Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Animasyon Sinemasında Işık ve Kamera Tekniklerinin Hikâye Anlatımına Etkisi: Pinokyo Filmi Örneği

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 26, 347 - 388, 30.12.2024

Öz

Animasyon sineması, 19. yüzyılın sonlarında optik oyuncaklar ve mekanik illüzyonlarla hayat bulmuştur. İlk dönemlerinde sınırlı teknikler kullanılsa da 20. yüzyılın ortalarından itibaren Walt Disney gibi öncü stüdyolar sayesinde büyük bir endüstri haline gelmiştir. Bugün geldiği noktada hem dijital hem de geleneksel animasyon tekniklerinin bir araya geldiği bir sanat dalı olarak, anlatısal çeşitlilik ve teknolojik yeniliklerle dolu bir alan haline gelmiştir. Bu çalışma, Guillermo del Toro'nun yönetmenliğini yaptığı 2022 yapımı stop-motion tekniğiyle üretilen ‘Pinokyo’ filmi özelinde, ışıklandırma ve kamera hareketlerinin izleyiciler üzerindeki duygusal etkisi ile anlatıyı nasıl derinleştirdiğini incelemektedir. Aynı zamanda, bu çalışma stop-motion tekniği ile dijital sanat teknolojilerinin bir arada kullanımını yalnızca teknik bir analizle sınırlı kalmadan, duygusal ve anlatısal etkileriyle birlikte ele almaktadır. Özellikle karakterlerin iç dünyalarının nasıl daha derinlemesine aktarıldığı ve izleyici ile kurulan duygusal bağın nasıl inşa edildiği aktarılmaktadır. Bu çalışma ile hem teknik hem de duygusal anlamda çok boyutlu bir yaklaşımın sunulması amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında öncelikle, ışık ve kamera tekniklerinin teorik temelleri ele alınmış, ardından bu tekniklerin ‘Pinokyo’ filminde uygulanışı ayrıntılı olarak incelenmiştir. Filmindeki sekiz farklı sahne üzerinden yapılan incelemelerde ışıklandırmanın ve kamera hareketlerinin, karakterleri yansıtma, hikâyenin duygusal yoğunluğunu artırma ve izleyicinin tutumuna yönelik etkileri araştırılmıştır. Seçilen sahneler, filmdeki kırılma noktalarını temsil etmekte ve karakterlerin duygusal geçişlerini, çatışmalarını ve dönüşümlerini ön plana çıkarmaktadır. Analiz sürecinde aydınlatma ve oyuncu hareketleri değerlendirilirken mizansen analizi; kamera hareketleri, çekim açıları gibi unsurlar için ise sinematografik analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçları, ışık ve kamera hareketlerinin izleyici üzerinde yarattığı duygusal etkiyi derinleştirdiğini ve bu unsurların, karakterlerin iç dünyalarını yansıtma konusundaki başarılarını ortaya koymaktadır. Araştırma kapsamında yapılan incelemeler, stopmotion ve dijital teknolojilerin uyumlu bir şekilde kullanıldığında yalnızca görsel estetiği değil, aynı zamanda hikâye anlatımını da güçlendirdiğini göstermektedir. Sonuç olarak, ‘Pinokyo’ filmi hem teknik mükemmeliyeti hem de anlatısal derinliği ile animasyon sinemasında önemli bir örnek olarak öne çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Beckerman, H. (2003). Animation: The Whole Story. ABD: Allworth Press. doi:1581153015, 9781581153019
  • Bordwell, D., & Thompson, K. (2012). Film Art: An Introduction. New York: McGraw-Hill Education.
  • Brown, B. (2011). Cinematography: Theory and Practice: Image Making for Cinematographers and Directors (Volume 1). Massachusetts: Focal Press.
  • Cavazza, M., Charles, F., & Mead, S. J. (2001). AI-based Animation for Interactive Storytelling. Computer Animation, 2001. The Fourteenth Conference on Computer Animation. Proceedings, s. 113-120. doi:10.1109/CA.2001.982384
  • Clements, J. (2013). Anime: A History. London: British Film Institute.
  • Drain, A. (2007). Laposky's Lights Make Visual Music. Symmetry Magazine, 4(3). https://www.symmetrymagazine.org/article/april-2007/ben-laposkyvisual-music adresinden alındı Gibbs, J. (2002). Mise-en-scene: Film Style and Interpretation (Short Cuts). New York: Wallflower Press.
