Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye'de Medya ve Avrupalılaşma Süreci: Türkiye Medyası, Avrupalılaşan Bir Kamusal Alan Deneyimi İçin Katkı Sunabilir Mi?

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 6, 42 - 101, 01.11.2014

Öz

Türkiye'ye, Avrupa Birliği aday ülke statüsünün tanındığı 1999 yılındaki Helsinki Zirvesi'nin ardından Türkiye ve Avrupa Birliği ilişkileri, Türkiye'nin toplumsal oluşumunu ve modernleşme sürecini önemli ölçüde etkileyen boyutları ile kamusal alanda da gittikçe genişleyen bir ilginin odağına yerleşmiştir. Türkiye'nin Avrupalılaşma sürecinin, ülkenin modernleşmesini ve toplumsal oluşumunu etkileyen boyutlarıyla medya ve kamusal alan tartışmalarına dair özel bir gündeme yol açtığı gözlenir. Ancak Türkiye medyasının ülkenin Avrupalılaşma sürecinde olduğu kadar, ulusal kamusal alanın Avrupalılaşmasına dair sunduğu katkının da oldukça tartışmalı olduğu belirtilmelidir. Bu çalışmada, Avrupa Birliği içerisinde kamusal alan tartışmalarına dair bir tartışmanın ardından, Türkiye medyasının Avrupalılaşan bir kamusal alan deneyimi için katkı sunup sunamayacağı ele alınmaktadır. Türkiye'nin medya siyasasındaki değişim ve Gezi Parkı eylemleri ekseninde Türkiye'de medya ve kamusal alan denklemini ele alan çalışma, Türkiye'de Avrupa Birliği sürecinin medya içerisinde yanlış kurulan bir denklem olduğunu vurgulamaktadır.        

Kaynakça

  • BECK, Ulrich (2006). Cosmopolitan Vision. Chambridge: Polity Press.
  • BOWMAN, Jonhattan (2007). “Challenging Habermas’s Response to the European Union Democratic Deficit”. Philosophy & Social Critism. Vol:33(6). 736-755.
  • CALHOUN, Craig (1999). “Nationalism, Political Community and the Representations of Society: Or, Why Feeling at Home Is not a Subtitute for Public Space”. European Journal of Social Theory. Vol:2(2). 217-231.
  • CASTELLS, Manuel (2006). Enformasyon Çağı: Ekonomi Toplum ve Kültür. Kimliğin Gücü. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Çev: Ebru Kılıç. ÇELEBİ, Aykut (2002). Avrupa Halkların Siyasal Birliği. İstanbul: Metis Yayınları.
  • DEDEOGLU, Beril (2011). “Türkiye’de AB Karşıtlığı-Küreselleşme Karşıtlığı İlişkisi”. Uluslar arası İlişkiler. Cilt: 7, Sayı:28. 85-109.
  • DELANTY, Gerard ve RUMFORD, Chris (2005). Rethinking Europe: Social Theory and the Implications of Europenization. London: Routledge.
  • ERALP, Nilgün Ansan (2013). “Fransa’nın Bölgesel Politika Faslında Blokajı Kaldırması Katılım Müzakerelerini Güvenilir Kılmakta mıdır?”. http://www.tepav.org.tr. Şubat 2013 Sayısı. 1-5.
  • FRASER, Nancy (1992). “Rethinking the Public Sphere: A Contribution to the Critique of Actually Existing Democracy: Habermas and the Public Sphere”. Habermas and the Public Sphere (Studies in German Social Thought). Ed: Craig Calhoun içinde. Chambridge: MIT Press. 109-142.
  • GLEISSNER, Martin ve VREESE, H. de Claes (2005). “News About the EU Constitution: Journalistic Challenges and Media Portrayal of the European Union Constitution”. Journalism. Vol: 6(2). 221-242.
  • GRIPSURD, Jostein (2007). “Television and the European Public Sphere”. European Journal of Communication. Vol: 22(4). 479-492.
  • GÜRSOY, Yusuf (2013). Avrupa Eserleri ve Türkiye Konulu 12.08.2013 tarihinde özel telefon görüşmesi.
