Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri Öğretiminde Tahmin-Gözlem-Açıklama Yönteminin Akademik Başarı ve Kalıcılığa Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 13, 17.11.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı, tahmin-gözlem-açıklama yöntemine
dayalı fen öğretiminin, fen bilimleri dersinde akademik başarı ve öğrenmenin
kalıcılığına etkisini belirlemektir. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı
deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Kastamonu il
merkezinde bulunan bir devlet okulunda iki farklı şubede öğrenim gören 64
dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Şubelerden biri deney grubu, diğeri
de kontrol grubu olarak rasgele atanmıştır. Deney grubunda dersler
Tahmin-Gözlem-Açıklama yöntemi doğrultusunda işlenmiştir. Kontrol grubunda
öğretmen merkezli düz anlatım yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak
Uyanık (2014) tarafından geliştirilen Maddeyi Tanıyalım Ünitesi Başarı Testi kullanılmıştır.
Veriler SPSS 21.0 istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Analiz işlemlerinde bağımsız t-testi uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre,
deney ve kontrol grubunun akademik başarı testi son-test puanları arasında
deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte
deney ve kontrol grubunun kalıcılık testi puanları arasında deney grubu lehine
istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akgün, Ö. E. (2005). Kavramsal değişim stratejileri, çalışma türü ve bireysel farklılıkların öğrenci başarı ve tutumları üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ayas, A. ve Yılmaz, M. (2004). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin asit-baz ve indikatör kavramlarını anlama seviyelerini tespit etmede tahmin-gözlem-açıklama (TGA) metodunun web ortamında kullanılması. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bilen, K. (2009). Tahmin et-gözle-açıkla yöntemine dayalı laboratuvar uygulamalarının öğretmen adaylarının kavramsal başarılarına, bilimsel süreç becerilerine, tutumlarına ve bilimin doğası hakkındaki görüşlerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bilen, K., & Aydoğdu, M. (2010). Bitkilerde fotosentez ve solunum kavramlarının öğretiminde tga (tahmin et-gözle-açıkla) stratejisinin kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 179-194.
  • Bilen, K. & Köse, S. (2012). Yapılandırmacı öğrenme teorisine dayalı etkili bir strateji: tahmin-gözlem-açıklama (TGA) bitkilerde büyüme ve gelişme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 123-136.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak-Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları. Chew, C. (2008). Effects of biology infused demonstrations on achievement and attitudes in junior college, (Unpublished doctoral dissertation). The University of Western Australian Education of Faculty.
  • Çepni, S. ve Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı (Tanıma, Planlama, Uygulama ve Sbs İle İlişkilendirme) ilköğretim 1.ve 2. kademe öğretmen el kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara.
  • Çinici, A., Sözbilir, M. ve Demir, Y. (2011). İşbirlikli ve bireysel öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin difüzyon ve osmoz kavramlarını anlamaları üzerine etkisi, Eurasian Journal of Educational Research, 43, 19-36.
  • Karaer, H. (2007). Yapılandırıcı öğrenme teorisine dayalı bir laboratuvar aktivitesi kromotografi stratejisi ile mürekkebin bileşenlerine ayrılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 591-602.
  • Kearney, M. (2004). Classroom use of multimedia-supported predict-observe-explain tasks in a social constructivist learning environment. Research in Science Education, 34(4), 427-453.
  • Küçüközer, H. (2008). The effects of 3D computer modelling on conceptual change about seasons and phases of the moon. Physics Education. (43), 632-636.
  • Köseoğlu, F., Tümay, H. ve Kavak, N. (2002). Yapılandırıcı öğrenme teorisine dayanan etkili bir öğretim yöntemi –tahmin et, gözle, açıkla- buz ile su kaynatılabilir mi? Beşinci Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Mısır, N. ve Saka, A. Z. (2012). Fizik öğretiminde iletkenin sığası konusunda TGA yöntemine dayalı olarak geliştirilen etkinliklerin uygulanması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 305-313.
  • Sünkür, M. Ö., Arıbaş, S., İlhan, M. ve Sünkür, M. (2012). Tahmin et-gözle-açıkla yöntemi ile desteklenmiş yansıtıcı düşünmeye dayalı etkinliklerin 7. Sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarına etkisi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 25-35.
  • Yavuz, S., & Çelik, G. (2013). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin gazlar konusundaki kavram yanılgılarına tahmin et-gözle-açıkla tekniğinin etkisi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 1, 1-20.
  • Tekin, S. (2006). Tahmin-Gözlem-Açıklama Stratejisine Dayalı Fen Bilgisi Laboratuar Deneyleri Tasarlanması ve Bunların Öğrenci Kazanımlarına Katkılarının İrdelenmesi. VII. Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı. Gazi Üniversitesi. 07-09 Eylül, Ankara.
  • Tekin, S. (2008). Kimya laboratuvarı etkililiğinin aksiyon araştırması yaklaşımıyla geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 16(2), 567-576.
  • Tekin, S. (2011). Tahmin-gözlem-açıklama stratejisinin fen laboratuvarında kullanımı: kükürdün molekül kütlesi nedir? Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 173-184.
  • Uyanık, G. (2014). İlkokul dördüncü sınıf fen ve teknoloji dersinde kavramsal değişim yaklaşımının etkililiğinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • White, R.T., & Gunstone, R. F. (1992). Probing understanding. The Falmer Press, London.
  • Wu, Y. T., & Tsai, C. (2005). Effects of Constructivist-Oriented Instruction on Elementary School Students’ Cognitive Structures. Journal of Biological Education, 39(3), 113-120.

