Okul öncesi dönem çocuklarına bilimsel süreç
becerilerinin kazandırılması ve çocukların bilime yönelik olumlu tutum
geliştirmelerinde eğitimcinin rolü çok büyüktür. Araştırmalar okul öncesi dönem
öğretmenlerine fen eğitimini planlama ve uygulamada büyük iş düştüğünü
göstermektedir. Bu nedenle okul öncesi dönem eğitiminde fen etkinliklerini
uygulamada birincil itici güç öğretmenlerdir.
Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin fen etkinlikleri uygulamalarında
bilgileri, düzenledikleri aktiviteler, kullandıkları yöntemler önem arz
etmektedir. Bu bağlamda çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin fen
etkinliklerine yer verme durumlarını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini,
Nevşehir il Milli Eğitim Müdürlüğü il merkezinde görev yapmakta olan gönüllü 30
okul öncesi eğitim öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışması deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma betimleyici tarama modelindedir.
Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada; yapılandırılmış görüşme
formu kullanılmıştır. Çalışma için İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nden gerekli
izinler alınmıştır. Araştırmada, toplanan veriler, nitel araştırma yöntemlerinde
yer alan analiz tekniklerinden içerik analiz tekniği kullanılarak
çözümlenmiştir. Öğretmenlerin düzenledikleri fen çalışmaları incelendiğinde
kitap ve dergi üzerinde aktivite yapma çalışmalarının en fazla tercih edildiği
görülmektedir. Katılımcıların günlük planlarında fen etkinliklerine yer verme
sıklığına ilişkin bulguları incelendiğinde öğretmenlerin çoğunlukla haftada bir
kez fen etkinliği uygulamayı tercih ettiği sonucu ortaya çıkmıştır.
Öğretmenlerin fen etkinliklerinde kullandıkları öğretim yöntemlerine yönelik
bulgulara bakıldığında katılımcıların tamamının deney yöntemini kullandıkları
görülmektedir. Bu yöntemi sırasıyla eşit oranda gözlem, soru-cevap ve görsel
materyal kullanımı izlemektedir. Katılımcıların yarısı fen
etkinliklerinde kavram haritalarını kullandıklarını ifade etmişlerdir.
The role of the educator is big when it comes to
bringing scientific process skills to preschool children and improving positive
attitudes towards children. Researches show that a major task falls to
preschool teachers in planning and implementing science education. For this
reason, teachers are the primary driving force in applying science activities
in preschool education. Pre-school teachers' knowledge of science activities,
the activities they organize and the methods they use are important. In this
context, the purpose of the study is to identify preschool teachers' use of
science activities. The sample of the research consists of 30 voluntary
preschool education teachers in Nevşehir City Center working up to the
Provincial Directorate of National Education.
The research has been carried out using case study design, one of the
qualitative research method. Research is in the descriptive survey model. In this
research which uses qualitative research method; structered interview form has
been used. The necesessary permissons for the study have been received from
Provincial Directorate of National Education. In the research, the collected
data have been analyzed using the content analysis technique, one of the
analysis techniques, included in the qualitative research methods. When the
science activities organized by the teachers are investigated, it is seen that
activities on books and magazines are the most preferred. When the findings
related to frequency of science activities in daily plans of participants are
examined, it has been revealed that teachers prefer to do science activities
mostly once a week. When the findings related to teaching methods in science
activities by teachers are considered, it has been found that all the
participants use experiment method. This method is followed by equal
observation, question-answer and visual material use respectively. Half of the
participants have indicated that they have been using concept maps in science
activities. The deficiencies of preschool teachers towards
planning, conducting and evaluating science activities can be identified,
in order to eliminate them, in-service training courses can be planned and
workshop studies can be arranged under the guidance of specialists.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 25 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International
SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458