  • HABERMAS, Jurgen (2001). “The Post National Constellation and the Future of Democracy”. The Postnational Constellation: Political Essasy. Der: Max Penksy. Chambridge, M.A: MIT Press. 58-112.
  • http://www.3ebu.ch/cms/eng/members (2013). “Our Members”. 01.08.2013.
  • http://www.ec.europe.eu/public.opinion/index.en/htm (2012). “European Citizenship”. 27.11.2012.
  • http://www.google.com (2013). “Türkiye ve Avrupa Birliği Anahtar Sözcükleri Üzerinden Yapılan Arama Trendleri”. 12.08.2013.
  • http://www.rtuk.org.tr (2013). “6112 Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun”. 11.08.2013.
  • http://www.trt.net.tr (2013). “Avrupa Yayın Birliği”. 01.08.2013.
  • KEYMAN, Fuat (2013). “Giriş”. Türkiye’nin Yeniden İnşası: Modernleşme, Demokratikleşme, Kimlik içinde. Der: Fuat Keyman. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. 1-13.
  • LAURISTIN, Marju (2008). “The European Public Sphere and the Social Imaginary of the New Europe”. European Journal of Communication. Yol: 22(4). 397-412.
  • MACHILL, Marcel, BEILER, Markus ve FISCHER, Corinna (2006). “Europe-Topics in Europe’s Media: The Debate About the European Public Sphere: A Meta-Analysis of Media Content Analyses”. European Journal of Communication. Vol: 2(1). 57-88.
  • MORİN, Aysel (2009). “Türk Ulusal Kimliğinin Mitik Temelleri: Nutuk’un Yalın Okuması”. Kimlikler Lütfen: Türkiye Cumhuriyeti’nde Kültürel Kimlik Arayışı ve Temsili. Der: Gönül Pultar. Ankara: Odtü Yayıncılık. 87-105.
  • ÖZDEMİR, Haluk (2012). Avrupa Mantığı: Avrupa Bütünleşmesinin Teori ve Dinamikleri. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • PEKMAN, Cem (2001). “Çok Uluslu Reklamcılık, Uluslararası Düzenlemeler ve Ulusal Uygulamalar: Kuralları Kim İster”. Medya Politikaları. Der: D. Beybin Kejanlıoğlu, Sevilay Çelenk ve Gülseren Adaklı. İçinde. Ankara: İmge Yayınları. PFETSCH, Barbara, ADAM, Silke ve ESCHNER, Barbara (2008). “The Contribution of the Press to Europenization of Public Debates: A Comparative Study of Issue Salience and Conflict lines of European Integration”. Journalism. Vol:9(4). 465-492. RTÜK (2013). Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması. Ankara: Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Yayınları.
  • SCHELESINGER, Philip (1997). “From Cultural Defence to Political Culture: Media, Politics and Collective Identity in the European Union”. Media, Culture and Society. Vol:19. 369-391.
  • SCHELESINGER, Philip (2007). “A Cosmopolitan Temptation”. European Journal of Communication. Yol: 22(4). 413-426.
  • SPLICHAL, Slavko (2006). “In Search of a Strong European Public Sphere: Some Critical Observations on Conceptualizations of Publicness and the (European) Public Sphere”. Media, Culture & Society. Yol: 28 (5). 695-714. Standart Barometer 78 (2012). Media Use in the European Union. http://ec.europe.eu/public opinion/index en htm.
  • TOKER, Huriye (2011). Kamusal Alanda Avrupa Birliği Tartışmaları: Haber Medyası İncelemesi. Ankara: Avrupa Birliği Bakanlığı Yayınları.
  • YILMAZ, Hakan ve ERDOĞAN, Emre (2012). Bizi Yanlış Tanıyorlar: AvrupalIların Türkiye ve Türkler Hakkındaki Algıları. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