Effect of the Prediction-Observation-Explanation Method on Academic Achievement and Retention

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 13, 17.11.2017

Öz

The
aim of this research is to determine the effect of
prediction-observation-explanation method on academic achievement and retention
of learning in science course. Pretest-posttest quasi-experimental design was
used in this study. The study group, comprised 64 4th graders studying
in two different classes at a public school in Kastamonu. One class was
randomly assigned as an experimental group and the other was assigned as a
control group. The achievement test developed by Uyanık (2014) was used as data
collection tool. Data were analyzed using SPSS 21.0 statistical software
package. Independent t-test was used in the analysis process. According to the
obtained results, there were found to be a significant differences between the
experimental group and the control groups’ academic achievement post-test
scores in favor of experimental group. In addition to this, difference between
the experimental and control groups’ retention test scores was determined to be
statistically significant in favor of the experimental group.

Kaynakça

  • Akgün, Ö. E. (2005). Kavramsal değişim stratejileri, çalışma türü ve bireysel farklılıkların öğrenci başarı ve tutumları üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ayas, A. ve Yılmaz, M. (2004). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin asit-baz ve indikatör kavramlarını anlama seviyelerini tespit etmede tahmin-gözlem-açıklama (TGA) metodunun web ortamında kullanılması. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bilen, K. (2009). Tahmin et-gözle-açıkla yöntemine dayalı laboratuvar uygulamalarının öğretmen adaylarının kavramsal başarılarına, bilimsel süreç becerilerine, tutumlarına ve bilimin doğası hakkındaki görüşlerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bilen, K., & Aydoğdu, M. (2010). Bitkilerde fotosentez ve solunum kavramlarının öğretiminde tga (tahmin et-gözle-açıkla) stratejisinin kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 179-194.
  • Bilen, K. & Köse, S. (2012). Yapılandırmacı öğrenme teorisine dayalı etkili bir strateji: tahmin-gözlem-açıklama (TGA) bitkilerde büyüme ve gelişme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 123-136.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak-Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları. Chew, C. (2008). Effects of biology infused demonstrations on achievement and attitudes in junior college, (Unpublished doctoral dissertation). The University of Western Australian Education of Faculty.
  • Çepni, S. ve Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı (Tanıma, Planlama, Uygulama ve Sbs İle İlişkilendirme) ilköğretim 1.ve 2. kademe öğretmen el kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara.
  • Çinici, A., Sözbilir, M. ve Demir, Y. (2011). İşbirlikli ve bireysel öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin difüzyon ve osmoz kavramlarını anlamaları üzerine etkisi, Eurasian Journal of Educational Research, 43, 19-36.
  • Karaer, H. (2007). Yapılandırıcı öğrenme teorisine dayalı bir laboratuvar aktivitesi kromotografi stratejisi ile mürekkebin bileşenlerine ayrılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 591-602.
  • Kearney, M. (2004). Classroom use of multimedia-supported predict-observe-explain tasks in a social constructivist learning environment. Research in Science Education, 34(4), 427-453.
  • Küçüközer, H. (2008). The effects of 3D computer modelling on conceptual change about seasons and phases of the moon. Physics Education. (43), 632-636.
  • Köseoğlu, F., Tümay, H. ve Kavak, N. (2002). Yapılandırıcı öğrenme teorisine dayanan etkili bir öğretim yöntemi –tahmin et, gözle, açıkla- buz ile su kaynatılabilir mi? Beşinci Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Mısır, N. ve Saka, A. Z. (2012). Fizik öğretiminde iletkenin sığası konusunda TGA yöntemine dayalı olarak geliştirilen etkinliklerin uygulanması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(3), 305-313.
  • Sünkür, M. Ö., Arıbaş, S., İlhan, M. ve Sünkür, M. (2012). Tahmin et-gözle-açıkla yöntemi ile desteklenmiş yansıtıcı düşünmeye dayalı etkinliklerin 7. Sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik tutumlarına etkisi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 25-35.
  • Yavuz, S., & Çelik, G. (2013). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin gazlar konusundaki kavram yanılgılarına tahmin et-gözle-açıkla tekniğinin etkisi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 1, 1-20.
  • Tekin, S. (2006). Tahmin-Gözlem-Açıklama Stratejisine Dayalı Fen Bilgisi Laboratuar Deneyleri Tasarlanması ve Bunların Öğrenci Kazanımlarına Katkılarının İrdelenmesi. VII. Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı. Gazi Üniversitesi. 07-09 Eylül, Ankara.
  • Tekin, S. (2008). Kimya laboratuvarı etkililiğinin aksiyon araştırması yaklaşımıyla geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi 16(2), 567-576.
  • Tekin, S. (2011). Tahmin-gözlem-açıklama stratejisinin fen laboratuvarında kullanımı: kükürdün molekül kütlesi nedir? Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 173-184.
  • Uyanık, G. (2014). İlkokul dördüncü sınıf fen ve teknoloji dersinde kavramsal değişim yaklaşımının etkililiğinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • White, R.T., & Gunstone, R. F. (1992). Probing understanding. The Falmer Press, London.
  • Wu, Y. T., & Tsai, C. (2005). Effects of Constructivist-Oriented Instruction on Elementary School Students’ Cognitive Structures. Journal of Biological Education, 39(3), 113-120.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Uyanık 0000-0002-5653-6475

