Olgu Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

Retinal Sinemadan Duyusal Sinemaya Doğru

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 4, 65 - 82, 01.11.2013

Öz

Modernitenin rasyonel aklı, görme ve işitme duyularına özel bir önem vererek, onlar dışındaki diğer duyuları, insanın ilkel benliğiyle ilişkilendirmiş ve bastırmıştır. Oysa uzaklık ve ayrılığın organı olan göz, insan benliği ile dünya arasına önemli bir mesafe girmesine neden olmuştur. Retinal görsellik uğruna duyusallığı terk etmiş bir sinema anlayışından yola çıkan bu makale, spritüel psikolojinin ortaya koyduğu oniki duyunun görüntü yaratımı, izleme ve yorumlama aşamalarında sinemayı gözün hegemonyasından kurtarabileceği üzerine düşünsel bir denemedir.

Kaynakça

  • Baudrillard, J.(2010). Sanat Komplosu, Yeni Sanat Düzeni ve Çağdaş Estetik I,çev. Elçin Gen& Işık Ergüden, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Benjamin, W.(2005). On Mimetic Faculty. In M.W.Jennings, H.Eiland, G.Smith(Eds.) In Walter Benjamin Selected Writings,2(2,1931-1934). (1st ed., pp.720-723). England:Harvard University Press. GoogleBooks veritabanından görüntülenme Ocak,2012.
  • Benjamin, W.(1992). Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı. Pasajlar, (s.45–76). çev.Ahmet Cemal, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Çağlayan, H.(2009). Kelam’da Bilgi Kaynakları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Febvre, L.(1982). The Problem of Unbelief in the Sixteenth Century: The Religion of Rabelais, çev. Beatrice Gottlieb, Cambridge: Mass. GoogleBooks veritabanından görüntülenme Ocak,2012.
  • Green, J. Sensing the World And Ourselves (Taruna Essential Education). (n.d). http://taruna.ac.nz/articles/sensing-the-world-and-ourselves/ adresinden görüntülenme Ocak 12, 2012.
  • Hansen, M.B.(2008). Benjamin’s Aura. Critical Inquiry 34, pp.336-375.
  • Jay, M.(1993). Downcast Eyes: The Denigration of Vision in Twentieth-century French Thought. California: University of California Press. GoogleBooks veritabanından görüntülenme Şubat,2012.
  • Jonas,H.(2001). The Nobility of Sight: A Study in the Phenomenology of the Senses. In The Phenomenon of Life: Toward a Philosophical Biology (1.ed, pp.135-156). Illinois, USA: Northwestern University Press. GoogleBooks veritabanından görüntülenme Mart,2012.
  • Kayaalp Bingel, Z.(2009). ‘Haptik’in Tasarımı’ Tasarım Aşamalarında Haptik Etmenler. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
  • Lee, Y.(2010). The Roles Of Haptic Perception In Visual Arts. Yayınlanmamış master tezi, University of Illinois, Illinois, USA.
  • Marks, L.U.(2000). The Skin of the Film Intercultural Cinema, Embodiment and the Senses. Durham&London: Duke Unıversity Press. GoogleBooks veritabanından görüntülenme Aralık,2011.
  • Otto, E.(2009). A “Schooling of the Senses”: Post-Dada Visual Experiments in the Bauhaus Photomontages of László Moholy-Nagy and Marianne Brandt. New German Critique,36( 2, 89-131).
  • http://ngc.dukejournals.org/content/36/2_107/89.full.pdf+html adresinden görüntülenme Mart 2, 2012.
  • Pallasmaa, J.(2011 ). Tenin Gözleri, Mimarlık ve Duyular, çev.A.U.Kılıç,İstanbul: YEM
  • Rutherford,A.(2003, Mart 21). Cinema and Embodied Affect. Senses of Cinema(25). http://www.sensesofcinema.com/ adresinden görüntülenme Şubat 10,2012.
  • Soltani, A.(2008, Kasım). Cinesensory: A Filmic Design For Mapping Haptic Space. 3rd International Design And Cinema Conference’da sunulmuş makale, İstanbul.
  • Steiner, R.(1995). Intuitive Thinking As a Spiritual Path, A Philosophy of Freedom. Trans. Michael Lipson. USA: Anthroposophic Press. GoogleBooks veritabanından görüntülenme Aralık,2011.
  • Steiner, R.(1990) The Twelve Human Senses. In Toward Imagination: Culture and the Individual. USA: Anthroposophic Press. http://steinerbooks.org/research/archive/twelve_senses/twelve_senses.htm
  • Totaro, D. (June 30, 2002). Deleuzian Film Analysis: The Skin of the Film.
  • http://www.horschamp.qc.ca/new_offscreen/skin.html adresinden görüntülenme Şubat 2, 2012 Sinestezi (Vikipedia, Özgür Ansiklopedi). (Şubat 2012),
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Sinestezi adresinden görüntülenme Mart 10, 2012,
  • Akın F.& Schreitmüller A.& Schubert S. (Yapımcılar) ,& Akın F. (Yönetmen). (2004). Gegen Die Wand. (Sinema Filmi).
  • Almanya: Arte, Bavaria Film Inter., Corazón Inter. De Fina B. (Yapımcı ), & Scorsese, M. (Yönetmen). (1995). Casino (Sinema Filmi). ABD.
  • Godard J.L. (Yapımcı), & Godard J.L.(Yönetmen). (1993). Je vous salue Sarajevo (Kısa Metrajlı Film). Fransa.
  • Kaplanoğlu S. (Yapımcı), & Kaplanoğlu, S. (Yönetmen). (2007). Yumurta (Sinema Filmi). Türkiye: Kaplan Film.
  • Kubrick S. (Yapımcı ), & Kubrick, S. (Yönetmen). (1999). Eyes Wide Shot (Sinema Filmi). ABD: Hobby Films, Pole Star, Stanley Kubrick Productions
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çağıl Erdoğan

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2013
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Erdoğan, Ç. (2013). Retinal Sinemadan Duyusal Sinemaya Doğru. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(4), 65-82.