  • Guzzetti, A. (1973, April). Christian Metz and the Semiology of the Cinema. Journal of Modern Literature, 3(2), s. 292-308.
  • Huang, Z. (2024, January). Overview of the application of artificial intelligence in computer animation. Applied and Computational Engineering, 40(1), s. 1-6. doi:10.54254/2755-2721/40/20230620
  • Krasner, J. (2008). Motion Graphic Design: Applied History and Aesthetics. Burlington: Focal Press.
  • Lisabonnetn. (2024, 07 11). Anime and Technology: Digital Animation’s Impact. https://medium.com/@lisabonnetn/anime-and-technology-digitalanimations-impact-26526299c065 adresinden alındı
  • Mattei, S. E.-D. (2023, 07 28). Artist Eduardo Kac to Send a Hologram into Space. Artnews: https://www.artnews.com/art-news/news/artist-eduardo-kacto-send-a-hologram-into-space-agora-celestis-1234675789/ adresinden alındı
  • Nicholson, W. F. (2010). Cinematography and character depiction. Global Media Journal (African Edition), 4(2), s. 196-211. doi:doi: 10.5789/4-2-6
  • Paul, C. (2015). Digital Art (World of Art). London: Thames & Hudson.
  • Priebe, K. A. (2010). The Advanced Art of Stop-Motion Animation. Boston: Cengage Learning PTR.
  • Quincy. (2024, 09 16). The Rise of Digital Art and It's Impact on Traditional Forms. https://medium.com/@QuincyCh4rles/the-rise-of-digital-art-and-itsimpact-on-traditional-forms-579331850a03 adresinden alındı
  • Sakınmaz, R., & Özçınar, D. D. (2020, Ağustos). Nuri Bilge Ceylan Sinemasında Karakterlerin Sinematografik Sunumlarının Savcı Nusret ve Sinan Karakterleri Üzerinden İncelenmesi. ASOS, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(107), s. 340-360. doi:http://dx.doi.org/10.29228/ASOS.43903
  • Sandford, M. (1995). Happenings and Other Acts (Worlds of Performance). London: Routledge.
  • Sinfield, D. (2013, January). Graphic Design in a Digital World. The International Journal of Design Education, s. 57-64. https://doi.org/10.18848/2325- 128X/CGP/v07i01/38438 adresinden alındı
  • Stiny, G., & Gips, J. (1979). Algorithmic Aesthetics: Computer Models for Criticism and Design in the Arts. California: Univ of California Press.
  • Studiobinder. (2020, 10 13). The Ultimate Guide to Camera Shots (50+ Types of Shots and Angles in Film). Ağustos 2024 tarihinde Studiobinder: https://www. studiobinder.com/blog/ultimate-guide-to-camera-shots/ adresinden alındı
  • UnrealEngine. (2022). The Art of Virtual Camera in Animation | Unreal Fest 2022. https://www.youtube.com/watch?v=pRtU0IuzuYs adresinden alındı
  • Wang, A., & Lu, H. (2017). The Application of Digital Media Technology in Animation Design and Production. 2017 4th International Conference on Education, Management and Computing Technology (ICEMCT 2017), s. 1345-1348. http://dx.doi.org/10.2991/icemct-17.2017.289 adresinden alındı
  • Wells, P. (1998). Understanding Animation. London: Routledge.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Canlandırma-Animasyon, Görsel İletişimde Bilgisayar Destekli Tasarım
Bölüm Konferans Bildirisi
Yazarlar

Artür Vahe Karapekmez 0000-0001-7704-750X

İsmail Erim Gülaçtı 0000-0002-6786-479X

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 9 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 9 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Karapekmez, A. V., & Gülaçtı, İ. E. (2024). Animasyon Sinemasında Işık ve Kamera Tekniklerinin Hikâye Anlatımına Etkisi: Pinokyo Filmi Örneği. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 13(26), 347-388.