Yayımlanma Tarihi 17 Kasım 2017
Gönderilme Tarihi 6 Ağustos 2017
Kabul Tarihi 27 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uyanık, G. (2017). Fen Bilimleri Öğretiminde Tahmin-Gözlem-Açıklama Yönteminin Akademik Başarı ve Kalıcılığa Etkisi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 3(1), 1-13.
AMA Uyanık G. Fen Bilimleri Öğretiminde Tahmin-Gözlem-Açıklama Yönteminin Akademik Başarı ve Kalıcılığa Etkisi. USBED. Kasım 2017;3(1):1-13.
Chicago Uyanık, Gökhan. “Fen Bilimleri Öğretiminde Tahmin-Gözlem-Açıklama Yönteminin Akademik Başarı Ve Kalıcılığa Etkisi”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 3, sy. 1 (Kasım 2017): 1-13.
EndNote Uyanık G (01 Kasım 2017) Fen Bilimleri Öğretiminde Tahmin-Gözlem-Açıklama Yönteminin Akademik Başarı ve Kalıcılığa Etkisi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 3 1 1–13.
IEEE G. Uyanık, “Fen Bilimleri Öğretiminde Tahmin-Gözlem-Açıklama Yönteminin Akademik Başarı ve Kalıcılığa Etkisi”, USBED, c. 3, sy. 1, ss. 1–13, 2017.
ISNAD Uyanık, Gökhan. “Fen Bilimleri Öğretiminde Tahmin-Gözlem-Açıklama Yönteminin Akademik Başarı Ve Kalıcılığa Etkisi”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 3/1 (Kasım 2017), 1-13.
JAMA Uyanık G. Fen Bilimleri Öğretiminde Tahmin-Gözlem-Açıklama Yönteminin Akademik Başarı ve Kalıcılığa Etkisi. USBED. 2017;3:1–13.
MLA Uyanık, Gökhan. “Fen Bilimleri Öğretiminde Tahmin-Gözlem-Açıklama Yönteminin Akademik Başarı Ve Kalıcılığa Etkisi”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, c. 3, sy. 1, 2017, ss. 1-13.
Vancouver Uyanık G. Fen Bilimleri Öğretiminde Tahmin-Gözlem-Açıklama Yönteminin Akademik Başarı ve Kalıcılığa Etkisi. USBED. 2017;3(1):1-13.

21910All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International

SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458