Media and The Europanization in Turkey: Is The Turkey's Media Provide Any Contribution To The Europanization Of The National Public Sphere?

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 6, 42 - 101, 01.11.2014

Öz

-

Kaynakça

  • BECK, Ulrich (2006). Cosmopolitan Vision. Chambridge: Polity Press.
  • BOWMAN, Jonhattan (2007). “Challenging Habermas’s Response to the European Union Democratic Deficit”. Philosophy & Social Critism. Vol:33(6). 736-755.
  • CALHOUN, Craig (1999). “Nationalism, Political Community and the Representations of Society: Or, Why Feeling at Home Is not a Subtitute for Public Space”. European Journal of Social Theory. Vol:2(2). 217-231.
  • CASTELLS, Manuel (2006). Enformasyon Çağı: Ekonomi Toplum ve Kültür. Kimliğin Gücü. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Çev: Ebru Kılıç. ÇELEBİ, Aykut (2002). Avrupa Halkların Siyasal Birliği. İstanbul: Metis Yayınları.
  • DEDEOGLU, Beril (2011). “Türkiye’de AB Karşıtlığı-Küreselleşme Karşıtlığı İlişkisi”. Uluslar arası İlişkiler. Cilt: 7, Sayı:28. 85-109.
  • DELANTY, Gerard ve RUMFORD, Chris (2005). Rethinking Europe: Social Theory and the Implications of Europenization. London: Routledge.
  • ERALP, Nilgün Ansan (2013). “Fransa’nın Bölgesel Politika Faslında Blokajı Kaldırması Katılım Müzakerelerini Güvenilir Kılmakta mıdır?”. http://www.tepav.org.tr. Şubat 2013 Sayısı. 1-5.
  • FRASER, Nancy (1992). “Rethinking the Public Sphere: A Contribution to the Critique of Actually Existing Democracy: Habermas and the Public Sphere”. Habermas and the Public Sphere (Studies in German Social Thought). Ed: Craig Calhoun içinde. Chambridge: MIT Press. 109-142.
  • GLEISSNER, Martin ve VREESE, H. de Claes (2005). “News About the EU Constitution: Journalistic Challenges and Media Portrayal of the European Union Constitution”. Journalism. Vol: 6(2). 221-242.
  • GRIPSURD, Jostein (2007). “Television and the European Public Sphere”. European Journal of Communication. Vol: 22(4). 479-492.
  • GÜRSOY, Yusuf (2013). Avrupa Eserleri ve Türkiye Konulu 12.08.2013 tarihinde özel telefon görüşmesi.
  • HABERMAS, Jurgen (2001). “The Post National Constellation and the Future of Democracy”. The Postnational Constellation: Political Essasy. Der: Max Penksy. Chambridge, M.A: MIT Press. 58-112.
  • http://www.3ebu.ch/cms/eng/members (2013). “Our Members”. 01.08.2013.
  • http://www.ec.europe.eu/public.opinion/index.en/htm (2012). “European Citizenship”. 27.11.2012.
  • http://www.google.com (2013). “Türkiye ve Avrupa Birliği Anahtar Sözcükleri Üzerinden Yapılan Arama Trendleri”. 12.08.2013.
  • http://www.rtuk.org.tr (2013). “6112 Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun”. 11.08.2013.
  • http://www.trt.net.tr (2013). “Avrupa Yayın Birliği”. 01.08.2013.
  • KEYMAN, Fuat (2013). “Giriş”. Türkiye’nin Yeniden İnşası: Modernleşme, Demokratikleşme, Kimlik içinde. Der: Fuat Keyman. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. 1-13.
  • LAURISTIN, Marju (2008). “The European Public Sphere and the Social Imaginary of the New Europe”. European Journal of Communication. Yol: 22(4). 397-412.
  • MACHILL, Marcel, BEILER, Markus ve FISCHER, Corinna (2006). “Europe-Topics in Europe’s Media: The Debate About the European Public Sphere: A Meta-Analysis of Media Content Analyses”. European Journal of Communication. Vol: 2(1). 57-88.
  • MORİN, Aysel (2009). “Türk Ulusal Kimliğinin Mitik Temelleri: Nutuk’un Yalın Okuması”. Kimlikler Lütfen: Türkiye Cumhuriyeti’nde Kültürel Kimlik Arayışı ve Temsili. Der: Gönül Pultar. Ankara: Odtü Yayıncılık. 87-105.
  • ÖZDEMİR, Haluk (2012). Avrupa Mantığı: Avrupa Bütünleşmesinin Teori ve Dinamikleri. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • PEKMAN, Cem (2001). “Çok Uluslu Reklamcılık, Uluslararası Düzenlemeler ve Ulusal Uygulamalar: Kuralları Kim İster”. Medya Politikaları. Der: D. Beybin Kejanlıoğlu, Sevilay Çelenk ve Gülseren Adaklı. İçinde. Ankara: İmge Yayınları. PFETSCH, Barbara, ADAM, Silke ve ESCHNER, Barbara (2008). “The Contribution of the Press to Europenization of Public Debates: A Comparative Study of Issue Salience and Conflict lines of European Integration”. Journalism. Vol:9(4). 465-492. RTÜK (2013). Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması. Ankara: Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Yayınları.
  • SCHELESINGER, Philip (1997). “From Cultural Defence to Political Culture: Media, Politics and Collective Identity in the European Union”. Media, Culture and Society. Vol:19. 369-391.
  • SCHELESINGER, Philip (2007). “A Cosmopolitan Temptation”. European Journal of Communication. Yol: 22(4). 413-426.
  • SPLICHAL, Slavko (2006). “In Search of a Strong European Public Sphere: Some Critical Observations on Conceptualizations of Publicness and the (European) Public Sphere”. Media, Culture & Society. Yol: 28 (5). 695-714. Standart Barometer 78 (2012). Media Use in the European Union. http://ec.europe.eu/public opinion/index en htm.
  • TOKER, Huriye (2011). Kamusal Alanda Avrupa Birliği Tartışmaları: Haber Medyası İncelemesi. Ankara: Avrupa Birliği Bakanlığı Yayınları.
  • YILMAZ, Hakan ve ERDOĞAN, Emre (2012). Bizi Yanlış Tanıyorlar: AvrupalIların Türkiye ve Türkler Hakkındaki Algıları. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serhat Kaymas Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2014
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Kaymas, S. (2014). Türkiye’de Medya ve Avrupalılaşma Süreci: Türkiye Medyası, Avrupalılaşan Bir Kamusal Alan Deneyimi İçin Katkı Sunabilir Mi?. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 3(6), 42-101.