Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Sel Kavramıyla İlgili Kavram Yanılgıları

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 2, 137 - 147, 30.12.2012

Öz

Araştırmanın amacı, ilköğretim okulları müfredatından seçilmiş doğal afet kavramı olan: Sel ile ilgili konularda

formal eğitim almış ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin bu kavramları anlama düzeylerini ve bu kavramlara ilişkin

yanılgılarını tespit etmektir.

Bu araştırmada nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Coğrafya'da doğal afetler eğitiminin öğrenciler

tarafından anlaşılma düzeyini tespit etmek için pilot çalışma yardımıyla bir anket geliştirilmiştir. Bu ankette yer

alan sorular, açık uçlu ve öğrencilerin araştırılan konu ile ilgili bilgilerini tam olarak aktarmalarını sağlayacak

şekilde hazırlanmıştır. Hazırlanan bu anket Ordu iline bağlı Gürgentepe ilçesinde bulunan dört ilköğretim

okulunun 11–12 yaş grubunda olan altıncı sınıf öğrencileri arasından şans yöntemiyle seçilen yüz öğrenciye

uygulanmıştır.

Araştırma sonunda öğrencilerin söz konusu doğal afetlerle ilgili sel kavramı anlama düzeyleri, doğal afetlerin

oluşumunu, meydana getirdikleri zararlar ve bu zararlardan korunma yollan konusunda yeterli bilgi düzeyine

sahip olmadıkları ortaya çıkarılmıştır. Ayrıca öğrencilerin doğal afetlerle ilgili sel kavramını yeterli düzeyde

anlayamadıkları ve bu kavrama ilişkin önemli yanılgılarının olduğu tespit edilmiştir.

Araştırmanın sonucunda öğretim programında doğal afetlerle ilgili konuların öğretiminde yeterli başarı

sağlanamadığı görüldüğünden doğal afetlerin eğitimi ve öğretimine ilişkin öğretmenlere ve uzmanlara

tavsiyelerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akbaş, Y., İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafi Kavramları Anlama Düzeyleri ve Kavram Yanılgıları,
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans
  • Tezi, Trabzon, 2002.
  • Coştu, B., Lise I Öğrencilerinin Buharlaşma, Yoğunlaşma ve Kaynama Kavramlarını Anlama Seviyeleri, Yeni
  • Bin Yılın Başında Türkiye'de Fen Bilimleri Sempozyumu, İstanbul, 7-8 Eylül 2001.
  • Cin, M., The Influence of Direct Experience of the Physical Environment on Concept Learning in Physical
  • Geography, E.D Thesis, School of Education, Durham, 1999
  • Çepni, S., Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Erol Ofset, Trabzon, 2001.
  • Driver, R., Students' Conceptions and the Learning of Science", International Journal Science Education, Vol.
  • 11 (Special Issue 1989), pp. 481-490.
  • Harwood, D., Jackson, P. Why Did They Build This Hill so Steep? Problems of Assessing Primary Children's
  • Understanding of Physical Landscape Features in the Contexs of the UK National Curriculum,
  • Geographic and Environmental Education, Vol:2, No:2 (1993), pp. 64-79.
  • Jahoda, G., The Development of Children's Ideas About Country and Nationality, British Journal of
  • Educational Psychology, 33 (1963), pp.47-60.
  • Kaptan, S., Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Tekışık Web Ofset Tesisleri, Ankara, 1993.
  • Kırcaali-İftar, G., Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi
  • Yayınları, No: 601, Eskişehir, 1999.
  • Lıdstone , J., Tnternational Persectives on Teaching about Hazard and Disasters, Channel Wiew Publication,
  • Clevedon BS21 7SJ, England, 1996.
  • Pıaget, J., The Child's Conception of the World, Routledge and KeganPaul, London, 1929.
  • Platten, L., Talking Geography: an Investigation into Young Children's Understanding of Geographical Terms
  • Part-1, International Journal of Early Years Education,Vol.3, Number.T (Spring 1995a),
  • pp.74-91.
  • Quintero, Ileana M., Understanding Children's Conceptions of Geographical Space, a Thesis Presented to
  • He Faculty of the Graduate School of Education of Harvard University in Partial
  • Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Education, 1996.
  • Şahin, C., Türkiye Afetler Coğrafyası, Gündüz Eğitim Yayıncılık Ankara, 1991.
  • Sheridan, Jack M.. Children's Awareness of Physical Geography, The Journal of Geography, 67 (1968), pp.
  • 82-86.

Sixth Grade Primary School Students’ Misconceptions About Flood

Yıl 2012, Cilt: 2 Sayı: 2, 137 - 147, 30.12.2012

Öz

The aim of this research is to determine the comprehension level and to highlight any misunderstandings,

covering the concepts of natural disasters including floods amongst grade 6 primary school students who have

undertaken formal education as set in the school curriculum.

Quantitative methods have been applied during the research. With the aid of a pilot study, a questionnaire has

been developed to determine how well students in geography class have understood the topic of natural

disasters. The questions in the questionnaire are open ended and have been designed to enable the students to

write as much as they know about the research topic. The prepared questionnaire has been filled out by 100

students in grade 6, aged between 11-12 years old, who have been randomly selected from 4 different schools in

Gûrgentepe, a country of the province of Ordu.

