan yapılan bu araştırma ile Z kuşağının gözünden siyasal katılım düzeylerinin oy verme davranışı üzerindeki etkisi ölçülmeye çalışılmıştır. Çalışmanın örneklemi 2000 yılı ve sonrasında doğan ve Z kuşağı olarak adlandırılan 335 bireyden oluşmaktadır. Araştırmada, tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden kota örnekleme kullanılarak anket çalışması uygulanmıştır. Araştırma sonucunda ortaya konan Z kuşağının siyasal katılımı ile oy verme davranışı arasındaki pozitif ve anlamlı ilişki, bu kuşağın siyasal süreçlere katılımının oy verme davranışlarını da olumlu şekilde etkilediğini göstermektedir.

Kaynakça

  • Almond, A.G. & Verba, S. 1965. The civic culture political attitudes and democracy in five nations. Canada, Little, Brown and Company.
  • Akgün, B. 2002. Türkiye'de seçmen davranışı partiler sistemi ve siyasal güven. Ankara, Nobel Yayınları.
  • Bennett L. & Segerberg A. 2012. The logıc of connectıve actıon: Digital media and the personalization of contentious politics, Information, Communication & Society, 15: 5, 739-768.
  • Boyraz E. 2012. Stratejik siyaset pazarlaması ve siyaset pazarının bölümlendirilmesine ilişkin bir araştırma. Doktora tezi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Çaha, Ö. 2008. Türkiye’de seçmen davranışları ve siyasal partiler. Orion Yayınevi, Ankara
  • Cardinal, F.& Montigny, E. 2019. La révolution z: comment les jeunes transformeront le québec. éditions la presse
  • Cronbach, L. J. 1951. Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16: 297- 334.
  • Cwalina W, Falkowski A, Newman BI. 2011. Political marketing: Theoretical and strategic foundations Routledge, London.
  • Demir M. & Özdemir E. 2024. Siyasal katılma, oy verme davranışı ve liderlik: oy verme ve liderlik çalışmaları üzerine bir değerlendirme. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2): 493-506.
  • Ektiren, M. 2024. Sosyal medya kullanımı yoluyla siyasal katılım: sistematik bir derleme çalışması. Electronic Journal of Social Sciences, Volume:23, Sayı:90: 539-560.
  • Erarslan F. 2024. Z kuşağının siyasal katılım tercihleri üzerine bir araştırma. Doktora tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Erdoğan, M. 2019. X-Y-Z kuşakları ve siyasal katılımda rol oynayan faktörler. yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep.
  • Fernando E. Prabowo & Winanti Y. D., 2024. The ımpact of social media in marketing on brand awareness and customer trust in ıncreasing purchase ıntention, International conference on ınformation technology research and ınnovation (ICITRI), ,335-340 Indonesia.
  • Görgülü, B. 2018. Gençlerin siyasal katılım sürecinde sosyal medyanın rolü, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. 2014. Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe-yöntem-analiz. Seçkin Yayıncılık, Ankara
  • Hair, J.F. Sarstedt, M. Hopkins, L. & Kuppelwieser, V.G. 2014. Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM): An emerging tool in business research. european business review, 26, 106-121.
  • Heywood A. çev., Ed. Kalkan B. 2006. Siyaset, Liberte Yayınları, Ankara.
  • Hyun, K. D., & Kim, J. 2015. Differential and interactive influences on political participation by different types of news activities and political conversation through social media. Computers in Human Behavior, 45, 328-334.
  • İslamoğlu, A. H. , Alnıaçık, Ü. 2014. Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. İstanbul.
  • Kahraman, M. 2024. Z kuşağının siyasal katılıma etkisi, Yayınlanmış yüksek lisans tezi, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Ankara.
  • Kalender A. 2005. Siyasal iletişim: Seçmenler ve ikna stratejileri, Çizgi Yayınevi, Konya. Kılıç, S. 2013. Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-6.
  • Kitanova, M. 2020. “Youth political participation in the EU: Evidence from a cross-national analysis”, journal of youth studies, 23 (7), 819-836.
  • KONDA. 2024. Gençlerin politik tercihleri araştırması. Gençlik örgütleri forumu ile iş birliğiyle hazırlanmış rapor. https://konda.com.tr/rapor/182/genclerin-politik tercihleri-arastirmasi (01.11.2024)
  • Kuran, E. 2018. Telgraftan tablete Türkiye’nin 5 kuşağına bakış, Destek Yayınları, İstanbul.
  • Kuran, E. 2019. Z- Bir Kuşağı Anlamak, Mundi Yayınları, İstanbul.
  • Knoll, J. Matthes, J., & Heiss, R. 2018. The social media political participation model: A goal systems theory perspective. Convergence, 26(1), 135-156.
  • Lee, S. & Xenos, M. 2020. Incidental news exposure via social media and political participation: Evidence of reciprocal effects. New Media ve Society, 24(1), 178-201.
  • Ly, B. 2023. Social media and political involvement in Cambodia. Cogent Social Sciences, 9(1), 2194565.
  • Milbrath, L. 1977. Political participation how and why do people get involved in politics? 2d ed.,Rand McNally College Pub. Co.
  • Milbrath L.w. 1981. The Handbook of Political Behavior: Volume 4, - Springer
  • Ohme, J. 2020. Algorithmic social media use and its relationship to attitude reinforcement and issue-specific political participation, The case of the 2015 European immigration movements. Journal of Information Technology ve Politics, 18(1), 36-54.
  • Öztekin, A. 2001. Siyaset bilimine giriş, Siyasal Kitabevi, Ankara
  • Rahbarqazi, M. & Nourbakhsh, S. 2023. The effect of social media on ıranian citizens’ electoral participation and political action. 36(2), 83-95.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. 2007. Using multivariate statistics (5th edition). boston, ma: allyn & bacon publication.
  • TEAM. 2021. Gençlerin siyaset algıları, siyasetten beklentileri. Toplumsal Etki Araştırmaları Merkezi. İstanbul.
  • Turan, İ. 1996. Siyasal sistem ve siyasal davranış, Der Yayınları, İstanbul.
  • Theocharis, Y. & Lowe, W. 2015. Does Facebook increase political participation? Evidence from a field experiment. Information, Communication ve Society, 19(10), 1465 -1486.
  • Waeterloos, C., Walrave, M. & Ponnet, K., 2021. "Designing and validating the social media political participation scale: An instrument to measure political participation on social media," Technology in Society, Elsevier, vol. 64(C).
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Pazarlama (Diğer)
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Özlem İlhan 0000-0001-6113-5855

Mehmet Emin Akkılıç 0000-0002-3888-6025

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 2 Aralık 2024
Kabul Tarihi 26 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İlhan, Ö., & Akkılıç, M. E. (2024). Z KUŞAĞININ SİYASAL KATILIMININ OY VERME DAVRANIŞI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN TESİPİTİ. International Review of Economics and Management, 12(2), 218-237. https://doi.org/10.18825/iremjournal.1593509