Upon the completion of the research it was discovered that the concepts covering the topic of natural disasters,

why and how natural disaster occurs, the losses they bring along and how to protect against them were not

sufficiently understood amongst the students. Furthermore, it was established that the students had inadequate

information and could not fully understand the concepts of natural disasters, it was predicted that many had

infact, misunderstandings about the issues.

This research concludes that although the school curriculum has newly added the topic of natural

disasters, it is recommended to teachers and specialists who prepare the school curriculum to

remember that this topic has been issued and educated without success.

Kaynakça

  • Akbaş, Y., İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafi Kavramları Anlama Düzeyleri ve Kavram Yanılgıları,
  • Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans
  • Tezi, Trabzon, 2002.
  • Coştu, B., Lise I Öğrencilerinin Buharlaşma, Yoğunlaşma ve Kaynama Kavramlarını Anlama Seviyeleri, Yeni
  • Bin Yılın Başında Türkiye'de Fen Bilimleri Sempozyumu, İstanbul, 7-8 Eylül 2001.
  • Cin, M., The Influence of Direct Experience of the Physical Environment on Concept Learning in Physical
  • Geography, E.D Thesis, School of Education, Durham, 1999
  • Çepni, S., Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Erol Ofset, Trabzon, 2001.
  • Driver, R., Students' Conceptions and the Learning of Science", International Journal Science Education, Vol.
  • 11 (Special Issue 1989), pp. 481-490.
  • Harwood, D., Jackson, P. Why Did They Build This Hill so Steep? Problems of Assessing Primary Children's
  • Understanding of Physical Landscape Features in the Contexs of the UK National Curriculum,
  • Geographic and Environmental Education, Vol:2, No:2 (1993), pp. 64-79.
  • Jahoda, G., The Development of Children's Ideas About Country and Nationality, British Journal of
  • Educational Psychology, 33 (1963), pp.47-60.
  • Kaptan, S., Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Tekışık Web Ofset Tesisleri, Ankara, 1993.
  • Kırcaali-İftar, G., Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi
  • Yayınları, No: 601, Eskişehir, 1999.
  • Lıdstone , J., Tnternational Persectives on Teaching about Hazard and Disasters, Channel Wiew Publication,
  • Clevedon BS21 7SJ, England, 1996.
  • Pıaget, J., The Child's Conception of the World, Routledge and KeganPaul, London, 1929.
  • Platten, L., Talking Geography: an Investigation into Young Children's Understanding of Geographical Terms
  • Part-1, International Journal of Early Years Education,Vol.3, Number.T (Spring 1995a),
  • pp.74-91.
  • Quintero, Ileana M., Understanding Children's Conceptions of Geographical Space, a Thesis Presented to
  • He Faculty of the Graduate School of Education of Harvard University in Partial
  • Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Education, 1996.
  • Şahin, C., Türkiye Afetler Coğrafyası, Gündüz Eğitim Yayıncılık Ankara, 1991.
  • Sheridan, Jack M.. Children's Awareness of Physical Geography, The Journal of Geography, 67 (1968), pp.
  • 82-86.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fazlı Solmaz Bu kişi benim

Ferhat Kaymak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2012
Gönderilme Tarihi 18 Aralık 2016
Kabul Tarihi 30 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Solmaz, F., & Kaymak, F. (2012). İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Sel Kavramıyla İlgili Kavram Yanılgıları. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 2(2), 137-147.
AMA Solmaz F, Kaymak F. İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Sel Kavramıyla İlgili Kavram Yanılgıları. USBED. Aralık 2012;2(2):137-147.
Chicago Solmaz, Fazlı, ve Ferhat Kaymak. “İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Sel Kavramıyla İlgili Kavram Yanılgıları”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 2, sy. 2 (Aralık 2012): 137-47.
EndNote Solmaz F, Kaymak F (01 Aralık 2012) İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Sel Kavramıyla İlgili Kavram Yanılgıları. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 2 2 137–147.
IEEE F. Solmaz ve F. Kaymak, “İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Sel Kavramıyla İlgili Kavram Yanılgıları”, USBED, c. 2, sy. 2, ss. 137–147, 2012.
ISNAD Solmaz, Fazlı - Kaymak, Ferhat. “İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Sel Kavramıyla İlgili Kavram Yanılgıları”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 2/2 (Aralık 2012), 137-147.
JAMA Solmaz F, Kaymak F. İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Sel Kavramıyla İlgili Kavram Yanılgıları. USBED. 2012;2:137–147.
MLA Solmaz, Fazlı ve Ferhat Kaymak. “İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Sel Kavramıyla İlgili Kavram Yanılgıları”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, c. 2, sy. 2, 2012, ss. 137-4.
Vancouver Solmaz F, Kaymak F. İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Sel Kavramıyla İlgili Kavram Yanılgıları. USBED. 2012;2(2):137-4.

21910All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International

SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458